X 2000
CHARMEC nenesie zodpovednosť za materiál na tejto
alebo odtiaľto pripojených a nasledujúcich strán!
Pozri tiež odvolanie v dolnej časti strany.
Niektoré fakty o švédskom vysokorýchlostnom vlaku X2000
od: Anders EkbergTento text je založený na článku "Snabba tag i Sverige" [1]
Počiatky vývoja
Už v 60-tych rokoch boli
realizované prvé hodnotenia možností pre vysokorýchlostný
vlak vo Švédsku. Výsledky boli predložené v r. 1969 [2].
Veľkým problémom pre vysokorýchlostný vlak vo Švédsku boli
polomery oblúkov. Na väčšine tratí sú oblúky s polomerom
menším ako 600 m, kt. sa vyskytujú na veľa úsekoch tratí.
Výber, ak bolo žiadúce zvýšenie rýchlosti, je potom len,
či vyrovnať trať alebo vyvinúť vlak, ktorý sa môže
pohybovať rýchlejšie v zákrutách. Z dôvodu relatívne
roztrúsenej populácie vo Švédsku, prvá zamýšľaná
alternatíva bola príliš drahá. Preto v r. 1969, boli
vykonané prvé testy s naklápacím vlakom (upravený X1).
V r. 1975, boli vykonané testy s prototypom naklápacieho vlaku
(X15). Vlak dosiahol maximálnu rýchlosť 238 km/h.
V r. 1980 bolo predložené druhé vyhodnotenie
vysokorýchlostného vlaku vo Švédsku [3]. V r. 1986 bola
podpísaná zmluva medzi štátnymi železnicami a ASEA
(reprezentujúcou ABB) o dodaní 20 vysokorýchlostných vlakov.
Prvá súprava bola skúšaná v r. 1989 na trati Stockholm -
Göteborg. Prešla vzdialenosť za 2 hod. a 54 minút.
Nakoniec sa 4. septembra 1990 Švédsko stalo ôsmou krajinou na
svete s bežnou premávkou vlakov rýchlosťou 200 km/h. Prvý
vlak opustil stanicu Stockholm o 06:33 a prišiel do Göteborgu o
10:07.
Vlak
Vlak pozostáva z rušňa, 3 vozňov pre
cestujúcich, bistro-vozňa a riadiaceho vozňa. Vlak je
obsluhovaný z rušňa počas jazdy v jednom smere, a z
riadiacieho vozňa počas jazdy v opačnom smere. Dĺžka vlaku
je 140 m. Hmotnosť je 340 ton a záťaž na os sa mení od 12
ton (vozne pre cestujúcich) do 18 ton (rušeň).
Štandardná maximálna rýchlosť vlaku je 210 km/h, ale
najvyššia dovolená rýchlosť (z dôvodu železničných
predpisov) je 200 km/h. Vlak môže zrýchliť z 0 - 200 km/h za
3,8 minúty (čo zaberá 8 km). S úplným výkonom bŕzd môže
vlak úplne zastaviť z 200 km/h na 1,75 km.
Koncept naklápacieho vlaku
Naklápanie je riadené pomocou senzoru na
najprednejšom podvozku. Signalizácia prebieha v low-pass-filter aby sa
vyhla vplyvom malých nepravidelností trate. Hlavný efekt
naklápania vozňa je, že postranné zrýchlenie vo vozňoch pre
cestujúcich je samostatne zmenšované. Toto umožňuje
väčší komfort pri cestovaní. Avšak, sily pracujúce medzi
kolesom a koľajnicami nie sú osobitne menené.
Naklápateľné sú všetky vozne, nie však rušeň.
Najväčšie účinné naklopenie (v pomere k trati) je 6,5
stupňa, ktoré znižuje o 80% vplyv priečneho zrýchlenia na
cestujúcich. Oneskorenie naklápania (v porovnaní k priečnemu
urýchleniu) je 0,8 s.
Železnicou požadované úpravy
Pokiaľ ide o trať, nie sú potrebné osobitné
úpravy. Avšak pretože pre naklápací vlak je zrejmá
závislosť na geometrii trate, je obzvlášť dôležité, aby
táto bola dokonalá. Ak to tak nie je potom počas jazdy
niektorí cestujúci oznamovali, že mali "morská
chorobu". Tento problém môže byť spojený s veľkým
výskytom nepravidelností trate a pre zabránenie tomuto javu
musia byť tieto nepravidelnosti odstránené.
Predpínanie elektrického transportéra muselo byť zväčšené
aby sa predišlo veľkým vibráciám spôsobeným vysokou
rýchlosťou. Taktiež museli byť uskutočnené niektoré
úpravy pre dosiahnutie toho, aby vysoký účinok mohol byť
rozložený na dlhšie časové obdobie. Aby X2000 vracal
elektrinu do trakčného vedenia, museli byť realizované
niektoré dodatočné úpravy.
Pokiaľ ide o signalizačný systém, boli uskutočnené
niektoré úpravy. Najviac z nich bolo za účelom umožniť
vlakom pohybovať sa vyššou rýchlosťou. Také zmeny zvýšili
signalizačné vzdialenosti (napr. na počiatočnom úseku
železničnej trate X-ING); taktiež bol zavedený nový
signalizačný systém (ATC2), ktorý umožňuje odlišné
signalizačné vzdialenosti pre odlišné typy vlakov. Toto má
tú výhodu, že železničná trať X-ING nemusí byť
obsadzovaná na dlhší čas hoci aj je prechádzaná pomalými
nákladnými vlakmi.
Nakoniec bolo odstránených viacero železničných priecestí.
Toto nie je spôsobené nejakými technickými problémami, ale
za účelom zvýšenia bezpečnosti. Bezpečnosť na
zostávajúcich priecestiach bola podstatne zvýšená.
Literatúra
[1] Gunnarsson U. and J. Wrangö, Snabba tag i Sverige, 1991, Banverket [2] SJ ASJ SAAB SAB, Höga hastigheter i SJ persontrafik - Tekniska förutsättningar, 1969, SJ [3] SJ, SJ snabbtagsprojekt, 1980, SJ-Utredning
Aktualizácia
X2000 nemá dosiahnutých
len 238 km/h; 21. júla 1993, o 15:30, priemerne dosahoval 275,7
km/h na jeden kilometer na novej trati medzi Hamra a Breas na
Západopobrežnej železnici Göteborg - Malmö. Skúšobný vlak
išiel z Varbergu do Falkenbergu za 11 minút (normálne 16
minút).
Rekordný vlak bol zložený dvoch rušňov (zvyčajne jedného)
a 3 vozňov pre cestujúcich (zvyčajne 4 - 6). Nový úsek trate
má najmenší polomer oblúkov 2, 5 km.
Príspevky alebo komentáre na tento text (prosím vrátane URL na stránku v maile)
Posledná aktualizácia originálu 1998-08-12
Anders Ekberg / anek@solid.chalmers.se
( Zdroj/Source: http://charmec.chalmers.se/railtech/ )
( Zdroj/Source: http://www.luebeck.com/~lux/lo_lx/higt.htm )
Fotografie/Photos
Súprava X 2 na 26. koľaji žst.
Kobenhavn H X 2 trainset at 26th track Kobenhavn H Station (© Martin ROTTMANN - 27. IX. 2004 - 12:36:11 hod.) (Veľká fotografia je dostupná len na Rail CD / Big photo is at Rail CD available only) |
Súprava X 2 na 26. koľaji žst.
Kobenhavn H X 2 trainset at 26th track Kobenhavn H Station (© Martin ROTTMANN - 27. IX. 2004 - 12:36:22 hod.) (Veľká fotografia je dostupná len na Rail CD / Big photo is at Rail CD available only) |
||
Sieť tratí vlakov zachádzajúcich do Dánska
Network of X2 trains crossing
Denmark
Odkazy/Links:
Strana
vytvorená / Site created : 29-VIII-1999 Posledná aktualizácia / Last update : 04-X-2004 |