Z HISTÓRIE ELEKTRICKEJ ŽELEZNICE TRENČIANSKA TEPLÁ -TRENČIANSKE TEPLICE

(so zameraním sa na historické vozne vyrobené Ganz-om Győr)

Úzkorozchodné železnice vždy budili pozornosť svojou výnimočnosťou, a pokiaľ sa na nich vybudovala elektrická trakcia a vozili i verejnosť, išlo v našich stredoeurópskych podmienkach, dá sa povedať, o unikát. Medzimestská “kúpeľná” trať-“električka”, či malodráha Trenčianska Teplá - Trenčianske Teplice v tomto ohľade iste nie je výnimkou.
V roku 1908 vznikla "Účastinná spoločnosť Teplá-Trenčiansko-teplická elektrická železnica so sídlom v Budapešti a dostala povolenie na výstavbu trate. Výrazný podiel v nej malo riaditeľstvo kúpeľov, konzorcium uhorských bánk, a zrejme i dedičia baróna Šimona Sinu a jeho manželky Ifigénie. Z dnešného pohľadu už asi ani nebudú pre nikoho nejako pozoruhodné mená vtedajších iniciátorov tohto pokrokového dop
ravného podujatia, ktorého prevádzka bola slávnostne otvorená dňa 27. júla 1909. Maďarský názov znel: “Hőlak-Trencsentepliczi Villamos Vasut” a bol umiestnený na transparente na boku nad oknami malých elektrických motorových vozňov. Vo forme skratky sa tiež používali písmená “H.T.V." Nakoľko sídlo spoločnosti bolo v Budapešti a majiteľ nemal dostatok prostriedkov na celú prevádzku, zaisťovali ju najprv Uhorské kráľovské štátne dráhy a po vzniku prvej ČSR v roku 1918 - ČSD, a to vždy na účet vlastníka.
Nenápadná železnička o rozchode 760 mm a dĺžke necelých 6 km bola vybudovaná ako verejne prevádzkovaná medzimestská elektrifikovaná malodráha a značne pripomínala mestskú električkovú dopravu. ...

Úplná verzia je dostupná len na Rail CD .
Full version is available at
Rail CD only.

( Ing. Vladimír Hlávek, Jozef Karovič, Tulák po drahách č. 16/3. V. 2000 )


Späť na " TREŽ "  
Strana vytvorená / Site created : 03-VII-2000
Posledná aktualizácia / Last update : 09-XI-2004
( h122-2.htm )