Železnička v Želiezovciach |
Oblasť na dolnom toku Hrona by sa dala
charakterizovať svojimi úrodnými poliami s bohatou úrodou a
rozľahlým územím. Zákon o výstavbe miestnych dráh podporil
výstavbu širokej siete železníc v okolí cukrovaru
v Pohronskom Ruskove.
V okolí Pohronského Ruskova postavili už v roku 1907
úzkorozchodnú železnicu. Spočiatku mala iba 2 km s rozchodom
700 mm. Vozne na nej tlačili ľudia.
Pôvod poľnej železnice v susedných
Želiezovciach siaha do roku 1895, keď ju nechal postaviť
majiteľ veľkostatkov gróf Breuner. Jej dĺžka bola 10 km a
vagóny ťahali kone. V roku 1912 si ju prostredníctvom
Živnostenskej banky prenajal cukrovar v Pohronskom Ruskove.
Obidve úzkokoľajky sa spojili a prebudovali na parný pohon.
Sieť železníc sa postupne rozrastala. Spočiatku jedna hlavná
trať viedla z dvora cukrovaru v Oroske (Pohronský Ruskov),
cez dvor Karolínu do Nýrovcov. Jej dĺžka bola 14 km. Z nej
bolo viac odbočiek, napríklad na 8 km k “šterkovni”, na 11
km do dvora Albert. Odbočka do Želiezoviec tvorila druhú
hlavnú trať.
Na začiatku 50. rokov pribudli ďalšie úseky. V tomto období
s finančnou podporou Štátneho majetku
In
1907 fall openning narrow gauge railway (700 mm) in Pohronsky
Ruskov - 2 km long owned by local sugar company.
In 1897 fall openning narrow gauge railway (760 mm) in neared
city Zeliezovce powered by horses - 10 km long. In 1912 was both
railway joined and rebuilded to steam traction. Network was
extended to 65 km. In 1971 fall railway canceled.
číslo trate/Line No. | od/since |
491 | 7. XI. 1999 |
458 | 5. III. 2001 |
Odkazy/Links:
Zdroje/Sources:
Vďaka/Thanks:
Strana vytvorená / Site created :
07-XI-1999 Posledná aktualizácia / Last update : 12-VII-2004 |
( http://www.rail.sk/arp/slovakia/history/h458.htm ) |