Lesná železnica
Žarnovica - Brod - Pavlova Lúčka/Megová
Mesto Žarnovica leží v údolí rieky Hron na úpätí phoria Vtáčnik. Prvý vlak sem prišiel v roku 1896. Vtedy bola otvorená trať Levice - Hr. Dúbrava, pôvodne len lokálka, po r. 1920 prebudovaná na hlavnú trať. V r. 1989 bola doplnená druhou koľajou v úseku Žarnovica - Žiar n/Hr. s krátkou preložkou pri obci Bzenica. Z píly pri stanici kedysi vychádzala lesná železnica pod ...
(Jaroslav Přibyl, Tulák po drahách č. 14/11. XII. 1999)
Žarnovická lesná železnica
V Žarnovici bola doprava dreva desiatky rokov
záležitosťou výlučne súkromných povozníkov. Konské a
volské záprahy vlastnili aj štátne lesy, a tak celý zvoz
dreva spočíval na pleciach furmanov. Boli situácie, keď
povozník zhadzoval svoju fúru na sklade parnej píly, posledný
furman v reťazi povozov bol ešte na námesti v Žarnovici.
Niekedy sa zišlo až 30-40 záprahov. Pokusy s inými druhmi
dopravných prostierdkov sa robili už v druhej polovici 19.
storočia. Zo všetkých pokusov víťazne vyšla lesná
železnica.
K tomuto systému dopravy dreva prešlo Riaditeľstvo štátnych
lesov v Žarnovici ...
1st section of
forrest steam narrow gauge (760 mm) railway Zarnovica –
Hrabicov – Pavlova Lucka fall builded in 1924 - 7 (1st journey:
October 1st, 1928), section Hrabicov – Klak – Megova after
1930. 3rd section was builded to Sarkanov jarok, in direction to
village Pila.
In 1955 was all network 34,291 km (Zarnovica – Hrabicov –
Pavlova Lucka - 21,9 km and Hrabicov – Megova - 8 km) long.
In 1965-1966 was railway canceled.
Odkazy/Links:
číslo trate/Line No. | od/since |
462 | 14. XI. 1999 |
465 | 5. III. 2001 |
Zdroj / Source:
Vďaka / Thanks to:
Strana vytvorená / Site created :
14-XI-1999 Posledná aktualizácia / Last update : 31-III-2004 |
( http://www.rail.sk/arp/slovakia/history/h465.htm ) |