Železničná
trať
Hronec - Podbrezová
(750 mm)
Myšlienka postaviť v rozsiahlom povodí
Čierneho Hronu lesnú železnicu sa zrodila už na sklonku
minulého storočia.
V dobe okolo roku 1903 v úseku Chvatimech
- Podbrezová paralelne
existovali 2 trate: pôvodná závodná úzkorozchodka Hronec - Podbrezová
a normálnerozchodná trať MÁV. Celkom bolo vtedy
rozpracovaných 8 variánt vedenia trate ČHŽ
, v hlavnej doline, vrátane rôznych pripojení na železnice
MÁV. V jednej z variánt sa uvažovalo i o vybudovaní
normálnerozchodnej trate až do Č. Balogu. Vysoké
predpokladané náklady však zabránili jej realizácii.
Nakoniec bolo rozhodnuté ponechať ako pripojovaciu stanicu Podbrezovú , úsek Hronec - Podbrezová
nestavať, využiť tu existujúcu závodnú železnicu
Podbrezovských železiarní a až potom v Hronci na ňu napojiť vlastnú lesnú železnicu do Č. Balogu . Rozdielu
rozchodoch oboch tratí nebola pravdepodobne prikladaná
dôležitosť. Veď pôvodná hutnícka trať mala rozchod 750 mm
a novobudovaná lesná železnica rozchod 760 mm.
( podľa: 267 )
km
podľa |
Kilometrická |
štatistické číslo Statistic No. |
umiestnenie budovy Building position |
názov
stanice / zastávky Station / Stop name |
Alternatívne
názvy Alternative names |
|
0 | 14303_ | xx | Hronec [ 487, 902 ] | |||
142935 | oo | xx | Podbrezová [ 172-2 , 172-3 ] | Zólyombrezó |
číslo trate/Line No. | od/since |
494 | 6. III. 2000 |
486 | 5. III. 2001 |
Odkazy/Links: