LESNÁ
ŽELEZNICA KRIVÁŇ - HRIŇOVÁ |
Na trati Lučenec - Zvolen (trinásť
kilometrov od Vígľašu, kde začínala niekdajšia lesná železnica na Kyslinky ) je Kriváň,
odkiaľ vychádzala lesná železnica pod masív Poľany.
Za prvej svetovej vojny bolo postavených trinásť kilometrov
trate rozchodu 760 mm od stanice Kriváň (Kriváň - Detva) na
pílu v Hriňovej a ešte ďalej. Pôvodne súkromná parná
úzkokoľajka po vzniku Československa prešla spolu so
sesterskou traťou na Kyslinky do rúk štátu ako súčasť
veľkostatku Vígľaš. Neskôr bola predĺžená a i čiastočne
prestavaná a dosiahla dĺžku 23 km. Vychádzala od stanice v
Kriváni, viedla údolím riečky Slatina, cez Hriňovú a
končila na Perisku, v údolí severne od horskej obce Snohy.
Mala dve odbočky - Úžlab a Suchá jama. Zrušená bola v roku
1962. Možno by vydržala dlhšie, ale vtedy sa nad Hriňovou
začala stavať priehrada, ktorá trať lesnej železnice
preťala.
Čo zaujímavého je vidieť na trase úzkokoľajky? Trať viedla
od kriváňskej stanice rovno na sever. Medzi domami ani za obcou
už stopy nenájdeme. Až na konci polí sa objaví zaujímavý
pozostatok - most cez riečku Slatina. Na mostnej konštrukcii je
i niekoľko podvalov. Nasleduje úzky pruh poľa a za ním v
húštinách ukryté betonové opory ďalšieho, menšieho mostu.
Za krátkym zarasteným úsekom sa na teleso trate napojuje
cesta. Najskôr prašná, neskôr asfaltová. V prvej časti nás
niekoľko poctivých priepustkov presvedčí, že ideme skutočne
po telese bývalej lesnej železnice. Asfaltová cesta je
pôvodnou hlavnou cestou do Hriňovej, trať viedla vpravo vedľa
a miestami je možné rozoznať nie príliš výrazné teleso.
Cesta nás odvedie až k autobusovej zastávke, kde sa napája
súčasná hlavná cesta. Za cestou na lúke sa dá ešte
objaviť krátky úsek telesa, ale to je na dlhú dobu všetko.
Obec Hriňovú obchádzala trať zľava, stále po pravom brehu
Slatiny.
Ďalší zajímavý objekt je na Hornej Hriňovej. Mizernú cestu
v trase úzkokoľajky vystrieda násyp, oblúkom sa stáčajúci
k riečke Slatine. Vodný tok a súbežnú cestu prekonávala
trať po moste. Konštrukcia mostu je znesená, zostali tu
neporušené kamenné opory a pilier medzi vodou a cestou.
Pôvodná trať lesnej železnice rieku neprekračovala. Viedla
stále po pravom brehu Slatiny. Pretože nie je možné prekonat
riečku suchou nohou je potrebné sa vrátiť cestou medzi domami
na hlavnú cestu a pri reštaurácii (možnost obedu) vľavo na
vedľajšiu cestu k mostu.
Ďalej pokračujeme po hlavnej ceste. Vľavo pod cestou je
miesto, kde mohlo byť nákladisko lesnej železnice. Neďaleko
odtiaľ sa trať vracala na pravý breh Slatiny, v mieste
súčasného mostu vedľajšej cesty k priehrade. Za mostom je
už vidieť vysokú sypanú priehradnú hrádzu. Hlavná cesta
medzitím naberá výšku vo svahu a prechádza po južnej strane
priehradného jazera.
Pokračovanie trasy úzkokoľajky objavíme na konci nádrže.
Najprv ako cestu, ďalej potom zarastené teleso, stále po
pravém brehu riečky. Zarastené teleso, prerušené ešte
hrádzou bývalej nádržky, nás dovedie k zachovalému mostu
cez Slatinu. Za mostom doprava vychádzala odbočka do Suchej
jamy cez dnešnú cestu do Čierneho Balogu a ďalej v trase
asfaltove cesty. Hlavná trať viedla vľavo údolím Slatiny,
kadiaľ prechádza ďaľšia asfaltová cesta. Trať pokračovala
údolím ešte asi tri kilometre, striedavo po oboch stranách
potoka. Miestami je vidieť nevýrazné teleso a tiež malé
betónové opory mostíkov na brehoch potoka.
Posledné zaujímavé miesto nájdeme na samom konci. Zreteľné
teleso na ľavej strane údolia tvorí ľavý oblúk pod svahom a
vzápätí pravým oblúkom naposledy prekračuje potok. Tu bola
koncová stanica, ako naznačuje mostík pre dve koľaje.
Neďaleko stojí dosiaľ obývané obydlie. Tunajší obyvatelia
samozrejme lesnú železnicu pamätajú. Úplný koniec koľají
bol ešte o niekoľko sto metrov ďalej v údolí, v
"šturci", dnes úplne v trase asfaltovej cesty.
Odtiaľto je to len 3 km cez chrbát k miestu, kde končila
smrečinská odbočka Čiernohronskej lesnej
železnice a 8 km na koniec niekdajšej úzkokoľajky
z Vígľašu . Skutočné kráľovstvo lesných železníc.
Na návrat si môžeme zvoliť napríklad neznačenú cestu do
kopca cez horskú obec Snohy. Obydlia tu sú rozhádzané po
stráňach, najvyššia časť s ďalekím rozhľadom sa
nachádza vo výške 800 m.n.m. V dolnej časti tejto zabudnutej
obce je koncová autobusová zastávka. Odtiaľto sa môžeme
vrátiť do Kriváňa či Detvy.
In time first world war fall openning line Krivan - Hrinova, damaged in 1962.
Jaroslav Přibyl, Tulák po drahách 4/4. X. 1997
Odkazy/Links:
číslo trate/Line No. | od/since |
426 | 6. III. 2000 |
488 | 5. III. 2001 |
Strana vytvorená / Site created :
06-III-2000 Posledná aktualizácia / Last update : 05-III-2001 |
( http://www.rail.sk/arp/slovakia/history/h488.htm ) |