Bobiny, labutia
pieseň? |
Než si na túto
otázku odpovieme, vráťme sa najskôr o 45 rokov naspäť, kedy
sa slávnostným výkopom základu pre trakčný stožiar v
železničnej stanici Varín dňa 12. júna 1949 začala
kvalitatívna zmena na železnici Slovenska - elektrifikácia . Už o
štyri roky v auguste a septembri 1953 vykonala lokomotíva E
499.001 prevádzkové skúšky prvého elektrifikovaného
úseku medzi Žilinou a Vrútkami. V máji 1955 sa začala druhá
etapa skúšobnej prevádzky formou postrkovej služby na
štrbskej rampe v úseku Liptovský Mikuláš - Štrba, ktorú
zahájil stroj E 499.005. Tretím významným strojom je E
499.022, ktorý dňa 25. februára 1956 viedol slávnostný vlak
zo Žiliny do Spišskej Novej Vsi. Tento deň je dňom
oficiálneho zahájenia elektrickej prevádzky jednosmernej
sústavy 3000 V na tratiach bývalých ČSD. V roku 1993
uplynulo 40 rokov od vyrobenia prvej československej
lokomotívy E 499.001 na napätie 3000 V. Časti prvej série
radu E 499.0 sa dostali prakticky do všetkých diep
elektrifikovanej trasy. Po tridsiatich rokoch ich prevádzky
boli dislokované už len v piatich depách troch na Slovensku
a dvoch na Morave, kedy sa aj z väčšej časti stabilizovalo
ich rozdelenie do jednotlivých diep. Ďalšie presuny lokomotív
sa uskutočňovali už len v pôsobnosti vtedajších dráh,
okrem dvoch výnimiek. Do Žiliny bol presunutý stroj E 499.022
z Ostravy a E 499.046 z Olomouca.
Na počiatku grafikonu 1991/92 bolo z celkového počtu 78
strojov radu E 499.0/140 v slovenských depách 48. Žilina mala
19 lokomotív čísiel 01, 16, 21, 23, 34, 38, 41, 42, 45, 46,
47, 56, 57, 58, 59, 67, 74, 87 a 100, Spišská Nová Ves 14
lokomotív 05, 12, 19, 35, 44, 49, 54, 63, 75, 76, 79, 83 a 97 a
napokon Košice 15 strojov čísiel 03, 14, 18, 22, 31, 37, 52,
53, 62, 64, 66, 69, 81, 84 a 99. Prvý pokles turnusovej potreby
"bobín" v Košiciach nastal po dodávke 12 lokomotív
E 499.3049 až 3060. Praktické vylúčenie radu 140 z osobnej a
rýchlikovej dopravy v Žiline nastalo po dodávke radu 162. Na
hlavnom ťahu v úseku Košice - Žilina zostali v osobnej
doprave a postrkovej službe len stroje zo Spišskej Novej Vsi. V
období GVD 1991/92 boli v Žiline zrušené stroje 16 a 21,
"bobiny" 38 a 56 boli presunuté do Košíc, čím sa
ich počet znížil na 15, v Košiciach sa presunom upravil na
17, v spišskom depe sa počet nezmenil. GVD 1992/93 bol
posledný, kedy z tohto depa každý deň vychádzalo na svoje
pravidelné výkony 10 "bobín". Ich celkový stav sa
znížil na 46 strojov.
Postupné znižovanie prepravných výkonov sa prejavilo v
Žiline nadbytkom lokomotív radu 162, ktoré sa postupne
presúvali do Spišskej Novej Vsi. Výkony tohto depa na
osobných vlakoch boli už v GVD 1992/93 stavané na nové
rušne 163, a tak "bobiny"
niekedy jazdili na hranici možností. V posledných dňoch
februára 1993 nahradili stroje 162 v turnuse 5
"bobín" a do nástupu GVD 1993/94 všetkých 8
strojov. Rušne sú v stave depa Žilina, depo Spišská Nová
Ves ich obsadzuje personálne.
V priebehu GVD 1992/93 sa zmenil počet na 38 rušňov.
Pokles na 13 strojov v Žiline
bol spôsobený vyradením stroja 23 a presunom 74 do Košíc. V Spišskej Novej Vsi
bola vyradená E 499.0035, označená ešte stále pôvodným
radom. Evidenčný stav sa ustálil na 13 rušňoch. Výrazný
pokles nastal však v Košiciach.
Vyradené boli stroje 03, 22, 31, 37, 66 a 81. Konečného stavu
12 rušňov sa dosiahlo príchodom stroja 74 zo Žiliny. Na počiatku platnosti
GVD 1993/94 počet "bobín" klesol zrušením 140.014
v košickom depe, v novembri klesol stav na 36 vyradením
"bobiny" 012 v Spišskej Novej Vsi. Podstatná zmena
nastala však v oblasti prevádzkového nasadenia zostávajúcich
rušňov, a to najmä v najvýchodnejšom depe. Pre
zabezpečenie plánovanej turnusovej potreby boli do Košíc a strojovej stanice
Čierna nad Tisou presunuté "bobiny" 34 a 42 zo
Žiliny a 68, 76 a 79 zo Spišskej Novej Vsi. Turnusová potreba
radu 140 v Žiline sa znížila na tri stroje.
Na našich prvých elektrických rušňoch boli počas ich
štyridsaťročnej existencie robené rôzne úpravy a
modernizácie a uplatnilo sa na nich tiež niekoľko rôznych
typov náterov. Pôvodný modro-krémový so strieborným
pruhom použitý na časti rušňov z výroby sa zmenil jednotne
na zeleno-hráškovo zelený tiež so strieborným pruhom,
ktorý potom sprevádzal tieto rušne do poloviny 70. rokov.
Okrem týchto náterov sa krátkodobo skúšali aj ďalšie
farebné kombinácie. Od roku 1974, ak nepočítame dočasný
celozelený náter skrine, sa začali natierať v kombinácii
zelenej a krémovej, ktorá bola neskoršie doplnená na
čelách pod oknami oranžovým či žltým výstražným pruhom,
širokým 30 cm, ktorý vystriedal žltý pruh široký 60 cm
okolo celej skrine. V súčasnej dobe (začiatkom januára 1994)
majú náter zavedený v roku 1974 ešte tieto rušne: žilinská
058, spišské 019 a 049 á košická 074.
Dielenské opravy "bobín" sa ukončili pred
nedávnom s tým, že tieto stroje budú nahradené novými
vozidlami. Lenže jazýčky ekonomických váh rozhodli inakšie
a tak "bobiny" jazdia ďalej. Pre zabezpečenie ich
ďalšej prevádzkyschopnosti rozbehli sa v roku 1993 opäť
dielenské opravy, tentoraz v rozsahu hlavnej opravy s
predĺžením životnosti do roku 2005. K ďalším úpravám a
modernizáciám je pridaný aj pôvodný lak - t.j.
tmavozelená strecha, podokenná časť a dva pásy medzi
oknami na hráškovozelenom podklade. Nechýba ani strieborný
pás s tenkými červenými linkami. Prvá hlavná oprava bola
realizovaná na žilinskom stroji 140.057, nasledovala
košická 140.099, po nej opäť žilinská 140.059. Ďalšie
"bobiny" sú opäť z košického depa v poradí 64,
79, 68 a do konca roku ešte 42. Podobne bola opravená a
pôvodným lakom opatrená aj žilinská "bobina" 087 v
decembri minulého roku. Obidva žilinské stroje majú
pantografy žlté, košické ich majú červené. Popisy na
rušňoch sú vyhotovené formou obtiskov. Pôvodný lak
dostala aj "bobina" 84, na ktorej bola v košickom depe
urobená oprava v rozsahu vyväzovacej opravy, podvozky a lak
boli urobené v ŽOS Vrútky. Výhľadovo sa počíta s 20
lokomotívami radu 140, ktoré dostanú hlavnú opravu a budú
jazdiť ešte v budúcom tisícročí. Ich výber je robený s
ohľadom na súčasný technický stav, najmä mechanickej časti
rušňa.
Prvá "bobina" 140.001 je po hlavnej oprave
odstavená v rotunde v Púchove a používa sa už len na
reprezentačné účely ŽSR.
Múzejné dokumentačné centrum ŽSR
si vybralo do svojich zbierok žilinský stroj 140.067. S jeho
prevedením do MDC sa ráta v roku 1994. Zvyšné
"bobiny" budú jazdiť aj naďalej, pričom sa
uvažuje s ich prípadným odstavovaním tak, ako to bude
vyžadovať potreba náhradných dielov pre prevádzkové
stroje. V priebehu roku 1993 boli zatiaľ odstavené 140.018 a
38. O prvú prejavilo záujem Odborné učilište vo Zvolene ako
o učebnú pomôcku. Už zrušená 140.014 slúži v ŽOS
Vrútky ako zdroj náhradných dielov pre hlavné opravy.
Ako je vidieť, "bobiny" na Slovensku zatiaľ
svoju labutiu pieseň nespievajú. Nedostatok finančných
prostriedkov na nákup nových strojov dáva predpoklad, že sa s
nimi budeme ešte nejaký čas stretávať.
( Železnice 2/1994 )
|
Strana
vytvorená / Site created : 3. XII. 2000 Posledná aktualizácia / Last update : 3. XII. 2000 |
|
( http://www.rail.sk/arp/slovakia/rolstock/140-3.htm ) |