Rušne radu
183

http://www.railfaneurope.net/pix/sk/electric/182-183/183005.jpg
© Európsky železničný server

Základné technické údaje

Rad:  183
Pôvodný rad:  E 669.3
Výrobca:  Škoda Plzeň
Rozchod:  1435 mm
Usporiadanie pojazdu:  Co'Co'
Napájací systém:  3 kV js
Hodinový výkon:  3000 kW
Trvalý výkon:  2790 kW
Dĺžka cez nárazníky:  18940 mm
Rázvor celkový:  13000 mm
Rázvor podvozkov:  2500/2100 mm
Vzdialenosť otočných čapov podvozkov:  9400 mm
Najvyššia dovolená rýchlosť:  90 km/h
Minimálny polomer prechodnosti oblúka:  125 m
Hmotnosť rušňa:  120 t
Prevodový pomer:  1 : 4,24
Priemer kolies:  1250 mm
Vlakové kúrenie:  3 kV js
Továrenský typ:  61 E1

Popis

Tretiu sériu ťažkých 6-osových elektrických rušňov predstavoval typ s označením 61 E1. Tieto rušne mali oproti predchádzajúcim radom 181 a 182 novú konštrukciu vypruženia trojosových podvozkov s váhadlami, ktoré boli uložené na britoch. Spolu ich bolo vyrobených 43 kusov a mali u ČSD označenie E 669.3001 až 043. Prvý rušeň s pôvodným označením E 669.3001 bol na Slovensko dodaný do RD Spišská Nová Ves dňa 28.2.1971. Tento rušeň vykonal TBS dňa 12.3.1971 na trati Poprad-Tatry - Svit, kde dosiahol rýchlosť 100 km/h. Posledný rušeň s označením E 669.3043 bol pre bývalé ČSD odovzdaný 5.5.1971, pričom aj tento rušeň bol disponovaný do RD Spišská Nová Ves. Tento rušeň zároveň znamenal ukončenie dodávok elektrických rušňov s usporiadaním pojazdu Co'Co' pre ČSD. Okrem Slovenska boli rušne s označením E 669.3010 až 017 dodané aj do depa Olomouc. Tieto však v rokoch 1977 až 1980 prešli tiež na Slovensko, čím všetky rušne tohoto radu boli dislokované na Slovensku.

MDPaT 9.11.1998

Použitie - vlaky nákladnej dopravy: Rady 182 a 183: používané na tých istých tratiach ako rad 131, ale nie veľmi často. 183 zväčša používané na tlačenie v niektorých hornatých častiach: Púchov - Horní Lideč (125), Kysucké Nové Mesto - Česká republika (127), Ružomberok - Štrba, Spišská Nová Ves - Štrba (180). Takmer všetky nákladné vlaky premávajúce cez stanicu Štrba majú tlačiaci rušeň na konci. 

 

číslo rušňa rušňové depo
183 001  Spišská Nová Ves
183 002  Spišská Nová Ves
183 003  Spišská Nová Ves
183 004  Spišská Nová Ves
183 005  Spišská Nová Ves
183 006  Spišská Nová Ves
183 007  Spišská Nová Ves
183 008  Spišská Nová Ves
183 009  Spišská Nová Ves
183 010  Žilina
183 011  Žilina
183 012  Žilina
183 013  Žilina
183 014  Žilina
183 015  Žilina
183 016  Žilina
183 017  Žilina
183 018  Žilina
183 019  Žilina
183 020  Spišská Nová Ves
183 021  Košice
183 022  Žilina
183 023  Žilina
183 024  Spišská Nová Ves
183 025  Košice
183 026  Žilina
183 027  Žilina
183 028  Spišská Nová Ves
183 029  Košice
183 030  Žilina
183 031  Žilina
183 032  Spišská Nová Ves
183 033  Košice
183 034  Žilina
183 035  Žilina
183 036  Spišská Nová Ves
183 037  Košice
183 038  Žilina
183 039  Žilina
183 040  Spišská Nová Ves
183 041  Košice
183 042  Spišská Nová Ves
183 043  Spišská Nová Ves

   

( Zdroj )

Prezývky: Cecilka
Coca-Cola
Šesťkolák

( Zdroj )

URL o rušňoch ŽSR radu 183

  • Klubu priateľov železníc na Dopravnej fakulte v Pardubiciach
  • Ľubora Bánika

  • Späť / Back Strana vytvorená / Site created : 05-VI-2000
    Posledná aktualizácia / Last update : 26-VII-2004
    ( http://www.rail.sk/arp/slovakia/rolstock/183.htm )