ZSSK nenasadí šesť motorových jednotiek pod Tatrami

Skúška ohňom
Miroslav425951 PAVLÍK - Z Rušňového depa (RD) Poprad vyšla 19. októbra na trať Tatranských elektrických železníc (TEŽ) dovtedy naozaj nevídaná súprava. Bola zlože­ná zo súčasnej a novej elek­tričky. Tak začínala svoju prvú jazdu modulárna elek­trická jednotka 425. 951-1.
Pretože nová električka ešte nemala oživený hnací mecha­nizmus, oba stroje mali spojené vzduchové systémy a pohon za­bezpečovala "stará" mašinka. Cieľom bolo overiť v praxi sprá­vanie sa novej súpravy v profile trate. Totiž súčasná TEŽ - ka používa električky vyrobené ešte pred rokom 1970. Celkovo sem dodali ČKD Praha do janu­ára 1970 osemnásť súprav.
Je možné konštatovať, že tri­dsať rokov vo vývoji dopravných systémov predstavuje minimál­ne tri generácie vozidiel. A hoci v priebehu ostatných mesiacov vykonali pracovníci RD viaceré merania profilu trate, kde pomo­cou rozličných obrysových po­môcok zisťovali možné prekážky a problematické miesta, predsa len skutočné podmienky ukáza­la až "skúška ohňom". Treba azda dodať, že kombinácia "staršia trať- nové vozidlo" by si takéto overenie vyžiadala v každom prípade nezávisle od dodávateľa vozidiel.
Prvú jazdu ukončili v Železničnej stanici Starý Smo­kovec a z nej sa potom súprava vrátila späť do RD Poprad. Teraz bude nasledovať oživenie hnacej jednotky novej električky a niektoré úpravy trate. Do pre­vádzky plánujú novú električku zaradiť v prvých mesiacoch no­vého roka na traťovom úseku Poprad - Starý Smokovec - Tat­ranská Lomnica.

(Ž-Semafor 22/2000)

Skúšobná prevádzka elektrickej motorovej jednotky na TEŽ začne v polovici marca

TASRBratislava 26. januára - Skúšobná prevádzka novej elektrickej motorovej jednotky (EM1), ktorá je určená pre Tatranské elektrické železnice (TEŽ), by sa mala začať 15. marca. Tento termín bol stanovený na základe priaznivého priebehu technických skúšok, uviedol riaditeľ Odboru pre prácu s verejnosťou Generálneho riaditeľstva ŽSR Miloš Čikovský. V súčasnosti prebiehajú s vozidlom skúšky, ktoré sú nevyhnutné na schválenie typu vozidla v Slovenskej republike, pričom z celkového počtu 26 čiastkových skúšok je v tomto čase vykonaných 14 podstatných. Železnice plánujú nakúpiť 14 takýchto jednotiek. Hlavnými výhodami novej tatranskej električky sú predovšetkým lepšie rýchlostné využitie, vyššia bezpečnosť voči vykoľajeniu, nižšie opotrebovanie kolies a koľajníc a tým aj zvýšenie bezpečnosti prevádzky a komfort. Zavedením zvukových a optických informačných systémov sa podstatne zlepší informovanosť cestujúcich a umožní zaviesť systém zastavovania na znamenie. Nevyhnutnosťou však v tomto smere ostáva rekonštrukcia usmerňovačov napájacích staníc a výmena ich transformátorov.

Funkčné skúšky novej tatranskej električky chcú skrátiť
Problémy so šírkou súprav
3.1.2001
PravdaSVJATOSLAV DOHOVIČ - Od záveru novembra prebiehajú na tratiach Tatranských elektrických železníc prototypové funkčné skúšky novej tatranskej električky.
Železnice ich chcú skrátiť na minimum, problémy robí šírka novej súpravy. Počas prevádzkových skúšok preverujú podľa slov hovorcu ŽSR Miloša Čikovského 34 parametrov. Termín zakončenia skúšok bude závisieť nielen od výsledkov, ale aj poveternostných podmienok. "Bežne sa takéto skúšobné jazdy robia pol roka aj viac," povedal Čikovský pre PRAVDU. Snahou je však skrátenie tohto termínu. V rámci spustenia novej tatranskej električky sa budú musieť vysporiadať aj s niektorými technickými problémami. Nová električka je totiž o niečo širšia ako tá stará. Ako dodal Čikovský, vzhľadom na to budú musieť na niektorých miestach trate meniť priechodový prierez, posúvať do väčšej vzdialenosti od koľajníc niektoré technické zariadenia a úpravy sa dotknú aj niektorých cestných prejazdov cez električkovú trať. V riešení je aj problém nástupíšť, pretože istý čas budú na tatranských tratiach premávať oba typy električky súčasne. "Nová súprava je oveľa priestrannejšia, znížená podlaha umožňuje cestujúcim nastupovanie priamo z nástupíšť bez schodíkov. V dôsledku toho je potrebné upravovať telesá nástupíšť," dodal Čikovský.
Po skončení skúšok by na trate TEŽ malo ešte do konca roka 2001 prísť ďalších 13 nových električkových súprav. Zároveň by do vozového parku malo podľa Čikovského pribudnúť aj šesť nových motorových jednotiek s kapacitou 108 miest na sedenie a 92 na státie. Tie by železnice okrem využitia na trati Poprad - Tatry - Tatranská Lomnica mali používať aj na trati medzi Popradom, Plavčom a poľskou Krynicou.

Tatranské električky pre nové tisícročie

Jozef Stiegel, Slovak trade forum - Žiarou úspechu a perspektívou prosperity je obostretá zákazka na obnovu Tatranskej elektrickej železnice (TEŽ), ktorú zadali ŽSR dodávateľskému konzorciu EMU-GTW Vysoké Tatry, zloženému z a.s. ŽOS Vrútky a švajčiarskych partnerov Stadler Fahrzeuge AG Bussnang a ABB Daimler , Benz Transportation AG Zürich.

ŽOS Vrútky, sprivatizované 1. októbra 1994, s vlastným imaním 857 mil. Sk, 1700 zamestnancami, obratom 80 mil. Sk mesačne, technológiou na vyspelej európskej úrovni a certifikátom ISO 9002, sa venujú najmä údržbe a oprave elektrických lokomotív, vozňov, električiek a trolejbusov Významný podiel v ich výrobnom programe zohráva modernizácia vagónov pre ŽSR, ktoré sú vlastníkom 34 percent akcií ŽOS. V roku 1997 vstúpili do konzorcia s nadnárodnou spoločnosťou ADtranz, čím získali licenčnú zmluvu na transfer zahraničnej technológie. výroby hliníkových vozňových skríň, čo významne korešponduje s ich dlhodobým cieľom stať sa výrobcom koľajových vozidiel.
V medzinárodnom tendri na realizácii projektu dodávky 14 elektrických dopravných súprav pre TEŽ sa stretli ponuky piatich subjektov, z ktorých komisia doporučila do finále tri z nich nakoniec zvíťazil technickým a finančným riešením návrh slovensko-švajčiarskeho konzorcia EMU-GTW Vysoké Tatry.
Pôvodným favoritom ŽSR boli Zemplínske strojárne (ZEST), a.s., Michalovce, ktoré si za dodávateľského partnera zvolili renomovaného výrobcu električiek ČKD, a.s., Praha. Ponuka ZEST znela na 18 elektrických jednotiek za 2,142 mld. Sk, s podielom domácej výroby na dodávke 46 percent k 54-percentnej zahraničnej výrobe. S poukázaním na porušenie noriem o verejnom obstarávaní a pod intenzívnym tlakom verejnej mienky odstúpili ŽSR koncom roku 1997 od zmluvy so ZEST a vyhlásili medzinárodnú verejnú súťaž.
Najsilnejším tenorovým súperom ŽOS Vrútky , ktoré svoj projekt postavili už proti konkurencii ZEST, bola a.s. Tatrastroj Poprad. Spoločne s a.s. ČKD Praha Holding ponúkla dodávku električiek špičkovej technickej úrovne s koncepciou vychádzajúcou zo špecifických požiadaviek horskej železnice. Ich výroba mala byť 100-percentne pokrytá dodávkami slovenských výrobcov.
Víťaz tendra ponúkol dodávku 14 súprav za 1,5 mld. Sk, pričom 85 percent dodávky prefinancuje švajčiarska strana formou úveru s 13-ročnou splatnosťou a bližšie nešpecifikovaným úverom, označovaným ako výhodný. Zostávajúcich 15 percent vložia do projektu, ŽOS Vrútky ako dodávateľský úver.
Zmluva medzi ŽSR a konzorciom EMU-GTW Vysoké Tatry bola podpísaná 3. septembra 1998 a 10. novembra 1998 parafovali ŽSR dohodu s konzorciom bánk vedených UBS AG Zürich, o úvere garantovanom švajčiarskou vládou na sumu 64,7 mil. CHF.
V dodávateľskej zmluve sa konzorcium zaviazalo dodať prvý prototyp do 20 mesiacov od podpisu dohody a po 12-mesačnej skúšobnej dobé spustí sériovú výrobu rozloženú na 30 mesiacov. Predpokladaný termín dodávky prvej súpravy je október 2000. Postupne do apríla 2004 nahradia nové elektrické jednotky terajších 16 trojdielnych súprav električiek vyrobených v ČKD Praha do roku 1970.

Nová električka už pod Tatrami
Práca 20001020 mcs
V týchto dňoch už môžu zvedavci na trati Tatranských elektrických železníc vidieť novú súpravu GTW 2/6 (v signatúre ŽSR EJ 425.9). Do popradského Rušňového depa prišla ešte na viacero dielov rozložená súprava po ceste, tu ju skladali odborníci zo ŽOS Vrútky a zo švajčiarskych firiem Stadler a AD Tranz . Švajčiarski technici od Stadlera Heinrich Gassmann a Martin Bernhard riadili presne podľa projektovej dokumentácie proces montáže. Dialo sa tak na jednej z odstavných koľají Rušňového depa a kulisou boli Vysoké Tatry. Funkčné skúšky budú prebiehať pravdepodobne do konca novembra, ak pôjde všetko podľa predpokladov. Od budúceho roka, až do počtu 14, budú v mesačných intervaloch pribúdať na tratiach TEŽ nové súpravy. Je už aj zmluva o dodávke štyroch motorových súprav pre trať normálneho rozchodu z Popradu do Tatranskej Lomnice.

Martin Šildberger - Podle Z. Maruny ve ctrvtek 19.10.2000 byla poprve vytazena starou jednotkou nova jednotka TEZ. Provadela se obrysova zkouska, tzn. pri pomale jizde se projizdely kriticke useky a byla merena vzdalenost od okolnich pevnych predmetu (stojany vyhybek, navestidla, hrany nastupist aj.) Timto merenim bylo zpusobeno slusne zpozdeni vlaku na TEZ . 28.11. 2000 by pry mohla byt ozivena elektrika a pak by se mohlo jezdit vlastni silou. Do depa TEZ nejsou z neznamych duvodu pousteni fanousci zeleznice (ze by to bylo tajne?:-(
Motorova normalnerozchodna verze by mela jezdit v poctu 6 ks na tratich Poprad - Studeny Potok - Tatranska Lomnica a Poprad - Plavec - Orlov - Kritnica (polske turisticke stredisko). Kapacita vozidla je 108 mist k sezeni a 92 k stani, z jednotek je mozno utvorit soupravu o max. trech jednotkach, rizenych z jednoho stanoviste. (podle uvedenych odkazu, Zeleznicar 36/2000, str. 5)  

Kvalitu cestovania pod Tatrami už na jeseň zlepšia nové električky
Piatok 26.V.2000
Sme(kim) VYSOKÉ TATRY - Prvá zo štrnástich nových električiek, ktoré majú zlepšiť kvalitu cestovania na Tatranských elektrických železniciach (TEŽ), sa v Rušňovom depe v Poprade objaví v októbri. Na jeseň sa podrobí skúškam na trati a postupne by každý mesiac mala pod Tatrami pribudnúť jedna nová električka. Podľa predpokladov železničiarov podľa budúcoročného, nového grafikonu by už na TEŽ mali jazdiť minimálne štyri nové súpravy, do konca roku 2002 postupne všetkých 14. Zastarané súpravy TEŽ, do ktorých sa takmer 30 rokov neinvestovalo, nahradí modernejší systém dopravy, vyskúšaný v alpských krajinách. “Dodávku technológií zabezpečujú švajčiarske spoločnosti AD Tranz a Stadler, elektrické motorové jednotky sa budú vyrábať v ŽOS Vrútky ,” povedal Štefan Kuruc z oddelenia nákupu a modernizácie koľajových vozidiel ŽSR . Ako dodal, výhodou nových električiek bude variabilnosť, podľa frekvencie cestujúcich na jednotlivých úsekoch trate sa budú dať spájať do väčších či menších súprav. V ich interiéri bude priestor na prepravu batožín, bicyklov, invalidných vozíkov a lyží. Nízka podlaha umožní nástup priamo z ostrovčeka, bez schodov, čím sa urýchli výmena cestujúcich a uľahčí nástup a výstup invalidným pasažierom. V jednej električke bude 108 sedadiel a 92 miest na státie, čo je približne o 20 miest menej ako v súčasných vozňoch. Ani samotná rýchlosť prepravy sa príliš nezvýši, nová električka je síce koštruovaná na maximálnu rýchlosť 80 km/h, ale parametre trate pod Tatrami s ostrými oblúkmi ju zrejme neumožnia využiť v plnom rozsahu. “Prepravu zrýchli najmä konštrukcia samotných jednotiek aj parametre a účinnosť brzdenia.
Na spádoch je totiž možné zvýšeným brzdením dosiahnuť vyššiu rýchlosť,” vysvetlil Š. Kuruc. Cena jednej novej električky sa pohybuje od 80 do 100 miliónov korún, celý projekt je financovaný z úveru, ktorý garantuje konzorcium švajčiarskych bánk. V minulých dňoch sa vo Švajčiarsku skončila montáž strednej, hnacej časti novej súpravy a čakajú ju funkčné skúšky. Na interiéri skeletu prvej zo štrnástich nových električiek začnú montážnici ŽOS Vrútky pracovať koncom mája.


Strana vytvorená : 5. VI. 2000
Posledná aktualizácia : 5. III. 2001

 
späť na TATRANSKÉ ELEKTRICKÉ ŽELEZNICE (TEŽ) ( http://www.rail.sk/arp/slovakia/rolstock/425.9-3.htm )