ZSSK nenasadí šesť motorových jednotiek pod Tatrami
Skúška ohňom
Miroslav PAVLÍK - Z Rušňového depa (RD) Poprad vyšla
19. októbra na trať Tatranských elektrických železníc
(TEŽ) dovtedy naozaj nevídaná súprava. Bola zložená zo
súčasnej a novej električky. Tak začínala svoju prvú
jazdu modulárna elektrická jednotka 425. 951-1.
Pretože nová električka ešte nemala oživený hnací
mechanizmus, oba stroje mali spojené vzduchové systémy a
pohon zabezpečovala "stará" mašinka. Cieľom bolo
overiť v praxi správanie sa novej súpravy v profile trate.
Totiž súčasná TEŽ - ka používa električky vyrobené ešte
pred rokom 1970. Celkovo sem dodali ČKD Praha do januára 1970
osemnásť súprav.
Je možné konštatovať, že tridsať rokov vo vývoji
dopravných systémov predstavuje minimálne tri generácie
vozidiel. A hoci v priebehu ostatných mesiacov vykonali
pracovníci RD viaceré merania profilu trate, kde pomocou
rozličných obrysových pomôcok zisťovali možné prekážky
a problematické miesta, predsa len skutočné podmienky
ukázala až "skúška ohňom". Treba azda dodať,
že kombinácia "staršia trať- nové vozidlo" by si
takéto overenie vyžiadala v každom prípade nezávisle od
dodávateľa vozidiel.
Prvú jazdu ukončili v Železničnej stanici Starý Smokovec a
z nej sa potom súprava vrátila späť do RD Poprad. Teraz bude
nasledovať oživenie hnacej jednotky novej električky a
niektoré úpravy trate. Do prevádzky plánujú novú
električku zaradiť v prvých mesiacoch nového roka na
traťovom úseku Poprad - Starý Smokovec - Tatranská Lomnica.
(Ž-Semafor 22/2000)
Skúšobná prevádzka elektrickej motorovej jednotky na TEŽ začne v polovici marca
Bratislava 26. januára - Skúšobná prevádzka novej elektrickej motorovej jednotky (EM1), ktorá je určená pre Tatranské elektrické železnice (TEŽ), by sa mala začať 15. marca. Tento termín bol stanovený na základe priaznivého priebehu technických skúšok, uviedol riaditeľ Odboru pre prácu s verejnosťou Generálneho riaditeľstva ŽSR Miloš Čikovský. V súčasnosti prebiehajú s vozidlom skúšky, ktoré sú nevyhnutné na schválenie typu vozidla v Slovenskej republike, pričom z celkového počtu 26 čiastkových skúšok je v tomto čase vykonaných 14 podstatných. Železnice plánujú nakúpiť 14 takýchto jednotiek. Hlavnými výhodami novej tatranskej električky sú predovšetkým lepšie rýchlostné využitie, vyššia bezpečnosť voči vykoľajeniu, nižšie opotrebovanie kolies a koľajníc a tým aj zvýšenie bezpečnosti prevádzky a komfort. Zavedením zvukových a optických informačných systémov sa podstatne zlepší informovanosť cestujúcich a umožní zaviesť systém zastavovania na znamenie. Nevyhnutnosťou však v tomto smere ostáva rekonštrukcia usmerňovačov napájacích staníc a výmena ich transformátorov.
Funkčné skúšky novej tatranskej električky chcú
skrátiť
Problémy so šírkou súprav
3.1.2001
SVJATOSLAV
DOHOVIČ - Od záveru novembra prebiehajú na tratiach
Tatranských elektrických železníc prototypové funkčné
skúšky novej tatranskej električky.
Železnice ich chcú skrátiť na minimum, problémy robí
šírka novej súpravy. Počas prevádzkových skúšok
preverujú podľa slov hovorcu ŽSR Miloša Čikovského 34 parametrov.
Termín zakončenia skúšok bude závisieť nielen od
výsledkov, ale aj poveternostných podmienok. "Bežne sa
takéto skúšobné jazdy robia pol roka aj viac," povedal
Čikovský pre PRAVDU. Snahou je však skrátenie tohto termínu.
V rámci spustenia novej tatranskej električky sa budú musieť
vysporiadať aj s niektorými technickými problémami. Nová
električka je totiž o niečo širšia ako tá stará. Ako dodal
Čikovský, vzhľadom na to budú musieť na niektorých miestach
trate meniť priechodový prierez, posúvať do väčšej
vzdialenosti od koľajníc niektoré technické zariadenia a
úpravy sa dotknú aj niektorých cestných prejazdov cez
električkovú trať. V riešení je aj problém nástupíšť,
pretože istý čas budú na tatranských tratiach premávať oba
typy električky súčasne. "Nová súprava je oveľa
priestrannejšia, znížená podlaha umožňuje cestujúcim
nastupovanie priamo z nástupíšť bez schodíkov. V dôsledku
toho je potrebné upravovať telesá nástupíšť," dodal
Čikovský.
Po skončení skúšok by na trate TEŽ
malo ešte do konca roka 2001 prísť ďalších 13 nových
električkových súprav. Zároveň by do vozového parku malo
podľa Čikovského pribudnúť aj šesť nových motorových
jednotiek s kapacitou 108 miest na sedenie a 92 na státie. Tie
by železnice okrem využitia na trati Poprad - Tatry -
Tatranská Lomnica mali používať aj na trati medzi Popradom,
Plavčom a poľskou Krynicou.
Tatranské električky pre nové tisícročie
Jozef Stiegel, Slovak trade forum - Žiarou úspechu a perspektívou prosperity je obostretá zákazka na obnovu Tatranskej elektrickej železnice (TEŽ), ktorú zadali ŽSR dodávateľskému konzorciu EMU-GTW Vysoké Tatry, zloženému z a.s. ŽOS Vrútky a švajčiarskych partnerov Stadler Fahrzeuge AG Bussnang a ABB Daimler , Benz Transportation AG Zürich.
ŽOS Vrútky, sprivatizované 1. októbra 1994, s vlastným
imaním 857 mil. Sk, 1700 zamestnancami, obratom 80 mil. Sk
mesačne, technológiou na vyspelej európskej úrovni a
certifikátom ISO 9002, sa venujú najmä údržbe a oprave
elektrických lokomotív, vozňov, električiek a trolejbusov
Významný podiel v ich výrobnom programe zohráva modernizácia
vagónov pre ŽSR, ktoré sú vlastníkom 34 percent akcií ŽOS.
V roku 1997 vstúpili do konzorcia s nadnárodnou spoločnosťou
ADtranz, čím získali licenčnú zmluvu na transfer
zahraničnej technológie. výroby hliníkových vozňových
skríň, čo významne korešponduje s ich dlhodobým cieľom
stať sa výrobcom koľajových vozidiel.
V medzinárodnom tendri na realizácii projektu dodávky 14
elektrických dopravných súprav pre TEŽ sa stretli ponuky piatich
subjektov, z ktorých komisia doporučila do finále tri z nich
nakoniec zvíťazil technickým a finančným riešením návrh
slovensko-švajčiarskeho konzorcia EMU-GTW Vysoké Tatry.
Pôvodným favoritom ŽSR boli
Zemplínske strojárne (ZEST), a.s., Michalovce, ktoré si za
dodávateľského partnera zvolili renomovaného výrobcu
električiek ČKD, a.s., Praha.
Ponuka ZEST znela na 18 elektrických jednotiek za 2,142 mld. Sk,
s podielom domácej výroby na dodávke 46 percent k
54-percentnej zahraničnej výrobe. S poukázaním na porušenie
noriem o verejnom obstarávaní a pod intenzívnym tlakom
verejnej mienky odstúpili ŽSR koncom roku 1997 od zmluvy so
ZEST a vyhlásili medzinárodnú verejnú súťaž.
Najsilnejším tenorovým súperom ŽOS Vrútky , ktoré
svoj projekt postavili už proti konkurencii ZEST, bola a.s.
Tatrastroj Poprad. Spoločne s a.s. ČKD
Praha Holding ponúkla dodávku električiek špičkovej
technickej úrovne s koncepciou vychádzajúcou zo špecifických
požiadaviek horskej železnice. Ich výroba mala byť
100-percentne pokrytá dodávkami slovenských výrobcov.
Víťaz tendra ponúkol dodávku 14 súprav za 1,5 mld. Sk,
pričom 85 percent dodávky prefinancuje švajčiarska strana
formou úveru s 13-ročnou splatnosťou a bližšie
nešpecifikovaným úverom, označovaným ako výhodný.
Zostávajúcich 15 percent vložia do projektu, ŽOS Vrútky ako dodávateľský úver.
Zmluva medzi ŽSR a konzorciom
EMU-GTW Vysoké Tatry bola podpísaná 3. septembra 1998 a 10.
novembra 1998 parafovali ŽSR dohodu s konzorciom bánk vedených
UBS AG Zürich, o úvere garantovanom švajčiarskou vládou na
sumu 64,7 mil. CHF.
V dodávateľskej zmluve sa konzorcium zaviazalo dodať prvý
prototyp do 20 mesiacov od podpisu dohody a po 12-mesačnej
skúšobnej dobé spustí sériovú výrobu rozloženú na 30
mesiacov. Predpokladaný termín dodávky prvej súpravy je
október 2000. Postupne do apríla 2004 nahradia nové
elektrické jednotky terajších 16 trojdielnych súprav
električiek vyrobených v ČKD
Praha do roku 1970.
Nová
električka už pod Tatrami
Práca 20001020 mcs
V týchto dňoch už môžu
zvedavci na trati Tatranských elektrických železníc vidieť
novú súpravu GTW 2/6 (v signatúre ŽSR
EJ 425.9). Do popradského Rušňového depa prišla ešte na
viacero dielov rozložená súprava po ceste, tu ju skladali
odborníci zo ŽOS Vrútky a zo švajčiarskych firiem Stadler a AD Tranz . Švajčiarski technici od Stadlera Heinrich Gassmann a
Martin Bernhard riadili presne podľa projektovej dokumentácie
proces montáže. Dialo sa tak na jednej z odstavných koľají
Rušňového depa a kulisou boli Vysoké Tatry. Funkčné
skúšky budú prebiehať pravdepodobne do konca novembra, ak
pôjde všetko podľa predpokladov. Od budúceho roka, až do
počtu 14, budú v mesačných intervaloch pribúdať na tratiach
TEŽ nové súpravy. Je už aj zmluva o dodávke štyroch
motorových súprav pre trať normálneho rozchodu z Popradu do
Tatranskej Lomnice.
Martin
Šildberger - Podle Z. Maruny ve ctrvtek
19.10.2000 byla poprve vytazena starou jednotkou nova jednotka TEZ. Provadela se obrysova zkouska,
tzn. pri pomale jizde se projizdely kriticke useky a byla merena
vzdalenost od okolnich pevnych predmetu (stojany vyhybek,
navestidla, hrany nastupist aj.) Timto merenim bylo zpusobeno
slusne zpozdeni vlaku na TEZ .
28.11. 2000 by pry mohla byt ozivena elektrika a pak by se mohlo
jezdit vlastni silou. Do depa TEZ
nejsou z neznamych duvodu pousteni fanousci zeleznice (ze by to
bylo tajne?:-(
Motorova normalnerozchodna verze by mela jezdit v poctu 6
ks na tratich Poprad - Studeny Potok - Tatranska Lomnica a Poprad
- Plavec - Orlov - Kritnica (polske turisticke stredisko).
Kapacita vozidla je 108 mist k sezeni a 92 k stani, z jednotek je
mozno utvorit soupravu o max. trech jednotkach, rizenych z
jednoho stanoviste. (podle uvedenych odkazu, Zeleznicar 36/2000,
str. 5)
Kvalitu cestovania pod Tatrami už na jeseň zlepšia nové
električky
Piatok 26.V.2000
(kim) VYSOKÉ
TATRY - Prvá zo štrnástich nových električiek, ktoré majú
zlepšiť kvalitu cestovania na Tatranských
elektrických železniciach (TEŽ), sa v Rušňovom depe v
Poprade objaví v októbri. Na jeseň sa podrobí skúškam na
trati a postupne by každý mesiac mala pod Tatrami pribudnúť
jedna nová električka. Podľa predpokladov železničiarov
podľa budúcoročného, nového grafikonu by už na TEŽ mali
jazdiť minimálne štyri nové súpravy, do konca roku 2002
postupne všetkých 14. Zastarané súpravy TEŽ, do ktorých sa
takmer 30 rokov neinvestovalo, nahradí modernejší systém
dopravy, vyskúšaný v alpských krajinách. “Dodávku
technológií zabezpečujú švajčiarske spoločnosti AD Tranz a Stadler,
elektrické motorové jednotky sa budú vyrábať v ŽOS Vrútky ,”
povedal Štefan Kuruc z oddelenia nákupu a modernizácie
koľajových vozidiel ŽSR . Ako
dodal, výhodou nových električiek bude variabilnosť, podľa
frekvencie cestujúcich na jednotlivých úsekoch trate sa budú
dať spájať do väčších či menších súprav. V ich
interiéri bude priestor na prepravu batožín, bicyklov,
invalidných vozíkov a lyží. Nízka podlaha umožní nástup
priamo z ostrovčeka, bez schodov, čím sa urýchli výmena
cestujúcich a uľahčí nástup a výstup invalidným
pasažierom. V jednej električke bude 108 sedadiel a 92 miest na
státie, čo je približne o 20 miest menej ako v súčasných
vozňoch. Ani samotná rýchlosť prepravy sa príliš nezvýši,
nová električka je síce koštruovaná na maximálnu rýchlosť
80 km/h, ale parametre trate pod Tatrami s ostrými oblúkmi ju
zrejme neumožnia využiť v plnom rozsahu. “Prepravu zrýchli
najmä konštrukcia samotných jednotiek aj parametre a
účinnosť brzdenia.
Na spádoch je totiž možné zvýšeným brzdením dosiahnuť
vyššiu rýchlosť,” vysvetlil Š. Kuruc. Cena jednej novej
električky sa pohybuje od 80 do 100 miliónov korún, celý
projekt je financovaný z úveru, ktorý garantuje konzorcium
švajčiarskych bánk. V minulých dňoch sa vo Švajčiarsku
skončila montáž strednej, hnacej časti novej súpravy a
čakajú ju funkčné skúšky. Na interiéri skeletu prvej zo
štrnástich nových električiek začnú montážnici ŽOS
Vrútky pracovať koncom mája.
Strana
vytvorená : 5. VI. 2000 |
|
( http://www.rail.sk/arp/slovakia/rolstock/425.9-3.htm ) |