TATRANSKÉ ELEKTRICKÉ ŽELEZNICE
Tatra's electrical Railways
English section(TEŽ)

Tatranská železničná mapa / Tatra's railway map

Trate 182 , 183-1 , 183-2 , 184 , 200 , 201 , 202 , 203 , 204 , 253 , 505


Vysoké Tatry (1976)

V Tatrách sa začala letná sezóna. Opäť premávajú historické električky
20.06.2021, TA3 (204027) - Vo Vysokých Tatrách počas tohto víkendu otvárajú letnú sezónu, pri tejto príležitosti pripravili v nedeľu aj slávnostnú jazdu historickou električkou Kométa.
Podľa výkonného riaditeľa občianskeho združenia Veterán klub železníc Poprad Jána Sabaku si návštevníci počas sezóny môžu opäť vychutnávať aj jazdu v súprave Trojča. Tohtoročnou novinkou je možnosť zakúpenia si cestovných lístkov online.
Kométa bude počas sezóny premávať každú nedeľu na trase Poprad – Starý Smokovec – Tatranská Lomnica. Bude za sebou ťahať aj historické vozne TEVD 12 a TEVD 16. „Najstarší z nich, takzvaný letniak, bol vyrobený v roku 1908 a cestovanie v ňom je skutočným zážitkom, nemá totiž žiadne okná,“ povedal Sabaka s tým, že Kométa bola vyrobená v továrni Ganz Budapešť ešte za čias rakúsko-uhorskej monarchie v roku 1912 ako jediný kus.
Na trať sa dostala o rok neskôr. Najskôr vozila napríklad poštu a od roku 1922 aj snehový pluh. Umožnila tak celoročnú prevádzku tatranskej železnice.

Unikátny nákladný vozeň
Trojča bude premávať v soboty na trase Poprad – Starý Smokovec – Štrbské Pleso. Počas leta za neho pripoja aj unikátny nákladný vozeň, v ktorom si cestujúci budú môcť odviezť aj bicykel či kolobežku. „Sprístupníme im tak vyššie položené cyklotrasy, aby nemuseli šliapať hore kopcom,“ dodal.
Trojča bola podľa jeho slov jedna z 18 električiek vyrobená pri modernizácii tatranskej dráhy pred Majstrovstvami sveta v klasickom lyžovaní v roku 1970. „Jej červené laminátové sedadlá si snáď pamätá každý z nás, keď ako dieťa cestoval na túru alebo za inými zážitkami v Tatrách,“ doplnil.

O sto rokov späť
Sabaka návštevníkom Vysokých Tatier odporúča, aby svoje autá nechali doma a do hôr či medzi strediskami sa presúvali práve ekologickou tatranskou železnicou. „Ak práve zastihnú naše historické električky, budú mať bonus navyše. Prenesieme ich o 100 rokov späť,“ uviedol. Podľa jeho slov je o ne veľký záujem.
Pripomenul, že online predaj sa uzatvára večer pred prvou jazdou. Cestovné poriadky a bližšie informácie sú zverejnené aj na webovej stránke .

Aktuálna železničná doprava v Tatrách
(neznámy zdroj) - Bratislava (22. 11. 2004, 9:50 hod.) Od soboty ... úsek Poprad-TatryStudený Potok – Tatranská Lomnica . Ostatné časti Tatier sú aj naďalej ..., Tatranská elektrická železnica ( TEŽ ) je aj naďalej úplne odstavená. Jej sprevádzkovanie bude ... Od pondelka rána ŽSR zabezpečili náhradnú autobusovú dopravu na úseku Poprad-Tatry - Starý Smokovec - Štrbské Pleso a Tatranská Lomnica - Starý Smokovec , ktorá sa riadi grafikonom ŽSR .
Zamestnanci ŽSR nepretržite odstraňujú vzniknuté škody na železničnej infraštruktúre vo Vysokých Tatrách. Momentálne ŽSR využívajú aj pomoc hasičského zboru, pričom celkovo je v teréne nasadených viac ako 100 ľudí.
Oprava železničnej infraštruktúry na Tatranskej elektrickej železnici je rozdelená do niekoľkých fáz:
1.) Spojazdnenie úseku Poprad-Tatry - Starý Smokovec
Aktuálny stav: V priebehu 2-3 dní by sme mali ...
2.) Spojazdnenie ozubnicovej železnice na úseku Štrbské Pleso - Štrba
Aktuálny stav: Prevádzka bude možná na tomto úseku pravdepodobne ...
3.) Spojazdnenie úseku Tatranská Lomnica - Starý Smokovec
Aktuálny stav: Prevádzka bude možná na tomto úseku pravdepodobne ...
4.) Spojazdnenie úseku Starý Smokovec - Štrbské Pleso
Aktuálny stav: ide o najviac poškodený úsek. Odhadujeme, že oprava tohto úseku bude trvať ...
Zástupcovia železníc sa nachádzajú v krízovom štábe v Poprade a svoje aktivity koordinujú s postupmi krízového štábu vo Vysokých Tatrách.

hradná autobusová doprava v utorok na všetkých úsekoch
SITABRATISLAVA 22. 11. 2004 - Doprava po TEŽ bude od utorňajšieho rána zabezpečená v plnom rozsahu náhradnou autobusovou dopravou. Cestovať bude možné aj po trase ... Doprava sa bude riadiť ... Náhradná autobusová doprava je zabezpečená na úsekoch Poprad-Tatry - Starý Smokovec - Štrbské Pleso , Tatranská Lomnica - Starý Smokovec a Štrbské Pleso - Štrba . Medzi Popradom a Tatranskou Lomnicou je možné cestovať aj po železnici. ŽSR povolili aj spojazdnenie úseku Poprad-TatryStudený Potok – Tatranská Lomnica .
Oprava železničnej infraštruktúry na TEŽ je rozdelená do niekoľkých fáz. V prvej by mal byť spojazdnený úsek Poprad-Tatry - Starý Smokovec . Popadané drevo by mali odstrániť ... Prevádzka na tomto úseku bude podľa hovorkyne ŽSR Nely Blaškovej možná pravdepodobne ... V druhej fáze by mala byť spojazdnená ozubnicová železnica Štrbské Pleso - Štrba , ktorá ... Podobne je to aj s úsekom Tatranská Lomnica - Starý Smokovec . Za najviac poškodený označila Blašková úsek Starý Smokovec - Štrbské Pleso , oprava potrvá ...

Úsek Poprad-Studený Potok - Tatranská Lomnica je spojazdnený, TEŽ je odstavená
TASRBratislava 22. 11. 2004 - Železničný úsek Poprad-TatryStudený Potok – Tatranská Lomnica je po piatkovej víchrici od 16.00 h v sobotu už spojazdnený. Ostatné časti Tatier sú ...
ŽSR od dnešného rána zabezpečili náhradnú autobusovú dopravu na úseku Poprad-Tatry - Starý Smokovec - Štrbské Pleso a Tatranská Lomnica - Starý Smokovec , ktorá sa riadi príslušným grafikonom ŽSR , informovala hovorkyňa ŽSR Nela Blašková. Zamestnanci ŽSR mapujú terén, spresňujú výšku škôd a nepretržite ... aj budovy železničných staníc vrátane v Tatranskej Lomnici a Starom Smokovci . ... mnohé tabule železničných zastávok, železničné zvršky koľajníc nie sú však poškodené." Prvé odhady škôd, ktoré vznikli železniciam na Slovensku po piatkovej víchrici, dosahujú sumu 120 miliónov Sk, pričom 100 až 110 miliónov Sk pripadá na lokalitu Vysoké Tatry, konštatovala Blašková. Momentálne ŽSR využívajú aj pomoc hasičského zboru, pričom celkovo je v teréne nasadených viac ako 100 ľudí.
Ako ďalej povedala, oprava železničnej infraštruktúry na TEŽ je rozdelená do niekoľkých etáp, ktoré budú realizované postupne. Spojazdnenie úseku Poprad-Tatry - Starý Smokovec sa odvíja od jeho aktuálneho stavu a podľa ŽSR by sa v priebehu 2 až 3 dní malo ...
... ozubnicovej železnice Štrbské Pleso - Štrba , pričom prevádzka je avizovaná tiež až o niekoľko týždňov. V harmonograme opráv bude nasledovať ... úseku Tatranská Lomnica - Starý Smokovec , ktorého prevádzka sa má ... až o niekoľko týždňov.
... je úsek Starý Smokovec - Štrbské Pleso a ŽSR odhadujú, že jeho oprava potrvá niekoľko týždňov a ... bude reálne až o niekoľko mesiacov.
Blašková TASR ďalej informovala, že zástupcovia železníc sa nachádzajú v krízovom štábe v Poprade a svoje aktivity koordinujú s postupmi krízového štábu vo Vysokých Tatrách.

Sprevádzkovanie železnice bude trvať niekoľko mesiacov
SITABRATISLAVA 22. 11. 2004 - Úplné sprevádzkovanie Tatranskej elektrickej železnice bude ... úsek trate je Starý Smokovec - Štrbské Pleso , ... Agentúru SITA o tom informovala hovorkyňa ŽSR Nela Blašková.
Na úseku Poprad-Tatry - Starý Smokovec by malo byť v priebehu 2 - 3 dní odstránené popadané drevo. Po oprave trolejového vedenia by mala byť táto trať ... aj ozubnicovej železnice na úseku Štrbské Pleso - Štrba a úseku Tatranská Lomnica - Starý Smokovec . Zamestnanci ŽSR nepretržite odstraňujú vzniknuté škody. Momentálne aj za pomoci hasičského zboru je v teréne nasadených viac ako 100 ľudí.
Úsek Poprad-TatryStudený Potok – Tatranská Lomnica je od soboty od 16:00 už spojazdnený . Od pondelka rána ŽSR zabezpečili náhradnú autobusovú dopravu na úseku Poprad-Tatry - Starý Smokovec - Štrbské Pleso a Tatranská Lomnica - Starý Smokovec , ktorá sa riadi grafikonom ŽSR .

Škody v Tatrách odhadujú ŽSR predbežne na 110 mil. Sk
SITABRATISLAVA 22. 11. 2004 - ŽSR vyčíslili predbežné škody spôsobené piatkovou víchricou vo výške 120 mil. Sk. "Približne 100 až 110 mil. Sk z tejto sumy pripadá na škody v Tatrách, zvyšok pre ostatné časti republiky," povedala pre agentúru SITA hovorkyňa ŽSR Nela Blašková. Podľa nej sú však tieto čísla len predbežné odhady a predpokladá ich nárast. "Najväčšie škody pritom víchrica spôsobila na ...
S výnimkou úseku Poprad-TatryStudený Potok – Tatranská Lomnica , ktorý je ... Dodala, že podobne je na tom aj ozubnicová železnica v úseku Štrbské Pleso - Štrba .
Oprava železničnej infraštruktúry na TEŽ je podľa Blaškovej rozdelená do niekoľkých fáz. Na úseku Poprad-Tatry - Starý Smokovec je podľa hovorkyne ŽSR potrebné ... Prevádzka na tomto úseku, ako aj na úseku Tatranská Lomnica - Starý Smokovec bude možná až o niekoľko ... ... úsekom je Starý Smokovec - Štrbské Pleso , ktorého ... niekoľko mesiacov. " ŽSR však na týchto úsekoch z ...
Piatková víchrica nepoškodila žiadnu súpravu TEŽ . Na trati boli v tom čase tri súpravy. Rušňovodiči ich stihli odstaviť v miestach, kde bolo menej stromov. Električky ostali stáť na zastávke v Hornom Smokovci, na železničnej stanici v Starom Smokovci a v oblasti Tatranskej Polianky. Podľa hovorcu ZSSK Miloša Čikovského má ZSSK poškodené dva rušne s pluhmi a jeden rušeň, na ktoré spadol strom. Straty spojené s úbytkom cestujúcich na poškodených úsekoch však ZSSK ešte nevyčíslila.
Podľa Blaškovej už ŽSR predložili na ministerstvo dopravy materiál s predbežnými informáciami o aktuálnom stave škôd. "S predstaviteľmi rezortu sme stále v kontakte a spolupracujeme na postupe odstraňovania škôd, povedala Blašková. Dodala, že momentálne pracuje v teréne viac ako 100 ľudí, pričom ŽSR využívajú aj pomoc hasičského zboru. Škody bude podľa nej pravdepodobne kryť rezort dopravy, železničná infraštruktúra totiž nebola poistená.

Niektoré úseky vo Vysokých Tatrách stále nie spojazdnené
TASRVysoké Tatry 21. 11. 2004 - Situácia na tatranských železniciach je nasledovná:
Trať Poprad-TatryStudený Potok – Tatranská Lomnica bola ...
Trať Poprad-TatryStarý Smokovec - Štrbské Pleso - na úseku Poprad-Tatry - Starý Smokovec je pravidelná doprava ... Na úseku Starý Smokovec - Štrbské Pleso sú odrieknuté ...
Na trati Tatranská Lomnica - Starý Smokovec je pravidelná doprava nahradená autobusovou dopravou, ktorú zabezpečuje ŽSR jedným autobusom.
Trať Štrbské Pleso - Štrba - vlaky odrieknuté z dôvodu neprejazdnosti trate a v dohľadnom čase sa ani nepredpokladá jej spojazdnenie. Na Štrbskom Plese napadlo asi 50 cm snehu a situácia je kritická. ...

Situácia na železnici je od poludnia stabilizovaná
TASRBratislava 20. 11. 2004 - Situácia na železnici je od obeda stabilizovaná. Všetky úseky na území Slovenska okrem Tatier sú prejazdné. Nedochádza k meškaniu vlakov a prevádzka na železnici je plynulá, konštatuje v situačnej správe hovorkyňa ŽSR Nela Blašková.
Za najkomplikovanejšiu považuje situáciu v Tatrách, kde železnica takmer vôbec nepremáva. Oblasť Popradu , Starého Smokovca , Štrbského Plesa a Tatranskej Lomnice je okrem úseku Studený Potok – Tatranská Lomnica , neprejazdná. Tento úsek bol spojazdnený dnes o 15.00 hod. Čaká sa, že železničná doprava v Tatrách nebude funkčná niekoľko dní, pričom zamestnanci železníc stále odstraňujú prekážky z tratí a neustále monitorujú aktuálnu situáciu.
Na železničnej stanici v Tatranskej Lomnici strhlo strechu. Starý Smokovec ju má poškodenú a niektoré zastávky už vlastne neexistujú. Stožiare sú popadané, trakčné vedenie je na mnohých úsekoch úplné zničené. Do niektorých úsekov sa zamestnanci ŽSR ešte ani nedostali, dodáva Blašková. (krátené)

Krízový štáb požiadal o pomoc aj armádu
SITAPOPRAD 20. 11. 2004 – Prednosta Obvodného úradu v Poprade Milan Baran požiadal o pomoc zložky armády na záchranné práce, ako aj na odstraňovanie následkov kalamity vo Vysokých Tatrách. "Situácia je naďalej vážna a veľmi kritická v podstatnej časti Vysokých Tatier,“ uviedol pre médiá M. Baran po zasadnutí krízového štábu v Poprade. Situáciu v oblasti momentálne ...
Počas noci pracovalo na záchranných prácach približne ... Autobusová i železničná doprava v Tatrách je stále vylúčená.

Územie Slovenska zasiahla dnes silná víchrica, ktorá si vyžiadala jednu obeť
TASRBratislava 19. 11. 2004 - Celé územie Slovenska zasiahla dnes popoludní silná víchrica, ktorá si vyžiadala ...
Najkritickejšiu situáciu spôsobil nárazový vietor v oblasti Vysokých Tatier, kde nepremáva elektrická ani ozubnicová železnica .
V Banskobystrickom kraji zasiahol živel najmä okresy Rimavská Sobota, Detva, Zvolen, Brezno a Banská Bystrica. Hasiči do ...
Aj v Bratislave spôsobila víchrica ...

Popradskí hasiči sú v plnom nasadení, kritická situácia je vo Vysokých Tatrách
TASRPoprad 19. 11. 2004 - Silný nárazový vietor dnes spôsobil kritickú situáciu v oblasti Vysokých Tatier, kde nepremáva elektrická ani ozubnicová železnica. Od 15. hodiny sú v plnej permanencii popradskí hasiči. (krátené)

Situácia na železnici sa komplikuje, zlá je najmä v Tatrách
SITABRATISLAVA 19. 11. 2004 - K obmedzeniu alebo úplnému zastaveniu vlakovej dopravy postupne dochádza v dôsledku silného vetra na celom území Slovenska. Agentúre SITA to potvrdila hovorkyňa ŽSR Nela Blašková. Úsekov, na ktorých vlaky nepremávajú riadne, pribúda. Podľa Blaškovej sa však železnice snažia prevádzku zabezpečiť všade tam, kde je to možné. Zamestnanci ŽSR monitorujú celú situáciu a pracujú na odstránení prekážok z tratí a na odstavených úsekoch sa snažia dopravu obnoviť v čo najkratšom čase. Cestujúca verejnosť však musí počítať s vyše dvojhodinovým meškaním vlakov.
Najkomplikovanejšia situácia je v Tatrách, a to najmä v oblasti Popradu , Starého Smokovca , Štrbského Plesa a Tatranskej Lomnice , kde je odstavená doprava na Tatranskej elektrickej železnici.

Niekde už vlaky premávajú, pribudli však ďalšie obmedzenia (19. 11. 2004)

Preprava vlakmi ... je odstavená (19. 11. 2004)

Železničná doprava na viacerých úsekoch vylúčená (19. 11. 2004)

Železničná doprava ... je zastavená (19. 11. 2004)

Tatranský omnibus pred sto rokmi predznamenal začiatky hromadnej dopravy
TASRVysoké Tatry 30. 06. 2004 - Predchodcom hromadnej dopravy v bývalom Rakúsko-Uhorsku bol tatranský omnibus, ktorý už pred ...
Riaditeľ Divízie osobnej prepravy ZSSK v Košiciach Ladislav Olexa zdôraznil, že už v roku .... Podľa primátora Vysokých Tatier Jána Mokoša je storočnica tatranského omnibusu príležitosťou zamyslieť sa nad súčasnou úrovňou dopravy a služieb v slovenských veľhorách. Ďalšou známkou, ktorá vyšla s dnešným dátumom v emisii Technické pamiatky, je Špaňodolinský banský vodovod. Autorom výtvarného návrhu je akademický maliar Peter Augustovič. Banský vodovod v Španej Doline neďaleko Banskej Bystrice patrí k najvýznamnejším technickým dielam z histórie baníctva na Slovensku. Bol to povrchový vodný náhon, ktorý v drevených žľaboch a zemných jarkoch privádzal vodu na pohon strojov v baniach na meď a striebro. Vznikal po etapách a bol funkčný od začiatku 16. storočia až do začiatku 20. storočia. Hlavný prívod bol dlhý 27 km, celý systém meral 42 km.
Rovnako ako Tatranský omnibus aj 24-korunová známka prezentujúca históriu baníctva v Španej Doline vyšla v náklade 200 tisíc kusov. Obidve vytlačili ofsetovou technikou vo Veľkej Británii.

Železničná spoločnosť prenajala Tatranské lanové dráhy finančnej skupine J&T
TASRBratislava 21. 06. 2004 - Tatranské lanové dráhy si od 1. mája od ich majiteľa ZSSK , a.s. prenajala finančná skupina J&T.
"Boli dvaja horúci kandidáti, okrem J&T aj francúzska spoločnosť Transmontana," uviedol hovorca ZSSK Miloš Čikovský. Zvíťazila J&T, keď sa okrem miliardovej investície do ...
Tatranské lanovky podľa Čikovského ZSSK prinášali ...
Ešte v závere minulého roka J&T deklarovala, že miliardu korún chce ... Tatranské lanové dráhy zabezpečujú prevádzku lanových dráh v Starom Smokovci , Tatranskej Lomnici a na Skalnatom Plese.

ZSSK prenajala tatranské lanovky finančnej skupine J&T
SITAPOPRAD/VYSOKÉ TATRY 20. 06.2004 - Tatranské lanové dráhy (TLD) si od 1. mája prenajala finančná skupina J&T. ZSSK podpísala s finančnou skupinou zmluvu o ...
Podpis zmluvy pre agentúru SITA potvrdil riaditeľ marketingu J&T Petr Málek. Investície budú smerovať do rekonštrukcie a obnovy lanových dráh. Podstatná časť prostriedkov pôjde do výstavby technického zasnežovania zjazdoviek na Hrebienku a v Tatranskej Lomnici. "Našim cieľom je ...
Zmluva o ... Tatranské lanové dráhy prevádzkujú Pozemnú lanovú dráhu zo Starého Smokovca na Hrebienok , Kabínkovú lanovú dráhu z Tatranskej Lomnice na Skalnaté pleso a Visutú lanovú dráhu zo Skalnatého plesa na Lomnický štít .

Slovenskí železničiari na prahu európskej dopravnej ...
Národná obroda14.05.2004, Kunik Jozef; Chaláková Lívia - Pred 14 dňami sa SR stala platným členom EÚ. Pre ZSSK bude z tohto dôvodu zrejme najväčšou zmenou liberalizácia dopravného trhu a nadväzne vyplývajúca nutnosť získavať si zákazníkov poskytovaním kvalitnejších služieb.
Napokon o potrebách vybudovania dopravy s "ľudskou tvárou", s dôrazom na kvalitu služieb a poskytovanie informácií sa vraví aj v Bielej knihe Komisie Európskych spoločenstiev. Svoj najdôležitejší cieľ, poskytovať cestujúcim komplexné služby v osobnej preprave, sleduje ZSSK aj budovaním siete zákazníckych centier, ktoré výrazne pomôžu cestujúcim informáciami o ich ceste železnicou, ale bude si v nich možno kúpiť napríklad aj lístok do divadla, na futbal či použiť internet. Na druhej strane však ZSSK prichádza aj s niektorými opatreniami, ktoré sa nemusia stretnúť s nadšením cestujúcich. napríklad od 13.6. sa zruší stratový produkt nákladnej prepravy, preprava spešnín atď.
Od 1.5.2004 vstúpil do činnosti projekt samoobslužného výpravného systému na tratiach Tatranských elektrických železníc ( TEŽ ) a Ozubnicovej železnice ( ) do finálnej fázy. Sprievodcovia ...Samoobslužný výpravný systém vo Vysokých Tatrách je prvým projektom tohto druhu na slovenských železniciach, avšak v ďalšej etape predpokladáme jeho rozšírenie aj na trať Studený Potok - Tatranská Lomnica a na ďalšie trate."
Cestujúci si však musia uvedomiť, a ZSSK na to nielen vo vlakoch, ale aj na zastávkach, v hoteloch a na frekventovaných miestach upozorňuje, že cestujúci ...
ZSSK pripravila zmeny nielen v predaji cestovných lístkov na TEŽ , ale aj v skvalitnení služieb a informácií priamo na rozhodujúcich železničných staniciach. Tento cieľ chcú dosiahnuť najmä budovaním siete zákazníckych centier. Doterajšie informačné kancelárie boli určené predovšetkým na poskytovanie informácií. S očakávaným zvýšením mobility obyvateľstva po vstupe SR do EÚ je ZSSK pripravená ...
Vedenie ZSSK sa rozhodlo zrušiť stratový produkt nákladnej prepravy spešnín, konkrétne od 13.6.2004. Netýka sa to prepravy batožín v osobnej preprave. Cestujúci si pri svojej ceste môže zobrať so sebou do vlaku balíky, bicykle, detské vozíky, lyže atď. Námestník riaditeľa divízie nákladnej prepravy Ing. Jiří Jančík v tejto súvislosti uviedol: "Vedenie predstavenstva spoločnosti sa za uplynulé obdobie viackrát zaoberalo dlhodobou stratovosťou prepravy spešnín v podmienkach železničnej spoločnosti. Prijalo aj viacero konkrétnych opatrení, avšak táto činnosť zostáva aj naďalej stratová. pre obraznosť, strata pre ZSSK predstavuje mesačne 10 mil. Sk. Preprava spešnín v podmienkach železníc, v konkurencii cestnej dopravy nemá šancu, pretože je objektívne drahšia. Preto je pre našu spoločnosť neúnosné, aby sme udržiavali pri živote stratovú činnosť."
V súčasnosti okrem ČR poskytovalo v Európe prepravu spešnín nákladnou dopravou iba Slovensko. Prepravu batožín od 13.6.2004 prevezme osobná doprava, avšak s podmienkou osobnej účasti cestujúceho.

Od 1. mája tatranské električky budú premávať bez sprievodcov
TASRVysoké Tatry 30. 04.2004 - Od 1. mája tohto roka tatranské električky budú premávať bez sprievodcov, čo súvisí s realizáciou ďalšej fázy projektu samoobslužného výpravného systému na tratiach TEŽ a .
Sprievodcovia prestanú sprevádzať vlaky a kontrolu cestovných lístkov budú vykonávať ...
Cestujúci si v máji môžu kúpiť blokové cestovné lístky na tatranské železnice okrem osobných pokladníc na staniciach aj na ďalších 23 odberných miestach. S predajom týchto lístkov sa uvažuje aj na ...
So získavaním ďalších zmluvných predajcov cestovných lístkov plánuje ZSSK pokračovať, aby k nim návštevníci Vysokých Tatier mali pohodlný prístup na rôznych miestach. Takisto sa plánuje ...
Samoobslužný výpravný systém vo Vysokých Tatrách je prvým projektom tohto druhu na slovenských železniciach, v ďalšej etape sa predpokladá jeho rozšírenie aj na trať Studený Potok – Tatranská Lomnica .
Pred letnou turistickou sezónou ZSSK upozorňuje cestujúcich, že na TEŽ a sú povinní ...
Informáciu TASR poskytol riaditeľ odboru komunikácie a hovorca ZSSK Miloš Čikovský.

Zatím třicetiletá nostalgie
EURO 15/2004, 17.4.2004, Menzelová Kateřina - Hoci Vysoké Tatry vyhľadáva stále viac turistov, zaostalé služby a nedostatok ubytovacích kapacít je zrejmý na prvý pohľad. Obrat k lepšiemu by mohlo priniesť rozhodnutie slovenských železníc, ktoré prenajali tatranské lanovky súkromníkom.
Na majstrovstvá sveta, ktoré sa konali vo Vysokých Tatrách v roku 1970, spomínajú s nostalgiou nielen športoví fanúšikovia. Kvôli prestížnym pretekom vtedy plynuli do najnižších veľhôr sveta ..
ZSSK , ktorá nemala financie na potrebnú rekonštrukciu a modernizáciu, vyhlásila tender na prenájom Tatranských lanových dráh v polovici minulého roka. Záujemcom ponúkla pozemnú lanovú dráhu zo Starého Smokovca na Hrebienok , kabínkovú lanovú dráhu z Tatranskej Lomnice na Skalnaté Pleso , visutú lanovú dráhu zo Skalnatého plesa na Lomnický Štít a sedačkovú lanovku zo Skalnatého plesa na Lomnické sedlo .
Do tendra sa prihlásila približne desiatka uchádzačov, z ktorých do finále postúpili ...
Vedenie železníc pripúšťa, že ponuky oboch finalistov boli približne rovnaké. Víťazná firma je však ochotná okrem 1 mld Sk do rozvoja lanoviek investovať ...
Mountain Holiday & Ski Resorts chce vybudovať vo Vysokých Tatrách stredisko pre zimné a letné aktivity, ktoré by sa priblížilo svetovému štandardu. Okrem modernizácie lyžiarskeho strediska pod Lomnickým štítom vybuduje aj golfové ihrisko, bobovú dráhu a ďalšie atrakcie. Projekty majú zatiaľ iba podobu teoretického plánu. Hlavný problém, ktorý musí investor vyriešiť, je ...
Slovenská investičná skupina J&T pôsobí vo Vysokých Tatrách od roku 2002. Vtedy kúpila za 210 mil. Sk stratovú a.s. Kúpele Štrbské Pleso. Do portfólia tejto firmy patrilo niekoľko nehnuteľností v blízkosti Štrbského plesa. K tým najlukratívnejším patria ...
História pôvodne luxusného hotela, ktorý fungoval ešte do minulého roka ako ubytovňa, kde sa za nocľah platilo 100 Sk, siaha až na začiatok minulého storočia. Oprava historicky cennej budovy bude náročná nielen kvôli ...
Hoci Vysoké Tatry vyhľadáva stále viac turistov, zaostalé služby a nedostatok ubytovacích kapacít je zrejmý na prvý pohľad. "Na začiatku 90. rokov sa tu všetko sprivatizovalo, ale miestni ...

V Tatrách lacnejšie cestovanie vlakmi
SITABRATISLAVA 11. 2.2004 - Od 15. februára bude cena lístkov na TEŽ a nižšia. Rozhodol o tom tarifno-obchodný výbor ZSSK , ktorý na základe negatívnych ohlasov prehodnotil tarifné podmienky cestovania.
Jednorazový cestovný lístok na trase Štrba – Štrbské Pleso bude namiesto doterajších 40 korún stáť 30 korún a mesačný 600 korún, teda o 200 korún menej ako doteraz. ZSSK súčasne zavádza nový druh zákazníckej ponuky Tatranská karta pre TEŽ a pre . Tatranská karta, ktorá umožňuje cestovať s 50-percentnou zľavou bude mať ročnú platnosť a kúpiť si ju môže každý cestujúci za 220 korún. Tarifno-obchodný výbor súčasne schválil cestovanie študentov na jeden preukaz. Doteraz sa totiž museli pri cestovaní s preukazom rozhodnúť buď pre týždenné, resp. mesačné lístky alebo jednosmerné zľavnené lístky.
Agentúru SITA informoval hovorca ZSSK Miloš Čikovský.

Drahšie vlaky zaskočili domácich
Ľudia pracujúci v oblasti cestovného ruchu vo Vysokých Tatrách musia platiť výrazne viac za dopravu do práce.
Pravda23.01.2004, Morháčová Jana - Po tom, čo ZSSK zdražila dopravu na známej podtatranskej železnici, treba za jednorazové lístky zaplatiť až o polovicu viac. Mesačné lístky sú drahšie v niektorých prípadoch ...

Z Vysokých Tatier chcú urobiť Alpy
Hospodárske noviny7.01.2004, Buzinkay Alexander - Víťazom tendra na prenájom Tatranských lanových dráh (TLD) sa stala britská investičná spoločnosť Mountain Holiday & Ski Resorts, ktorej spoluinvestorom je slovenská finančná skupina J & T Finance Group.
Spomedzi desiatich záujemcov ju koncom minulého roka vybral, v súlade s názorom Predstavenstva a Dozornej rady ZSSK , minister dopravy Pavol Prokopovič.
Predmetom päťročného prenájmu, za ktorý nájomca zaplatí ročne 30 mil. Sk, je pozemná lanovka na Hrebienok , ...

Na tatranských železniciach zavádzajú samoobslužný výpravný systém
TASRVysoké Tatry 31. 12.2003 - Samoobslužný výpravný systém, ktorý má postupne nahradiť sprievodcov začne platiť od nového roka na tratiach TEŽ a ozubnicovej železnice . Ide o pilotný projekt, ktorý na Slovensku nemá obdobu, ale poznajú ho napríklad v susednej Českej republike.
Šéf košickej Divízie osobnej dopravy ZSSK Ladislav Olexa pre TASR zdôraznil, že TEŽ tvorí uzatvorený systém dopravy, ktorý umožňuje ...

Tatranské lanovky pre J&T
Pravda29.12.2003, jam - 4 tatranské lanovky dostane do prenájmu britská spoločnosť Mountain Holiday Ski Resorts, ktorú zastupuje známa finančná skupina ...

Tatranské lanové dráhy získa za 150 miliónov na päť rokov britská MH&SRBratislava
TASR23. 12.2003 - Železničná spoločnosť, a. s. ( ZSSK ) prenajme Tatranské lanové dráhy (TLD) britskej investičnej spoločnosti MOUNTAIN HOLIDAY SKI RESORTS Plc. (MH&SR), ktorej spoluinvestorom je aj finančná skupina J&T.
TASR o tom informoval hovorca spoločnosti ZSSK Miloš Čikovský. Pondelkové rozhodnutie ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií Pavla Prokopoviča je tak v súlade s predchádzajúcim rozhodnutím Predstavenstva a Dozornej rady ZSSK . Hoci ponuka dcérskej spoločnosti MH&SR - RENTA Real Estates Management, a. s., Bratislava bola podľa hovorcu takmer vyrovnaná s konkurenčnou ponukou, v prospech RENTA Real Estates Management rozhodol záväzok víťaza investovať okrem jednej miliardy do rozvoja TLD aj ďalšiu miliardu do rozvoja tatranského regiónu. Víťazovi konkurovali spoločným projektom popradská Transmontagne Slovakia, a. s. a bratislavská 1. Tatranská, a.s.
Predmetom prenájmu sú pozemná lanová dráha Starý Smokovec – Hrebienok ,....

ZSSK prenajme Tatranské lanové dráhy firme MH&SR
SITABRATISLAVA 23. 12.2003 - Tatranské lanové dráhy (TLD) prenajme Železničná spoločnosť, a. s. ( ZSSK ) britskej spoločnosti Mountain Holiday & Ski Resorts (MH&SR). Rozhodol o tom akcionár ZSSK , pričom jeho rozhodnutie je v súlade s rozhodnutím predstavenstva a dozornej rady ZSSK . Agentúru SITA o tom informoval hovorca ZSSK Miloš Čikovský. Britská spoločnosť svoj projekt ...

Tatranské lanovky dostane od železníc súkromná firma
Pravda 20.12.2003, jam; mj - 4 z lanoviek vo Vysokých Tatrách v najbližších dňoch prenajmú súkromnej firme. Podľa informácií Pravdy sa do užšieho výberu dostali ponuky britskej firmy Mountain Holiday & Ski Resorts a francúzskej firmy Transmontagne.
Akcionárom prvého záujemcu je aj ...

Boj o lanovky sa čoskoro dorieši
Nový prenajímateľ štyroch lanoviek vo Vysokých Tatrách by mal byť známy v najbližších dňoch.
Pravda20.12.2003, Janáč Milo; Morháčová Jana - Štvorkabínka z Tatranskej Lomnice na Skalnaté pleso , aj známa visutá lanovka na druhý najvyšší vrchol Tatier Lomnický štít spolu s ďalšími dvoma lanovkami zatiaľ ...

Železnice zavádzajú vo Vysokých Tatrách samoobslužný výpravný systém
TASRVysoké Tatry 17. 12.2003 - Zmeny v tatranskej doprave predstavili dnes podnikateľským subjektom zástupcovia košickej Divízie osobnej dopravy Železničnej spoločnosti ( ZSSK ), a. s., na stretnutí v Starom Smokovci .
Ladislav Olexa, prednosta obchodno-prepravnej správy Divízie osobnej dopravy ZSSK upriamil pozornosť prítomných na pilotný projekt samoobslužného výpravného systému. Na tratiach Tatranskej elektrickej železnice ( TEŽ ) a ozubnicovej železnice začne ....

Vo Vysokých Tatrách zavedú samoobslužný výpravný systém
SITAPOPRAD 5. 12.2003 - Divízia osobnej prepravy Železničnej spoločnosti plánuje od 1. januára 2004 zaviesť na tratiach Tatranských elektrických železníc a Ozubnicovej železnice pilotný projekt „Samoobslužný výpravný systém“ (SVS), informoval na tlačovej besede v Poprade riaditeľ DOP ZSSK Pavol Gallo. Podstatou SVS je stanoviť vyššiu ...

Vietor prerušil železnicnú dopravu na Tatranských elektrických železniciach
TASR7.3.2002, Bratislava - Poveternostné podmienky opät komplikujú železnicnú dopravu na Tatranských elektrických železniciach (TEŽ). V dôsledku silného nárazového vetra došlo k prerušeniu dopravy, ktoré spôsobili popadané stromy na trat v úseku Pod lesom - Starý Smokovec . Prvé stromy padli na trat a trolejové vedenie o 8.15 h, dalšie o desiatej a dvanástej.
Na odstranovanie následkov nastúpili zamestnanci ŽSR a pre cestujúcich je zabezpecená náhradná autobusová doprava. O 13.00 h sa však poveternostné podmienky zhoršili natolko, že železniciarom, ktorí pracovali na trati, hrozilo ....

Vratné výhybky i na ŽSR
Petr Mitáček, čiastočne upravil: Addams ( Železnice 6/1993) - Na jeseň 1992 boli skúšobne ako prvé v sieti ŽSR zriadené v žst. Tatranská Polianka tzv. bezpečne rozrezateľné výhybky (BRV). Pri križovaní vlakov nie je nutné takéto výhybky prestavovať, odchádzajúci vlak prvým dvojkolesím výhybku rozreže a prestaví do opačnej polohy pre svoju jazdu. Po prejazde ...

Vyradené lanovky
I. Kováčik

Osudy vyradených skríň tatranských lanoviek nám približujú fotografie Ivana Kováčika. Zatiaľ čo skriňu jedného vozňa lanovky na Hrebienok, používanú ako útulok v záhrade pri popradskom letisku, vandali spálili, skriňa druhého vozňa je v pomerne dobrom stave dochovaná vo Veľkom Slavkove - foto na jar 1993. Na druhej fotografii z decembra 1993 sa v depe TEŽ v Poprade zošla kabína lanovky na Skalnaté pleso s niekoľkými kabínkami súbežnej lanovky. Iné kabínky sú využité ako útulky proti dažďu v záhradkách okolo Popradu a pri jednej z materských škôlok v meste. Ďalšie sa dosiaľ nachádzajú vedľa medzistanice lanovky Štart.

(Železnice 6/1994)

Úplná verzia je dostupná len na Rail CD .
Full version is available at
Rail CD only.

Ďašie strany o / Next sites about TEŽ:

  • Rad 425.9 - nové elektrické jednotky pre TEŽ
  • Vratné výhybky i na ŽSR
  • Vyradené lanovky
  • TATRANSKÝ TROJLÍSTOK – NOVÁ ZĽAVA NA ŽSR
  • Pri kolíske elektrickej železnice v Tatrách
  • Tatranské elektrické železnice - strany Klubu priateľov železníc na Dopravnej fakulte v Pardubiciach
  • Tatranské železnice
  • Úzkorozchodné železnice - strany Klubu priateľov železníc na Dopravnej fakulte v Pardubiciach
  • ALWEG  - nerealizovaný dopravný projekt vo Vysokých Tatrách
  • Zo života tatranskej železnice
  • Železničná stanica Poprad-Tatry
  • www.tanap.sk/slovensky/doprava.html
  • fpedas.utc.sk/~mart-pe/tatrys.html
  • Doprava v Tatrách
  • www.cdrail.cz/ASCII/ZAJIM/tatry98.htm

  • späť na Z histórie slovenských železničných tratí  
    Strana vytvorená / Site created : 03-I-1999
    Posledná aktualizácia / Last update : 23-jún-2021
    (tez.htm)