Dieselové motorové jednotky
radu
840
( zdroj: www.zeleznice.info ) | |
20030411-09:41:09 autor: Štefan Szatmári |
( ZSSK ) - Železničná spoločnosť, a.s. zaviedla do prevádzky prvé motorové jednotky série 840. Motorové jednotky sú poháňané spaľovacím motorom Mercedes a premávajú na vozebných ramenách Zvolen - Žilina - Čadca - Serafínov, Zvolen - Červená Skala, Zvolen - Vrútky a Zvolen - Košice.
Technické parametre/Technical data | |
celková dĺžka/lenght: | 38,248 m |
šírka/width: | 3,0 m |
výška/height: | 3,85 m |
hmotnosť/weight: | 58740 kg |
maximálna rýchlosť/max.speed: | 115 km/h |
rozchod/gauge: | 1435 mm |
počet miest na sedenie (všetky 2. trieda)/seats (all in 2nd class): | 110 |
počet miest na státie/stay places: | 119 |
maximálny výkon na dvojkolesiach/max. axle power: | 420 kW |
výkon motora/motor power: | 550 kW |
ZSSK nenasadí šesť
motorových jednotiek pod Tatrami
ZSSK nasadí jednotky zrejme v obvode Zvolen na osobné
a zrýchlené vlaky a rýchliky, i keď pôvodne mali premávať
na tratiach Poprad - Studený Potok - Tatranská Lomnica a Poprad
- Plaveč - Orlov - Krynica
BRATISLAVA 4.
júna 2003 - Železničná spoločnosť, a.s. ( ZSSK ) podľa
aktuálnych informácií nenasadí šesť motorových jednotiek v
podtatranskej oblasti, ale v obvode Zvolen na osobné a
zrýchlené vlaky a rýchliky. Agentúru SITA o tom informoval
hovorca ZSSK Miloš
Čikovský. Jednotky mali pôvodne premávať na tratiach Poprad - Studený Potok - Tatranská Lomnica a Poprad - Podolínec - Plaveč - Orlov -
až do poľského turistického centra Krynica.
Výrobcom motorových jednotiek je konzorcium ŽOS Vrútky , AD Tranz
a Stadler, ktoré železniciam ponúklo dodávku ďalších
šiestich kusov, no tentoraz motorových jednotiek, keďže
počas výroby 14 elektrických jednotiek
pre Tatranské elektrické železnice ( TEŽ ) ostali
vtedajším ŽSR voľné úverové zdroje. Pôvodná cena jednej
motorovej jednotky dosahovala 4,156 mil. CHF.
Prvá motorová jednotka 840 sa mala dodať podľa pôvodnej
zmluvy v decembri 2001 a následne ďalších päť od apríla
2002 v mesačných intervaloch. Podľa podpísaného dodatku k
zmluve malo konzorcium dodať prvú jednotku v septembri 2002, no
ani tieto termíny nedodržalo. V závere minulého roka
konzorcium predložilo ďalší návrh dodatku k zmluve, podľa
ktorého dodá prvú jednotku v júni 2003. Dodatok zatiaľ nie
je podpísaný a dodávka jednotiek sa opäť omešká zrejme o
dva ďalšie mesiace. Podľa predpokladov by však poslednú
motorovú jednotku mali ŽSR mať
v novembri 2003. Skúšky by sa mali skončiť v septembri tohto
roka.
Počas výroby jednotiek sa zmenil vonkajší dizajn vozidiel,
zmenili sa hmotnosti, rázvor trakčného
modulu, či systém primárneho vypruženia hnacieho modulu. Za
ďalšie dôvody meškania dodávky označila ZSSK aj organizačné zmeny u výrobcu, kedy
AD Tranz sa vo Švajčiarsku likvidovala, keďže ju kúpila
spoločnosť Bombardier a nový majiteľ presunul výrobu do
Nemecka. ZSSK zatiaľ
nebudú realizovať sankcie v súvislosti s meškaním dodávky
šiestich motorových jednotiek, ale pokúsi sa o kompenzáciu
pri dodávke podstatných komponentov pre pätnástu elektrickú jednotku pre TEŽ .
V decembri 1997 vyhlásili ŽSR
medzinárodnú verejnú súťaž na dodávku 14 kusov elektrických dopravných jednotiek pre TEŽ
s predpokladaným termínom dodávky prototypu do 20 mesiacov.
Úverovú zmluvu s konzorciom bánk vedených UBS Zürich na
financovanie projektu vozidla pre TEŽ v objeme 64,7
mil. CHF uzavreli ŽSR 10. novembra 1998. Dodávka električiek pre TEŽ skončila 30.
júla 2002, kedy sa uskutočnilo preberacie konanie aj
technicko-bezpečnostné skúšky. Rezortné ministerstvo vydalo
súhlas na prevádzku 9. augusta 2002.
Odkazy/Links:
Strana vytvorená / Site created :
15-IV-2003 Posledná aktualizácia / Last update : 09-XII-2007 |
( http://www.rail.sk/arp/slovakia/rolstock/840.htm ) |