Dieselové motorové vozne radu
811

811012a.jpg/22,1 kB

811012b.jpg/28,2 kB

811012c.jpg/27,0 kB
(3 x) motorový vozeň 811 012-4 v žst. Bratislava východ 9. IX. 2000/13:16,13:17,13:18
© Addams

810-811/811002.jpg
© Európsky železničný server

Motorový vozeň MV 811 je určený pre osobnú dopravu na stredné a krátke vzdialenosti. Tento vozeň je koncipovaný s 2 nápravami so samostatným pohonom obidvoch náprav. Toto riešenie zabezpečuje vozidlu dobré dynamické vlastnosti pri rozjazde a zvýhodňuje ho pri použití na tratiach s častými zastávkami alebo v hornatom teréne. Prenos výkonu je diesel-elektrický s reguláciou. Pohon dvojkolí zabezpečujú trakčné motory, ktoré sú závesmi upevnené na nápravách. MV 811 je vybavený dieselovým motorom LIAZ, MTU alebo CATERPILLAR. Nová skriňa motorového vozňa má dve stanovištia pre rušňovodiča. Priestor pre cestujúcich je odhlučnený a vykurovaný samostatným naftovým agregátom.

Technické údaje :

Rozchod 1 435 mm
Usporiadanie náprav Ao'Ao'
Hmotnosť 23,6 T
Dĺžka cez nárazníky 13 970 mm
Šírka cez plechy 3 073 mm
Výška 3 509 mm
Počet náprav 2
Priemer kolies 840 mm
Počet sedadiel 50 + 3
Dieselový motor, menovitý výkon LIAZ 237,5 kW
alebo MTU, CATERPILLAR, Cummins ca. 300,0 kW
Prenos výkonu diesel - elektrický
Najvyššia rýchlosť 80 km/h.

 ( ŽOS Zvolen )

Nové motoráčiky pre lokálky

Technicky a morálne zastaraný park hnacích vozidiel na našich vedľajších tratiach by postupne mala "omladiť" dodávka nových motorových vozňov radu 811, ktorých dva prototypy sa už overujú v skúšobnej prevádzke.
Zvláštnosťou je, že oba vznikli v rušňových depách (811.001-7 vo Vrútkach a 811.002-5 vo Zvolene) rozsiahlou rekonštrukciou prívesných vozňov malých motoráčikov typu Baafx. Projektovú dokumentáciu vypracovala konštrukčná kancelária PATENT, spol. s r. o., Hradec Králové.
Na pôvodnom prívesnom vozni sa musela vykonať úprava rámu skrine vozidla tak, aby sa mohlo osadiť sústrojenstvo motor-alternátor, palivová nádrž. Nové čelá vozidla s riadiacimi stanovišťami poskytujú väčší priestor vlakovým čatám. Oproti malým motoráčikom, "osemstodesiatkam", ktoré vyrábala Tatra Studénka v rokoch 1975 až 1984 s hydromechanickou prevodovkou ajednou hnacou nápravou, "osemstojedenástka" má celý rad vylepšení. Tie najpodstatnejšie sú - obidve nápravy hnacie a elektrický prenos výkonu.
Prototyp 811.001-7 sa podrobil skúškam na železničnom skúšobnom okruhu ČD v Cerheniciach. V rámci skúšobnej prevádzky jazdia obe vozidlá s rušňovodičmi - inštruktormi na tratiach žilinského a zvolenského regiónu.
Po skončení schvaľovacieho konania motorové vozne radu 811 nahradia v prevádzke motorové vozne radov 820 a 830 na miestnych tratiach Kraľovany - Trstená , Žilina - Rajec , Čadca - Makov a Brezno - Jesenské.

(Ž-Semafor, 10/1996)

URL o vozňoch ŽSR radu 811 servra Lokomotivní depo

URL o vozňoch ŽSR radu 811 Klubu priateľov železníc na Dopravnej fakulte v Pardubiciach


Späť / Back Strana vytvorená / Site created : 05-VI-2000
Posledná aktualizácia / Last update : 29-VII-2004
( http://www.rail.sk/arp/slovakia/rolstock/811.htm )