Železničná stanica/Railway station
Štúrovo
(Toto nie je oficiálna strana ŽSR)
( pohľad na stanicu zo satelitu
- nízka kvalita )
Kappa nakupuje železničné služby od externej firmy
12.02.2004,
Gossányi Vojtech - Novým prevádzkovateľom železničnej
vlečky v spoločnosti Kappa Štúrovo je od začiatku februára
ŽDD Bratislava, 100% dcérska spoločnosť ostravskej firmy OKD
Doprava.
Do kmeňového stavu nového prevádzkovateľa prešlo všetkých
41 zamestnancov bývalého odboru železničnej dopravy.
Do výberového konania na outsourcing železničnej vlečky sa
prihlásilo šesť firiem, dve z ČR a štyri zo Slovenska. Z
nich mali tri prepojenie na zahraničný kapitál. Štúrovská
papiereň si chce outsourcingom vlečky uvoľniť ruky na hlavný
predmet podnikania, a to výrobu flutingu, čo je papier na
zvlnenú vrstvu vlnitých lepeniek. Informoval o tom riaditeľ
flutingu a vedúci outsourcingového projektu Miroslav Pjatak.
Nový prevádzkovateľ by mal navyše zabezpečiť
efektívnejšiu prevádzku všetkých činností. Vlečku tvorí
37 kilometrov tratí, vyše sto výhybiek, štyri lokomotívy,
systém na váženie vagónov, zabezpečovacie zariadenia na
trati, ako aj dielňa a garáž na lokomotívy. Ako uviedol
Pjatak, do vlečkovej činnosti patrí okrem samotnej dodávky
materiálov a surovín od uzla štátnych železničných dráh
aj ich vykládka a nakládka. ŽDD bude tieto služby poskytovať
aj spoločnostiam Kappa Obaly, JCP Izolácie, Strojpap a
Eurowaste Slovakia.
V poslednom období sa na vlečke ročne spracovalo približne
35- až 36.000 vozových jednotiek. Plánovaný, takmer
dvojnásobný nárast výroby flutingu v Kappe však povedie k
vyššiemu využitiu jej kapacít. Nový prevádzkovateľ chce
prispieť k rozvoju tuzemskej železničnej dopravy aj tým, že
bude hľadať možností na presmerovanie nákladov z cestnej
dopravy na železnicu. Také sú v súčasnosti trendy v
Európskej únii. Štúrovo by sa mohlo stať základňou pre
manažovanie týchto činností.
Materská spoločnosť OKD Doprava sa okrem železničnej dopravy
a manipulácie s hromadnými substrátmi venuje aj nákladnej
automobilovej doprave, údržbe a obnove železničných tratí a
stavieb, opravám lokomotív a ostatných dopravných
prostriedkov. Vlastní približne 100 lokomotív, 2000
železničných vozňov a 200 nákladných automobilov.
Zamestnáva vyše dvetisíc ľudí. K jej najväčším
zákazníkom patria predovšetkým české elektrárne. V
niekoľkých ďalších, najmä energetických podnikoch,
zabezpečuje aj manipuláciu. Spoločnosť je jediným
prevádzkovateľom kombinovaného prepravného systému ACTS
(železnica - cesta), ktorý umožňuje prekladať kompaktné
kontajnery z nákladných automobilov na vlakové vozne a naopak.
Železničnú vlečku tvorí:
- 37 kilometrov tratí - vyše sto výhybiek - štyri lokomotívy
- systém na váženie vagónov - zabezpečovacie zariadenia na
trati - dielňa a garáž lokomotív
Zdroj: Kappa, a.s.
Vlakové čaty patria k špičke
Štúrovskú SOP-ku vedie ženská ruka
Ľubomír MITAS
Stredisko os. prepravy Štúrovo počtom zamestnancova rozlohou nepatrí medzi veľké strediská. Dôležitosť mu dodáva fakt, že sa nachádza na hraniciach s Maďarskou republikou.
(úplné znenie článku sa nachádza v č. 21/2002 časopisu Ž-Semafor z 6. XI. 2002)
Stavajú na
nadštandardných vzťahoch
V SNP Štúrovo majú starosti kvôli
fytokontrole i úprave materiálu
Ľubomír MITAS
Stredisko nákl. prepravy podlieha pod Obchodno-prepravnú správu Bratislava a "obhospodaruje" okrem štúrovskej žst. aj PPS Štúrovo. Tiež mu patria tarifné body Mužla, Gbelce, Strekov a Pribeta. Zo spomenutých tarifných bodov má obsadenú vlastnými zamestnancami iba žst. Gbelce, a to nákl. pokladníkom a skladníkom prepravy.
(úplné znenie článku sa nachádza v č. 21/2002 časopisu Ž-Semafor z 6. XI. 2002)
Koridor bez
medzinárodných rýchlikov ?
V Štúrove veria, že žst. získa
opäť svoje bývalé postavenie
Mgr. Jozef LEHOCKÝ
Žst Štúrovo v žel. sieti vždy niečo znamenala. V Uhorsku i bývalom Českoslovesku. Už krátko potom, čo prišiel na územie Slovenska prvý parný vlak do Bratislavy, rozhodlo sa o dostavbe Uhorskej centrálnej železnice o trať medzi Viedňou a Budapešťou cez Bratislavu a Štúrovo. Samotná budova štúrovskej stanice je ešte dnes príkladom stretu dvoch železničných architektúr, na ktorej možno rozoznať prvky rakúskeho i maďarského vplyvu.
(úplné znenie článku sa nachádza v č. 21/2002 časopisu Ž-Semafor z 6. XI. 2002)
Na hranici dvoch
katastrov
Obnoví sa niekdajšia sláva
štúrovskej stanice – tridsať párov nákladných vlakov
denne?
František KOVÁČ
- Ach, to Štúrovo! - vzdychne pesimista.
- Štúrovo je predsa rozvojovým mestom, netreba nad ním
lámať palicu. Výstavba úspešne napreduje, sľubne sa
rozvíja cestovný ruch, - počúvam na mestskom úrade.
Nuž čo, život je plný protikladov. A prečo takýto úvod? Na
tamojšej železničnej stanici som sa dopočul o
pripravovanej rekonštrukcii prednádražia a tak som dal slovo
aj druhej strane. Na odbore výstavby mestského úradu mi
predostreli veľkolepý projekt výstavby autobusovej stanice
v Štúrove. Projekt vypracovala nitrianska firma Stanio
Engineering, dole je podpísaný Ing. Vladimír Pauer.
Ale čo to má spoločné s tamojšou železničnou stanicou?
Odpoveď znie jednoznačne, veta! Ako vieme, v Štúrove je
pohraničná železničná prechodová stanica. A organizátora
cestovného ruchu si veľmi zakladajú na zahraničnej klientele.
Štúrovom denne prechádza niekoľko medzinárodných
rýchlikov, v letnej sezóne práve v Štúrove vystupuje z
vlakov nemalé množstvo turistov. Štúrovské termálne
kúpaliská sú známe široko-ďaleko.
Turistov víta vynovená stanica, staničná budova mi
pripomína starenu oblečenú v novotu šate teplých farieb.
Pravdu povediac, stanica pôsobí dobrým dojmom. Lenže čo,
turista vyjde zo stanice, rozhliadne sa, a sám seba sa opýta,
preboha, kam rotu to prišiel? Veď toto je zapadákov!
Aj na mestskom úrade priznávajú, prednádražie je viac než
chaotické. Kiosky bez ladu a skladu. Ak sa vydáte smerom na
východ, po pár krokoch sa ocitnete v obci Nána, a naraz
neviete, či ste vôbec v Štúrove, a či náhodou neblúdite.
Cudzinec môže byť z toho zmätený, našincovi však
"zapne". Spomenie si na niekdajšie zlučovanie obcí,
a po "nežnej" zase rozlučovanie.
Do centra mesta je to asi tri kilometre, k termálnemu
kúpalisku takisto. Kde vlastne stojí stanice? V Štúrove? V
Náne? Na mestskom úrade vám vysvetlia, že stanice leží v
katastri obce Nána, prednádražie v katastri Štúrova.
Čudné, však?
Za Rakúsko-Uhorska sa na staničnej budove skvel nápis
Párkány-Nána, za predmníchovskej republiky Parkan-Nána. V
roku 1948 sa Parkan premenoval na Štúrovo, Nánu pričlenili
k Štúrovu v roku 1960. Po "nežnej " sa Nána
osamostatnila. Obecný úrad v Náne zrejme o zmenu názvu
železničnej stanice nestojí.
Rekonštrukcia prednádražia bude stáť asi sedemnásť
miliónov korún plus DPH. Na odbore výstavby Mestského úradu
v Štúrove vyslovujú presvedčenie, že do roku 2000
prednádražie nadobudne nový vzhľad, pravdaže, moderný. Nie,
nejde len o autobusovú stanicu s prístreškami, pôjde aj o
nové prístupové cesty, parkoviská osobných áut,
kanalizáciu, verejné osvetlenie, chodníky...
Stoštyridsaťročná stanica
Železničnú trať z Bratislavy do Budapešti cez
Parkan budovali po roku 1850. Cez Parkan údajne prešiel prvý
vlak v roku 1857. Staničná budova je zrejme pôvodná, zvonku,
ako sme si už povedali, pôsobí dobrým dojmom, fasády totiž
nedávno vynovili. No interiéry pripomínajú Matuzalema.
Ešte dobre, že na stanici už majú ústredné kúrenie.
Kotolňa je, žiaľ, na tuhé palivo. Zemný plyn je v tesnej
blízkostí stanice, no v polovici osemdesiatych rokov ČSD
nemalo potrebných päťstotisíc korún na prívod plynu a
rekonštrukciu kotolne, hoci štúrovská stanice mala v tom
čase obrovský význam, denne ňou prechádzalo tridsať
párov nákladných vlakov.
Staničný areál je jedným z najväčších na Slovensku. Na
jeho začiatok a koniec nedovidíte. Množstvo koľajníc, okolo
170 výhybiek. Do roku 1990 mala stanice 950 zamestnancov...
Isteže, v dávnejšej minulosti štúrovská stanice nebola až
taká významná, za predmníchovskej republiky zamestnávala
iba sedemdesiat ľudí. K rozmachu prepravy došlo až v
päťdesiatych rokoch nášho storočia, vtedy železničnú
trať do maďarského Szobu zdvojkoľajnili. V prvej polovici
päťdesiatych rokov prechádzalo cez Štúrovo osem až desať
párov nákladných vlakov. Život si vynútil vybudovať v
Štúrove pohraničnú prechodovú stanicu. Od máje 1963 v
Štúrove vykonávajú pohraničné prechodové služby i
maďarskí železničiari. Sídlia tu tiež pohraničné colné a
pasové orgány oboch štátov.
Štúrovo sa stalo aj zriaďovacou stanicou. Aby sa uľahčil
posun, roku 1965 vybudovali zvážny pahorok, následné sa
radikálne zmenili technologické postupy. V areáli stanice
vyrástli ďalšie objekty, blok A, blok B... V bloku A sídlia
colné a pasové orgány oboch štátov, v bloku B železničiari
ŽSR a MÁV . Blok B stojí na druhej strane širokej siete
koľajníc. Aby sa vôbec dalo prechádzať na druhú stranu,
bolo nutné vybudovať lávku. V súčasnosti sú s ňou
problémy, lebo konštrukcia podlieha zubu času.
V roku 1964 sprevádzkovali reléové zabezpečovacie zariadenie
Integra-Domino. Dosiaľ funguje bezchybné. O desať rokov
neskôr odovzdali do užívania podchody k osobným
nástupištiam a kryté peróny. V roku 1969 ukončili
elektrifikáciu trate Bratislava - Štúrovo - Szob ( MÁV ).
V tom období sa z juhu na sever prevážali kvantá ovocia a
zeleniny v takzvaných mraziakoch, chladidlom bol praobyčajný
ľad. Lad sa vo vozňoch rýchle rozpúšťal, ovocie podliehalo
skaze. Aby sa tomu predišlo, v Štúrove vybudovali výrobňu
ľadu s kapacitou šesťdesiat ton ľadu za 24 hodín. To
nestačilo. Kapacitu výrobne nakoniec zvýšili na deväťdesiat
ton, avšak neskoro, lebo preprava ovocia a zeleniny z juhu na
sever ustala. Prepravcovia sa zrejme preorientovali na
kamiónovú dopravu.
Prednosta Železničnej stanice v Štúrove Ing. Tibor Horváth
si na prepravu ovocia a zeleniny spomína: -Boli s tým
problémy. Stalo sa, že v stanici zostalo trčať 150 vozňov
melónov, neboli dispozície, bolí sme z toho nešťastní.
Melóny vo vozňoch hnili, a tak štúrovskí železničiari
požiadali o pomoc televíziu. To zabralo. Zo Zeleniny v
Bratislave a zo Zeleniny v Prahe (bývalé štátne podniky)
okamžité došli dispozície, vlaky s melónmi sa pohli.
Ďalším prepravným artiklom bývalo "živé". Bolí
to ošípané, hovädzí dobytok, niekedy aj iné druhy zvierat.
Preprava "živého" má zvláštne "pravidlá
hry". V pohraničnej železničnej prechodovej stanici okrem
colníkov nastupujú aj veterinári. Nákladný vlak so
"živým" z Poľska na juh putuje celé dni. Keby
zvieratá nedostali vodu, uhynuli by. Nuž preto je v
štúrovskej stanici aj napájacia rampa.
Preprava "živého" vôbec nie je taká jednoduchá,
ako sa laikovi zdá. Tu a tam zviera uhynie, treba ho z vozňa
vyložiť, zavolať do kafilérky. Pokiaľ príde kafilérny voz,
zdochnuté zviera leží na rampe. Pohľad naň nie je ani
lákavý, ani príjemný. V súčasnosti sa vlaky so
"živým" v štúrovskej stanici opäť objavujú.
Obvykle z Poľska. Avízo o takom vlaku do Štúrova
odosielajú z Čadce , aby sa
štúrovskí železničiari mohli na akciu pripraviť,
zabezpečiť potrebné služby.
Znova v ofenzíve
- Pät-šesť párov nákladných vlakov denne, s tým
nemôžeme byt spokojní, - hovorí prednosta Ing. Tibor
Horváth. - Hľadáme klientelu, niečo sa nám už podarilo.
Podrobnosti dopovie obchodnoprepravný námestník Ing. Ján
Trhan: Máme aj sústredenú nakládku a vykládku, máme
žeriav, máme nakladač DH 112 a na úpravu nákladov máme
KIROW EDK.
Neraz sa stáva, že tovary nie sú dostatočne upevnené, v
štúrovskej stanici treba nedostatky napraviť. V niektorých
prípadoch nepomôže ani spomínaný KIROW EDK, stanica musí
požiadať o pomoc Juhoslovenské celulózky a papierne,
vlastne už firmu AssiDomän Packaging alebo nehodový žeriav z
Nových Zámkov.
Najnovším prepravcom je firma Klevytrans. Klevytrans objednáva
ucelené vlaky, nimi sa do talianskej Bologne vozí fluting,
z Talianska na Slovensko iný tovar. Táto preprava sa sľubne
rozvíja, no vyskytujú sa aj problémy. Ucelené vlaky
nejdú cez Maďarsko, ale cez Rakúsko. Zo Štúrova cez Devínsku Novú Ves a Marchegg. Stalo sa,
že z Talianska sa namiesto dvadsiatich vozňov vrátilo len
štrnásť. Jeden vozeň zostal na taliansko-rakúskej hranici
vo Villachu (údajne kvôli technickej chybe), tri vozne zostali
"trčať" v Marcheggu, dva v Devínskej
Novej Vsi . No a v Štúrove bolo s tým starostí,
telefonovania do "aleluja". Prepravca v Štúrove
totiž na vozne čakal, lebo nimi sa na Slovensko privážali
stroje, na ktoré zasa čakali talianski montéri.
- Vozeň, čo zostal vo Villachu, nahradíme iným, - hovorí
Ing. J. Trhan, ale na ďalších päť vozňov netrpezlivo
čakáme!
Ďalšie ucelené nákladné vlaky naložené dunajskými
štrkami dva-trikrát týždenne putujú do okresu Prievidza,
väčšinou do Prefabetónu v Koši, okres Prievidza. Rozbieha sa
aj kombinovaná doprava. Súkromný prepravca Ľudovít
Kleštinec vlastní pol druha desiatky nákladných automobilov a
deväťdesiat nadstavieb. Nadstavby možno z nákladných
automobilov prekladať na vozne. Takým spôsobom prepravuje
svoje výrobky spol. s r. o. Dunajškrob v Štúrove, časť z
nich vlakmi až do poľského Štetína.
Juhoslovenské celulózky a papierne, dnes AssiDomän
Packaging, majú vlastnú vlečku, 37 kilometrov koľajníc.
Zatiaľ čo v minulosti podnik prepravoval 60 percent svojich
výrobkov železnicou, dnes len 40 percent. Kamiónová
preprava víťazí.
Pravdaže, nakladá sa aj priamo na stanici, mesačne päťsto
až tisícdvesto vozňov. Vykladá sa tisícdvesto až
dvetisícjednosto vozňov, čo je dvadsať až
tridsaťšesťtisíc ton tovaru. V spomínanej fabrickej
vlečke sa nakladá oveľa viac. Nakládka v stanici predstavuje
len desať-pätnásť percent.
Myslenie ľudí sa mení
- Za posledných päť-šesť rokov sa zmenilo myslenie
nás všetkých, - rozhovorí sa predseda ZV OZŽ Ing. Jozef
Ormándy.
V minulosti sa robil nábor pracovníkov, dnes sa robí výber.
Následkom rapídneho zníženia počtu zamestnancov, pričom
museli odísť aj mladí, zvýšil sa vekový priemer. Stanica
zamestnáva veta rudí nad päťdesiat rokov. V takom veku býva
väčšia práceneschopnosť a následne sa vynárajú problémy
s nadčasovou prácou. Je síce pravda, že starší
zamestnanci majú dlhšiu prax, pracujú zodpovednejšie, no
mladší majú zasa iné prednosti, napríklad väčšiu
vitalitu.
Prednosta Ing. T. Horváth je toho názoru, že do služieb
železníc treba prijímať mladých, ak sa tak nestane, o pár
rokov môžu vzniknúť problémy, železnice nebudú mať ľudí
s náležitou praxou.
Medzi staršími zamestnancami štúrovskej stanice je dosť
zaslúžilých pracovníkov, medu nimi napríklad agent
pohraničnej železničnej prechodovej stanice Zoltán
Fazekaš. Agentom je od roku 1963, pri železnici pracuje od roku
1957. Dozorca prevádzky Ivan Horník je železničiarom od roku
1956, záťažový výpravca Daniel Sadloň od roku 1956.
Ďalším zaslúžilým pracovníkom je bývalý vedúci
posunu, dnes žeriavnik v sústredenej nakládke a vykládke
Ladislav Páldi, pri železnici pracuje od roku 1962, hlavná
pokladnička Helena Juhászová od roku 1966.
Predseda ZV OZŽ ešte pripomína, že v stanici je niekoľko
darcov krvi, medu nimi aj nositelia Janského plakety,
napríklad Jozef Bircsák, Ján Moravčík, František
Kačeriak...
Štúrovská stanica má aj vlakové čaty, spolu 87 ľudí, z
toho 55 v osobnej doprave. Štúrovské vlakové čaty
sprevádzajú vlaky EC a IC
. Sú to ľudia na patričnej úrovni, spĺňajú predpísané
kritéria, dobre reprezentujú štúrovskú stanicu.
V poslednom období odchádza rok čo rok čoraz viac
zamestnancov do dôchodku. Ich funkcie sa väčšinou rušia. V
roku 1997 odišlo do dôchodku 27 ľudí. - V našej organizácii
máme okolo tristo dôchodcov, - poznamenáva Ing. J. Ormándy.
Dôchodcovia sa vopred tešia na každoročne predvianočné
stretnutia. Perspektíva budúcej radosti im dodáva chuť do
života. Na stretnutia prichádzajú aj prednosta a
námestníci a dôchodcovia sa donekonečna vypytujú, čo je
nového. Nakoniec im ZV OZŽ odovzdáva vianočné darčeky. -
Naši dôchodcovia - členovia ZO OZŽ - majú také isté
výhody ako zamestnanci, avšak stravné lístky už
nedostávajú, podotýka predseda.
Potešiteľné je, že ZV OZŽ sa venuje aj deťom zamestnancov.
Vlani venoval na detskú rekreáciu 84 tisíc korún.
Nezabúdajú ani na jubilantov, v kooperácii s vedením
stanice organizujú slávnostné posedenia s jubilantmi, a tí
okrem odmien v zmysle Kolektívnej zmluvy dostávajú aj
"pozornosti" od ZV OZŽ v hodnote do 1,1 tisíca
korún. - Všeličo sa v minulosti zanedbalo, dnes sa ťažko
doháňa, - pokračuje predseda.
Čo napríklad? Nuž v starej staničnej budove sú,
takpovediac, nevyhovujúce pracovné podmienky, chýbajú
sociálne zariadenia, nie všade je pitná voda... Stalo sa, že
vodári vodu zastavili, lebo ŽSR nezaplatili faktúry.
Chybou je, že prednosta stanice nevie, ktorá faktúra je
uhradená, ktorá nie.
Predseda ZV OZŽ naproti tomu kladne hodnotí zriadenie správ
riadenia dopravy. Správa riadenia dopravy v Nových Zámkoch
nie je ďaleko, stanica má s ňou dobré kontakty, problémy sa
riešia rýchlejšie ako pred zriadením správ.
Ing. Jozef Ormándy ako predseda ZV OZŽ chápe problémy ŽSR s financovaním staníc, avšak
kriticky poukazuje na nedostatky súčasného GVD, čím podľa
jeho názoru - ŽSR
strácajú priazeň cestujúcich, a tým prichádzajú o
koruny. Štúrovskí železničiari pripomínajú, že sa treba
konečne zamyslieť aj nad štátnou dopravnou politikou...
(Ž-Semafor č. 2, roč. VIII., 1998)
Ďaľšie informácie / Other information:
Strana vytvorená / Site created :
20-VIII-2002 Posledná aktualizácia / Last update : 14-IV-2007 |
( 135269.htm ) |