Vysokorýchlostný
vlak - vlak idúci aspoň po časti trate rýchlosťou
minimálne 250 km/h ( norma UIC a EÚ
) - novinári v krajinách V4 hovoriaci o
"vysokorýchlostných" vlakoch a tratiach, príp. používajúci
jazykový nezmysel "rýchlovlak" pre trate a vlaky pre
rýchlosť 160 km/h ( ŽSR / ZSSK / ČD ) a 200 km/h ( MÁV / PKP ),
dokazujú len svoj amaterizmus a neznalosť problematiky.
S ich vývojom začalo Japonsko ( Šinkansen
), ktoré vybudovalo (a naďalej buduje) hustú sieť vysokorýchlostných
tratí, avšak neskôr začal ich rozvoj aj v Európe, kde vlaky
skupiny TGV ( krátke obdobie ICE ) držia svetové rýchlostné rekordy.
Vysokorýchlostné vlaky premávajú rýchlosťou
minimálne 250 km/h v krajinách: Španielsko , Francúzsko , Veľká Británia , Belgicko , Taliansko , Nemecko , Južná Kórea , Čína
, Japonsko
do 250 km/h aj v krajinách: Holandsko, Luxembursko, Švajčiarsko , Rakúsko, Turecko , Kazachstan, Čína
, USA
, Kanada
V rôznych štádiách
príprav je premávka rýchlosťou minimálne 250 km/h v
krajinách: Portugalsko , Holandsko, Švajčiarsko , Poľsko , Rusko
, Turecko
, Maroko
, India
, Čína
, USA
, Mexiko
, Brazília , Argentína
; projekt v Austrálii bol zastavený.
Svetový rekord v oblasti konvenčných
koľajových vlakov je z 3. apríla 2007 a drží ho francúzsky
TGV POS č. 4402, ktorý
dosiahol rýchlosť 574,8 km/h, v oblasti ostatných vlakov je to
japonský magneticky nadľahčovaný vlak (Maglev) MLX01, ktorý
dosiahol rýchlosť 581 km/h.
Vysokorýchlostná železničná trať -
verejná dopravná dráha s prevádzkovou rýchlosťou minimálne
250 km/h, ako ich doplnenie sú alebo budú existujúce trate
špeciálne rekonštruované na rýchlosť 200 km/h ( norma UIC a EÚ ). Ich výstavba je
nákladnejšia voči úpravám štandarných tratí pre
prevádzku "naklápacích" vlakov a zväčša nie sú
používané nákladnými vlakmi, čím umožňujú prevádzku
rýchlosťami do 350 km/h, perspektívne i vyššími.
Vlaky
s naklápacou
technológiou umožňujú na štandardných tratiach s
menšími polomermi oblúkov voči vysokorýchlostným tratiam
ich prejazd rýchlosťami vyššími až do 30 % voči štandarným
vlakovým súpravám. Existujú 2 typy naklápacích systémov:
aktívny
- vyvinutý talianskou spoločnosťou Fiat Ferroviaria
(od r. 2000 Alstom Ferroviaria) použitý v súpravách TGV P 01 , Sm3-S220 , ETR ( 104 , 105 , 310 , 390 , 401 , 450 , 460/480 , 470 , 480-Alfa Pendular , 490 , 500 , 600 , 610 , 650 , 680 ), ICT , ICT-D a RABDe 500 , atď.
pasívny
- vyvinutý španielskou spoločnosťou Talgo
Ďalšie odkazy/Other Links:
- Railway-technology.com: Argentine
High-Speed Railway
- Wired.com: Argentina Says 'Si!' to
High Speed Rail
- EuropeanRailOutlook.com: International
Railway Journal - High-speed rail revolution in the
making
- CyberTran
- MegaRail (slovenská verzia
sa pripravuje)
- Svetový
prehľad rýchlostí 1997
- Vysokorýchlostné a naklápacie
vlaky sveta (základné parametre)
- 15 rokov
prevádzky vysokorýchlostnych vlakov v Európe
- Video-upútavka + titulky s
popisom k pripravovanému Rail CD/DVD
- Železničná
URL Bertrama Wlasaka o.i. o vlakoch s naklápacou
technológiou (len nemecky a anglicky)
- EriksRailNews - správy o vysokorýchlostnej
želelezničnej doprave (len anglicky)
- Eurailpress -
železničné správy z Európy
(len nemecky)
- International
Railway Journal (len
anglicky)
- Railway Gazette
International (len anglicky)
- EÚ: železničná doprava - súhrn
legislatívy (v jazykoch
krajín EÚ 15 - do 30.4.2004, v slovenskom jazyku veľmi
málo)
- UIC: vysokorýchlostná
železničná doprava
- Železničná
technológia (len anglicky)
- Vlaky s
naklápacími súpravami - URL Klubu přátel
železnic
- Vysokorýchlostná
žel.doprava v Európe - bakalárska práca Jiřího
Kinského
- Vysokorýchlostná
železnica - stránky servra sk.wikipedia.org
- Transatlantický
železničný tunel - stránky servra cs.wikipedia.org
- Railteam - združenie
veľkých európskych spoločností prevádzkujúcich
vysokorýchlostné vlaky (DB, SNCF, Eurostar, NS Hispeed,
ÖBB, SBB-CFF-FFS a SNCB)
- Vysokorýchlostná železničná
doprava v Európe - správy z tlače , diskusia
- Siemens a
Alstom vytvoria konzorcium pri vývoji európskeho
vysokorýchlostného vlaku
- Vysokorýchlostné a naklápacie vlaky sveta - základné
parametre
- Súčasné
tendencie vývoja vysokorýchlostných systémov pre
hromadnú prepravu osôb
- Kalendár
cestujúceho SNCF
- How High
Speed Trains Make Tracks - prehľad z októbra 1997 z
Scientific American
- High Speed Trains around
the World - stránka Olivera Keatinga s informáciami
o vysokorýchlostných železniciach
- Yahoo!
High Speed Rail - stránky o vysokorýchlostných
železniciach evidované vyhľadávačom Yahoo!
- Paul
Steckler's High Speed Trains - rozsiahla stránka (v
nemčine) o vysokorýchlostných železniciach
- 30 Years of High Speed Railways -
An informative overview of high speed rail from the
October 1994 issue of Japan Railway & Transport
Review
- Lux's High
Speed Train Drawings - Drawings and technical data on
various high speed trains
- http://www.train-rail.com/
- Segregované expresné trate
- Superexpresy na diaľnici Praha –
Bratislava
- Program rozvoja železničných
ciest na Slovensku do roku 2010
- Dôvodová
správa (pdf: 134 kB)
- Projekt
(pdf: 246 kB)
- Harmonogram
transformácie (pdf: 156 kB)
- Regionálne
dráhy (pdf: 125 kB)
- Prílohy
(pdf: 283 kB)
- oficiálne servre: MÁV , PKP , SŽ , ÖBB , DB , SNCF , SNCB , FS , Trenitalia , SBB , RENFE , CP , SJ , VR , ARTESIA , Eurostar , Thalys , Cisalpino
, KTX/KHRC , Transrapid , Eurotunnel , HSL zuid , RATP , ALSTOM , TALGO , UIC , Trans-European
Railway (TER) , CER
, European Railway
Research Advisory Coucil (ERRAC) , UNIFE , UITP , ERTMS , EIM , European Railway Agency
(ERA) , OSŽD/ОСЖД
, Railneteurope
, Railteam
- iné servre: Trainweb
, European
Railfan Server , Hochgeschwindigkeitszüge
, La Vie du Rail
, Railway
Gazette International , International Railway
Journal , Railway
Age , Rail
Pictures , Bahnbilder
, RailServe , Raileurope