3. júna 1998, sa vykoľajil ICE 884 "WILHELM CONRAD RÖNTGEN" (München Hbf - Hamburg-Altona) v železničnej stanici Eschede , severne od Hannoveru, pri rýchlosti 200 km/hod. Väčšina vlaku narazila do piliera betónového mosta nad traťou, pozostatky dvoch vozňov boli pochované pod troskami mosta. Nehoda mal za následok 101 mŕtvych a 88 zraneních (prvé správy o 300 zraneních boli založené na predpoklade, že vlak bol oveľa plnší). |
Príčina nehody Nehoda bola spôsobená zlomenou obručou kolesa (okolesím) tretej osi prvého vloženého vozňa (802 808-6). Kolesá vložených vozňov ICE 1 boli pôvodne typu "monoblok" - zhotovené z jedného kusu ocele s neoddelým okolesím - podobné ako na hnacích vozidlách a vložených vozňoch ďalších generácií ICE. Tieto kolesá sa ale časom stali neotáčateľnými a zapríčiňovali vibrácie, ktoré oceľové pruženie podvozkov prenášali do vozňov. Pneumatické zavesenie na ICE 2 a neskorších generáciách je lepšie s jednoblokový kolesami, pretože akékoľvek vibrácie zapríčinené kolesami sú dobre tlmené. Na ICE 1, bolo vybrané inštalovanie nových kolies typu "BOCHUM 84", vyrobených VSG, s časťou gumy medzi kostrou a okolesím. Také kolesá sú vhodné pre ľahké koľajové vozidlá, nie však pre vysokorýchlostné vlaky. Koleso "BOCHUM 84" bolo skonštruované pre rýchlosti do 284 km/hod. Neobjavený problém
uháňal vovnútri obruče a časom bola dlhou malou
únavou zväčšená rotácia a spôsobila nakoniec
zlomenie obruče - niečo čo sa vôbec predtým s týmto
typom kolesa nevyskytlo. Pozri NDTnet na odhaľovanie
problému trhlín v materiále skôr ako spôsobia
nehody. |
Kliknutím zväčši mapu |
Ako došlo k nehode Asi 6 km pred miestom nehody okolesie prasklo, ale ešte nespôsobilo vykoľajenie. Asi 200 m pred mostom okolesie sa zachytilo vodiacou obrubou, vyskočilo, čím sazlomilo a vykoľajilo prvý vozeň na pravú stranu. O 120 m ďalej, vykoľajená os zapríčinilala vyskočenie ďalšej, čo spôsobilo, že nasledujúci podvozok taktiež vyskočil z koľaje. Tretí vozeň už išiel dostatočne ďaleko od osi koľaje a nárazom zničil betónový pilier mosta, a odtrhol sa od zbytku vlaku. Toto spustilo záchranné brzdy v oboch častiach vlaku. Most padal dosť pozvoľna, takže ešte aj štvrtý vozeň prešie bez poškodenia, ale bol katapultovaný do strany. Piaty vozeň bol rozpolený mostom, šiesty bol pochovaný pod mostom, a zbytok vlaku narazil práve doňho. Po nehode bol rýchlostný limit všetkých vlakov ICE 1 a ICE 2 znížený na 160 km/hod na obdobie vyšetrovania, a bolo rozhodnuté, že kolesá môžu byť opotrebované z 920 mm len do 890 mm, nie 854 mm ako predtým. ICE 1 vlaky majú teraz dovolenú prevádzku len s jednoblokovými kolesami. Všetky z nich sú postupne prerábané; dovtedy, pokým toto nie je vykonané, súpravy ICE 1 sú upravené len na krátke vlaky s ôsmimi vloženými vozňami. Od nehody až do 1. júla 1998, veľa vlakov ICE nepremávalo. Veľa z nich bolo nahradených ICE 2 a rušňami ťahanými vlakmi. Najveľkolepejšou náhradou tejto prevádzky bola v niektoré dni jazda súpravy THALYS PBKA medzi Kolínom nad Rýnom a Hamburgom. |
Kliknutím zväčši mapu |
Havarovaný vlak
Dotyčný vlak ICE 1 mal nasledujúce
zloženie:
0 | 401 051-8 | hnacie vozidlo | zostalo na koľaji a zastavilo o 2 km ďalej použitím núdzových kotúčových bŕzd |
1 | 802 808-6 | 2.trieda | vykoľajený, zastavil asi 300 m za mostom |
2 | 802 609-8 | ||
3 | 802 311-1 | narazil do mosta | |
4 | 802 374-9 | bol katapultovaný do lesa pri trati | |
5 | 802 340-0 | zničený pádom mosta, jedna polovica zastavila asi 100 m za mostom | |
6 | 802 373-1 | pochované pod ostatkami mosta, väčšina zničená | |
7 | 802 037-2 | ||
9 | 803 008-2 | služobný vozeň | |
10 | 804 010-7 | reštauračný vozeň | |
11 | 801 009-2 | 1.trieda | |
12 | 801 014-2 | ||
14 | 801 806-1 | nepoškodený mostom, ale stlačený hnacím vozidlom | |
15 | 401 551-7 | hnacie vozidlo | relatívne nepoškodené |
Medzitým DB AG vynieslo rozhodnutie o oprave aspoň časti poškodeného vlaku (401 051-8, 802 808-6, 802 609-8 a 401 551-7) a ich neskoršom zaradení späť do bežnej prevádzky.
Obrázky
TV dokumenty
Nehoda
sa stala námetom pre TV
Discovery na samostatnú časť série "Sekundy
pred katastrofou" - položka č. 3), ako aj série
"Ako dochádza ku katastrofám / Blueprint of Disaster"
dlhú 46'39", natočenenú v r. 2004 - výňatok (len
on-line):
Eschede-Prozess: Laut Anklage war Radreifen verschlissen
17.01.2003 - Die ICE-Katastrophe von Eschede
soll durch Materialermüdung an einem Rad verursacht worden. Das
erklärte gestern ein Gutachter des Fraunhofer-Instituts für
Betriebsfestigkeit vor dem in Hannover tagenden Landgericht
Lüneburg. Das Fraunhofer-Gutachten, das im Auftrag der
Staatsanwaltschaft erstellt wurde, kommt zu dem Ergebnis, dass
ein Ermüdungsbruch des stark abgefahrenen Radreifens die
Katastrophe ausgelöst hat. Das damals extra für den ICE konstruierte Rad sollte
durch einen Gummipuffer zwischen Radreifen und -scheibe
Vibrationen abfedern.
Die Staatsanwaltschaft wirft den Angeklagten vor, das 1991/92
entwickelte Rad nur ungenügend getestet und bei der Überwachung
geschlampt zu haben. Das Rad sei der Dauerbelastung nicht
gewachsen gewesen.
Die Verteidigung geht davon aus, dass das Rad nach dem damaligen
Stand der Technik als unzerbrechlich galt und der Bruch nicht
vorhersehbar gewesen sei. Die Gutachter der Verteidigung, die aus
Schweden, der Schweiz, Südafrika, Japan und Deutschland kommen,
sind aber vor Gericht noch nicht gehört worden.
Pozostalí obetí žalujú
železnice
1.6.2001,
Eschede
- Tri roky po katastrofálnom vlakovom nešťastí pri nemeckom
Eschede, pri ktorom zahynulo až 101 cestujúcich, podali včera
pozostalí obetí žalobu na Nemecké železnice ( Deutsche Bahn AG ) spojenú so
žiadosťou o bolestné vo výške 250.000 mariek za jedného
mŕtveho.
Na Krajinskom súde v Berlíne je podaných šesť kolektívnych
žalôb. Aktivity pozostalých podporuje a financuje aj 60
cestujúcich, ktorí inferno nehody vysokorýchlostného vlaku ICE 1 prežili.
Právny zástupca pozostalých Reiner Geulen odovzdal dnes na
berlínskom súde spomenutých šesť žalôb a zároveň podal
štátnej prokuratúre žalobu na dvoch zodpovedných členov
predstavenstva Nemeckých železníc. Hovorca svojpomocnej
organizácie pozostalých Heinrich Löwen pritom uviedol, že
pozostalí pôjdu so svojou žalobou, keď to bude nutné, až na
Spolkový najvyšší súd.
V žalobe sa okrem iného uvádza, že "DB urobili veľmi závažné chyby
pri kontrole obručí kolies vysokorýchlostných vlakov ICE,
ktorej zlomenie bolo príčinou vlakovej nehody, najväčšej v
histórii Nemecka. Žaloba je smerovaná voči vedeniu DB so sídlom v Berlíne, ako aj v
čase nehody v roku 1998 zodpovednému predstavenstvu pre vývoj
a technológie a súčasnému predsedovi predstavenstva siete
Nemeckých železníc Rolandovi Heinischovi. Voči nemu je
podaná žaloba aj za výšku odškodného.
Medzi žalujúcimi pozostalými je napríklad aj istý muž,
ktorý stratil počas nehody celú svoju rodinu a od tejto
tragédie nie je schopný pracovať a má samovražedné sklony.
Rovnako železnice žaluje aj vdova hlavného vlakvedúceho
expresu ICE, ktorá po nešťastí trpí psychickými traumami.
Pozostalí dnes kritizovali aj skutočnosť, že Nemecké
železnice doteraz zaplatili za jednu obeť dobrovoľne 30.000
mariek. Na druhej strane zraneným cestujúcim bolo vyplatených
napríklad až sedem miliónov mariek.
V Eschede pri dolnosaskom Celle sa 3. júna 1998 zastavil život
a odohrala sa tam jedna z najväčších vlakových katastrof.
Vozňu vysokorýchlostného vlaku ICE 884 Wilhelm Conrad Röntgen
praskla obruč kolesa, čo malo za následok vykoľajenie
niekoľkých vozňov, ich strašný náraz do pilieru miestneho
mosta, ktorý sa zrútil a následne doslova pochoval zvyšky
vozňov. Katastrofa si vyžiadala vyše 100 obetí a niekoľko
desiatok zranených. O silnom náraze a následnom zdeformovaní
vagónov spadnutým mostom svedčí aj fakt, že záchranári
nevedeli niekoľko dní určiť presný počet obetí.
Vyťahovali časti ľudských tiel, ktoré pridávali k iným
častiam zohavených tiel obetí.
Tu sú odkazy na niektoré ďaľšie informačné strany o nehode:
Strana vytvorená / Site created : 11-I-1999
Posledná aktualizácia : 05-II-2010