Po experimentoch s ICE-V od
roku 1985, bol ICE 1 zostrojený ako prvá generácia ICE
pre komerčnú prevádzku. Od roku 1990 bolo zostrojených 60 súprav,
ktoré vstúpili do bežnej prevádzky v r. 1991. Súčasná prevádzka
je v predovšetkým na severo-južných tratiach cez Nemecko, od
miest Bremen, Hamburg a Berlin na severe, do miest Basel a München
na juhu, plus niektoré vlaky do Švajčiarska a spájajú aj ďalšie
lokality.
V súčasnosti majú DB
AG 60 súprav ICE so 120 hnacími jednotkami a
694 vozňami na 3 tratiach. Väčšina vlakov má 10 alebo 12 vložených
vozňov medzi hnacími jednotkami, technicky je možné čokoľvek
medzi 8 a 14 vozňami. Vlak s 12 vozňami má 144 sedadiel v 1.triede
a 501 sedadiel v 2. triede.
Pre ICE DB AG sprevádzkovali novo štylizovaný vzhľad, ktorý sa podstatne líši od všetkích doterajších vlakov. Medzi novými črtami dizajnu sú:
Vzhľad bol zmenený od predchodcu ICE-V v niekoľkých aspektoch. Zovňajšok je ale ešte bledošedý s "orientálnym-červeným" pásom pod oknami a pod ním pás jasne ružovej farby (v rovnakých farbách ako okenný pás zovňajšku InterCity). Na priečelí je pás ovinutý naokolo, znížený a trocha zúžený. Na ľavom konci každého vozňa je prerušený na vytvorenie miesta pre logo (pôvodne červené logo DB, od roku 1994 logo DB AG ("Dürr-Keks")). Rušne a bezokenná strana reštauračného vozňa má veľký šedý nápis ICE . Vozne majú štandardnú dĺžku 26.4 m, sú vyššie než na ICE-V a sú tak široké ako to je možné v rozsahu nemeckého prechodového prierezu, pre dosiahnutie priestrannejšieho interiéru. Veľmi zreteľný je reštauračný vozeň, s jeho vyvýšenou strechou s prídavnými malými oknami. Priečny rez vlaku je trochu zmenený, s viditeľným záhybom medzi okenným pásom a červeným pásom. Nos má teraz priliehavé oblúky, vzhľad je trocha štíhlejší ako ICE-V. Spodné svetlo je takto dvojité, s dodatočnými pridanými ľahkými prednými svetlami, a mreža medzi nimi je pre húkačku a klimatizačný systém stanovišťa rušňovodiča. Zložitý prototyp aerodynamickej membrány bol vypustený, namiesto neho boli inštalované veľmi jednoduché a menej aerodinamické mechy, viditeľná je pôvodná medzera medzi vozňami.
(N = nefajčiar, S = fajčiar, R = sedadlá v radoch, T = sedadlá pri stoloch, C = sedadlá v kupé)
č. | rad | popis |
0 | 4010 | rušeň, stanovište rušňovodiča |
1 | 8028 | 2. tr. (22 S/T, 20 S/R, 24 S/C), video, 2 WC |
2 | 8026 | 2. tr. (22 S/T, 20 S/R, 24 S/C), 2 WC |
3 | 8024 | 2. tr. (22 N/T, 20 N/R, 24 N/C), 2 WC |
4 | 8020/3 | 2. tr. (22 N/T, 20 N/R, 24 N/C), 2 WC |
5 | 8020/3 | 2. tr. (22 N/T, 20 N/R, 24 N/C), 2 WC |
6 | 8020/3 | 2. tr. (22 N/T, 20 N/R, 24 N/C), 2 WC |
7 | 8020/3 | 2. tr. (22 N/T, 20 N/R, 24 N/C), 2 WC |
9 | 803 | 2. tr. (22 N/T, 17 N/R), priestor vozík pre invalidov, konferenčné kupé, služobné kupé, telefón |
10 | 804 | reštauračný vozeň (24N/T) |
11 | 8010 | 1. tr. (17 N/T, 16 N/R, 15 N/C), WC |
12 | 8014 | 1. tr. (17 N/T, 16 N/R, 15 N/C), WC |
14 | 8018 | 1. tr. (17 S/T, 16 S/R, 15 S/C), video, telefón, WC |
15 | 4015 | rušeň, stanovište rušňovodiča |
Toto je vzor zloženia vlaku s 12 vloženými vozňami. Objednané 8020 a 8023 (ktoré majú len odlišnú farbu sedadiel) sú štandardizované. Vozne 6 a 7 nie sú v niektorých kratších súpravách. Vozeň 7 bol niekedy vozeň prvej triedy radu 8010 býval preznačený na 2.triedu - z dôvodu nedostatku vozňov 2.triedy, niektorí cestujúci 2.triedy preto mohli cestovať v určitých vlakoch v pohodlí 1.triedy. Od roku 1996 boli zostrojené dodatkové vozne radu 8029 verzia radu 806 ICE 2, technicky kompatibilné s ICE 1.
Zloženia všetkých súprav ICE 1 a ICE 2 sú uvedené na nemeckej stránke časopisu "Drehscheibe": s rámami , bez rámov .
v radoch | pri stoloch | v kupé | nefajčiar | fajčiar | súčet | |
1.trieda | 48 sedadiel (33%) | 51 sedadiel (35%) | 45 sedadiel (31%) | 96 sedadiel (67%) | 48 sedadiel (33%) | 144 sedadiel (22%) |
2.trieda | 157 sedadiel (31%) | 176 sedadiel (35%) | 168 sedadiel (34%) | 369 sedadiel (74%) | 132 sedadiel (26%) | 501 sedadiel (78%) |
súčet | 205 sedadiel (32%) | 227 sedadiel (35%) | 213 sedadiel (33%) | 465 sedadiel (72%) | 180 sedadiel (28%) | 645 sedadiel |
hnacia jednotka | vložený vozeň | vlak | |
dĺžka | 20.56 m | 26.40 m | 305.12 m (10-vozňový) 410.72 m (14-vozňový) |
šírka | 3.07 m | 3.02 m | 3.07 m |
výška | 3.84 m | 3.84 m 4.30 m (804) |
4.30 m |
vzdialenosť podvozkov | 11.46 m | 17.00 m | |
vzdialenosť osí | 3.00 m | 2.80 m | |
priemer kolies | 1.04 m | 0.92 m | |
hmotnosť | 78 t | 52.8 t (801) 53.6 t (803) 58.2 t (804) |
690.2 t (10-vozňový) 798.2 t (12-vozňový) 906.2 t (14-vozňový) |
záťaž na os (max.) | 19.5 t | ||
výkon (trvalý) | 4800 kW | 9600 kW | |
výkon (max.) | 7600 kW | 15200 kW | |
najvyššia rýchlosť | 280 km/h | ||
hmotnosť/dĺžka | 2.23 t/m | ||
hmotnosť/sedadlo | 1.24 t/sedadlo | ||
výkon/hmotnosť | 12.02 kW/t | ||
výkon/sedadlo | 14.88 kW/sedadlo |
Dynamika so 14 vozňami:
Akceleračný čas z 0 |
Akceleračná vzdialenosť z 0 |
Zábrzdná vzdialenosť (normálna/núdzová) |
|
100 km/h | 1m06s | 900 m | |
200 km/h | 3m20s | 6850 m | |
250 km/h | 6m20s | 18350 m | 4820 m/2300 m |
Rušne boli odvodené z ICE-V
, ale výkon je zväčšený voči ICE 1, vlaky sú
oveľa dlhšie. Transformátor je pod podlahou, jeden menič prúdu
na rušni zásobuje dva asynchrónne 3-fázové motory na
striedavý prúd. ICE 1 už nemá strešný vysokonapäťový
kábel, ako to bolo predtým, takže dva zdvihnuté pantografy
hnacích jednotiek sa navzájom nerušia. 38 rušňov (pre 19
vlakov) má druhý pantograf a signalizačný systém Integra,
takže môžu tiež zachádzať do Švajčiarska (Zürich, Bern a
Luzern). 80 zo 120 hnacích vozidiel má nový tyristor GTO.
Vložené vozne premávali s vozidlami MD52-350 keď boli skúšané
v ICE-V , až na niektoré
experimentálne vozne, kde bol skúšaný ďalší dizajn. Svojou
dĺžkou sú dlhšie než ICE-V
, 26.4 m ako väčšine vozňov pre cestujúcich. Sú o 19,5
cm širšie, keď sa pohybujú len v Nemecku a Švajčiarsku kde
je prechodový prierez väčší než v iných európskych krajinách.
Toto dovoľuje viac priestoru pre kolená obzvlášť v zóne 2+2
miesta druhej triedy.
120 rušňov radu 401 (001..020, 051..090, 501..520, 551..590)
199 vozňov 1. triedy radu 801 (001..098, 401..440, 801..860, 901*)
400 vozňov 2. triedy radu 802 (001..098, 301..458, 601..660, 801..860,
901..924*)
60 vozňov 2. triedy /služobný radu 803 (001..060)
60 reštauračných vozňov radu 804 (001..060)
* Rad 8019 a 8029, montáž 1996/97, sú odvodené z vozňov ICE 2 a technicky prispôsobené na ICE 1.
Do každého vozňa okrem reštauračného je prístup cez
vzduchotesné posuvné dvere na oboch koncoch. Pri vchode na
konci vlaku prvej triedy sú v druhej triede dve malé toalety,
jedna veľká toaleta v prvej triede. Od roku 1996 sú tam
recyklovateľné zásobníky na sklo, obaly a papier priľahlé k
dverám toalety, ktoré nahradili gumené koše v šatníku.
Nasledujú štyri 6-sedadlové oddiely 2. triedy, tri 5-sedadlové
oddiely 1. triedy. Pretože mnohí cestujúci v Nemecku dávajú
prednosť cestovaniu v kupé, DB AG sa rozhodli ponúknuť ich v ICE 1
(v generácii ICE 2 sú znovu
vypustené, ale niektoré ICE 3 a ICT majú opäť kupé 1.triedy). Bočná
chodba pozdĺž kupé je oddelená od veľkopriestorovej časti
automatickými posuvnými sklenenými dverami, ktoré sú teraz v
druhej triede trvalo otvorené.
Zvyšok každého vozňa má sedadlá okolo stredovej uličky (úprava
2+2 v druhej triede, úprava 2+1 v prvej triede). V strede vozňa
sú sedadlá usporiadané v radoch, s možnosťou ich otáčania
do smeru jazdy (okrem tých, kde sú sedadlá vybavené videom).
Keďže mnohé ICE vlaky menia svoj smer jazdy počas
jazdy, napríklad v mestách Frankfurt (Main) a Stuttgart, bolo
by príliš ťažkopádne neustále otáčať sedadlá dookola,
takže takmer nikdy nie sú otáčané. Pre otáčanie dvojitého
alebo samostatného sedadla, musíte uvoľniť páku na spodku
sedadla, potom ju musíte vytiahnuť von k stredovej uličke, otočiť
ju, zatlačiť ju ešte raz do východzej polohy a položiť páku
späť do žiadanej polohy.
Na druhom konci sú sedadlá zoskupené okolo stolov pre dvoch (len
v prvej triede), troch alebo štyroch cestujúcich. Medzi týmito
skupinami, v strede veľkopriestorového oddielu sú dva šatníky
v druhej triede, jeden v prvej triede. Každé sedadlo má zásuvku
pre slúchadlá a ovládače, ktoré umožňujú vybrať si 1 z 8
programov: tri interné CD (klasika, rock a detské), tri regionálne
rozhlasové programy a dva video kanály. Celý vlak je nefajčiar,
až na jeden vozeň prvej triedy na konci a dva vozne druhej
triedy na druhom konci. Prvý a posledný vozeň (fajčiar) má
video monitory v úseku stredných sedadiel bez pevných stolov,
to umožňuje vybrať si jeden z dvoch filmových programov.
Veľkopriestorový oddiel je oddelený od vstupných dverí
sklenenou stenou automatickými posuvnými dverami poskytujúcimi
veľmi jasný vstupný pohľad na situáciu vo vozni.
Vozeň druhej triedy nasledujúci za reštauračným vozňom má o niekoľko sedadiel menej v strednej časti, a miesto toho má miesto pre cestujúcich na vozíku pre invalidov. Namiesto kupé, tento jeden má konferenčné kupé so štyrmi kreslami, vlakovú čatu a sklad tovaru, telefónnu búdku, toaletu pre personál a veľkú toaletu pre cestujúcich na vozíku pre invalidov.
Reštauračný vozeň, s vyššou strechou, nemá vonkajšie dvere, až na nakladacie dvere kuchyne (nie pre cestujúcich). 24 sedadiel (čiastočne ako lavičky, čiastočne ako voľné kreslá) sú zoskupené okolo stolov v úprave 2+1 na konci prvej triedy. V r. 1993 bola v niektorých vlakoch skúšaná akceptácia donášky jedla na sedadlo. Tu, boli stoličky a stoly nahradené kreslami, boli používané cestujúcimi prvej triedy. Tento experiment bol nezdarom, cestujúci uprednostňovali chodenie do reštauračného vozňa. Kuchyňa je v strede vozňa, a na druhom konci je snack bar (bufet) s lavicami pozdĺž štyroch stolov. Pôvodne bolo v tejto sekcii fajčenie dovolené, ale toto bolo skoro zmenené na nefajčiar, keď prehľad ukazoval že väčšina cestujúcich dáva prednosť tomuto spôsobu.
Z dôvodu vysokého vyťaženia niektorých vlakov ICE 1 najmä v druhej triede, bolo potrebných viac vozňov na ich predĺženie. Medzitým bolo riešením, že niektoré 801-tky boli označené ako vozne druhej triedy a premávali v bloku druhej triedy niekoľkých ICE (obyčajne ako vozeň číslo 7).Tak niektorí šťastný cestujúci druhou triedou cestovali v pohodlí prvej triedy až kým boli dodané nové vozne. DB AG sa nerozhodli budovať viac 801-tiek a 802-ok, ale k upravovaniu niektorích z objednaných vozňov ICE 2 (rad 805 a 806) na vytvorenie ich kompatibility s ICE 1. Tieto boli riešením, sú to nové vozidlá, nie sú tam viac kupé a vyvýjané nové "štíhle" sedadlá , tvoriace veľkú kapacitu (v 2.triede 73 sedadiel, v 1.triede 54 sedadiel) ponúkajú viac priestoru na nohy.
Prvé rušne boli dodané v r. 1989, prvé vozne v r. 1990. V
r. 1991 bolo dokončených 25 súprav, a bola otvorená prvá trať
ICE.
Od júna do decembra 1994, bola súprava ICE v USA na demonštračnom
turné (pozri nižšie). Navzdory tomuto úsiliu výrobcu bol nový
vysokorýchlostný vlak objednaný od konkurenta (Bombardier od ALSTOM
).
S ICE 1 boli niektoré problémy, tak museli byť vlaky
prebudované. Niektoré príklady: dvere sa niekedy neuzavreli,
tak bol zmenený mechanizmus a bol cez ne inštalovaný kryt,
gumený profil na koncoch vozňov (ktorý mal zlepšiť membránu
odporu vzduchu) sa niekedy odtrhol pri vysokej rýchlosti a
odpadol od vlaku, tak boli odstránené.
V r. 1993 bol testovaný nový dodávateľský koncept pre ICE 2. Reštauračný vozeň niektorých
vlakov bol prebudovaný ako je popísané vyššie, a po testoch
bol prebudovaný do pôvodného stavu.
Zmena bufetu na nefajčiar a inštalácia nových recyklovateľných
nádob je popísaná vyššie.
Prvý ICE mal vysvetľovací leták funkcí vlaku a hudobného
programu. Neskôr, toto bolo zahrnuté v časopise "ZUG",
ktorý je vo vlaku bezplatne pre cestujúcich. Teraz je opäť
hudobný program v samostatnej brožúre. Ako vo všetkých
expresný vlakoch DB
AG , mal by tam byť leták s
cestovný poriadok pri všetkých sedadlách. Každý ICE
má meno a číslo vlaku v rozsahu 500 - 999 (alebo 0 - 200 pre
medzinárodné vlaky), a môže byť dosiahnutý pod telefónnym
číslom. Od roku 1997 je časopis "ICE-PRESS" písaný
vo vlakoch a distribuovaný cestujúcim do 1.triedy.
Od júna do decembra 1994, bola skrátená súprava ICE 1 prenajatá späť výrobcovi, pre demonštračné turné v USA. Náklady 10 miliónov dolárov boli financované konzorciom AEG/Siemens s nádejou na predaj značného množstva vysokorýchlostných vlakov pre Amtrak . Vlak bol prispôsobený k štandardu Amtraku a dopravený loďou z Bremerhavenu do Baltimoru.
číslo | popis |
401 084-9 | rušeň |
802 855-7 | vozeň 2.triedy s video-monitormi |
802 657-7 | vozeň 2.triedy |
802 438-2 | vozeň 2.triedy |
803 056-1 | 2.trieda + služobné kupé, minibar, telefón |
804 051-1 | reštauračný vozeň + bufet |
801 856-6 | vozeň 1. triedy s video-monitormi a telefónom |
401 584-8 | rušeň |
Elektrický systém bol prispôsobený pre elektrický systém Amtraku 12 kV/25 Hz. Pantografy boli vymenené modelom BRECKNELL Willis schopným pracovať so starým trakčným vedením na juhovýchodnom koridore s mimoriadnymi výškovými rozdielmi. Predné svetlá boli nahradené svetlým typom, prístroje stanovišťa rušňovodiča boli zmenené na americký štandard, bezpečnostný systémy Indusi a Integra boli nahradené vlakovým zabezpečovačom a automatickým tempostatom. Rozchod koľají a profil kolies boli tiež zmenené. Spojky boli nahradené článkovou spojkou typu H, takto môže byť vlak ťahaný motorovými rušňami na neelektrifikovaných tratiach. Preto dva prototypy rušňa F69PHAC a batožinový vozeň (slúžiaci ako transformátorový vozeň pre zásobovanie energiou vozňov ICE) boli prefarbené na exteriér ICE. Demonštračný vlak bol ľahko odlišný veľkým logom Amtraku, ktoré nahradilo logá DB AG .
Od júla do októbra bolo toto ICE predvádzané verejnosti v Baltimore, Washingtone DC, Marylande, Pittsburghu, Albany, Marylande, Niagarských vodopádoch, Toronte, Clevelande, Detroite, Chicagu, Sacramente, Oaklande, San José, San Franciscu, Los Angeles, San Diegu, Orlande, Raleigh, Providence, Bostone, Springfielde a St. Louis.
Od 4.októbra do 15.decembra bol vlak v bežnej prevádzke ako Metroliner medzi mestami New York a Washington DC, rýchlosťou do 220 km/h.
Od januára 1995 je demonštračné ICE späť v Nemecku. Rušne a niektoré vozne ktoré boli skúmané v experimentálnej prevádzke, pre testovacie komponenty ICE 2 spolu s ICE-V - tak ako nová spojka priečelia. Po skončení týchto skúšok sa vrátil demonštračný vlak do bežnej prevádzky.
Märklin vybudoval model ICE 1 pre systém AC, DELTA a Märklin Digital. Technicky bol trocha zjednodušený v porovnaní s modelom ICE-V , ale tento je trocha viac detailný (korektúra pantografov a tak ďalej). Ponúkané sú všetky verzie vložených vozňov (reštauračný vozeň, služobný vozeň a vozne s interiérom v odlišných farbách), tak si môžete zložiť realisticky zhodné súpravy. Vložený vozeň je zmenšený v mierke 1:100. Ponúkaná je tiež verzia s dvoma pantografmi (pre prevádzku do Švajčiarska). Zjednodušená verzia tohoto ICE s niektorými nepresnosťami je ponúkaná v štartovacom balení. Jedna veľmi limitovaná séria (ktorá vznikla v zberateľskej cene) je reprodukciou demonštračnej súpravy Amtrak .
Trix (ktorý je teraz vo vlastníctve Märklin) ponúka verziu DC Märklin H0 ICE 1.
Fleischmann má pravdepodobne najlepšie vyzerajúci ICE 1 v mierke H0, pre systém DC a FMZ. Je zmenšený menej než model Märklin (rozsah mierky 1:93), ktoré vedie k elegantnejším a realistickejším častiam. Tiež je možné kúpiť všetky dôležité verzie vložených vozňov. Úplné ICE 1 s dvanástimi vloženými vozňami má pozoruhodnú dĺžku 3.868 m - a tiež pozoruhodnú cenu.... Tiež je ponúkaný variant Amtrak tohoto vlaku, ako limitovaná výrobná séria.
Tillig tiež predstavuje od roku 1997 ICE v mierke 1:120. Až doposiaľ sú prístupné len hnacie vozidlá a vložené vozne jedného typu, ale sú ohlásené aj iné typy vložených vozňov. Jedno z hnacích vozidiel súpravy je vybavené motorom. Vlak je zmenšený v mierke 1:120, a má pružnú membránu ktorá spríjemňuje hladký vzhľad v krivkách. Vložený vozeň nemá vnútorné detaily, ale toto je ťažko viditeľné z dôvodu tmavých okenných pásov a absencie vnútorného osvetlenia.
Fleischmann vyrába model ICE 1 v mierke N, ktorý je opäť veľmi podobný modelu H0. Pravdepodobne model N bude mať menej problémov s budovaním dostatočnej dĺžky stanice pre úplnú dĺžku ICE 1.
Minitrix tiež vyrába model ICE 1 v mierke N, ktorý žiaľ nereprodukuje súmerne umiestenie rukoväte dverí vľavo a vpravo na hnacích jednotkách. Existuje tiež verzia ICE 1 "fantazijný exteriér" - tmavošedý s červeným pruhom.
Vďaka:
-Tobias Benjamin Köhler ( unci@tigerden.com ) za poskytnutie niektorích z tíchto informácií;
+ vytvorené slovenské texty môžu obsahovať mierne nepresnosti v preklade. Over si ich, prosím, na originálnej strane a ak poznáš dokonalejší preklad, prípadne ďaľšie súvisiace informácie-informuj ma .
Strana vytvorená: 07-V-2000 Posledná aktualizácia: 20-XI-2003 |
|
( http://www.rail.sk/ice/ice1.html ) |