Tunel č. 5 - Čabraďský I
Tunel a jeho problémy
Tunel č.5 si vyžiadal pri rekonštrukčných prácach prevádzaných klasickým spôsobom v roku 1956 obeť najvyššiu - ľudský život. V páse č.5 zahynul pracovník Tunelového okrsku p. Lörincz. Práce na tuneli boli urýchlene dokončované a vtedajšie vedenie TD v prácach nepokračovalo. Avšak tunel tu zostal s jeho problematikou.
10 rokov sa tunel pozoroval, študoval, robili sa zápisky: tunel mokrý, vodné plošné priesaky, z 34 pásov 24 mokrých. V zimných mesiacoch sa tvorili námrazy ľadu, ktoré zasahovali do prejazdného prierezu. Betónová tunelová obmurovka sa postupne narušovala až do hĺbky 30 cm, i miestne vodné priesaky sa zväčšovali. Korózia betónu dostúpila na niektorých pásoch takého stupňa, že stav muriva bol veľmi kritický. Porucha betónu bola spôsobená rozkladom živcov a vápencov obsiahnutých v kamenive a to vplyvom agresívnej podzemnej vody.
Pod týmto všetkým pulzoval život, rútili sa nocami tunelovou tmou tisícky vlakov. Študovalo sa odvedenie povrchových vôd spoza rubu obmurovky do tunelovej stoky. Robil sa rozbor vody vo výskumnom ústave. Nadväzovala sa spolupráca s najznámejšími česko-slovenskými výskumníkmi a praktikmi európskeho významu. Tunel č.5 bolo potrebné urýchlene riešiť, s čo najmenším rizikom:
Sanácia tunela
Tunel sa sanoval v roku 1968 využitím striekacej techniky a vhodnou kombináciou ďalších progresívnych technológii.
Uľanský portál - P1
Portál zo zastávky Harmanec, foto Emil Schenk, 30.8.2002 | Portál tunela, foto Emil Schenk, 30.8.2002 |
Tunelová rúra
Tunelová rúra bola postavená čiastočne priamom smere a v ľavotočivom oblúku. Zložená je z 34 tunelových pásov, v pásoch č.5 až 31 s betónovou obmurovkou. Pásy č.4, 6 a 25 sa podľa prieskumu javili ako veľmi vlhké. Dvojice bezpečnostných výklenkov sa v nej nachádzajú v pásoch č.6, 12, 18, 25 a 30.
Východ z tunelovej rúry P1, foto Emil Schenk, 30.8.2002 |
Východ z tunelovej rúry P2, foto Emil Schenk, 30.8.2002 |
Tunelová rúra od 12.pásu, foto Emil Schenk, 30.8.2002 | Bezpečnostný výklenok v 6.páse, foto Emil Schenk, 30.8.2002 |
Vstup trate do tunela, foto Emil Schenk, 30.8.2002 | Portál tunela, foto Emil Schenk, 30.8.2002 |
Prameň: