MODERNIZÁCIA
TRAŤOVÉHO ÚSEKU TRNAVA - BRATISLAVA-RAČA
Dušan Dolnák
1) Vzťah k celkovej koncepcii modernizácie trate
Základným cieľom rozvoj a železničnej
infraštruktúry SR je účelnou a hospodárnou modernizáciou
vyrieši súčasnú nedostatočnú kvalitu služieb.
V zmysle stratégie rozvoja ŽSR je nevyhnutné v krátkej budúcnosti
orientovať priority investovania na postupné odstraňovanie
problémov v prevádzkovo - obchodnej činnosti, hlavne v
technickej základni vo väzbe na dlhodobý rozvoj
infraštruktúry a väzby na zahraničie.
Kategorizácia tratí jednoznačne určuje priority
sústredeného investovania s cieľom zlepšenia technického
stavu a úrovne železničných trati SR. Tento zámer podporuje
aj skutočnosť, že na tratiach I. kategórie (=cca 1/3 celkovej
dĺžky) sa zabezpečuje viac ako 3/4 výkonov nákladnej
dopravy.
Medzi tranzitné medzinárodné koridory I.a
kategórie bola v zmysle dohody AGC a AGTC zaradená žel. trať
Bratislava - Žilina - Košice - Čierna nad Tisou - štátna
hranica s Ukrajinou.
Z pohľadu celkovej koncepcie prípravy modernizácie
tzv. V. koridoru na území SR (t . j . Bratislava -
Žilina - Košice - št. hranica s Ukrajinou) boli základné
postupy definované štúdiou "Program modernizácie tratí Bratislava -
Žilina - Košice a Žilina - Čadca zosúladený s
rekonštrukciou trati" , pričom na úseku Bratislava -
Púchov sa očakáva zvýšenie rýchlosti na 160 km/hod.
Medzi prvé úseky modernizácie bol stanovený k
príprave úsek Bratislava-Rača
- Trnava . Význam prvého
modernizovaného traťového úseku je nutné posudzovať ako
súčasť koridoru a hodnotiť ho:
(zborník VŠDS - kat. žel. staviteľstva a trať. hosp., UKC ZS VTS Ban. Bystrica, Zväz žel. inžinierov: VII. medzin. konferencia Vysokorýchlostné trate - 12. 11. 1996, str. 91 - 97)
Na trati v období rokov 2000 -
2004 prebieha rekonštrukcia s cieľom zvýšenia traťovej
rýchlosti zo súčasných 100-120 km/h na 160 km/h.
30. IX. 2000 bol predsedom vlády Mikulášom Dzurindom
sprevádzkovaný 1. úsek železničnej trate (pravdepodobne
výh. Dolina - Cífer) na Slovensku pre rýchlosť 160 km/h a
začala rekonštrukcia traťového úseku Svätý Jur - Bratislava-Rača .
( Martin ROTTMANN )