Železničná
trať / Railway line
Trnava - Bratislava
filiálka
Trnava - Bratislava predmestie : napäťová
sústava/Power supply: ~ 25 kV 50 Hz
Bratislava filiálka - Bratislava predmestie :
neelektrifikovaná trať (projektovaná elektrifikácia: ~ 25 kV
50 Hz)/Without Power supply (projected electrification: ~ 25 kV
50 Hz)
prev. dĺžka Ba (? hl. st.) - Trnava - Leopoldov 693, 820 km.
( Zdroj : 27/1925/604 )
V období konskej trakcie boli používané subové priečne podvaly a do nich zapustené pozdĺžne podvaly s plochými kovanými železnými pásmi (dlhými 284 cm, silnými 13 mm, širokými 58 mm), ktoré boli pribité na piatich miestach k podvalom.
( Zdroj : 18 )
Konská železnica mala mať
tieto stanice: Bratislava, Pezinok, Veľké Čaníkovce a Trnava,
nákladiská Sv. Jur a zastávky Rača a Cífer, ku ktorím
pribudli Grinava, Báhoň a na určitý čas Weinern (Vajnory)
ako zastávka v úseku Rača - Sv. Jur.
1837 - Osud Modry bol spečatený na dlhé
desaťročia, až do tej doby, kým sa nevybuduje trať Pezinok -
Smolenice. Trať Brat. - Trnava mala byť dlhá 49,449 km.
( Zdroj : 23 )
1838 - začiatok prípravných prác
( Zdroj : 33/31 )
Už v roku 1840 sa mohlo mesto pýšiť železnicou (prvou v Uhorsku). Dvadsiateho siedmeho septembra 1840 prišli na svätojurský stanicu dva vozne ťahané dvoma pármi koní, čím sa sprevádzkoval prvý 15-kilometrový úsek konskej železnice Bratislava - Trnava. Pôvodná budova konskej železnice dodnes stojí a od roku 1995 je označená pamätnou tabuľou.
( svatyjur.host.sk )
Nesprávne údaje čerpá aj Hondl z 25 vo svojom článku První slov. železnice, podľa kt. premávka Ba - Trnava začala 1. XI. 1846, Sv. Jur - Pezinok 3. VII. 1841, Pezinok - Cífer 21. XII. 1845, Cífer - Trnava (správny údaj) 1. VI. 1846.
( Zdroj : 23 )
17. VI. 1842 - pozastavenie stavby z finančných dôvodov. Spoločnosť dala do obehu ďalšie akcie, lebo iba tak bola nádej, že naakumulujú kapitál potrebný na stavbu. Upisovanie ďalších akcií určených na dokončenie trate sa začalo 6. III. 1844. 70 bratislavčaniv upísalo 700 akcií. Predaj akcií postupoval tak rýchlo, že už 5. IV. 1844 sa zišlo valné zhromaždenie spoločnosti, kt. skonštatovalo, že vo výstavbe sa môže pokračovať, a dokonca až k Váhu.
24. VII. 1843 - zborenie mostu nad Novomlynským potokom (Sv. Jur - Grinava)
( Zdroj : 53 )
5. IV. 1844 sa zišlo valné zhromaždenie spoločnosti, kt. skonštatovalo, že vo výstavbe sa môže pokračovať, a dokonca až k Váhu.
august 1844 - po odstránení závad po
prírodných živloch a nezodpovedných ľuďoch sa pokračuje v
stavbe konskej železnice.
1. VI. 1846 - 1. jazda vlaku Ba - Trnava (6:30 - 9:30 hod.)
( Zdroj : 53 )
30. I. 1938 - časopis "A-Zet" prináša
nepravdivý údaj (1. V. 1875) o začiatku parnej prevádzky.
27. IX. 1940 - Ján AREN (pseudonym J. Adámyho) úvádza v
Slovák-u 2 nesprávne údaje: "Naše rvé (správne malo
byť: prvé) vlaky ťahali koníčky až do 1. mája 1872, keď
po tej istej trati, kde 28. sept. 1840 prvý raz prebehli vozíky
konespražného vlaku, prešla lokomotíva.
8. VI. 1941 - pod značkou dr. M. D. vyšiel tu (zrejme v
Slovák-u) článok "Zmizne kus starej Trnavy prijímacia
budova bývalej konskej železnice rozbúraná", z kt.
vyplýva, že v roku 1941 bola z dôvodu dzvojkoľajnenia trate
Rača - Leopoldov spomenutá budova zbúraná. Opäť sa tu mylne
tvrdí, že úsek Trnava - Sereď bol sprevádzkovaný už 1. VI.
1846.
- dôležitým dokumentačným materiálom je "Nový
svet" roč. XVIII, č. 21 obsahujúce článok "Pred
100 rokmi", z ktorého sú hodnotné niekt. fotografie o. i.
i prvého cest. poriadku pre trať Ba - Sv. Jur atď.
( Zdroj : 23 )
16. IX. 1941 - sprevádzkovanie 2. koľaje Ba - Trnava - Leopoldov .
( Zdroj : 1 )
2. VII. 1948 - V "Práci" vychádza článok "Štyri HP na konskej železnici", kde je opäť mylne uvedený dátum 1. V. 1872 ako dátum, kedy parný rušeň vystriedal kone.
1953 - Dopravní nakladatelství Praha vydáva knihu Jaroslava
PANÝRA "Přehledný žel. zeměpis", v kt. mylne
uvádza, že "pro parní provoz byla přebudována v r.
1871".
1954 - vydavateľstvo Tvar vydáva knihu Mira PROCHÁZKU
"Bratislava očami maliarov" obsahujúcu ďalší
nesprávny údaj: "Od r. 1830 premávajú parníky po
Dunaji, o sedem rokov neskoršie premáva konská železnica na
trati Ba - Trnava".
( Zdroj : 23 )
Cífer - žst. bola v období r. 1984 - 9 vybavéná plynovým ústr. kúrením, novou fasádou a strechou.
( Zdroj : 89/39/1989 )
Pezinok - obnova 5. staničnej koľaje
ZSSK obmedzila dopravu na tratiach Trnava - Bratislava,
Trnava - Kúty a Galanta - Bratislava
ZSSK,
26.01.2021 – Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) upozorňuje cestujúcich,
že je nútená pozastaviť vedenie 33 osobných vlakov, ktoré
premávajú na linke Trnava – Bratislava-Nové Mesto (3804,
3806, 3808 - 3831, 3833, linka IDS BK S55) a na trati Trnava –
Kúty (2605, 2620, 2623, 2624, 2640, 2641), a to od 27.1.2021 až
do odvolania.
Na traťovom úseku Trnava – Bratislava-Nové Mesto nebude premávať
27 osobných vlakov (Os). V rámci prímestskej dopravy ostane
zabezpečený 1-hodinový takt, v čase dopravnej špičky bude
zabezpečený 30-minútový takt vlakov pri kombinácii vlakov Os
a REX (V úseku Pezinok – Bratislava zostane v čase dopravnej
špičky zachovaný 20-minútový interval spojov).
Na traťovom úseku Trnava – Kúty bude zavedený grafikon v režime
ako počas sobôt a dní pracovného pokoja. Počas celého dňa
bude zabezpečené železničné spojenie v 2-hodinovom takte.
Obmedzenie sa dotkne 6 vlakov.
Vyťaženie dotknutých vlakových súprav ZSSK sa v období 1.
1. – 25. 1. 2021 pohybovalo na úrovni od 10 % do 40 % ich
celkovej kapacity. V porovnaní s rovnakým obdobím roku 2020
ide až o 70 % pokles cestujúcich.
ZSSK musela pristúpiť k ďalšiemu
obmedzovaniu prímestskej dopravy predovšetkým z dôvodu zvýšenej
chorobnosti a karantény prevádzkových zamestnancov ZSSK na pozícii
rušňovodič po skríningovom testovaní v období 18. – 25.
1. 2021, aktuálnej vyťaženosti vlakov ZSSK, ako aj naďalej
platiaceho lockdownu.
ZSSK najskôr obmedzila
dopravu 28 osobných vlakov na linke Senec – Bratislava-Petržalka,
pričom obmedzenie malo trvať od 12. do 24. 1. 2021. Z dôvodu
pretrvávajúcej zhoršenej pandemickej situácie a lockdownu je
nutné toto obmedzenie predĺžiť. V súčasnosti realizované obmedzenia
dopravy na linke Senec – Bratislava-Petržalka ostávajú
teda aj naďalej v platnosti, a to až do odvolania: . Zároveň
dochádza k obmedzeniu ďalšieho vlaku – vlak Os 4744 (Galanta
06:03 – Bratislava-Petržalka 07:09).
Vlaky RegioJet sa vracajú na trať Žilina – Bratislava
18.11.2019, Filip Chudý, dnes24.sk - RegioJet od nedele 15.
decembra 2019 po novom spojí vlakmi Žilinu, Považskú
Bystricu, Trenčín, Trnavu a ďalšie mestá na Považí s
Bratislavou, Prahou a Brnom. Informoval o tom hovorca
spoločnosti Aleš Ondrůj s tým, že RegioJet rozšíri od tohto
dátumu prevádzku svojich vlakových liniek na Slovensku,
keďže po novom ponúkne priame vlakové spojenie na trase
Žilina – Trenčín – Trnava – Bratislava – Břeclav –
Brno – Praha a späť.
„Jeden pár vlakových spojov bude ráno okolo 6.00 hodiny
vychádzať zo Žiliny v smere Bratislava, Břeclav, Brno, Praha
a v popoludňajších a večerných hodinách pôjde naspäť v
opačnom smere,“ povedal Ondrůj.
Priame spojenie vlakmi RegioJet
s Bratislavou, Brnom či Prahou po novom dostanú ďalšie
kľúčové miesta na Považí – Piešťany, Nové Mesto nad
Váhom, Trenčianska Teplá, Púchov a Považská Bystrica. „V
Považskej Bystrici však spoj zastaví s ohľadom na kapacitu
trate len v smere z Prahy a Bratislavy do Žiliny,“ ozrejmil
hovorca RegioJetu.
Ten ďalej uviedol, že vznikne ideálne vlakové spojenie
napríklad pre cesty študentov za štúdiom do Brna, Bratislavy
či Prahy. „Zaujímavé bude nové spojenie aj pre obchodných
cestujúcich na služobných cestách či turistov. Medzi Prahou
a Žilinou budú po novom jazdiť štyri spoje RegioJet denne,“ doplnil
Ondrůj.
Vlaky RegioJet sa aj vďaka
novému spojeniu vrátia na trať Žilina – Trenčín –
Trnava – Bratislava a späť – s novými zastávkami v
Piešťanoch, Púchove alebo v Novom Meste nad Váhom. „Nové
vlakové spojenie vznikne predĺžením jedného páru
súčasných vlakových spojov jazdiacich na trati Praha – Brno
– Bratislava a späť,“ ozrejmil Ondrůj s tým, že ponúknu
cestujúcim servis v štyroch cestovných triedach a lístky na
nové spoje sú už v predaji.
Spoje pôjdu podľa nasledujúceho cestovného poriadku:
RJ 1046 Žilina – Bratislava – Brno – Praha:
Žilina (5:57) – Púchov (6:36) – Trenčianska Teplá
(6:52) – Trenčín (7:00) – Nové Mesto nad Váhom (7:14) –
Piešťany (7:26) – Trnava (7:47) – Bratislava hl. st. (8:30
– 8:47) – Břeclav (9:38) – Brno hl. n. (10:09) –
Pardubice (11:45) – Praha (12:42).
RJ1045 Praha – Brno – Bratislava – Žilina:
Praha (15:20) – Pardubice (16:15) – Brno hl. n. (17:48)
– Břeclav (18:23) – Bratislava hl. st. (19:12 – 19:15) –
Trnava (19:41) – Piešťany (19:59) – Nové Mesto nad Váhom
(20:10) – Trenčín (20:23) – Trenčianska Teplá (20:31) –
Púchov (20:46) – Považská Bystrica (21:04) – Žilina
(21:25).
Buďte
rušňovodičom na trati Bratislava - Trnava
TABLET.TV vďaka spolupráci s ZSSK prináša
našim čitateľom zážitok, inšpirovaný hitom severských
televízií. Projekt umožňuje precestovať reálnu vlakovú
trať Bratislava hlavná stanica
- Trnava v roli rušňovodiča!
Bratislava 11. apríla 2015 (Teraz.sk/TABLET.TV) - TABLET.TV vám
vďaka spolupráci s Železničnou spoločnosťou Slovensko, a.s.
(ZSSK) predstavuje videoexperiment, aký na takejto úrovni na
Slovensku ešte nikto nerealizoval. Podobné projekty sú však
hitom mnohých zahraničných, najmä severských televízií.
Dnes vám ponúkame možnosť precestovať trať Bratislava hlavná stanica - Trnava od prvej do poslednej sekundy
v roli rušňovodiča rýchlika Železničnej spoločnosti
Slovensko, a.s. R 605 (Dargov) v elektrickom rušni radu 361.
Na rozdiel od neho však budete mať výhodu infografiky, ktorá
vám v priebehu cesty opíše, čo sa v danom okamihu okolo vás
nachádza. Ďalšie informácie o projekte nájdete pod
videooknom, ktoré znamená prechod do vlakovej reality.
Príjemnú cestu!
480 x 270 |
( Zdroj : 89/46/1989 )
Fotografie / Photos:
Železničná stanica Cífer kedysi dávno ... © Addams |
Železničná zastávka Báhoň kedysi dávno ... © Addams |
|||||
Železničná stanica Cífer kedysi dávno ... © Addams |
Železničná zastávka Báhoň sa mení ... 730632-7 (20060819/15:28 hod./hr.) © M.Kožuch |
|||||
Železničná stanica Cífer 20031016/16:52 © Addams |
Rušeň ZSSK loco 381 001-7 (Báhoň 20130226/15:37:43 hod./hr.) © Addams |
Zoznam staníc / Station list:
km
podľa |
Kilometrická |
štatistické číslo Statistic No. |
umiestnenie budovy Building position |
názov
stanice / zastávky Station / Stop name |
Alternatívne
názvy Alternative names |
|
_0 | 47, 357 | 136762 | oo | xx | Trnava [ 116 , 120-10 , 133 , 422 , 602 ] | |
__ | 46, 495 | ______ | oo | xx | Trnava nákladná stanica [ 116 , 422 , 602 ] | Trnava na Slovensku; Tyrnau; Nagyszombat |
__ | 45, 47_ | ______ | xo | xx | súbeh tratí / connection of lines 116 / 120 | |
xx | 41, 945 | ______ | xo | xx | Dolina (hradlo/bývalá výhybňa v prevádzke počas prác na zvyšovaní traťovej rýchlosti v úseku Trnava - Cífer) | |
_9 | 37, 577 | 136663 | xx | oo | Cífer [ 415 ] | Czifer |
12 | 34, 284 | 136564 | xo | xx | Báhoň | Báhony |
__ | 33, 7__ | ______ | xo | xx | hradlo Vŕšok | |
__ | 28, 1__ | ______ | xo | xx | ? | |
20 | 26, 050 | 136465 | oo | xx | Šenkvice [ 414 , 602 ] | Veľké Čaníkovce, Modor Nagysenköcz |
__ | 23, 508 | ______ | xo | xx | hradlo Malé Trnie (zp) | Trlinok; Terlény |
27 | 19, 317 | 136267 | oo | xx | Pezinok [ 602 ] | Bösing, Bazin |
xx | 17, 7__ | xxxxxx | xxxxx | (priecestie nahradené v r. 2003 mostom) | ||
30 | 16, 800 | 136366 | o | xx | Pezinok zastávka (automatické hradlo) | Grinava; Grünau; Grinád |
33 | 13, 597 | 136168 | oo | xx | Svätý Jur | Jur pri Bratislave, St. Georgen, Szent György |
__ | __, ___ | ______ | xx | xx | ? | |
39# | _7, 407 + | 136069 | oo | xx | Bratislava-Rača [ 120-04 , 305 ] | Račišdorf, Račištorf, Rastislavice, Ratzersdorf, Récse |
xx | 5, 732 + / 2, 902 | xxxxxx | oo | xx | odbočka Vinohrady [ 120-04 , 304 , 305 ] |
km
podľa |
Kilometrická |
štatistické číslo Statistic No. |
umiestnenie budovy Building position |
názov
stanice / zastávky Station / Stop name |
Alternatívne
názvy Alternative names |
|
__ | _6, 010 | 145367 | xx | oo | Bratislava filiálka [ 303 , 405 ] | Bratislava-Fiok |
__ | __, ___ | ______ | xx | xo | Bratislava-Slovany [ 303 ] | Stollwerckova továreň z |
43# | 3,243 / 3, 501 / 3, 260 | 145169 | oo | xx | Bratislava predmestie [ 120-01, 130-1 , 130-3 , 303 ] | Dynamitka |
xx | 5, 732 + / 2, 902 | xxxxxx | oo | xx | odbočka Vinohrady [ 120-04 , 304 , 305 ] |
¤ 1. údaj / 1st date: stred stanice / station middle; 2.
údaj / 2nd date: hlavná budova pre cestujúcich / main
passenger building
+ km trate Bratislava-Rača -
Bratislava hl. st.
# km podľa knižného cestovného poriadku/km due to
bookish Timetable Bratislava-Rača
- Bratislava predmestie : 4 km
Odkazy/Links:
číslo trate/Line No. | od/since | úsek/Section |
120 | 1993 | Trnava - Šenkvice Šenkvice - Pezinok Pezinok - Bratislava-Rača Bratislava-Rača - Bratislava predmestie |
602 | 1998 | Šenkvice - Modra - Pezinok |
324 | 1998 | Bratislava predmestie - Bratislava filiálka |
601 | 5. III. 2001 | Šenkvice - Modra - Pezinok |
303 | 5. III. 2001 | Bratislava predmestie - Bratislava filiálka |