Železničná trať / Railway line
Bratislava cintorín -
Bratislava-Nové Mesto (1962)
neelektrifikovaná trať /Without Power supply
leto 1962 | sprevádzkovanie trate * | |
xx. II. 2012 | začiatok propagačných jázd vlakov RegioJet na trati Komárno - Dunajská Streda - Bratislava hl.st. | |
04. III. 2012 | začiatok štandardnej prevádzky vlakov RegioJet na trati Komárno - Dunajská Streda - Bratislava hl.st. | |
12. XII. 2020 | ukončenie štandardnej prevádzky vlakov RegioJet na trati Komárno - Dunajská Streda - Bratislava hl.st. | |
13. XII. 2020 | začiatok štandardnej prevádzky vlakov ÖBB/ZSSK na trati Komárno - Dunajská Streda - Bratislava hl.st. | |
09. XII. 2023 | ukončenie štandardnej prevádzky vlakov ÖBB/ZSSK na trati Komárno - Dunajská Streda - Bratislava hl.st. | |
10. XII. 2023 | začiatok štandardnej prevádzky vlakov Leo Express na trati Komárno - Dunajská Streda - Bratislava hl.st. |
Predstavenie
Leo Express v Bratislave
Železniční
magazín , Leo Express
- 7.11.2023 Leo Express
v Bratislave predstavil 2-vozňovú vlakovú
súpravu Alstom Coradia Lint 41 s kapacitou 140 sedadiel a
služby, s ktorými príchádza na trať Komárno - Bratislava.
Pre túto trať si ich Leo Express
najal 21 ks (vyrobené v rokoch 2008 - 2009).
Dĺžka jednej súpravy je 41,89 metra, spojená je Jacobsovym
podvozkom. V prípade potreby môžu byť spojené 3 súpravy do
jedného vlaku. Tie sú vo vlastníctve poolu Alpha Trains,
ktorý ich prenajal firme Renfe Alquiler. Tá je účelovou
dcérskou spoločnosťou určenou na správu prenajímaných
vozidiel v rámci skupiny Renfe, a teda 49,9 % spoluvlastníka
skupiny Leo Express Global a. s.
Návštevníci akcie si mohli prezrieť nízkopodlažné vlakové
súpravy s klimatizáciou, Wi-Fi a bezbariérovou toaletou,
automatom na kávu s platbou aj väčšinou platobných kariet
či mobilných telefónov s NFC alebo sa pozrieť do kabíny
rušňovodiča. K príjemnému posedeniu lákali sedacie vaky a
lehátka vo vonkajšej chill zóne s DJom, horúcimi nápojmi na
zahriatie a sladkými perníčkami. Súčasťou akcie bolo aj
slávnostné prestrihnutie pásky a prípitok, ktorý symbolicky
otvoril trať Bratislava - Komárno vlakom Leo Express
.
Pre návštevníkov pripravili aj koleso šťastia, kvíz o Leo Express či naše štýlové reklamné predmety, ktoré boli na
mieste dostupné na zakúpenie s 25% zľavou. V deň predstavenia
vlakovej súpravy a služieb obdržali cestujúci, ktorí sa
prihlásili do vernostného programu Smile Club, 50 leo kreditov,
čo je ekvivalent 2 eur. Tie môžu následne využiť na nákup
lístkov na všetkých trasách Leo Express. Priamo na akcii sa následne mohli zapojiť do
súťaže o ročnú limitovanú edíciu lístka DunajPass. Vďaka
nej umožňujeme získať cestovanie na 365 dní za 365 € a
špeciálny balíček pre verných zákazníkov k tomu. Ročný
traťový lístok tak umožní cestovať za jedno euro denne, a
to neobmedzene na celej trase.
„Nasadili sme vysokú latku. Teraz musíme dbať na to, aby sme
zachovali konzistentnú kvalitu a pomohli tak zvýšiť
atraktivitu cestovania na železnici v tomto regióne, čo
následne zvýši záujem o cestovanie v celej sieti na
Slovensku”, uviedol Peter Köhler, generálny riaditeľ Leo Express
.
ZSSK nezvláda nástup po RegioJete, väčšina vlakov
jazdí s meškaním
15.12.2020, Jan Sůra - Tretí
deň prevádzky čelí dopravca veľkým meškaniam. Dôvodom
môžu byť aj súpravy s pomalším rozjazdom.
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) čelí už tretí deň kritike za veľká meškanie na
trati Bratislava - Komárno. Prevádzku prevzal štátny dopravca
v nedeľu po RegioJete.
Meškanie sú zjavné ako z online mapy na stránkach ŽSR, tak i prehľadu jázd jednotlivých vlakov, ktorý má
redakcia k dispozícii. Bez oneskorenia išlo včera len desať
vlakov z celkového počtu 59 vypravených spojov. Na časté
meškanie sa sťažujú cestujúci aj vo facebookovej skupine
venovanej meškaniu na trati. "Červené vlaky sú na trati
i na mape," komentoval ironicky jeden z diskutujúcich. ZSSK má červeno-biely náter vlakov, meškajúce vlaky sú
v online mape sfarbené červeno.
Hospodárske noviny (HN) v dnešnom vydaní uviedli, že štátny
dopravca na novej trati úplne prepadol. Podľa ich štatistík
bolo priemerné meškanie 14 minút, najväčšie 67 minút.
"Počas prvého dňa sa vyskytli menšie problémy na dvoch
súpravách. V jednej bol problém v komunikácii medzi rušňom
a riadiacim vozňom, v druhom prípade bol zvýšený tlak v
brzdovom systéme, "povedal pre Hospodárske noviny hovorca ZSSK Tomáš Kováč. Vyšší tlak budú mať možno ale aj
niektorí cestujúci: i tretí deň prevádzky meškania
pokračujú.
Noví rušňovodič na trati
ZSSK môže mať ale dlhodobo
problém dodržiavať cestovný čas na trati. Väčšinu spojov
zabezpečuje súpravami zloženými z rušňa a vozňov, RegioJet na trase používal hlavne motorové jednotky. Tie
majú lepšiu akceleráciu ako klasické súpravy. HN navyše
upozornili aj na fakt, že na trati jazdia noví rušňovodiči.
Štátny dopravca im ponúkol až o polovicu nižšie platy, ako
mali u RegioJetu a tí tak k ZSSK neprešli.
ZSSK budú na trati jazdiť dva roky, zmluvu majú spoločne
s rakúskym dopravcom ÖBB. Ministerstvo
dopravy a výstavby SR (MDV) začalo výber
dopravcu pre túto trať riešiť príliš neskoro pred
uplynutím konca zmluvy. Zvolilo podobne chaotický prístup
české ministerstvo dopravy, ktoré pri riešení zmluvy na
diaľkové vlaky v takom časovom tlaku, že dopravcovia nemajú
čas na prípravu kvalitnejších súprav.
Od nového cestovného poriadku jazdí na trase celkom 59 vlakov.
V pracovné dni je základný hodinový takt medzi Bratislavou a
Komárnom, do Dunajskej Stredy 30 minút, v úseku Bratislava -
Kvetoslavov 20 minút.
Menšia
kapacita a horšie vlaky ako predtým. ZSSK odhalila, čo čaká
cestujúcich na linke Bratislava - Komárno po konci RegioJetu
25.09.2020, Jan Sůra, zdopravy.cz
- Štátny dopravca poďakoval RegioJetu za "rozjazdenie" trati. Zhruba tretina
kapacity bude bez klimatizácie.
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) odhalili detaily k prevádzke Bratislava - Komárno,
ktorú prevezme spoločne s rakúskym dopravcom ÖBB od 13.decembra po RegioJete. Priznala, že cestujúcich čaká zhoršenie
komfortu.
" Nalejme si čistého vína. Na trati budeme jazdiť
lepšími vlaky, než sú súčasné, ale na začiatok prevádzky
horšími ako v roku 2018, "napísal šéf ZSSK Filip Hlubocký v blogu na denníku N . Do roku 2018
mal RegioJet na trase výhradne nízkopodlažné a klimatizované
jednotky, potom nasadil aj staršie súpravy kvôli navýšenia
kapacity. Podľa Hlubockého ZSSK aj ÖBB "makajú na
zháňaní lepších súprav" .
Cestujúcich ale čaká iné zhoršenie komfortu. Vlaky budú
mať menšiu kapacitu. ZSSK chýbajú dvojpodlažné
vozne, ktoré si RegioJet priviezol z Nemecka.
" Nedokážeme zabezpečiť súpravy s 500 miestami na
sedenie v špičke, ale s kapacitou menšou ako 400 miest,"
uviedol Hlubocký. V každej súprave bude aspoň jeden
klimatizovaný vozeň.
Ministerstvo (MDV), ktoré svojou
nečinnosťou súčasnú situáciu spôsobilo, ešte na začiatku
týždňa na Facebooku tvrdilo, že kvalita bude minimálne
rovnaká ako u RegioJetu. Výber ZSSK a ÖBB vysvetlilo tým, že RegioJet ponúkol staršie
súpravy a požadoval vyššiu dotáciu.
Medzi Bratislavou a Komárnom budú jazdiť dva typy súprav:
jedna s rušňom Herkules (séria 2016) a dvoma vozňami Bdteer (ZSSK, s klimatizáciou, wi-fi), dvoma vloženými vozňami
Bmpz-I od ÖBB a riadiacim vozňom Bmpz od ÖBB. Rakúske vozne bez klimatizácie podľa ZSSK spĺňajú kvalitatívne požiadavky prepravy
cestujúcich v prímestskej a regionálnej doprave - aktuálne
jazdia medzi Viedňou a Bratislavou. Druhou súpravou bude vlak
ťahaný rušňom 754 ZSSK a dvoma klimatizovanými vozňami Bdteer a dvoma
vozňami Bdtmeer bez klimatizácie.
Pod Tatry zamieria pravdepodobne horšie vlaky
Medzi Dunajskou Stredou a Komárnom potom nasadí ZSSK jednotky 840 s klimatizáciou či
vákuovým WC. Tie presunie z podtatranskej oblasti, najmä z
trate Poprad-Tatry - Kežmarok - Stará Ľubovňa - Plaveč a
Studený potok - Tatranská Lomnica. Namiesto nich nasadia
jednotky 813, zvažuje ale aj nasadenie modernejších 813.1.
Hlubocký pripúšťa, že nejde o posun k lepšiemu. " Pri
rozhodovaní o využití kapacity a kvality jednotlivých
vozidiel rozhoduje najmä ich využitie a celospoločenská
potreba, " povedal Hlubocký. Celkovo má byť 60 - 70%
nasadzované kapacity s klimatizáciou.
Trať medzi Bratislavou a Komárnom patrí k najvyťaženejším
jednokoľajkám v Európe, RegioJet tu ročne prepravil okolo 4 miliónov cestujúcich. MDV si nechalo výber dopravcu na poslednú chvíľu, preto
nakoniec skončilo u štátnych ZSSK a ÖBB
. Kontrakt je na dva roky, potom by mal začať
prevádzku podľa desaťročnej zmluvy z verejnej súťaže.
Oproti existujúcemu kontraktu s RegioJetom má byť prevádzka ročne o zhruba 200 tisíc €
lacnejšie.
Hlubocký v blogu poďakoval RegioJetu za to, že "rozjazdil" prevádzku na trati.
" Sľubujem vám, že o cestujúcich, ktorích ste tu z
verejných zdrojov naučili jazdiť vlakom, neprídeme, "
uviedol.
Prevádzku
na trati Bratislava – Komárno nasledujúce dva roky
zabezpečí rakúsky ÖBB v spolupráci so ZSSK
MDV,
21.09.2020 - Dopravu na frekventovanej trati Komárno - Dunajská
Streda - Bratislava od 13.12.2020 nasledujúce dva roky
zabezpečí rakúsky národný dopravca ÖBB a ZSSK .
Ministerstvo dopravy rozhodlo pre spojenie dvoch stabilných
národných dopravcov, ktorí prinášajú predovšetkým
vyššiu kvalitu cestovania za nižšiu cenu. Štát na tomto
riešení ročne ušetrí desiatky tisíc eur.
Oproti súčasnosti bude celková dotácia za rok nižšia o
takmer 200-tisíc eur. Priemerná sadzba za 1 vlkm bude na
úrovni 9,65 €. S príchodom nových dopravcov zostáva
zachovaný aj cestovný poriadok, riešia sa len drobné úpravy
pre optimalizáciu nástupov a výstupov cestujúcich. Nezmení
sa ani režim IDS na území Bratislavského samosprávneho
kraja.
„Ako som sľúbil, vybrali sme tú najlepšiu ponuku. Na
frekventovanú trať prinášame etablovaných dopravcov, ktorí
prinesú kvalitné služby za nižšiu cenu a rozsah výkonov
bude zachovaný. Nasledujúce dva roky sa tak cestujúci môžu
tešiť na komfortné a spoľahlivé cestovanie, čomu sa veľmi
teším,” uviedol minister dopravy Andrej Doležal.
V porovnaní so súčasnou prevádzkou ÖBB + ZSSK navrhli
koncept väčšieho počtu klimatizovaných vozňov ako dnes
používa spoločnosť RegioJet. Pôjde o rovnaké súpravy a
vysokokvalitné lokomotívy, ktoré dnes premávajú na úseku
Viedeň – Marchegg – Bratislava. Tieto budú doplnené najmä
na úseku Komárno - Dunajská Streda klimatizovanými súpravami
radu 840.
Posledných desať rokov prevádzku na trati Komárno - Dunajská
Streda - Bratislava zabezpečovala spoločnosť RegioJet .
Rovnako predložila ponuku, avšak na trati plánovala využiť
staršie vozne bez klimatizácie a s vyššou dotáciou.
Zmluva so spoločnosťou RegioJet vyprší 12.12.2020. V súčasnosti
je už vyhlásená transparentná súťaž na prevádzkovateľa
na tejto trati, ktorý ju bude obsluhovať od roku 2023
nasledujúce desaťročie.
ZSSK sa nezapojí do súťaže o úsek Bratislava - Komárno, podá
námietku
14.2.2020 , sme.sk - Štátny dopravca zrejme
požiada o vyhlásenie novej súťaže.
BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) sa
nezúčastní na súťaži na výber dopravcu v osobnej
železničnej doprave na trati Bratislava - Dunajská Streda -
Komárno.
Podľa ZSSK
nie je možné v termíne, ktorý určilo Ministerstvo dopravy a
výstavby Slovenskej republiky, predložiť kvalifikovanú
ponuku.
ZSSK podá námietku
Štátny dopravca plánuje do konca budúceho týždňa podať
námietku a pravdepodobne ministerstvo požiada, aby súťaž
zrušilo a vyhlásilo novú.
"Nie je možné v požadovanom termíne predložiť
kvalifikovanú ponuku, pričom tento termín podľa nášho
názoru predstavuje približne len zlomok potrebného času na
jej prípravu," uviedla ZSSK vo vyhlásení zaslanom v piatok
médiám.
Podľa ZSSK
by bol schopný kvalifikovanú ponuku predložiť iba taký
uchádzač, ktorý už dnes disponuje vozidlami spĺňajúcimi v
podstatných ohľadoch požiadavky vyhlasovateľa a je
pripravený ich takmer okamžite využiť na účely realizácie
výkonov na súťaženej trase.
V poradí druhú súťaž na liberalizáciu tratí rezort dopravy
spustil začiatkom októbra. Prvou bola súťaž na
prevádzkovateľa osobnej vlakovej dopravy na trati
Žilina - Rajec .
Hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká v novembri
minulého roka informovala o tom, že do súťaže na výber
železničného dopravcu na trati Bratislava - Dunajská Streda -
Komárno sa prihlásilo päť záujemcov.
Jedného z uchádzačov už ministerstvo vyradilo pre nesplnenie
podmienok.
Na trati jazdí RegioJet
Na frekventovanej trati v súčasnosti jazdí súkromný dopravca
RegioJet ,
ktorý má záujem v tom pokračovať aj naďalej.
RegioJetu sa končí aktuálne platná zmluva v decembri 2020.
Potom môže na trať nastúpiť uchádzač, ktorý vzíde z
verejnej súťaže. Trať bude obsluhovať nasledujúcich desať
rokov.
Zámer vyhlásiť verejnú súťaž na trati Bratislava -
Komárno rezort zverejnil pred viac ako rokom v európskom
vestníku.
Celkovo 95-kilometrová trať patrí k mimoriadne vyťaženým a
záujem o dopravu tam v posledných rokoch neustále narastá.
KDH: Súťaž na osobnú prepravu na trati Bratislava-Komárno sa môže skončiť
fiaskom
13.2.2020 , teraz.sk – Súťaž na prevádzku
osobnej železničnej prepravy na trati Bratislava – Komárno
sa môže skončiť fiaskom. Uviedol to Stano Župa z
komunikačného oddelenia mimoparlamentného KDH.
Pripomenul, že v decembri 2019 spustilo Ministerstvo dopravy a
výstavby (MDV) SR druhé kolo súťaže na prevádzku osobnej
železničnej prepravy na trati Bratislava – Komárno. Na tejto
trati už takmer 10 rokov jazdí súkromný prepravca, ktorému
sa podarilo na tento čas zvýšiť počet cestujúcich z 900.000
na 4 milióny cestujúcich za rok. Termín na predkladanie ponúk
je 14. februára 2020 a podľa podmienok tejto súťaže má
nový prepravca začať jazdiť už o necelý rok, od 1. januára
2021.
„Obávam sa, že aj táto súťaž sa môže skončiť fiaskom,
tak ako sa to stalo pri súťaži na trati
Žilina - Rajec . Znova je aj v tejto súťaži veľmi
krátky čas pre nového prevádzkovateľa na nákup alebo nájom
vlakových súprav a kvalitnú prípravu personálu. Ministerstvo
požaduje bankovú záruku vo výške 8 miliónov eur, čo je
40-násobne viac, ako je to doteraz, čo bude mať negatívny
vplyv na výšku ponúknutej ceny,“ povedal Pavol Zajac,
podpredseda KDH.
MDV podľa Zajaca požaduje maximálny vek vozidiel do 20 rokov,
ale nezohľadňuje ich modernizáciu. Pri požadovaných
kapacitách 500 miest vo vlaku môžu tejto požiadavke
vyhovovať len dvojpodlažné vlaky. Týmito disponuje len
štátny prepravca ZSSK, ktorý ich získal z fondov EÚ, a dnes
tieto moderné vlaky jazdia v regiónoch, kde by o ne cestujúci
prišli.
„Ministerstvo navrhuje od 1. januára 2021 aj znížiť počet
vlakov na tejto trati približne o 5 %, čo bude mať za
následok zníženie služieb pre cestujúcich,“ upozornil
Zajac.
Jediný, kto môže splniť tieto podmienky, je podľa Zajaca
dominantný prevádzkovateľ ZSSK, aj to len na úkor zníženia kvality
dopravy v iných regiónoch. „Preto by som odporúčal
ministrovi dopravy, aby jeho úradníci opravili podmienky
súťaže tak, aby boli férové pre všetkých uchádzačov. Aby
posunuli termín na predkladanie ponúk a aj termín spustenia
nového prevádzkovateľa,“ odkázal Zajac.
„Myslím si, že cestujúci, ktorí radi využívajú
dennodenne železničnú dopravu na tejto trati, si určite
zaslúžia kvalitné služby. Preto nemôže byť hlavným
kritériom pre ministerstvo dopravy rýchly termín ukončenia
súťaže, ešte pred parlamentnými voľbami, ale kvalitný
výber nového prevádzkovateľa,“ dodal podpredseda KDH.
Skončí
RegioJet na trati Bratislava - Komárno? Ministerstvo začalo
verejnú súťaž na dopravcu
webnoviny 10. 10. 2019 - Ministerstvo
dopravy a výstavby SR (MDV) začalo ďalšiu verejnú
súťaž na výber vlakového osobného dopravcu, tentoraz na
trati Bratislava – Dunajská Streda – Komárno. Oznámenie o
súťaži rezort vo štvrtok zverejnil v súlade so zákonom o
doprave na dráhach na svojej webovej stránke.
Na uvedenej regionálnej trati od marca 2012 jazdia vlaky
súkromného dopravcu RegioJet. Ako informovalo Ministerstvo
dopravy v tlačovej správe, zmluva vo verejnom záujme s
touto spoločnosťou končí v decembri 2020.
Vyššia kvalita cestovania
Až potom môže na trať nastúpiť úspešný
uchádzač, ktorý vzíde z tendra, pričom osobnú dopravu na
nej bude zabezpečovať nasledujúcich desať rokov.
„Je to v poradí druhá súťaž, ktorú vyhlasujeme. Chceme
ľuďom priniesť možnosť výberu, dostatok kapacity a
predovšetkým vyššiu kvalitu cestovania. Ide o veľmi
frekventovanú trať, preto verím, že verejná súťaž
potvrdí všetky naše zámery a ľudia budú spokojní,“
povedal minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most-Híd).
Zámer vyhlásiť verejnú súťaž na trati Bratislava –
Komárno rezort dopravy zverejnil pred viac ako rokom v
európskom vestníku. Potencionálni záujemcovia tak získali
základnú informáciu, aby sa mohli včas pripraviť.
Lehota na predkladanie žiadostí o účasť vo verejnej
súťaži bude do 15.11.2019 od zverejnenia oznamu na stránke
ministerstva dopravy.
Mimoriadne vyťažená trať
Splnenie podmienok bude hodnotiť nezávislá komisia na
ministerstve
dopravy. „Dopravcom, ktorí splnia právne, technické a
odborné podmienky na zabezpečenie dopravných výkonov, budú
poskytnuté detailné súťažné podklady. Ich obsahom bude
samotný rozsah vlakov na trati, cestovné poriadky či
finančné podmienky,“ uviedla hovorkyňa ministerstva dopravy
a výstavby Karolína Ducká.
Nový dopravca by mal trať Bratislava – Komárno začať
obsluhovať od 13. decembra 2020, kedy sa končí aktuálne
platná zmluva so súkromným dopravcom RegioJet .
Zapojí sa aj RegioJet
Spoločnosť RegioJet predbežne počíta s účasťou vo
vyhlásenej verejnej súťaži na výber vlakového dopravcu na
trati Bratislava – Dunajská Streda – Komárno.
„RegioJet
sa čo najskôr zoznámi s podmienkami vyhlásenej súťaže, ale
predpokladáme, že sa do súťaže na prevádzkovanie vlakov na
trase Bratislava – Komárno prihlásime s ponukou, ktorá
zaistí ďalšie pokračovanie nárastu popularity cestovania
vlakmi na tejto trati,“ uviedol vo štvrtok pre agentúru SITA
hovorca RegioJetu
Aleš Ondrůj. Žlté vlaky tohto súkromného dopravcu jazdia na
uvedenej trase vo verejnom záujme na objednávku štátu od
marca 2012.
„RegioJetu
sa podaril počas prevádzky od roku 2012 z celoeurópskeho
hľadiska unikátny nárast počtu cestujúcich, keď ich počet
vzrástol až na päťnásobok oproti obdobiu, v ktorom na trati
jazdil dopravca ZSSK (Železničná spoločnosť Slovensko
– poz. red.),“ informoval Ondrůj.
O trať má záujem aj Leo Express
Trať Bratislava – Komárno je podľa dopravcu v
súčasnosti najvyťaženejšou na Slovensku, vlaky tu jazdia v
20-minútových intervaloch a najviac vyťažené spoje využíva
sedemsto cestujúcich.
„RegioJet
tento rok očakáva až viac než štyri milióny prepravených
cestujúcich na tejto trase,“ dodal Ondrůj. Spoločnosť
prevádzkuje na trati od septembra poschodové vozne, ktoré
posilnili kapacitu vlakov v rannej a popoludňajšej špičke.
O súťaž na dopravcu na trati Bratislava – Komárno sa
zaujíma aj ďalší český dopravca Leo Express.
„O prihlásení sa rozhodneme po podrobnom preštudovaní
dokumentácie. O termíne začatia prevádzky vieme a nie je pre
nás teda prekvapením, na rozdiel od trate do
Rajca,“ uviedol pre agentúru SITA hovorca spoločnosti Leo Express
Emil Sedlařík. „Predpokladáme, že na tejto linke uspeje
dopravca, ktorý podá najlepšiu ponuku,“ dodal.
Celkom 95-kilometrová trať medzi Bratislavou a Komárnom patrí
k mimoriadne vyťaženým a záujem o dopravu tam v posledných
rokoch neustále narastá.
Pribudli poschodové súpravy
Dôvodom sú najmä pribúdajúce obytné zóny v okolí
hlavného mesta, pričom každodenné dochádzanie vlakom do
práce či škôl sa stáva najrýchlejším a najpohodlnejším
spôsobom.
„V septembri na trati pribudli nové poschodové súpravy,
ktoré sú nasadené v najviac frekventovaných časoch.
Poskytujú predovšetkým viac miest na sedenie, a tým lepší
komfort pre cestujúcich,“ priblížila Ducká.
Prvú súťaž na liberalizáciu železníc vyhlásil rezort
dopravy začiatkom augusta. Záujem o prevádzkovanie osobnej
dopravy na trati Žilina – Rajec v
dĺžke 21 kilometrov prejavili traja dopravcovia.
„Po vyhodnotení vstupných podkladov splnili podmienky vstupu
do súťaže dvaja z nich. Ministerstvo dopravy im aktuálne
poskytlo súťažné podklady na predkladanie konkrétnych
ponúk. Zámerom je, aby víťazný dopravca začal obsluhu
regionálnej trate od februára 2020,“ dodala Ducká. Ministerstvo
dopravy verí, že víťaz zatraktívni dopravu vlakmi a
cestujúcich bude pribúdať.
RegioJet zvýši kapacitu na trati Bratislava - Komárno,
nasadí dvojposchodové vozne
webnoviny 14. 09. 2019 - Vlakový dopravca RegioJet
nasadí na trati Bratislava – Dunajská Streda – Komárno od
pondelka 16. septembra dvojposchodové vozne na vybrané vlakové
spoje. Súpravy zostavené z poschodových vozňov zvýšia
prepravnú kapacitu najvyťaženejších spojov jazdiacich v
rannej a popoludňajšej špičke.
Zlomový okamih
Informovala o tom v piatok spoločnosť v tlačovej
správe s tým, že pre vlakovú dopravu na Žitnom ostrove je to
zlomový okamih. RegioJet prevádzkuje osobnú železničnú
dopravu medzi Bratislavou a Komárnom vo verejnom záujme na
objednávku Ministerstva dopravy a výstavby SR od marca 2012.
„Poschodové vozne budú nasadené na ranný vlak 4308 s
odchodom z Dunajskej Stredy do Bratislavy vo všedné dni o 6:15.
Vďaka ich nasadeniu sa navýši kapacita na sedenie v rannej a
popoludňajšej špičke o stovky miest,“ povedala riaditeľka
vlakovej a autobusovej dopravy RegioJet-u Ivana Kašická.
Nasadenie poschodových vozňov nadväzuje na prvú fázu
posilnenia kapacít vlakov od 18. februára, keď na vybrané
spoje na trase Bratislava – Komárno a späť nasadil dopravca
klasickú súpravu zostavenú zo svojich rýchlikových vozňov.
Moderné vozne pre prímestskú dopravu
RegioJet zakúpil poschodové vozne od nemeckých
železníc DB Regio. Spoločnosť poznamenala, že ide o moderné
vozne pre prímestskú dopravu, ktoré doteraz jazdili v okolí
bavorskej metropoly Mníchov.
Súpravy zostavené z poschodových vozňov budú ťahať
najmodernejšie dieselové lokomotívy Siemens Eurorunner, tie
spolu s vozňami prešli v uplynulých mesiacoch náročným
procesom schválenia pre prevádzku v sieti Železníc Slovenskej
republiky. Trať Bratislava – Komárno ešte v roku 2011
svojimi prepravnými výkonmi patrila k menej významným.
V súčasnosti je najviac vyťaženou jednokoľajkou na Slovensku
a jednou z najvýznamnejších trás pre prímestskú
železničnú dopravu v okolí Bratislavy a na Slovensku.
„Vítame, že ministerstvo dopravy sa systematicky zaoberá
navyšovaním prepravných kapacít vlakov na trase Bratislava
– Komárno. Kým príde k zvýšeniu priepustnosti trate do
Komárna, je nasadenie poschodových vozňov jediná možnosť,
ako ďalej navyšovať kapacitu spojov, ktoré už dnes v
špičke jazdia v dvadsaťminútových intervaloch,“ uviedla
Kašická.
Najvyťaženejšia jednokoľajová trať
„Trať Bratislava – Komárno je najvyťaženejšia
jednokoľajná trať na Slovensku a len vlani tu cestovalo 3,6
milióna cestujúcich, čo je medziročne o milión cestujúcich
viac,“ dodala Kašická.
Žlté vlaky RegioJet-u
na trati Bratislava – Komárno prepravili v prvom polroku tohto
roka rekordných 2,3 milióna cestujúcich, čo je oproti
rovnakému obdobiu minulého roka o 50 percent viac.
Hlavnými dôvodmi pokračujúceho silného nárastu počtu
cestujúcich na trati sú podľa spoločnosti rast počtu
obyvateľov v nových rezidenčných oblastiach v obciach
Žitného ostrova a tiež vstup RegioJetu do Integrovaného
dopravného systému v Bratislavskom kraji.
Štátna ZSSK a župou ovládaná BRKS vedú spor o prevádzku
dvoch železničných tratí
Bratislava 7.
12.2003 - Železničná spoločnosť (ZSSK), a.
s., rovnako ako Bratislavská regionálna koľajová spoločnosť
(BRKS), a. s., majú záujem v budúcom roku prevádzkovať
železničnú dopravu na tratiach Bratislava hlavná stanica -
Kúty a Bratislava-Nové Mesto - Dunajská Streda. Obe
konkurenčné spoločnosti tvrdia, že dopravu dokážu
zabezpečiť pri nižšej dotácii, teda pre štát
výhodnejšie.
Kým štátna a. s. ZSSK je v súčasnosti jediným osobným
dopravcom na uvedených tratiach, BRKS, v ktorej majoritu
vlastní župa, sa dnes snaží o prienik na ne prostredníctvom
pozmeňovacieho návrhu k zákonu o štátnom rozpočte SR na rok
2004 z dielne poslanca za ANO Jirka Malchárka.
Člen parlamentu totiž tvrdí, že hlavnou výhodou tejto zmeny
by bola výrazne nižšia cena za vlakový kilometer, čím by
štát ušetril na dotácii 22,05 milióna Sk. Keďže osobnú
prepravu po železničnej sieti vykonáva Železničná
spoločnosť na základe zmluvy so štátom o ním objednaných
výkonoch vo verejnom záujme, prináleží jej z tohto titulu aj
štátna dotácia na vykrytie vzniknutých strát.
J. Malchárek tvrdí, že BRKS je schopná prevádzkovať trate
pri dotácii približne 75 Sk na 1 vlakový kilometer, a
upozorňuje, že dotácia na 1 vlakový kilometer u ZSSK
predstavuje 153 Sk.
Hovorca ZSSK
Miloš Čikovský ho opravil s tým, že dotácia je 142 Sk, ale
ide o celoslovenský priemer. Znamená to, že každá trať je
špecifická, sú také, ktoré vykazujú vyššiu ale aj
nižšiu stratu, a teda potrebujú aj vyššiu respektíve
nižšiu prevádzkovú dotáciu. Slová J. Malchárka preto
považuje za zavádzajúce a vytrhnuté z kontextu.
"Dotácia na dva spomínané úseky je len 60 Sk, nakoľko
ide o prevádzkovo pomerne silné trate, ktoré si na seba
dokážu z veľkej časti zarobiť," povedal M. Čikovský.
Poslanec za ANO oponoval tým, že prepočty železníc nie sú
založené na podrobných rozboroch.
Hovorca ZSSK
navyše tvrdí, že z listu, ktorý BRKS adresovala predsedovi
výboru NR SR, je zrejmé, že spoločnosť by neprevzala na
uvedených tratiach celú prevádzku, ale len niektoré
najvyťaženejšie spoje, ktoré označil za hrozienka z
koláča. "Potom je úplne normálne, že budú od štátu
žiadať menej, ale tento ich prístup dostupnosť územia v tak
širokej časovej škále dňa, ako ponúkame my,
nezabezpečí," uviedol M. Čikovský.
Pokiaľ chce štát usporiť finančné prostriedky v oblasti
verejnej dopravy, musí podľa hovorcu vypracovať zásady
štátnej dopravnej politiky, ktoré by zamedzili duplicitným
autobusovým a vlakovým spojom, a tým aj duplicitným
dotáciám. Zároveň navrhuje decentralizovať prideľovanie
prostriedkov zo štátneho rozpočtu tak, aby v prípade
diaľkovej dopravy uzatváral s dopravcami zmluvy štát a pri
osobnej doprave jednotlivé samosprávne kraje.
V budúcom roku by mala ZSSK dostať od štátu na výkony vo
verejnom záujme 4,33 miliardy Sk, ktoré zodpovedajú
objednaným 30,5 miliónom vlakových kilometrov. Na trate z
Bratislavy do Kútov a Dunajskej Stredy pripadá podľa neho
takmer 445 000 vlakových kilometrov.
BRKS prevádzkuje dopravu na tratiach Zohor - Rohožník a
Bratislava - Zohor. Okrem bratislavskej župy sú akcionármi
BRKS spoločnosti ŽOS Vrútky s 20 %, Wagon Service Travel s 12
%, obce Záhorská Ves, Vysoká pri Morave, Rohožník a Lozorno
(4 %). Strategickým zahraničným partnerom sa stal Connex
Transport AB so sídlom v Štokholme, ktorý vlastní 13 %.
Komárno - Bratislava hl.st. (2018):
Bratislava hl.st. - Komárno (2018):
Zoznam staníc / Station list:
km
podľa |
Kilometrická
|
štatistické číslo Statistic No. |
umiestnenie
budovy |
názov
stanice / zastávky Station / Stop name |
Alternatívne
názvy Alternative names |
|
0 | 10, 191 | 146266 | xx | oo | Podunajské Biskupice [ 131-2 , 302 ] | Biskupice, Biskupice na Dunaji, Biskupice pri Dunaji, Bischdorf, Püspoki |
2 | _8, 15_ | ______ | __ | __ | Bratislava-Vrakuňa (zrušená zastávka) [ 131-2 ] | Verekne, Vereknye, Fragendorf |
x | _7, 9__ | xxxxxx | xx xx | most/bridge | ||
x | _6, 370 | xxxxxx | xo | xx | odbočná výhybka L1 vlečky Letisko | |
x | _4, 607 _7, 457 |
xxxxxx | xx xx | z Brat. hl. st. |
||
6 | __, ___ | ______ | __ | __ | Bratislava cintorín (zrušená odbočka) [ 120 , 131-2 , 132-2 ] | |
8 | _5, 309 | 146167 | xx | oo | Bratislava-Nové Mesto (1962) [ 120 , 130 , 132-1 , 132-2 ] |
¤ 1. údaj / 1st date: stred stanice / station middle; 2.
údaj / 2nd date: hlavná budova pre cestujúcich / main
passenger building
* v 60.rokoch bola zrealizovaná veľká
prestavba žel. uzla Bratislava
Odkazy/Links: