Železničná trať / Railway line
Bratislava-Nové Mesto
- Bratislava hl. st.
napäťová sústava/Power supply: ~ 25 kV 50 Hz
1962 - sprevádzkovanie
trate / Line opening
xx. II. 2012 - začiatok propagačných
jázd vlakov RegioJet na trati
Komárno - Dunajská Streda - Bratislava hl.st.
04. III. 2012 - začiatok štandardnej
prevádzky vlakov RegioJet na trati
Komárno - Dunajská Streda - Bratislava hl.st.
12. XII. 2020 - ukončenie štandardnej
prevádzky vlakov RegioJet na trati
Komárno - Dunajská Streda - Bratislava hl.st.
13. XII. 2020 - začiatok štandardnej
prevádzky vlakov ÖBB/ZSSK na trati
Komárno - Dunajská Streda - Bratislava hl.st.
ZSSK nezvláda nástup po RegioJete, väčšina vlakov
jazdí s meškaním
15.12.2020, Jan Sůra - Tretí deň
prevádzky čelí dopravca veľkým meškaniam. Dôvodom môžu
byť aj súpravy s pomalším rozjazdom.
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) čelí už tretí deň kritike za veľká meškanie na
trati Bratislava - Komárno. Prevádzku prevzal štátny dopravca
v nedeľu po RegioJete.
Meškanie sú zjavné ako z online mapy na stránkach ŽSR, tak i prehľadu jázd jednotlivých vlakov, ktorý má
redakcia k dispozícii. Bez oneskorenia išlo včera len desať
vlakov z celkového počtu 59 vypravených spojov. Na časté meškanie
sa sťažujú cestujúci aj vo facebookovej skupine venovanej meškaniu
na trati. "Červené vlaky sú na trati i na mape,"
komentoval ironicky jeden z diskutujúcich. ZSSK má červeno-biely náter vlakov, meškajúce vlaky sú
v online mape sfarbené červeno.
Hospodárske noviny (HN) v dnešnom vydaní uviedli, že štátny
dopravca na novej trati úplne prepadol. Podľa ich štatistík
bolo priemerné meškanie 14 minút, najväčšie 67 minút.
"Počas prvého dňa sa vyskytli menšie problémy na dvoch
súpravách. V jednej bol problém v komunikácii medzi rušňom
a riadiacim vozňom, v druhom prípade bol zvýšený tlak v
brzdovom systéme, "povedal pre Hospodárske noviny hovorca ZSSK Tomáš Kováč. Vyšší tlak budú mať možno ale aj
niektorí cestujúci: i tretí deň prevádzky meškania pokračujú.
Noví rušňovodič na trati
ZSSK môže mať ale dlhodobo
problém dodržiavať cestovný čas na trati. Väčšinu spojov
zabezpečuje súpravami zloženými z rušňa a vozňov, RegioJet na trase používal hlavne motorové jednotky. Tie majú
lepšiu akceleráciu ako klasické súpravy. HN navyše
upozornili aj na fakt, že na trati jazdia noví rušňovodiči.
Štátny dopravca im ponúkol až o polovicu nižšie platy, ako
mali u RegioJetu a tí tak k ZSSK neprešli.
ZSSK budú na trati jazdiť dva roky, zmluvu majú spoločne
s rakúskym dopravcom ÖBB. Ministerstvo
dopravy a výstavby SR (MDV) začalo výber
dopravcu pre túto trať riešiť príliš neskoro pred uplynutím
konca zmluvy. Zvolilo podobne chaotický prístup české
ministerstvo dopravy, ktoré pri riešení zmluvy na diaľkové
vlaky v takom časovom tlaku, že dopravcovia nemajú čas na prípravu
kvalitnejších súprav.
Od nového cestovného poriadku jazdí na trase celkom 59 vlakov.
V pracovné dni je základný hodinový takt medzi Bratislavou a
Komárnom, do Dunajskej Stredy 30 minút, v úseku Bratislava -
Kvetoslavov 20 minút.
Menšia
kapacita a horšie vlaky ako predtým. ZSSK odhalila, čo čaká
cestujúcich na linke Bratislava - Komárno po konci RegioJetu
25.09.2020, Jan Sůra, zdopravy.cz
- Štátny dopravca poďakoval RegioJetu za "rozjazdenie" trati. Zhruba tretina
kapacity bude bez klimatizácie.
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) odhalili detaily k prevádzke Bratislava - Komárno,
ktorú prevezme spoločne s rakúskym dopravcom ÖBB od 13.decembra po RegioJete. Priznala, že cestujúcich čaká zhoršenie
komfortu.
" Nalejme si čistého vína. Na trati budeme jazdiť
lepšími vlaky, než sú súčasné, ale na začiatok prevádzky
horšími ako v roku 2018, "napísal šéf ZSSK Filip Hlubocký v blogu na denníku N . Do roku 2018
mal RegioJet na trase výhradne nízkopodlažné a klimatizované
jednotky, potom nasadil aj staršie súpravy kvôli navýšenia
kapacity. Podľa Hlubockého ZSSK aj ÖBB "makajú na
zháňaní lepších súprav" .
Cestujúcich ale čaká iné zhoršenie komfortu. Vlaky budú
mať menšiu kapacitu. ZSSK chýbajú dvojpodlažné
vozne, ktoré si RegioJet priviezol z Nemecka.
" Nedokážeme zabezpečiť súpravy s 500 miestami na
sedenie v špičke, ale s kapacitou menšou ako 400 miest,"
uviedol Hlubocký. V každej súprave bude aspoň jeden
klimatizovaný vozeň.
Ministerstvo (MDV), ktoré svojou
nečinnosťou súčasnú situáciu spôsobilo, ešte na začiatku
týždňa na Facebooku tvrdilo, že kvalita bude minimálne
rovnaká ako u RegioJetu. Výber ZSSK a ÖBB vysvetlilo tým, že RegioJet ponúkol staršie
súpravy a požadoval vyššiu dotáciu.
Medzi Bratislavou a Komárnom budú jazdiť dva typy súprav:
jedna s rušňom Herkules (séria 2016) a dvoma vozňami Bdteer (ZSSK, s klimatizáciou, wi-fi), dvoma vloženými vozňami
Bmpz-I od ÖBB a riadiacim vozňom Bmpz od ÖBB. Rakúske vozne bez klimatizácie podľa ZSSK spĺňajú kvalitatívne požiadavky prepravy
cestujúcich v prímestskej a regionálnej doprave - aktuálne
jazdia medzi Viedňou a Bratislavou. Druhou súpravou bude vlak
ťahaný rušňom 754 ZSSK a dvoma klimatizovanými vozňami Bdteer a dvoma
vozňami Bdtmeer bez klimatizácie.
Pod Tatry zamieria pravdepodobne horšie vlaky
Medzi Dunajskou Stredou a Komárnom potom nasadí ZSSK jednotky 840 s klimatizáciou či
vákuovým WC. Tie presunie z podtatranskej oblasti, najmä z
trate Poprad-Tatry - Kežmarok - Stará Ľubovňa - Plaveč a
Studený potok - Tatranská Lomnica. Namiesto nich nasadia
jednotky 813, zvažuje ale aj nasadenie modernejších 813.1.
Hlubocký pripúšťa, že nejde o posun k lepšiemu. " Pri
rozhodovaní o využití kapacity a kvality jednotlivých
vozidiel rozhoduje najmä ich využitie a celospoločenská
potreba, " povedal Hlubocký. Celkovo má byť 60 - 70%
nasadzované kapacity s klimatizáciou.
Trať medzi Bratislavou a Komárnom patrí k najvyťaženejším
jednokoľajkám v Európe, RegioJet tu ročne prepravil okolo 4 miliónov cestujúcich. MDV si nechalo výber dopravcu na poslednú chvíľu, preto
nakoniec skončilo u štátnych ZSSK a ÖBB
. Kontrakt je na dva roky, potom by mal začať
prevádzku podľa desaťročnej zmluvy z verejnej súťaže.
Oproti existujúcemu kontraktu s RegioJetom má byť prevádzka ročne o zhruba 200 tisíc €
lacnejšie.
Hlubocký v blogu poďakoval RegioJetu za to, že "rozjazdil" prevádzku na trati.
" Sľubujem vám, že o cestujúcich, ktorích ste tu z
verejných zdrojov naučili jazdiť vlakom, neprídeme, "
uviedol.
Prevádzku
na trati Bratislava – Komárno nasledujúce dva roky
zabezpečí rakúsky ÖBB v spolupráci so ZSSK
MDV,
21.09.2020 - Dopravu na frekventovanej trati Komárno - Dunajská
Streda - Bratislava od 13.12.2020 nasledujúce dva roky
zabezpečí rakúsky národný dopravca ÖBB a ZSSK .
Ministerstvo dopravy rozhodlo pre spojenie dvoch stabilných
národných dopravcov, ktorí prinášajú predovšetkým
vyššiu kvalitu cestovania za nižšiu cenu. Štát na tomto
riešení ročne ušetrí desiatky tisíc eur.
Oproti súčasnosti bude celková dotácia za rok nižšia o
takmer 200-tisíc eur. Priemerná sadzba za 1 vlkm bude na
úrovni 9,65 €. S príchodom nových dopravcov zostáva
zachovaný aj cestovný poriadok, riešia sa len drobné úpravy
pre optimalizáciu nástupov a výstupov cestujúcich. Nezmení
sa ani režim IDS na území Bratislavského samosprávneho
kraja.
„Ako som sľúbil, vybrali sme tú najlepšiu ponuku. Na
frekventovanú trať prinášame etablovaných dopravcov, ktorí
prinesú kvalitné služby za nižšiu cenu a rozsah výkonov
bude zachovaný. Nasledujúce dva roky sa tak cestujúci môžu
tešiť na komfortné a spoľahlivé cestovanie, čomu sa veľmi
teším,” uviedol minister dopravy Andrej Doležal.
V porovnaní so súčasnou prevádzkou ÖBB + ZSSK navrhli
koncept väčšieho počtu klimatizovaných vozňov ako dnes
používa spoločnosť RegioJet. Pôjde o rovnaké súpravy a
vysokokvalitné lokomotívy, ktoré dnes premávajú na úseku
Viedeň – Marchegg – Bratislava. Tieto budú doplnené najmä
na úseku Komárno - Dunajská Streda klimatizovanými súpravami
radu 840.
Posledných desať rokov prevádzku na trati Komárno - Dunajská
Streda - Bratislava zabezpečovala spoločnosť RegioJet .
Rovnako predložila ponuku, avšak na trati plánovala využiť
staršie vozne bez klimatizácie a s vyššou dotáciou.
Zmluva so spoločnosťou RegioJet vyprší 12.12.2020. V súčasnosti
je už vyhlásená transparentná súťaž na prevádzkovateľa
na tejto trati, ktorý ju bude obsluhovať od roku 2023
nasledujúce desaťročie.
Pre horúčavy meškali rýchliky aj dve hodiny
08.08.2003,
Mária Ševčenková - BRATISLAVA - Pre mimoriadne horúce
počasie meškali v stredu večer medzinárodné rýchliky z
bratislavskej hlavnej stanice. Kontrola totiž zistila technickú
poruchu na koľajach, spôsobenú teplom. „Museli sme zmeniť
trasu rýchlika smerujúceho do Viedne a niekoľkých osobných
vlakov do Rakúska a do maďarského Györu,“ informoval
hovorca železníc Ján Keresteš. Podľa neho vlaky meškali 40
až vyše sto minút.
Doprava nefungovala viac ako tri hodiny na trati po železničnú
stanicu Bratislava-Nové Mesto . „Vlaky medzi 17. a 21.
hodinou nemohli prejsť po zvyčajnej trase,“ uviedol
Keresteš. Cestujúci však nečakali na stanici, súpravy sa
premiestňovali okľukou cez stanice v Rači a vo Vajnoroch . „Odtiaľ pokračovali
cez Petržalku ako vždy,“
povedal hovorca. Dodal, že vzhľadom na situáciu dva osobné
vlaky nevypravili vôbec, tie však smerovali len z hlavnej stanice do Nového
Mesta . Podľa Keresteša správa železničných tratia
stavieb v extrémnych horúčavách robí špeciálnu technickú
previerku koľají. Železničiari kontrolujú predovšetkým to,
či koľajnice nevybočili do strany v dôsledku pnutia
materiálu. Na niektorých tratiach na území Slovenska musia
vlaky z bezpečnostných dôvodov spomaľovať na menej ako 50
kilometrov za hodinu, čo tiež spôsobuje ich meškanie.
Teplotnú pomalú jazdu nariadili doteraz na piatich úsekoch,
napríklad medzi Šuranmi
a Úľanmi nad Žitavou , v Spišských Vlachoch
a v Púchove .
Výluka na trati Rusovce -
Rajka
BRATISLAVA
(08. 10. 2002) - V dňoch 21.X. 2002 - 25. X. 2002 a 28.X. 2002 -
31.X. 2002 v čase od 7:40 hod. do 14:40 hod. budú výluky
traťovej koľaje na trati Rusovce -
Bratislava-Petržalka . V uvedených dňoch budú vlaky R 276
a 277„Slovan“ odklonené z Komáromu (MÁV) cez Komárno a Nové Zámky do Bratislavy hlavnej stanice a
opačne. Preprava cestujúcich v úseku Bratislava hlavná stanica - Rusovce
a späť bude zabezpečená autobusovou dopravou. V úseku
Rusovce - Komárom (MÁV) a späť bude preprava zabezpečená
náhradnou súpravou vlaku R 276 a R 277.V dňoch konania tejto
výluky budú vlaky 276 a 277 v železničnej stanici Bratislava-Nové Mesto odrieknuté
bez náhrady. Informácie cestujúcej verejnosti poskytnú aj
pracovníci železničných staníc.
Komárno - Bratislava hl.st. (2018):
Bratislava hl.st. - Komárno (2018):
Zoznam staníc / Station list:
km
podľa |
Kilometrická
|
štatistické číslo Statistic No. |
umiestnenie
budovy |
názov
stanice / zastávky Station / Stop name |
Alternatívne
názvy Alternative names |
|
0 | 5, 309 | 146167 | xx | oo | Bratislava-Nové Mesto (1962) [ 120 , 130 , 131 , 132-2 ] | |
x |
_, ___ |
xxxxxx |
xx |
xo |
súbeh tratí / connection of lines 132-1 / 120-01 , 130-1 | |
_ | _, ___ | ______ | __ | __ | Briežky (plánovaná stanica / planned station) | |
x |
_, ___ |
xxxxxx |
xo |
xx |
Rušňové depo / loco depot | |
x |
_, ___ |
xxxxxx |
xx |
xo |
súbeh tratí / connection of lines 132-1 / 120-04 , 130-4 | |
5 | 0, 2__ | 132068 | xx | oo | Bratislava hlavná stanica [ 100, 110 , 120-04 , 130-4 ] | Pozsony Föpályaudvar |
¤ 1. údaj / 1st date: stred stanice / station middle; 2. údaj / 2nd date: hlavná budova pre cestujúcich / main passenger building
Odkazy/Links: