Železničná trať / Railway line
Bratislava-Nové Mesto - Bratislava hl. st.
napäťová sústava/Power supply: ~ 25 kV 50 Hz

1962 - sprevádzkovanie trate / Line opening
xx. II. 2012 - začiatok propagačných jázd vlakov RegioJet na trati Komárno - Dunajská Streda - Bratislava hl.st.
04. III. 2012 - začiatok štandardnej prevádzky vlakov RegioJet na trati Komárno - Dunajská Streda - Bratislava hl.st.
12. XII. 2020 - ukončenie štandardnej prevádzky vlakov RegioJet na trati Komárno - Dunajská Streda - Bratislava hl.st.
13. XII. 2020 - začiatok štandardnej prevádzky vlakov ÖBB/ZSSK na trati Komárno - Dunajská Streda - Bratislava hl.st.

Zoznam staníc / Station list

ZSSK nezvláda nástup po RegioJete, väčšina vlakov jazdí s meškaním
15.12.2020, Jan Sůra - Tretí deň prevádzky čelí dopravca veľkým meškaniam. Dôvodom môžu byť aj súpravy s pomalším rozjazdom.
Železničná spoločnosť Slovensko (
ZSSK) čelí už tretí deň kritike za veľká meškanie na trati Bratislava - Komárno. Prevádzku prevzal štátny dopravca v nedeľu po RegioJete.
Meškanie sú zjavné ako z online mapy na stránkach
ŽSR, tak i prehľadu jázd jednotlivých vlakov, ktorý má redakcia k dispozícii. Bez oneskorenia išlo včera len desať vlakov z celkového počtu 59 vypravených spojov. Na časté meškanie sa sťažujú cestujúci aj vo facebookovej skupine venovanej meškaniu na trati. "Červené vlaky sú na trati i na mape," komentoval ironicky jeden z diskutujúcich. ZSSK má červeno-biely náter vlakov, meškajúce vlaky sú v online mape sfarbené červeno.
Hospodárske noviny (HN) v dnešnom vydaní uviedli, že štátny dopravca na novej trati úplne prepadol. Podľa ich štatistík bolo priemerné meškanie 14 minút, najväčšie 67 minút. "Počas prvého dňa sa vyskytli menšie problémy na dvoch súpravách. V jednej bol problém v komunikácii medzi rušňom a riadiacim vozňom, v druhom prípade bol zvýšený tlak v brzdovom systéme, "povedal pre Hospodárske noviny hovorca
ZSSK Tomáš Kováč. Vyšší tlak budú mať možno ale aj niektorí cestujúci: i tretí deň prevádzky meškania pokračujú.

Noví rušňovodič na trati
ZSSK môže mať ale dlhodobo problém dodržiavať cestovný čas na trati. Väčšinu spojov zabezpečuje súpravami zloženými z rušňa a vozňov, RegioJet na trase používal hlavne motorové jednotky. Tie majú lepšiu akceleráciu ako klasické súpravy. HN navyše upozornili aj na fakt, že na trati jazdia noví rušňovodiči. Štátny dopravca im ponúkol až o polovicu nižšie platy, ako mali u RegioJetu a tí tak k ZSSK neprešli.
ZSSK budú na trati jazdiť dva roky, zmluvu majú spoločne s rakúskym dopravcom ÖBB. Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV) začalo výber dopravcu pre túto trať riešiť príliš neskoro pred uplynutím konca zmluvy. Zvolilo podobne chaotický prístup české ministerstvo dopravy, ktoré pri riešení zmluvy na diaľkové vlaky v takom časovom tlaku, že dopravcovia nemajú čas na prípravu kvalitnejších súprav.
Od nového cestovného poriadku jazdí na trase celkom 59 vlakov. V pracovné dni je základný hodinový takt medzi Bratislavou a Komárnom, do Dunajskej Stredy 30 minút, v úseku Bratislava - Kvetoslavov 20 minút.

Menšia kapacita a horšie vlaky ako predtým. ZSSK odhalila, čo čaká cestujúcich na linke Bratislava - Komárno po konci RegioJetu
25.09.2020, Jan Sůra, zdopravy.cz - Štátny dopravca poďakoval RegioJetu za "rozjazdenie" trati. Zhruba tretina kapacity bude bez klimatizácie.
Železničná spoločnosť Slovensko (
ZSSK) odhalili detaily k prevádzke Bratislava - Komárno, ktorú prevezme spoločne s rakúskym dopravcom ÖBB od 13.decembra po RegioJete. Priznala, že cestujúcich čaká zhoršenie komfortu.
" Nalejme si čistého vína. Na trati budeme jazdiť lepšími vlaky, než sú súčasné, ale na začiatok prevádzky horšími ako v roku 2018, "napísal šéf
ZSSK Filip Hlubocký v blogu na denníku N . Do roku 2018 mal RegioJet na trase výhradne nízkopodlažné a klimatizované jednotky, potom nasadil aj staršie súpravy kvôli navýšenia kapacity. Podľa Hlubockého ZSSK aj ÖBB "makajú na zháňaní lepších súprav" .
Cestujúcich ale čaká iné zhoršenie komfortu. Vlaky budú mať menšiu kapacitu.
ZSSK chýbajú dvojpodlažné vozne, ktoré si RegioJet priviezol z Nemecka. " Nedokážeme zabezpečiť súpravy s 500 miestami na sedenie v špičke, ale s kapacitou menšou ako 400 miest," uviedol Hlubocký. V každej súprave bude aspoň jeden klimatizovaný vozeň.
Ministerstvo (
MDV), ktoré svojou nečinnosťou súčasnú situáciu spôsobilo, ešte na začiatku týždňa na Facebooku tvrdilo, že kvalita bude minimálne rovnaká ako u RegioJetu. Výber ZSSK a ÖBB vysvetlilo tým, že RegioJet ponúkol staršie súpravy a požadoval vyššiu dotáciu.
Medzi Bratislavou a Komárnom budú jazdiť dva typy súprav: jedna s rušňom Herkules (séria
2016) a dvoma vozňami Bdteer (ZSSK, s klimatizáciou, wi-fi), dvoma vloženými vozňami Bmpz-I od ÖBB a riadiacim vozňom Bmpz od ÖBB. Rakúske vozne bez klimatizácie podľa ZSSK spĺňajú kvalitatívne požiadavky prepravy cestujúcich v prímestskej a regionálnej doprave - aktuálne jazdia medzi Viedňou a Bratislavou. Druhou súpravou bude vlak ťahaný rušňom 754 ZSSK a dvoma klimatizovanými vozňami Bdteer a dvoma vozňami Bdtmeer bez klimatizácie.

Pod Tatry zamieria pravdepodobne horšie vlaky
Medzi Dunajskou Stredou a Komárnom potom nasadí
ZSSK jednotky 840 s klimatizáciou či vákuovým WC. Tie presunie z podtatranskej oblasti, najmä z trate Poprad-Tatry - Kežmarok - Stará Ľubovňa - Plaveč a Studený potok - Tatranská Lomnica. Namiesto nich nasadia jednotky 813, zvažuje ale aj nasadenie modernejších 813.1. Hlubocký pripúšťa, že nejde o posun k lepšiemu. " Pri rozhodovaní o využití kapacity a kvality jednotlivých vozidiel rozhoduje najmä ich využitie a celospoločenská potreba, " povedal Hlubocký. Celkovo má byť 60 - 70% nasadzované kapacity s klimatizáciou.
Trať medzi Bratislavou a Komárnom patrí k najvyťaženejším jednokoľajkám v Európe,
RegioJet tu ročne prepravil okolo 4 miliónov cestujúcich. MDV si nechalo výber dopravcu na poslednú chvíľu, preto nakoniec skončilo u štátnych ZSSK a ÖBB . Kontrakt je na dva roky, potom by mal začať prevádzku podľa desaťročnej zmluvy z verejnej súťaže. Oproti existujúcemu kontraktu s RegioJetom má byť prevádzka ročne o zhruba 200 tisíc € lacnejšie.
Hlubocký v blogu poďakoval
RegioJetu za to, že "rozjazdil" prevádzku na trati. " Sľubujem vám, že o cestujúcich, ktorích ste tu z verejných zdrojov naučili jazdiť vlakom, neprídeme, " uviedol.

Prevádzku na trati Bratislava – Komárno nasledujúce dva roky zabezpečí rakúsky ÖBB v spolupráci so ZSSK
MDV, 21.09.2020 - Dopravu na frekventovanej trati Komárno - Dunajská Streda - Bratislava od 13.12.2020 nasledujúce dva roky zabezpečí rakúsky národný dopravca ÖBB a ZSSK . Ministerstvo dopravy rozhodlo pre spojenie dvoch stabilných národných dopravcov, ktorí prinášajú predovšetkým vyššiu kvalitu cestovania za nižšiu cenu. Štát na tomto riešení ročne ušetrí desiatky tisíc eur.
Oproti súčasnosti bude celková dotácia za rok nižšia o takmer 200-tisíc eur. Priemerná sadzba za 1 vlkm bude na úrovni 9,65 €. S príchodom nových dopravcov zostáva zachovaný aj cestovný poriadok, riešia sa len drobné úpravy pre optimalizáciu nástupov a výstupov cestujúcich. Nezmení sa ani režim IDS na území Bratislavského samosprávneho kraja.
„Ako som sľúbil, vybrali sme tú najlepšiu ponuku. Na frekventovanú trať prinášame etablovaných dopravcov, ktorí prinesú kvalitné služby za nižšiu cenu a rozsah výkonov bude zachovaný. Nasledujúce dva roky sa tak cestujúci môžu tešiť na komfortné a spoľahlivé cestovanie, čomu sa veľmi teším,” uviedol minister dopravy Andrej Doležal.
V porovnaní so súčasnou prevádzkou ÖBB + ZSSK navrhli koncept väčšieho počtu klimatizovaných vozňov ako dnes používa spoločnosť RegioJet. Pôjde o rovnaké súpravy a vysokokvalitné lokomotívy, ktoré dnes premávajú na úseku Viedeň – Marchegg – Bratislava. Tieto budú doplnené najmä na úseku Komárno - Dunajská Streda klimatizovanými súpravami radu 840.
Posledných desať rokov prevádzku na trati Komárno - Dunajská Streda - Bratislava zabezpečovala spoločnosť RegioJet . Rovnako predložila ponuku, avšak na trati plánovala využiť staršie vozne bez klimatizácie a s vyššou dotáciou.
Zmluva so spoločnosťou RegioJet vyprší 12.12.2020. V súčasnosti je už vyhlásená transparentná súťaž na prevádzkovateľa na tejto trati, ktorý ju bude obsluhovať od roku 2023 nasledujúce desaťročie.

Pre horúčavy meškali rýchliky aj dve hodiny
Pravda 08.08.2003, Mária Ševčenková - BRATISLAVA - Pre mimoriadne horúce počasie meškali v stredu večer medzinárodné rýchliky z bratislavskej hlavnej stanice. Kontrola totiž zistila technickú poruchu na koľajach, spôsobenú teplom. „Museli sme zmeniť trasu rýchlika smerujúceho do Viedne a niekoľkých osobných vlakov do Rakúska a do maďarského Györu,“ informoval hovorca železníc Ján Keresteš. Podľa neho vlaky meškali 40 až vyše sto minút.
Doprava nefungovala viac ako tri hodiny na trati po železničnú stanicu Bratislava-Nové Mesto . „Vlaky medzi 17. a 21. hodinou nemohli prejsť po zvyčajnej trase,“ uviedol Keresteš. Cestujúci však nečakali na stanici, súpravy sa premiestňovali okľukou cez stanice v Rači a vo Vajnoroch . „Odtiaľ pokračovali cez Petržalku ako vždy,“ povedal hovorca. Dodal, že vzhľadom na situáciu dva osobné vlaky nevypravili vôbec, tie však smerovali len z hlavnej stanice do Nového Mesta . Podľa Keresteša správa železničných tratia stavieb v extrémnych horúčavách robí špeciálnu technickú previerku koľají. Železničiari kontrolujú predovšetkým to, či koľajnice nevybočili do strany v dôsledku pnutia materiálu. Na niektorých tratiach na území Slovenska musia vlaky z bezpečnostných dôvodov spomaľovať na menej ako 50 kilometrov za hodinu, čo tiež spôsobuje ich meškanie. Teplotnú pomalú jazdu nariadili doteraz na piatich úsekoch, napríklad medzi Šuranmi a Úľanmi nad Žitavou , v Spišských Vlachoch a v Púchove .

Výluka na trati Rusovce - Rajka
Železničná spoločnosť, a. s.BRATISLAVA (08. 10. 2002) - V dňoch 21.X. 2002 - 25. X. 2002 a 28.X. 2002 - 31.X. 2002 v čase od 7:40 hod. do 14:40 hod. budú výluky traťovej koľaje na trati Rusovce - Bratislava-Petržalka . V uvedených dňoch budú vlaky R 276 a 277„Slovan“ odklonené z Komáromu (MÁV) cez Komárno a Nové Zámky do Bratislavy hlavnej stanice a opačne. Preprava cestujúcich v úseku Bratislava hlavná stanica - Rusovce a späť bude zabezpečená autobusovou dopravou. V úseku Rusovce - Komárom (MÁV) a späť bude preprava zabezpečená náhradnou súpravou vlaku R 276 a R 277.V dňoch konania tejto výluky budú vlaky 276 a 277 v železničnej stanici Bratislava-Nové Mesto odrieknuté bez náhrady. Informácie cestujúcej verejnosti poskytnú aj pracovníci železničných staníc.

Komárno - Bratislava hl.st. (2018):

Bratislava hl.st. - Komárno (2018):

Zoznam staníc / Station list:

km podľa
knižného
cestovného
poriadku
km due to
bookish
Timetable

Kilometrická
poloha podľa
hekto-
metrovníkov ¤
Kilometer position
due to Hectometer
stones ¤

štatistické
číslo
Statistic No.

umiestnenie budovy
Building position

názov stanice / zastávky
Station / Stop name
Alternatívne názvy
Alternative names
0 5, 309 146167 xx oo Bratislava-Nové Mesto (1962) [ 120 , 130 , 131 , 132-2 ]  

x

_, ___

xxxxxx

xx

xo

súbeh tratí / connection of lines 132-1 / 120-01 , 130-1  
_ _, ___ ______ __ __ Briežky (plánovaná stanica / planned station)  

x

_, ___

xxxxxx

xo

xx

Rušňové depo / loco depot  

x

_, ___

xxxxxx

xx

xo

súbeh tratí / connection of lines 132-1 / 120-04 , 130-4  
5 0, 2__ 132068 xx oo Bratislava hlavná stanica [ 100, 110 , 120-04 , 130-4 ] Pozsony Föpályaudvar

¤ 1. údaj / 1st date: stred stanice / station middle; 2. údaj / 2nd date: hlavná budova pre cestujúcich / main passenger building

Odkazy/Links:

  • Železničný uzol Bratislava
  • Železničná diskusia na bratislavskom servri Vlaky_net / Railway discussion at server Vlaky_net (Trains) in Bratislava
  • Železničná diskusia na bratislavskom servri Mestská doprava / Railway discussion at server Mestská doprava in Bratislava
  • Železnice na Slovensku - diskusné fórum ostravského časopisu K-Report Railways in Slovakia - discussion Ostrava's magazine K-Report
  • Bratislava - Nové Mesto - oficiálna stránka mestskej časti Nové Mesto
  • Bratislava
  • Bratislava-Staré mesto

  • Späť na " Z histórie slovenských železničných tratí "Späť na " Z histórie slovenských železničných tratí " Back to " From History of slovakian Railway lines "Back to " From History of slovakian Railway lines "
    Strana vytvorená / Site created : 05-III-2000
    Posledná aktualizácia / Last update : 27-dec-2020