Železničná
stanica/Railway station
Bratislava-Nové Mesto
(Toto nie je oficiálna strana ŽSR)
( pohľad na stanicu zo satelitu
)
Pohľad na staničnú budovu od juhozápadu
(© Addams 19. VIII.
2002/15:31 hod.)
Moderná stanica
(Bratislava-Nové Mesto, Prievidza, Trenčín a Žilina)
Tlačová správa ŽSR, 05.08.2009 - Železnice Slovenskej
republiky (ŽSR) v pondelok, 5. augusta 2009, po úspešnej
internej príprave štartujú projekt „Moderná stanica“,
ktorý má za cieľ obnovu vybraných železničných staníc v
spolupráci so súkromnými partnermi. Prvé 4 železničné
stanice, pre ktoré bude zahájený výber partnerov na ich
obnovu a vypísané verejné obchodné súťaže sú:
Bratislava-Nové Mesto, Prievidza, Trenčín a Žilina.
Cieľom projektu je prispieť k zvýšeniu kultúry cestovania,
komfortu a bezpečnosti cestujúcej verejnosti a návštevníkov
železničných staníc, t. j.:
- zabezpečiť revitalizáciu a modernizáciu železničných
staníc
- priblížiť sa európskemu štandardu v oblasti komfortu
poskytovaných služieb cestujúcim
- ponúknuť lepšie služby svojim hlavným obchodným partnerom
- dopravcom v osobnej a nákladnej železničnej doprave a
skvalitniť službu verejnosti, zákazníkovi, na základe čoho
bude možné očakávať vyšší záujem o železničnú
prepravu a sprievodne i zvýšenú návštevnosť v objektoch
železničných staníc
- zároveň poskytnúť kultúrnejšie a príjemnejšie
prostredie širokej cestujúcej verejnosti
- oživiť prostredie železničných staníc tak v interiéroch
ako aj exteriéroch a predstaničných priestoroch
- podporiť rozvoj podnikateľských aktivít v priestoroch
staníc, s využitím spravidla vynikajúcej polohovej renty
týchto nehnuteľností a vysokej koncentrácie potenciálnych
zákazníkov
- lepšie využitie priestorov
- zníženie nákladov na údržbu a prevádzku železničných
staníc
Stanica, ktorá vzíde z projektu by mala byť miestom, v ktorom
sa podarí spojiť čo najkomfortnejšie cestovanie s maximálnym
využitím času stráveného čakaním na železničné spojenia
prostredníctvom adekvátneho kultúrno-spoločenského vyžitia
a služieb. Našou ambíciou je, aby sa moderné železničné
stanice stali aj miestom stretnutí a príjemne stráveného
času.
Myšlienka projektu Moderná stanica, revitalizácie
železničných staníc, vznikla na pôde ŽSR ešte na začiatku
roku 2007, ale finálne rozhodnutie realizovať obnovu
železničných staníc pomocou súkromného kapitálu padlo až
na základe výsledkov dôslednej právnej a ekonomickej analýzy
podmienok uskutočnenia takéhoto projektu. Po rozhodnutí
nasledovala niekoľkomesačná prípravná fáza, ktorá mala za
cieľ zabezpečiť podmienky pre vyhlásenie verejných
obchodných súťaží na obnovu vybraných staníc. Súťažiť
sa bude prostredníctvom piatich parametrov, pričom
najdôležitejším bude celková výška preinvestovaných
prostriedkov.
Súkromní partneri by sa v rámci projektu Moderná stanica mali
zaviazať vykonať obnovu železničných staníc
prostredníctvom investícií, pričom ako protihodnotu za
vynaložené investície získajú od ŽSR právo dlhodobo
užívať komerčné priestory v rámci revitalizovanej stanice.
ŽSR nebudú investorom projektu. Medzi primátormi dotknutých
miest a ŽSR prebieha intenzívna komunikácia s cieľom
dosiahnuť čo najlepšiu spoluprácu, aby boli zabezpečené
požiadavky všetkých dotknutých strán tak, aby nové stanice
boli prínosom nielen pre cestujúcu verejnosť ale aj pre mestá
a ich obyvateľov.
V závislosti od úspechu projektu by sa tento model obnovy
staníc mohol v budúcnosti uplatniť aj pri ďalších
železničných staniciach. Výsledky snahy nájdenia vhodných
súkromných partnerov pre prvé štyri stanice by mali byť
známe už koncom roka 2009.
O podmienkach súťaže ako aj ďalšom priebehu projektu
Moderná stanica budeme informovať prostredníctvom internetovej
stránky www.zsr.sk
( Inzerát
, Všeobecné
podmienky ), a povereného koordinátora projektu, ktorého
môžu záujemcovia kontaktovať na e-mailovej adrese: modernastanica@zsr.sk.
Harmonogram súťažných podmienok a model súťaže:
Harmonogram súťažných podmienok pre jednotlivé kroky v
rámci verejnej obchodnej súťaže je nasledovný:
- vyhlásenie súťaže: 5.8.2009
- prihlasovanie uchádzačov: do 17.9.2009
- vyhodnotenie prihlášok: 24.9.2009 (ich vyhodnotením bude
ukončená prvá časť súťaže – kvalifikácia)
- predkladanie súťažných návrhov: do 7.12.2009
- vyhodnotenie návrhov a podpísanie zmlúv s investormi sa
očakáva koncom decembra 2009 alebo začiatkom januára 2010.
Železničiar prišiel pri neštastí na trati v Bratislave o nohu
Bratislava 7.
3.2004 - Tažké zranenie si vyžiadalo dnešné neštastie v
Železničnej stanici Bratislava-Nové Mesto, kde vlak zachytil
35-ročného výhybkára pri práci a odrezal mu nohu. Vlak
zachytil muža pri čistení výhybiek (v skutočnosti pri
presune medzi dvoma výhybkami - pozn. Addams ) a odrezal mu pravú nohu v
lýtku. Kolegyňa zraneného muža spolu s rušnovodičom
uviedli, že muž náhle vstúpil do dráhy vlaku, ktorý ho
následne zachytil. Zraneného previezli na jednotku intenzívnej
starostlivosti do nemocnice v Ružinove. Podla hovorkyne
Železníc SR Kornélie Blaškovej išlo o pracovný úraz.
Železnicná polícia vyšetruje okolnosti neštastia a mieru
zavinenia. TASR o tom dnes informoval hovorca Železničnej
polície Jozef Búranský.
Výluka na trati Rusovce - Rajka
BRATISLAVA
(08. 10. 2002) - V dňoch 21.X. 2002 - 25. X. 2002 a 28.X. 2002 -
31.X. 2002 v čase od 7:40 hod. do 14:40 hod. budú výluky
traťovej koľaje na trati
Rusovce - Bratislava-Petržalka . V uvedených dňoch budú
vlaky R 276 a 277„Slovan“ odklonené z Komáromu (MÁV) cez Komárno a Nové
Zámky do Bratislavy hlavnej stanice
a opačne. Preprava cestujúcich v úseku Bratislava
hlavná stanica - Rusovce a späť bude zabezpečená
autobusovou dopravou. V úseku Rusovce - Komárom (MÁV) a späť
bude preprava zabezpečená náhradnou súpravou vlaku R 276 a R
277.V dňoch konania tejto výluky budú vlaky 276 a 277 v
železničnej stanici Bratislava-Nové Mesto odrieknuté bez
náhrady. Informácie cestujúcej verejnosti poskytnú aj
pracovníci železničných staníc.
BRATISLAVA-N. MESTO 1966-2004 ?
Túto otázku si kladie viacero ľudí. Príčinou je
odoberanie vlakov v prospech (?!) hlavnej stanice, čo sa deje aj
napriek nespočetným úpravám staničnej budovy, avšak takmer
nezmenenému koľajisku, ktoré už zďaleka nepostačuje
potrebám, ktoré so sebou jej rozsah osobnej dopravy prináša.
Táto stanica je zastávkou alebo koncovou stanicou pre 7 párov
vlakov kategórie IC/EC a zhruba 90 % ostatných vlakov osobnej
dopravy s koncovou stanicou v Bratislave; pričom nástupištia o
približne 100 rokov mladšej žst. Bratislava-Nové Mesto a o
130 rokov mladšej žst.
Bratislava-Petržalka (po pôvodnej z roku 1897 zostal už
len pozemok), ktorá stála bezmála 1 mld. Sk, zívajú
prázdnotou.
Už niekoľko rokov je totiž aj laikovi zreteľný fakt, že rok
čo rok sa presúvajú vlaky z Nového Mesta na hlavnú stanicu napriek faktu, že na
hlavnej stanici východzí vlak je pristavovaný k nástupišťu
5 - 3 minúty pred predpísaným odchodom a nezriedka i po ňom,
prichádzajúce vlaky, ktoré prídu ku vchodovému návestidlu
niekedy aj s náskokom však k nástupišťu na hlavnej stanici
vchádzajú s meškaním niekedy aj nad 10 minút. Príčiny?
Hlavná stanica skrátka nemá
dostatočný počet ani dĺžku koľají, ktoré by boli schopné
tento rozsah dopravy spracovať. Počas výlukových činností
na koridorových tratiach ŽSR i
ČD dochádza pomalými
jazdami k meškaniu vlakov takého rozsahu, že najmä pri
malých rozdieloch medzi pravidelnými a krátkymi cestovnými
časmi najmä vlakov kategórie IC/EC je už takmer pravidlom,
že tieto meškávajú 10-25 minút, čo zdržiava prípojné
vlaky, ktoré čakaním blokujú koľaje pre príchodzie vlaky.
Vypravovanie vlakov tu komplikuje aj lokalizácia stanice, ktorá
je praktický v zákrute trate, čiže pri len priemerne
naplnenom nástupišti je vizuálny kontakt so zadnou časťou
súpravy nemožný.
Pri pohľade o pár rokov späť zistíme, že v minulosti
"v pohode" novomestská stanica vypravovala rýchliky
Kysučan, Tekov, Ďumbier, Istropolitan, ako aj podstatne
väčší počet osobných vlakov, ktoré "náhodou"
boli presunuté na hlavnú stanicu.
O spestrenie služby pre pracovníkov petržalskej stanice sa
stará len niekoľko párov vlakov do Rakúska; ktoré síce v
dopoludňajších hodinách dáva síce dostatočne zabrať
tamojšej osobnej pokladnici, avšak jej ostrovné 2.
nástupište je vyťažené asi 1 hodinu denne. Štyri koľaje
(6., 13., 102. a 103.) tu síce už niekoľko mesiacov (?!)
okupujú osobné a nákladné súpravy ale tie tam asi plnia
úlohu prekážky pre cestujúcich, ktorí si cestou cez deravý
plot a koľajisko skracujú cestu na/z/cez stanicu. Príčinou
tohto javu je skutočnosť, že staničná budova je na tej
strane koľajiska, kde býva asi 5 % obyvateľov Petržalky. Na
opačnej strane stanice je len spomínaný deravý plot z
pletiva, ktorý ho oddeľuje od rušnej Panónskej cesty a takmer
celej Petržalky; projektanta stanice totiž ani nenapadlo
zaviesť sem aspoň podchod (miest, na ktorých je preukázaná
neznalosť projektanta potrieb železnice a mesta je tu však
viac), tak ako je to napr. v Brne hl. n. Petržalčanom to však
neprekáža, a tak prichádzajú do stanice cez koľaje
severného zhlavia stanice, cez ktorú, ako som spomenul
nepremávajú takmer žiadne vlaky, takže ani 14 koľají nie je
dostatočným dôvodom pre strach z ich prechádzania. Iróniou
je dokonca fakt, že na voľnej ploche stanice pri severnom
zhlaví stanice sú takmer stále miestny psíčkari so svojimi
miláčikmi ako aj mládež (na prípady ťažkých úrazov
teenagerov neraz i smrteľných v areáli stanice spred asi 6
rokov sa už asi zabudlo).
Riešením všetkých uvedených problémov by mohlo byť
presmerovanie všetkých vlakov IC/EC a tranzitných vlakov v
smere Budapest - Břeclav cez Győr do Petržalky
s bezbariérovým prístupom na nástupištia (je tu dokonca
dosť miesta aj pre prípadnú dostavbu 3. nástupišťa), ktorý
je na hlavnej stanici prakticky nemožný - takmer nepretržite
obsadené prechody, nefunkčné výťahy -, na ktoré by mohli
byť nadviazané napr. rýchliky smerujúce na Pohronie (Levice ,
Zvolen os. st. , Banská
Bystrica , atd.). ÖBB
tiež majú záujem o vlaky na trati Wien - Bratislava - Poprad (- Košice
). Spojenie s vlakmi, ktoré by vychádzali zo staníc N. Mesto a
hl. stanica, by zabezpečovali sčasti osobné vlaky a rýchliky
na trati Bratislava-Petržalka - Kúty (rýchliky nasledované
osobnými vlakmi by na novomestskej stanici zastavovať
nemuseli), ako aj elektrické motorové jednotky vlakov
premávajúce smerom do Trnavy/Galanty s krátkou úvraťou na
hlavnej stanici (pozri S-Bahn Wien: Hütteldorf - Meidling -
Südbhf - Nord do GVD 2000/1). Rýchliky tranzitujúce alebo
končiace v Bratislave by mohli zastavovať v staniciach na
okraji mesta, ktoré susedia s veľkými sídliskami ( Rača - obsluha sektorov Rača, východ,
Krasňany; Dev. N. Ves - obsluha
sektorov Dev. N. Ves, Dúbravka, Karlova Ves, Lamač ), čím by
sa tiež znížilo preťaženie cieľových staníc (pozri:
Wien-Hütteldorf, Praha-Smíchov, Praha-Libeň, Ostrava-Svinov,
Berlin ZOO, Hamburg-Harburg, München-Pasing, atď.).
Addams ( Tulák po drahách č. 15)
Pohľad na západnú časť
staničnej budovy od juhozápadu (© Addams 20130321/13:59:15 hod.) |
|
Pohľad na západnú časť
staničnej budovy (kuchyňa a administratíva
reštauračného komplexu) od juhozápadu (© Addams 19. VIII. 2002/15:27 hod.) |
|
Pohľad na prostrednú časť
staničnej budovy (pre cestujucich) od juhozápadu (© Addams 19. VIII. 2002/13:37 hod.) |
|
Pohľad na východnú
(administrativnu) časť staničnej budovy od juhu (© Addams 19. VIII. 2002/13:38:46 hod.) |
|
Rušeň 362 014-3 v čele R 13210
"Jadran" Split - Bratislava
hl. st. ( žst. Bratislava-Nové Mesto 11.
VIII. 2002/9:12:40 hod. ) 362 014-3 Loco on head 13210 "Jadran" Speed Train Split - Bratislava hl. st. ( Bratislava-Nové Mesto Station 11. VIII. 2002/9:12:40 hod./hr ) © Addams |
|
Rušeň 362
015-0 Loco ( žst. Bratislava-Nové Mesto Station 15.
VII. 2004/15:04 hod./hr ) © Addams |
|
Rušeň 363 144-7 RD Bratislava pred
zapriahnutím na Sv 9620 do žst.
Bratislava hl. st. (Bratislava-Nové Mesto
28. I. 2002 - 14:31 hod.) © Addams |
|
Rušeň ČD 363 076-1 © Addams (Bratislava-Nové Mesto 8. V. 2002/12:03 hod.) |
|
Rušeň 263
004 v žst. Bratislava-Nové Mesto © Addams |
|
Rušeň 263
003-6 RD Bratislava v čele R 255 Bratislava hl. st. - Győr (Bratislava-Nové Mesto 28. I. 2002 - 15:37 hod.) © Addams |
|
Rušeň 263
010-1 RD Bratislava po odpojení od Os 2408 z Nových Zámkov (Bratislava-Nové Mesto 28. I. 2002 - 12:03 hod.) © Addams |
|
Rušeň ZSSK
350.002-2,
rok výroby 1974, výrobné č. 6559 ( Bratislava-N.
Mesto 8. XI. 2001 - 15:17 hod.) © Addams |
|
Rušeň ZSSK
350.003-0
na 4. koľaji žst. Bratislava-N. Mesto (14. IV.
2002/14:29 hod.) © Martin ROTTMANN |
|
Rušeň ZSSK
350
014-7 v žst. Bratislava-Nové Mesto © Addams |
|
Rušeň ZSSK
350
015-4 v čele R 277/943/461 "Slovan" Praha hl.
n. - Bratislava hl. st.
- Budapest-Keleti pu.
- Lökösháza 350 015-4 ZSSK loco in the head D 277/943/461 "Slovan" Praha hl. n. - Bratislava hl. st. - Budapest-Keleti pu. - Lökösháza (© Martin ROTTMANN , Bratislava-N. Mesto 25. XII. 2002/12:07 hod./PM) |
|
Rušeň ZSSK loco 210.048-5; výrobné číslo: 7266, rok
výroby: 1979 (Bratislava-Nové Mesto 1. XI. 2001 - 14:21 hod./hr.) © Martin ROTTMANN |
|
Rušeň ZSSK
240 020-8 Loco ( Bratislava-Nové Mesto 6. IX. 2000 © Addams ) |
|
Rušeň ZSSK Loco 240 024-0 ( Bratislava-Nové Mesto 11. VIII. 2002 - 16:14:36 hod./4:14:36 PM © Addams ) |
|
Rušeň ZSSK 240
020-8 v žst. Bratislava-Nové Mesto 6. IX. 2000 ZSSK 240 020-8 locomotive at Bratislava-Nové Mesto station 6. IX. 2000 © Addams |
|
Rušeň ZSSK 240
024-0, v pozadí rušeň ZSSK 263
004-4 v čele Os 2034 do Kútov ( Bratislava-Nové Mesto
28. XI. 2001 - 9:44 hod.) ZSSK 240 024-0 loco, at rear ZSSK 263 004-4 loco at head of regional tran (Os) 2034 to Kúty ( Bratislava-Nové Mesto station 28. XI. 2001 - 9:44 AM) © Addams |
|
Rušeň ZSSK 240
024-0 v čele nákladného vlaku ( Bratislava-Nové Mesto
11. VIII. 2002 - 6:30:28 hod.) ZSSK 240 024-0 loco at head of freight train ( Bratislava-Nové Mesto station 11. VIII. 2002 - 6:30:28 AM) © Addams |
|
Rušeň ZSSK 240
102-4 ( Bratislava-Nové Mesto ) ZSSK 240 102-4 loco ( Bratislava-Nové Mesto station ) © Addams |
|
Rušeň ZSSK 240111-5
v čele súpravového vlaku zo žst. Bratislava
hl. st. ( Bratislava-Nové Mesto 19. VIII. 2002/15:03
hod.) ZSSK 240111-5 loco in the traniset train head from station Bratislava hl. st. ( Bratislava-Nové Mesto station 19. VIII. 2002/15:03 hod.) © Addams |
|
Rušeň ZSSK 240
135-4 s rušňom 1116 702-0
prichádzajúce zo žst. Bratislava
východ pre mimoriadny rýchlik ( Poprad-Tatry - ) Bratislava-Nové Mesto
- Nürnberg Hbf na 6. koľaji žst.
Bratislava-Nové Mesto © Addams (20020102/9:59) |
|
Rušeň ZSSK 240
135-4 s rušňom 1116 702-0
prichádzajúce zo žst. Bratislava
východ pre mimoriadny rýchlik ( Poprad-Tatry - ) Bratislava-Nové Mesto
- Nürnberg Hbf na 6. koľaji žst.
Bratislava-Nové Mesto © Addams (20020102/9:59) |
|
Rušeň ZSSK 240
135-4 s rušňom 1116 702-0 po príchode
zo žst. Bratislava východ pre mimoriadny rýchlik ( Poprad-Tatry - ) Bratislava-Nové Mesto
- Nürnberg Hbf na 6. koľaji žst.
Bratislava-Nové Mesto © Addams (20020102/10:00) |
|
Rušeň ZSSK 240
140-4 ( Bratislava-Nové Mesto 28. XI. 2001 - 9:32 hod.) ZSSK 240 140-4 loco ( Bratislava-Nové Mesto station 28. XI. 2001 - 9:32 AM) © Addams |
Ďalšie foto:
Odkazy/Links: