Železničná trať / Railway line
Jesenské - Tisovec
5. IX. 1874 sprevádzkovanie trate / line opening
( Zdroj/Source: 33 )
Navrhujú presunút časť kamiónovej dopravy na železnicu
BANSKÁ BYSTRICA
7. 06.2004 - Predstavitelia Tisovca chcú predíst možnému
zániku regionálnych železnicných tratí Jesenské – Tisovec
a Tisovec – Pohronská Polhora - Brezno
a zároveň vyriešit problém s nárastom kamiónovej dopravy
cez mesto. Navrhujú, aby sa časť kamiónovej dopravy presunula
na železnicu.
Od vstupu Slovenska do Európskej únie zaznamenali v Tisovci
výrazný nárast kamiónovej dopravy z Madarska smerom na
Poprad, prípadne Brezno. „Začína to byt velmi zložité.
Kamiónová preprava strpcuje život ludom a spôsobuje
devastáciu štátnej cesty,“ povedal na dnešnej tlačovej
besede v Banskej Bystrici tisovský primátor Peter Mináč.
Podla neho by presunutie casti dopravy na železnicu okrem
odlahčenia ciest zvýšilo rentabilitu regionálnej trate
prechádzajúcej cez mesto. Tisovčania by privítali, keby toto
presunutie zabezpečil regulatívmi Banskobystrický samosprávny
kraj, ked regionálne železnice prejdú do jeho správy. O
podporu pre svoje návrhy sa budú usilovat aj u ministra dopravy
Pavla Prokopoviča, ktorý Tisovec navštívi 18. júna počas
Dní mesta a 130. výročia sprevádzkovania trate Jesenské –
Tisovec.
Date: Fri, 09 Apr 2004
From: Zdenek Maruna
To: Kozuch Miro
Subject: LZ Drienok
Ahoj Miro,
v archivu jsme se Zdenkem Hrdinou narazili na spis o schvalovani
vozidel LZ Drienok. Ale nezjistili jsme, kde by se mela nachazet.
Nevedel bys nahodou ?
Znama fakta jsou:
* Byla to velmi mala zeleznicka. Mela rozchod 600 mm, asi jen
jednu lokomotivu (velmi lehkou) a nekolik malych drevenych
nakladnich vozu na polenove rezane drivi.
* Existovala asi jen kratkou dobu nekdy kolem roku 1930.
* Majitelem byly Lucebne zavody Hnusta-Likier.
* Zrejme nejak historicky souvisela se Salgotarianskou
zelezarskou spolecnosti, protoze ta byla uvadena jako puvodni
vyrobce nakladnich vozu
Z toho usuzuji, ze bud se zeleznice mohla nachazet nekde v
blizkosti Hnusti anebo aspon v zajmove oblasti Salgotarjanske
spolecnosti (tj. jih a vychod Slovenskeho Rudohor).
Nic vic se neda ze spisu vycist. Nejsou tam ani protokoly, ze
kterych by bylo jasne, kde se vlastne komise schazela. Vykresy
jsou podepsane v Hnusti-Likieru.
Zdenek
Date: Tue, 13 Apr 2004
From: Miroslav Kozuch
To: Zdenek Maruna
Subject: LZ Drienok
Ahoj,
Hladal som podla nazvu Drienok.
Nasiel som, ze je to niekde 48°53´, 18°58´ - co je vrch
Drieňok v blizkosti Mosoviec
48°42´, 19°15´ - opat vrch, pri obci Poniky
Mozem sa pozriet este do zoznamu historickych nazvov obci.
Hovoris, ze by to mohlo byt niekde v okoli Hnusti?
Asi pred 1 mesiacom som bol na burze zberatelskych predmetov, aj
starych pohladnic, a tam som videl pohladnicu obce Hnusta, kde
boli rozoznatelne kolaje (rozchod podla pohladu uzsi ako 1000
mm), kolaje veduce po ulice medzi domami v blastistvej ceste.
Pohladnica mohla byt z medzivojnoveho obdobia. Z druhej strany
ceruzkou dopisane - Hnusta, zeleznicne kolaje. Ale mohlo to byt
prave to co spominas.
Miro
Zoznam staníc / Station list:
km
podľa |
Kilometrická |
štatistické číslo Statistic No. |
umiestnenie budovy Building position |
názov
stanice / zastávky Station / Stop name |
Alternatívne
názvy Alternative names |
|
0 | 0, 000 | 138032 | oo | Jesenské [ 160-3 ] | Feledince; Feleď; Feled | |
1 | 1, 530 | 13823_ | o | Jesenské zastávka | Nová Feleď z.; Ujfeled mh. | |
5 | 5, 405 | 15093_ | o | Rimavské Janovce obec z | Janošovce n/Rim. z.; Jánosi mh. | |
6, 8 | most/bridge | |||||
7 | 7, 196 | 15043_ | o | Rimavské Janovce z | ||
11 | 11, 385 | 150334 | oo | Rimavská Sobota [ 175 ] | Rimaszombat | |
16 | 15, 605 | 15053_ | o | Čerenčany z | Cserencsén mh. | |
19 | 18, 703 | 15073_ | o | Veľké Teriakovce z | Malé Tirjakovce z.; Olajtörék mh. | |
21 | 20, 506 | 15083_ | o | Nižný Skálnik z | Alsósziklás mh. | |
22 | 21, 926 | 15323_ | o | Hrachovo z | Rimarahó mh. | |
24 | 24, 303 | 15313_ | o | Kociha z | ||
26 | 26, 385 | 15303_ | o | Rimavské Zalužany z | ||
27 | 27, 556 | 152934 | oo | Rimavská Baňa [ 607 ] | Rimabánya | |
31 | 31, 368 | 15283_ | o | Rimavské Brezovo z | Rimavská Brezovo z.; Rimabrezó mh. | |
33 | 33, 873 | 15273_ | o | Likier z | ||
35 | 35, 725 | 152231 | oo | Hnúšťa | Hnušťa Líkier z.; Nyustya Likér | |
15403_ | Hnúšťa-Mútnik (zrušená zastávka / canceled stop) | |||||
38, 635 | vlečka | |||||
38 | 38, 832 | 15263_ | o | Hnúšťa zastávka | ||
15253_ | Hačava nákladište (zrušená zastávka / canceled stop) | |||||
39, 978 | vlečka | |||||
40 | 40, 375 | 15243_ | o | Hačava skálie z | Hačava z.; Hacsavá mh. | |
41 | 41, 473 | 15233_ | o | Hačava z stanovište závorára | ||
44 | 44, 388 | 15213_ | o | Rimavská Píla z | Pila z.; Rimafürész mh. | |
46, 8 | ? zastávka | |||||
48 | 47, 924 | 15203_ | o | Tisovec mesto z | Tiszolc mh. | |
48, 13 | most/bridge | |||||
49 | 49, 447 | 151837 | oo | Tisovec [ 174-2 , 608 ] | Tiszolc |
číslo trate/Line No. | od/since |
173 | 1993 |
174 | 10. V. 2001 |
Strana vytvorená / Site created :
14-XI-1999 Posledná aktualizácia / Last update : 22-VII-2004 |
( http://www.rail.sk/arp/slovakia/history/h174-1.htm ) |