Železnica
Skalnaté Pleso KLD - Skalnaté
Pleso AÚ SAV
Železničná trať rozchodu 600 mm sa v pôvodnom
rozsahu rozkladala od priestranstva spod vyhliadkovej terasy Kabínkovej lanovej dráhy (KLD) T. Lomnica -
Skalnaté Pleso po južnej strane popri budove Visutej
lanovej dráhy (VLD) T. Lomnica - Skalnaté Pleso cez most
nad jedným z prítokov Skalnatého potoku vytekajúceho zo
Skalnatého plesa až k budove Astronomického ústavu SAV (AÚ
SAV), v ktorom sa nachádza hvezdáreň Encián.
Motívom stavby bolo zjednodušenie dopravy materiálu pre stavbu
AÚ SAV tesne po ulokčení výstavby VLD - nepodarilo sa mi však
zistiť, či pracovnej alebo verejnej.
Trať je upevnená drevenými neimpregnovanými podvalmi rôznej dĺžky - priemerne však 100 cm. Výnimku tvoria 4 železné podvaly, ktorých polohu a tvar (bokorys) zobrazuje obrázok 2.
V súčasnosti (3. VIII. 2001) existuje voči stavu k 24. IX. 2000 cca o 3 metre skrátený ešte zachovaný, nepoužívaný, značne poškodený úsek 2 (cca 15 m) pri južnej strane budovy KLD a používaný úsek 4 od západnej strany mostu do budovy AÚ SAV.
Kompletný používaný úsek (4) (13. IX. 2000/8:56)
© Addams
Východná časť používaného úseku (4) (13. IX. 2000/9:00)
© Addams
Západná časť používaného úseku (4) - most (13. IX.
2000/10:15)
© Addams
Strojovňa lanovej dráhy č. 253 (ARN) (13. IX. 2000/10:21)
© Addams
Úsek 1: úseky 1 - 3 boli
pravdpodobne takmer na rovine, čiže používali na pohon ľudskú
silu, preto existenciu hnacieho vozidla na tejto trati nepovažujem
za veľmi pravdepodobnú; obsahuje pozostatky drevených podvalov.
Nemôžem výlúčiť, že nesiahal aj ďalej západným smerom,
avšak nenašiel som tam už nič, čo by to potvrdzovalo.
Úsek 2 (s koľajnicami) : na strednej časti sa
nachádza skládka rôzneho odpadu, ktorú je však možné obísť,
železná cievka a plošinový vozeň (obr.) s rázvorom asi 665
mm, ktorý som odfotil 24. IX. 2000
Plošinový vozeň
pri budove VLD |
Úsek 3: Motívom pre zrušenie
sa v období 1992-3 stala výstavba čistiarne odpadových vôd (ČOV),
obsahuje v časti medzi úsekom 2 a úpätím svahu zakrývajúcim
ČOV pozostatky drevených podvalov
Úsek 4 (s koľajnicami) : so značným sklonom
je takmer priamy a na plynulú dopravu používa naviják
umiestnený v "garáži" AÚ SAV, v ktorého areále
som 13. IX. 2000 odfotil vozeň
so stenami na prednej a zadnej strane. Používaný zvršok je
vcelku obstojne udržovaný, o čom miestami svedčí nový
materiál použitý na upevňovanie spojok, ale i tu sa nachádzajú
odchýky cca +- 20 mm od pôvodného rozchodu 600 mm.
Addams 13. IX. 2000
"Vysokostenný" vozeň pri budove AÚ SAV
© Addams
Na Skalnatom plese boli dve úzkokoľajky. Jedna dodnes existuje a vedie od stanice lanovky ku hvezdárni a na ľudský pohon (s výnimkou úseku, kde vozík vyťahuje do kopca naviják) sa po nej vozia veľké ďalekohľady ( popísaná vyššie - pozn. Addams ). Druhá existovala niekde vo svahu nad hvezdárňou. Jeden človek ju v 70-tych rokoch videl z lanovky a popísal ju ako zvážnicu, na ktorej bol na lane jeden vozík, ale nebolo jasné čo a odkiaľ alebo kam to má voziť, dnes tam nikde nie je po nej ani stopa.
Vyššiepopísanú druhú lanovú dráhu som hľadal ( sedačkovú lanovku do Lomnického sedla asi autor nemyslel ), ale napriek tomu, že som tu nachodil takmer 2 km - nenašiel som ani stopu po obdobnej dráhe (bola však hustá hmla). Z popisu "zvážnicu, na ktorej bol na lane jeden vozík" je však možné usúdiť, že opisuje opäť len v súčasnosti čiastočne existujúcu trať 253). "Vozík" - pravdepodobne stále existujúci "vysokostenný" vozeň, ktorý však je používaný na prepravu akéhokoľvek ťažšieho materiálu (foto vyššie) medzi VLD/KLD a budovou AÚ SAV.
Addams 24. IX. 2000
Odkazy / Other information:
Strana vytvorená / Site
created : 06-XI-2000 Posledná aktualizácia / Last update : 20-V-2003 |
( http://www.rail.sk/arp/slovakia/history/h253.htm ) |