Železnica
Skalnaté Pleso KLD - Skalnaté Pleso AÚ SAV

Železničná trať rozchodu 600 mm sa v pôvodnom rozsahu rozkladala od priestranstva spod vyhliadkovej terasy Kabínkovej lanovej dráhy (KLD) T. Lomnica - Skalnaté Pleso po južnej strane popri budove Visutej lanovej dráhy (VLD) T. Lomnica - Skalnaté Pleso cez most nad jedným z prítokov Skalnatého potoku vytekajúceho zo Skalnatého plesa až k budove Astronomického ústavu SAV (AÚ SAV), v ktorom sa nachádza hvezdáreň Encián.
Motívom stavby bolo zjednodušenie dopravy materiálu pre stavbu AÚ SAV tesne po ulokčení výstavby VLD - nepodarilo sa mi však zistiť, či pracovnej alebo verejnej.

253most.gif / 8,03 kB

Trať je upevnená drevenými neimpregnovanými podvalmi rôznej dĺžky - priemerne však 100 cm. Výnimku tvoria 4 železné podvaly, ktorých polohu a tvar (bokorys) zobrazuje obrázok 2.

253vld.gif / 3,64 kB

V súčasnosti (3. VIII. 2001) existuje voči stavu k 24. IX. 2000 cca o 3 metre skrátený ešte zachovaný, nepoužívaný, značne poškodený úsek 2 (cca 15 m) pri južnej strane budovy KLD a používaný úsek 4 od západnej strany mostu do budovy AÚ SAV.

Kompletný používaný úsek (4) (13. IX. 2000/8:56)
Kompletný používaný úsek (4) (13. IX. 2000/8:56)
©
Addams

Východná časť používaného úseku (4) (13. IX. 2000/9:00)
Východná časť používaného úseku (4) (13. IX. 2000/9:00)
©
Addams

Západná časť používaného úseku (4) - most (13. IX. 2000/10:15)
Západná časť používaného úseku (4) - most (13. IX. 2000/10:15)
©
Addams

Strojovňa lanovej dráhy č. 253 (ARN) (13. IX. 2000/10:21)
Strojovňa lanovej dráhy č. 253 (ARN) (13. IX. 2000/10:21)
©
Addams

Úsek 1: úseky 1 - 3 boli pravdpodobne takmer na rovine, čiže používali na pohon ľudskú silu, preto existenciu hnacieho vozidla na tejto trati nepovažujem za veľmi pravdepodobnú; obsahuje pozostatky drevených podvalov. Nemôžem výlúčiť, že nesiahal aj ďalej západným smerom, avšak nenašiel som tam už nič, čo by to potvrdzovalo.
Úsek 2 (s koľajnicami) : na strednej časti sa nachádza skládka rôzneho odpadu, ktorú je však možné obísť, železná cievka a plošinový vozeň (obr.) s rázvorom asi 665 mm, ktorý som odfotil 24. IX. 2000

Plošinový vozeň pri budove VLD Plošinový vozeň pri budove VLD - pôdorys

Plošinový vozeň pri budove VLD
(24. IX. 2000 bol ešte na koľajniciach, ale 3. VIII. 2001 už na jeho predošlom mieste koľajnice neboli)
©
Addams

Úsek 3: Motívom pre zrušenie sa v období 1992-3 stala výstavba čistiarne odpadových vôd (ČOV), obsahuje v časti medzi úsekom 2 a úpätím svahu zakrývajúcim ČOV pozostatky drevených podvalov
Úsek 4 (s koľajnicami) : so značným sklonom je takmer priamy a na plynulú dopravu používa naviják umiestnený v "garáži" AÚ SAV, v ktorého areále som 13. IX. 2000 odfotil vozeň so stenami na prednej a zadnej strane. Používaný zvršok je vcelku obstojne udržovaný, o čom miestami svedčí nový materiál použitý na upevňovanie spojok, ale i tu sa nachádzajú odchýky cca +- 20 mm od pôvodného rozchodu 600 mm.

Addams 13. IX. 2000

"Vysokostenný" vozeň pri budove SHMÚ
"Vysokostenný" vozeň pri budove AÚ SAV
©
Addams

Na Skalnatom plese boli dve úzkokoľajky. Jedna dodnes existuje a vedie od stanice lanovky ku hvezdárni a na ľudský pohon (s výnimkou úseku, kde vozík vyťahuje do kopca naviják) sa po nej vozia veľké ďalekohľady ( popísaná vyššie - pozn. Addams ). Druhá existovala niekde vo svahu nad hvezdárňou. Jeden človek ju v 70-tych rokoch videl z lanovky a popísal ju ako zvážnicu, na ktorej bol na lane jeden vozík, ale nebolo jasné čo a odkiaľ alebo kam to má voziť, dnes tam nikde nie je po nej ani stopa.

Zdeněk Maruna

Vyššiepopísanú druhú lanovú dráhu som hľadal ( sedačkovú lanovku do Lomnického sedla asi autor nemyslel ), ale napriek tomu, že som tu nachodil takmer 2 km - nenašiel som ani stopu po obdobnej dráhe (bola však hustá hmla). Z popisu "zvážnicu, na ktorej bol na lane jeden vozík" je však možné usúdiť, že opisuje opäť len v súčasnosti čiastočne existujúcu trať 253). "Vozík" - pravdepodobne stále existujúci "vysokostenný" vozeň, ktorý však je používaný na prepravu akéhokoľvek ťažšieho materiálu (foto vyššie) medzi VLD/KLD a budovou AÚ SAV.

Addams 24. IX. 2000

Odkazy / Other information:

  • Úzkorozchodné dráhy - diskusné fórum časopisu K-Report

  • Späť na " Z histórie slovenských železničných tratí "Späť na " Z histórie slovenských železničných tratí "

    Back to " From History of slovakian Railway lines "Back to " From History of slovakian Railway lines "

    Strana vytvorená / Site created : 06-XI-2000
    Posledná aktualizácia / Last update : 20-V-2003
    ( http://www.rail.sk/arp/slovakia/history/h253.htm )