PRIEMYSELNÉ
A LESNÉ ÚZKOROZCHODNÉ TRATE
V OKOLÍ SMOLENÍC
Autor: M.Enler
spracovali J. Karovič, V. Hlávek
Dnes pri pešom presune po zvyškoch úzkych tratí už pre nás azda ani nebude výrazne postrehnuteľný fakt, že sa jednalo o dva systémy: starší, čo bola lesná konská dráha s rozchodom 760 mm rozvetvená v priestore lesov okolo Majdánu, medzi Hornými Orešanmi a Lošoncom, ktorá i skôr vznikla, ale i skôr zanikla a parný rušeň vlastne na nej nikdy nejazdil; a potom - ten novší systém, čo bola trať s rozchodom 600 mm, stýkajúca sa s lesnou železnicou na Majdáne a majúca značne široký záber v krajine - od hranice chotára obce Sološnica na Kolovrátku až po dobrovodské lesy, kde siahala až takmer pod Bradlo. Avšak čas, ktorý uplynul od jej smutného konca, sa nám blíži k štyridsiatke...
Stručne z histórie
Gróf Jozef Pálffy (1853 -
1920) začal v roku 1880 v úzkej doline pod Majdánom pri Horných Orešanoch
výstavbu chemického závodu, v ktorom sa suchou destiláciou
malo spracúvať bukové drevo na výrobky: octan vápenatý,
kyselina octová a acetón. Vedľajším produktom bolo drevné
uhlie. V roku 1883 bola stavba dokončená. Za účelom
zrýchlenia dopravy dreva do závodu sa začala stavať
úzkorozchodná 760 mm lesná železnica s animálnou - konskou
trakciou. Jedna vetva viedla zo závodu k Hornej Parine, cez
Starú Bohatú a Nové Domy ku Klokoču (14 km). Z nej
odbočovala pri hájovni Stará Bohatá trať na Prehybe cez
Dlhý vrch, Polomy, Mesačnú k hájovni Kolovrátok a končila
sa na rozhraní chotárov Doľany - Sološnica (8 km). Druhá
dôležitá trasa viedla z Majdánu na Uhlište, Polámané,
pod Veterlín a až pod Záruby (14 km). Tento úsek viedol
najbližšie k dnešnej rekreačnej oblasti Jahodník. Z hlavnej
trate ku Klokoču viedla ešte odbočka cez dolinu Kamenné
mlieko do Vydatej (5 km) a ďalšia odbočka do doliny Zabité.
Údajne viedli aj dve odbočky zo závodu na Rybnikárku a na
pílu s dĺžkou asi 6 km.
Okrem tejto: siete sa stavali aj ďalšie odbočky s
dĺžkou cca: od 2 do 5 km, ktoré však boli len dočasné,
podľa momentálnej potreby ťažby dreva. Krátka samostatná
trať viedla v priestore pod vrchom Komperek (Kŕč) a
dopravovalo sa ňou drevo len k šmykom, ktorými sa ďalej
spúšťalo k ceste povyše vápenky pri závode. Celá sieť
týchto dráh s animálnou trakciou mala vyše 40 km tratí.
Využívalo sa na nich klesanie smerom k závodu. Prázdne
dvojnápravové drevené vozne vytiahli kone do lesov ku
skládkam, ale späť do závodu išli samospádom, pričom
rýchlosť súprav obmedzovali brzdári, aby nedošlo k
vykoľajeniu. Menšie protisvahy na tratiach prekonávali
zotrvačnosťou. Tento rozvetvený systém zanikol po 2. svetovej
vojne a demontáž traťových zvrškov prebiehala cca do
polovice päťdesiatych rokov.
Majdan - foto 17.9.2000 Prestavané
depo motorovej trakcie (© M. Kozuch)
Chemická továreň potrebovala okrem dreva
aj iné suroviny a bolo potrebné odvážať aj hotové
výrobky. Po vybudovaní štátnej dráhy z Trnavy do Smoleníc
(v decembri 1897), kedy železničnú stanicu situovali medzi
obcami Smolenice a Trstín, mali už furmani oveľa kratšiu
cestu k železnici. Vedenie závodu dalo postaviť priemyselnú
železnicu s rozchodom 600 mm z továrne na stanicu (v r. 1899,
v dĺžke 10 km), a potom ďalej až na Dobrú Vodu (1901 -1903;
22 km), kde sa v tom čase vybudoval pobočný závod s rovnakým
výrobným programom. Na trase pri obci Smolenice bola jedna
výhybňa nazývaná Drušplac. Na trati na Dobrú Vodu boli
výhybne tri: Švajčiarka (pri Naháči), Katarínka a Planinka.
V roku 1917 talianski vojnoví zajatci stavali pokračovanie
trate s rozchodom 600 mm zo závodu (Majdán) cez Dolnú Parinu a
Poraj ( v chotári Horných
Orešian ). Dokončili ju v r. 1920. Z Dobrej Vody ďalej boli
postavené trate do Širokej, Lukačkového jarku a Mlyna.
Spolu s koľajami v závode, skladoch a výhybniach mala táto
úzkokoľajka až do svojej likvidácie v rokoch 1960 -1961 okolo
70 km.
Vo väčšine prameňov sa uvádza, že na priemyselnej
železničke jazdilo 6 parných a 5 dieselových lokomotív, 2
drezíny, 2 osobné a 140 nákladných vozňov. Dve parné
lokomotívy boli štvornápravové (Goliath a Ludko) a štyri
trojnápravové (Republika, Pavlína, Lucia a Mena). Do
dnešných časov sa zachovala iba “Republika” , ktorú
vystavili po zrušení dráhy ako pomníček na priestranstve
pri Majdáne. Stávala tam asi do r. 1988. Dnes sa nachádza na
Štiavničke pri Hronci ako fyzicky zachránený exponát múzea ČHŽ .
Cesta vlaku na Dobrú
Vodu , kde boli značne náročné podmienky (serpentíny),
trvala jednu a pol hodiny, späť jednu hodinu. Silnejšie
lokomotívy utiahli až 10 vozňov so záťažou 20 t, menšie
len 6 vozňov. Medzi chemickou továrňou a stanicou jazdili
vlaky s dĺžkou až 30 m, pričom cesta trvala 40 minút. V
nedeľu sa jazdilo len výnimočne.
Pred druhou svetovou vojnou a počas nej bolo vedenie
závodu v nemeckých rukách. Vtedy sa trať s rozchodom 600 mm
predlžovala na Huty a Kolovrátok.
Ku koncu päťdesiatych rokov sa miestne zdroje dreva
vyčerpali a drevo sa do závodu muselo dovážať z iných
oblasti Slovenska - ČSD. Na údržbu úzkokoľajky sa dávalo
pomerne málo, takže sa postupne stávala stále menej
rentabilnou. Navyše začiatkom šesťdesiatych rokov začala
prekážať stavbe nového závodu, dnešného Chemolaku, ktorý
je situovaný priamo pri železničnej stanici trate Trnava - Kúty .
O zaniknutej úzkokoľajke v Malých Karpatoch
ŠTEFAN JASTRABÍK
Od roku 1976 sú Malé Karpaty chránenou
krajinnou oblasťou, v ktorej sa zabezpečuje zvýšená ochrana
najcennejších skvostov našej prírody, aby sa zachovali nielen
pre súčasné, ale aj budúce generácie. Návštevníci nájdu
v nich uspokojenie svojich rôznorodých záujmov. Na svoje si
prídu jaskyniari, botanici, ornitológovia i obdivovatelia
fauny. No uzda najviac je tých, ktorí sem prichádzajú
nadýchať sa zdravého horského vzduchu a poprechádzať sa po
lesných chodníkoch.
Cieľom môjho článku je všimnúť si kuriozitu tej častí
Malých Karpát, ktorá sa nachádza medu Hornými Orešanmi,
Smolenicami a Dobrou Vodou, kde pohorie kulminuje pásmom
najvyšších končiarov: Zárubami (768 m). Veterlínom (724 m)
a Havranicou (737 m), ktoré pokladáme aj za najkrajšiu oblasť
horstva. Pod týmito končiarmi vznikol v predchádzajúcom
storočí chemický priemysel a vďaka vedecko-technickému
pokroku vybudovali pri Smoleniciach v šesťdesiatych rokoch
veľký moderný závod na výrobu nástrekových hmôt.
Pred 21 rokmi zrušili úzkokoľajnú železnicu premávajúcu
medzi Smolenicami a Dobrou Vodou a aj jej odbočky do hlbokých
losovi Malých Karpát, ktoré slúžili vyše 60 rokov na
dovážanie surovín (dreva) a na odvoz výrobkov z chemického
závodu v Horných Orešanoch a v Dobrej Vode.
Spomínaná úzkokoľajka je dnes už iba historickou spomienkou.
Pripomínajú nám ju spomienky pamätníkov, fotografické
zábery, zarastená trasa a zakonzervovaná lokomotíva
vystavená ako pamiatkový predmet v starom chemickom závode na
priestranstve pred závodným klubom.
Keď gróf Jozef Pálffy založil roku 1883 chemická továreň,
umiestnil ju v úzkej doline
pod Majdánom, v katastri obce Horné Orešany. Teda v
bezprostrednej blízkostí surovinovej základne. Jeho rozsiahle
lesy poskytovali ročne tisíce kubíkov palivového i
úžitkového dreva. Začal ho spracovávať suchou destiláciou
v novotu závode. Doprava dreva do závodu a odvoz výrobkov
konskými záprahmi bolí pomalé a veľmi brzdili rozvoj
výroby.
Otvorenie osobnej i nákladnej dopravy na železnici
Trnava - Kúty roku 1898 umožnilo rýchlejší odvoz
výrobkov zo závodu a podnietilo majiteľa továrne urýchlene
vybudovať úzkokoľajnú železnicu medzi závodom a
železničnou stanicou Smolenice. Budovali ju v rokoch 1898 až
1903, keď ju predĺžili do novovybudovaného pobočného
závodu v Dobrej Vode. Postupne vybudovali úzkokoľajné
odbočky aj do lesných stredísk, kde zvážali zásoby dreva.
Pred likvidáciou roku 1960 mala úzkokoľajka spolu 70 km. Z
toho hlavná tepna zo závodu na smolenickú železničnú
stanicu merala 10 km a odtiaľ do Dobrej Vody 22 km. Premávalo
na nej šesť parných a päť dieselových lokomotív, dve
dreziny, dva osobné motorové vozy a 140 nákladných vagónov.
Okrem úzkokoľajky v lesoch okolo závodu postupne vybudovali
konskú železnicu. Mala rozpätie koľajníc 760 mm a jej úseky
dovedna merali 90 km. Jedna trasa, 14-kilometrová, ujedla zo
závodu cez Majdán, Uhlište, Polámané pod Veterlín k
Zárubám. Druhá, tiež 14 kilometrová, ujedla k Hornej Parine
cez Stará Bohatá, Nové Domy ku Klokoču. Ostatné trasy boli
kratšie a podľa potreby ich premiestňovali.
Úzkokoľajku zo závodu do Smoleníc a Dobrej Vody stavali
cudzinci. Bolí to zväčša Poliaci, Taliani a Chorváti.
Tunajší ľud ich nazýval “barábli". Trasu zo závodu
na Dolnú Parinu a Poraj stavali roku 1917 talianski zajatci,
prevrat roku 1918 prerušil ich práce. Dokončili ju až roku
1920. V období druhej svetovej vojny ju predĺžili na Huty a
Kolovrátok.
Všetky horské dopravné trasy sa mierne zvažovali k závodu,
čo umožňovalo samočinná dopravu dreva. Prázdno súpravy
vagónov vytuhli kone na svahy ku skládkam a odtiaľ naložené
drevom išli zotrvačnosťou do hlavného skladu pri závode. Na
prudkých svahoch museli brzdári hamovať, aby sa naložené
vagóny nevykoľajili. Doprava však na niektorých úsekoch
nebola plynulá. Naložené súpravy často uviazli v údoliach,
lebo zotrvačnosť získaná dolu svahom nestačila tlačiť
súpravu hore svahom.
Tento nedostatok sa podujal odstrániť robotník Tomáš
Štibraný (zomrel 1932).
Na želanie majiteľa prestaval chybné trasy a dal im taký
sklon, aby naložené súpravy vagónov svojou zotrvačnosťou
vybehli hore svahom a pokračovali v ceste ďalej. Tak odstránil
namáhavá prácu s vytláčaním naložených súprav, ktorú
museli vykonávať robotníci. Menovaný sa potom stal vedúcim
skupiny robotníkovi, ktorí zavážali drevo po úzkokoľajkách
do hlavného skladu.
Dnes už iba stopy koľajníc prezrádzajú oných 70 kilometrov
úzkokoľajnej železničky. Možno vás prekvapia na túre pud
Velerlínom, kde zelená značka vedie častou železničky
úbočím Cela ku kaňonu nad Vlčiarnou (križovatka s modrou
zn.)
(Krásy Slovenska, č.10, roč. LVIII., 1981)
Smolenice - Hrabník (s
odbočkami) - animálny pohon
žst. Smolenice - Lošonec - úzkokoľajka používaná chemickou
fabrikou
(23/97)
číslo trate/Line No. | od/since |
407 | 6. III. 2000 |
423 | 5. III. 2001 |
Odkazy/Links: