ŽSR schválili poradie uchádzačov o prenájom
polikliník
BRATISLAVA 7. 11.2004 - Správna rada ŽSR už schválila poradie uchádzačov o prenájom
železničných zdravotníckych zariadení. Poradie stanovila
výberová komisia zložená zo zástupcov oboch železničných
spoločností, Správnej rady ŽSR a
MDPT SR. Hovorkyňa ŽSR Nela
Blašková informovala agentúru SITA, že v prípade
bratislavskej železničnej nemocnice s poliklinikou sa
najúspešnejšou stala firma Novapharm, s.r.o. Bratislava. Pri
ponukách týkajúcich sa košickej nemocnice najviac oslovila
ponuka spoločnosti Železničné zdravotníctvo, s.r.o.,
Košice. Z ponúk na prenájom zvolenskej polikliniky komisia
vybrala ponuku Eurotrade Slovakia, s.r.o., Lučenec.
Železničná poliklinika s.r.o. Žilina skončila ako prvá
medzi záujemcami o prenájom žilinskej polikliniky.
V najbližších dňoch začnú rokovania o uzatvorení zmluvy o
budúcej zmluve na prenájom zdravotníckych zariadení s týmito
spoločnosťami. Návrhy týchto zmlúv bude schvaľovať
Správna rada ŽSR . Následne budú
musieť víťazi splniť podmienky na poskytovanie zdravotnej
starostlivosti v súlade s platnou legislatívou - získať
licencie na poskytovanie zdravotnej starostlivosti na
príslušnom vyššom územnom celku, súhlas na zaradenie do
siete zdravotníckych zariadení od Ministerstva zdravotníctva
SR a potrebné je aj poverenie na posudzovanie zdravotnej a
zmyslovej spôsobilosti od MDPT . Až
po splnení týchto podmienok začnú rokovania o nájomnej
zmluve medzi ŽSR a budúcim
nájomcom.
Železnice nemajú staré zmluvy, NKÚ chce kontrolu
8.11.2004, Braňo Dobšinský -
Prísna evidencia zmluvných partnerov so ŽSR sa začala vykonávať až v auguste 2003.
Dovtedy tam vládol chaos. Hovorkyňa ŽSR Kornélia Blašková denníku SME priznala, že
generálne riaditeľstvo Železníc neeviduje všetky zmluvy,
ktoré v minulosti podpísalo.
Povedala: "Nemôžeme vylúčiť existenciu aj iných
zmlúv, ako sú dnes evidované na Generálnom riaditeľstve ŽSR , keďže k sprísneniu dodržiavania
centrálnej evidencie zmlúv došlo až po príchode súčasného
šéfa ŽSR Veselku."
Neporiadok v zmluvách zabraňuje vykonávať transparentnú
kontrolu zadlženého štátneho podniku z minulosti.
Predseda Najvyššieho kontrolného úradu Jozef Stahl považuje
situáciu v ŽSR za zarážajúcu:
"Zmluvy musia byť presne evidované, pretože ide o
finančné prostriedky z daní občanov. Ak to tak nie je, ide o
nedostatočnú činnosť manažmentu."
Jej dôsledkom bude vyvodenie zodpovednosti. Stahl SME povedal,
že ak sa naše informácie potvrdia, navrhne voči zodpovedným
pracovníkom vedenia štátnych železníc patričné postihy - a
to aj v osobnej rovine.
"Chaos v evidencii zmlúv vyvoláva už sám osebe
pochybnosť. Táto situácia i dôvody, prečo vznikla, môže
viesť k rôznym nečestným a netransparentným aktivitám v
štátnych železniciach." Šéf NKÚ preto prichystá v ŽSR v najkratšom čase kontrolu.
Minister dopravy Pavol Prokopovič bol reakciou ŽSR pre SME takisto nepríjemne zaskočený.
Najskôr jej nechcel uveriť: "Nemám takéto informácie.
Osobne som presvedčený, že evidencia zmlúv na železnici,
samozrejme, je." Potom dodal: "Osobne si to
preverím."
Nezávislí: Niečo za niečo
8.11.2004,
BRATISLAVA - Viacerí nezávislí poslanci požadujú za podporu
návrhu štátneho rozpočtu na rok 2005 investície v
regiónoch, z ktorých pochádzajú. Polka chce, aby ŽSR previedli na mesto Turzovka nepotrebné pozemky,
ktoré sa nachádzajú v strede mesta. Abelovský požaduje
peniaze na dostavbu športovej haly vo Zvolene. "Nie je to
však ultimatívna požiadavka, že ak mi nedajú peniaze, tak
rozpočet nepodporím," zdôraznil.
Gabriel a Pinkava sú za dodržanie prísľubu, ktorým sa štát
zaviazal automobilke PSA Peugeot Citroen, že vybuduje k fabrike
obchvat mesta. Hovorca ministerstva financií Papanek uviedol,
že ministerstvo bude s nezávislými poslancami ešte len
rokovať a predtým o ich požiadavkách nechcú polemizovať.
Železnice sa rozdelia na nákladnú a osobnú dopravu.
Príležitosť na odstupné a odchodné
8.11.2004, Miro Devínsky -
Od prvého januára budúceho roka sa ZSSK rozdelí na dva
samostatné podniky. Jeden bude zabezpečovať osobnú a druhý
nákladnú dopravu. K rozdeleniu ZSSK na dve
spoločnosti vedú dva základné dôvody. Po prvé je to
diametrálne odlišný spôsob podnikania v nákladnej a osobnej
preprave. Nákladná preprava je orientovaná na profit, avšak
osobná doprava je verejnou službou. Z dlhodobého hľadiska
pritom dochádza ku krížovému financovaniu osobnej prepravy
tak v prevádzke, ako napríklad aj pri investíciách. Druhým
dôvodom na rozdelenie je súčasný vzťah so štátom. Osobná
preprava je napojená na štátny rozpočet a samotný štát
určuje a reguluje cenu cestovného a určí, koľko z rozpočtu
vyčlení na osobnú prepravu v rámci výkonov vo verejnom
záujme. Nákladná preprava až na poplatok za použitie
železničnej dopravnej cesty je, naopak, nezávislá od štátu.
Navyše ZSSK sa musí vyrovnať so vzrastajúcou konkurenciou
zo strany cestnej dopravy a zaznamenáva straty najmä vo
vnútroštátnej preprave. Preto sa jej nedarí dosahovať
plánované hospodárske výsledky, aj keď na to existujú
niektoré objektívne dôvody. Napríklad pokles tržieb
železníc spôsobil najmä prechod prepravcov na výhodnejšiu a
lacnejšiu cestnú prepravu. Tržby taktiež poklesli v dôsledku
nepriaznivého vývoja kurzu slovenskej koruny a amerického
dolára. Poklesli aj tržby z prepravy cestujúcich, ktorú okrem
iného ovplyvnilo aj zvýšenie cestovného od prvého januára
2004 z titulu zvýšenia DPH. Na nižší počet cestujúcich
pritom vplýva aj znížená mobilita obyvateľstva v dôsledku
pretrvávajúcej nezamestnanosti, atď.
Rozdelenie spoločnosti by malo taktiež priniesť zníženie
nákladov, a tým aj možnosť cenovo, čiže konkurenčne sa
priblížiť k cestnej doprave. O rozdelení spoločnosti
rozhodla v júli tohto roku vláda SR. Proces delenia je však o
to náročnejší, že ZSSK v tomto roku zavádza systém procesného
riadenia. Od prvého januára budúceho roka však začnú obe
nové spoločnosti fungovať s novými procesnými štruktúrami.
Samotné delenie je zložitý a časovo náročný proces, ktorý
si vyžadzuje vyriešiť prechod práv a povinností
vyplývajúcich z pracovnoprávnych vzťahov v súlade so
Zákonníkom práce a množstvom ďalších právnych úkonov.
Vedenie ZSSK však nepochybuje, že termín rozdelenia sa
dodrží a bude zabezpečená plynulá prevádzka a aj obchodné
činnosti bez obmedzenia. Naopak, po úspešnej transformácii by
mali obe spoločnosti postupne zvyšovať kvalitu svojich
služieb.
Zavádzanie procesného riadenia v ZSSK je však spojené
aj so znižovaním počtu pracovníkov v ZSSK . Riaditeľ odboru
komunikácie ZSSK PhDr. Miloš Čikovský v tejto súvislosti
zdôraznil: "Nový systém riadenia určite prinesie aj
zníženie počtu našich pracovníkov. Predpokladáme že sa
uvoľní približne 1500 pracovníkov. Železničná spoločnosť
Slovensko, a.s., (osobná doprava) bude mať 4729 zamestnancov a
Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s., (nákladná
doprava) bude mať 12 245 zamestnancov. Najväčší nápor na
znižovanie počtu zamestnancov očakávame k 31. decembru 2004,
keďže nadbytoční zamestnanci budú určite chcieť využiť
možnosť získať odstupné a odchodné podľa platnej
kolektívnej zmluvy. Súvisí to s tým, že organizačná zmena
sa uskutočňuje k dátumu 1. 1. 2005 a vyplácanie odstupného
je viazané práve na tento dátum. Zároveň možno
predpokladať, že v priebehu budúceho roka už nepríde k
takým zásadným organizačným zmenám, na základe ktorých by
zamestnanci mohli dostať odstupné." Rozdelením ZSSK na dve nové
spoločnosti príde aj k rozdeleniu parku koľajových vozidiel.
Okrem približne 100 univerzálnych elektrických rušňov,
ktoré sa v súčasnosti používajú na dopravu rýchlikov a
prímestských vlakov, budú do spoločnosti pre osobnú dopravu
presunuté aj koľajové vozidlá určené výhradne na osobnú
dopravu (osobné vozne, motorové a elektrické jednotky). Park
lokomotív v spoločnosti pre nákladnú dopravu bude s
dostatočnou rezervou pokrývať potreby nákladnej dopravy a je
v stave zvládnuť nárast výkonov až o 50 percent v porovnaní
so súčasnosťou. Vedenie ZSSK však očakáva, že po vstupe strategického
investora príde k obnove mobilného parku a postupný prechod od
kvantity ku kvalite.
Privatizácia železničnej nákladnej dopravy?
Na kompetentných miestach sa veľa diskutuje aj o
privatizácii železničnej nákladnej dopravy. MDPT , ako jediný
akcionár ZSSK , vyhlásilo ponuku na predkladanie dokladov,
ktoré majú preukázať splnenie podmienok na poradenstvo pri
privatizácii majetkovej účasti štátu v nákladnej
železničnej doprave a pri výbere najvhodnejšieho investora.
Záujem prejavilo deväť spoločností. Pracovníci ministerstva
z nich vybrali sedem, ktoré by mali predložiť ponuky do
užšej súťaže. Súťaž na odpredaj nákladnej dopravy bude
medzinárodná a každá spoločnosť, ktorá splní určené
kritériá a bude akceptovať podmienky tendra, dostane možnosť
uchádzať sa o vstup do slovenskej železničnej dopravy.
Strata ZSSK za 9 mesiacov dosiahla 781 miliónov Sk
Bratislava 8. 11.2004 - ZSSK hospodárila za
prvých 9 mesiacov tohto roka so stratou 781 miliónov Sk, čo
predstavuje o 158 miliónov Sk lepší výsledok, ako
predpokladal plán. Náklady spoločnosti v sledovanom období
dosiahli 18,423 miliardy Sk a výnosy 17,642 miliardy Sk.
Informoval o tom hovorca ZSSK Miloš Čikovský. Náklady síce prekročili
plánovanú sumu o 368 miliónov Sk, výnosy však takisto
vzrástli, až o 526 miliónov Sk.
Na nákladoch mala najvyšší podiel úhrada za železničnú
dopravnú cestu, a to 28,5 %. Na celkových nákladoch sa ďalej
podieľali ostatné služby 23 %, osobné náklady takmer 22 %,
spotrebované nákupy takmer 14 %. Podiel odpisov a rezervných
položiek dosiahol vyše 7 %. Najväčšiu položku výnosov
tvorili tržby z prepravy 12,334 miliardy Sk a úhrada zo
štátneho rozpočtu v objeme 3,247 miliardy Sk. Prevádzkové
výnosy dosiahli 1,596 miliardy Sk a finančné výnosy 376
miliónov Sk.
Od januára do konca septembra prepravila spoločnosť niečo
vyše 37 miliónov ton tovarov a plán prepravy splnila na 99 %,
no v porovnaní s minulým rokom prepravila asi o 2 % tovarov
viac. Ďalší prepad zaznamenala vnútroštátna prekládka, až
15 % oproti predchádzajúcemu roku, čo vyjadruje nižší objem
takmer o 1 miliónov ton. Naopak, vývoz bol na úrovni roku 2003
a v segmentoch dovoz i tranzit si ZSSK polepšila až o 7
%. Napriek týmto výsledkom sa spoločnosti nedarilo napĺňať
plán tržieb v nákladnej preprave, ktorý realizovala na 95 % v
objeme 10,727 miliardy. Sk.
Kým medzinárodná preprava tovarov má stúpajúcu tendenciu,
vnútroštátna preprava zaznamenáva výrazný pokles, ktorý
súvisí predovšetkým s cenovou politikou cestných dopravcov.
Výrazný vplyv na pokles prepravy tovarov po železnici má
neharmonizované prostredie pre podnikanie na dopravnom trhu,
predovšetkým v súvislosti s vysokým zaťažením
železničnej dopravy poplatkami za použitie infraštruktúry.
Tie predstavujú u nákladnej dopravy 35 % nákladov na
činnosť, u osobnej dopravy 24 %. Cieľom transformácie a
napokon aj privatizácie nákladnej dopravy je zastaviť
nepriaznivé tendencie a oživiť železnicu ako celok.
Naďalej sa MDPT nedarí zastaviť pokles počtu prepravených
cestujúcich, keď za sledované obdobie prepravila 37,3 milióna
osôb. Za 9 mesiacov tohto roka cestovalo v osobných vlakoch ZSSK o 830 000 menej
cestujúcich ako v roku 2003. Ceny základného cestovného vo
vlakoch stúpli v januári v priemere o 10 %, čo sa snažila
spoločnosť kompenzovať zjednodušením podmienok poskytovania
zliav pre rôzne skupiny obyvateľov. Tržby z prepravy osôb ZSSK plnila aj napriek
nižšiemu počtu pasažierov na 98 %.
Vývoj zamestnanosti ovplyvnila pokračujúca snaha zvyšovať
efektívnosť vo firme i prípravy na ďalšiu transformáciu. Od
začiatku roka klesla zamestnanosť v ZSSK o 475 osôb a k
30. septembru ZSSK zamestnávala 17 950 ľudí. Najviac
zamestnancov, ktorí opustili ZSSK , bolo z Divízie nákladnej prepravy, čo
súviselo najmä s ukončením prepravy spešnín v júni tohto
roka a rušením miest colných deklarantov v pohraničných
priechodových staniciach po vstupe Slovenska do EÚ. Zníženie
počtu zamestnancov ovplyvnil aj prenájom Tatranských lanových
dráh a prechod týchto pracovníkov k novému
zamestnávateľovi.
Do konca roka by malo Železničnú spoločnosť
opustiť 1 000 zamestnancov
Bratislava 8. 11.2004 - ZSSK by malo v
dôsledku zavádzania procesného riadenia, ktoré sprevádza
rozdelenie firmy, opustiť do konca tohto roka 1 000
nadbytočných zamestnancov.
Od 1. januára 2005, keď sa spoločnosť transformuje na dva
subjekty, bude v radoch železničiarov pôsobiť už len 16 700
pracovníkov, uviedol hovorca ZSSK Miloš Čikovský. Železničná spoločnosť
Slovensko, a. s., ktorá bude prevádzkovať osobnú dopravu,
zamestná približne 4 700 pracovníkov, nákladný dopravca
Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a. s., asi 12 000.
"Najväčší nápor na znižovanie počtu pracovníkov
očakávame k 31. decembru 2004, keďže nadbytoční zamestnanci
budú určite chcieť využiť možnosť získať zaujímavé
odstupné a odchodné podľa platnej kolektívnej zmluvy.
Súvisí to s tým, že organizačná zmena sa uskutočňuje k 1.
januáru 2005 a vyplácanie odstupného je viazané práve na
tento dátum," konštatoval Čikovský. V priebehu budúceho
roka by už k zásadným organizačným zmenám, na základe
ktorých by zamestnanci mohli dostať odstupné, dôjsť nemalo.
Rozdelením ZSSK na dve nové spoločnosti dôjde aj k rozdeleniu
parku koľajových vozidiel. Do spoločnosti pre osobnú dopravu
pôjde približne 100 univerzálnych elektrických rušňov,
ktoré ZSSK v súčasnosti používa na dopravu rýchlikov a
prímestských vlakov, a takisto koľajové vozidlá určené
výhradne na osobnú dopravu. K tomuto parku koľajových
vozidiel prejde do spoločnosti pre osobnú dopravu aj rušňový
personál. Park lokomotív pre osobnú dopravu postačuje na
súčasné očakávané prevádzkové výkony do roku 2008.
Park lokomotív, ktorý sa presunie do spoločnosti pre
nákladnú dopravu, bude s dostatočnou rezervou pokrývať
potreby nákladnej dopravy a je v stave zvládnuť nárast
výkonov až o 50 % v porovnaní s dneškom.
V súčasnosti pracuje ZSSK na ocenení svojho majetku, ako aj na projekte
rozdelenia spoločnosti. Vláda SR o ňom rozhodla v júli tohto
roka. Proces delenia je navyše sprevádzaný zavádzaním
systému procesného riadenia v ZSSK . Svoju 100-%
účasť v nákladnom dopravcovi plánuje MDPT v budúcom roku
predať, za čo očakáva výnos 15 až 20 miliárd Sk. V
súčasnosti prebieha tender na privatizačného poradcu, ponuku
predložilo 6 subjektov.
Pendolino asi příští týden překoná 32 let starý
rychlostní rekord
PRAHA 8. 11.2004
- Rychlovlak Pendolino
asi příští týden překoná 32 let starý rychlostní rekord,
který vytvořila lokomotiva řady 124. Tehdy jela po okruhu
rychlostí 219 kilometrů v hodině. Pendolino by příští týden
mělo zahájit rychlostní zkoušky, při nichž musí jet
minimálně 230 kilometrů za hodinu, řekl ČTK vedoucí
homologační komise pro Pendolino
Antonín Blažek.
Vlak bude maximální rychlosti testovat za mimořádných
bezpečnostních opatření na trati mezi Vranovicemi a Břeclaví .
Zkoušky by měly trvat sedm dní, začít mají v pondělí.
Maximální rychlost vlaku po nasazení do provozu s
cestujícími na trasách mezi Prahou, Berlínem, Vídní či
Bratislavou bude 160 kilometrů v hodině. Na tratích v ČR,
Německu ani v Rakousku zatím není žádný úsek připraven
pro vyšší rychlost. V budoucnu se však plánuje rekonstrukce
německé trati tak, aby po ní rychlovlaky mohly jezdit do 200
kilometrů v hodině.
Proti současným dvěma a půl hodinám jízdy běžným
rychlíkem na trase Praha – Brno by měl cestující v
Pendolinu ušetřit až 15 procent času. Po dokončení
železničních koridorů by rychlovlak jízdu mezi Prahou a
Brnem mohl zkrátit dokonce pod dvě hodiny.
Lidé z okolí Svitav, Letovic nebo Rájce měli možnost vidět Pendolino v říjnu na
železniční trati mezi Svitavami a Rájcem-Jestřebí. Technici
tam úspěšně testovali technické vlastnosti vlaku tedy mimo
jiné naklápění skříně při jízdě v zatáčkách.
Předtím vlak jezdil pouze po zkušebním okruhu u Velimi s
výjimkou června, kdy se prověřovaly jeho vlastnosti v okolí
Děčína.
Technici italského ALSTOMu Ferroviaria, který vlak
vyrobil, ale mještě nedořešili hlavní technický problém -
teoretickou možnost, že by elektromagnetické pole motorů
soupravy mohlo ovlivnit zabezpečovací zařízení na trati.
Pendolina tak při testech na veřejné trati jezdí v časech,
kdy minimálně deset minut před ani za nimi nejede jiný vlak.
Zabezpečovací zařízení a návěstidla nestaví automatický
systém, ale ovládají ho pracovníci dráhy.
Cestující by se podle Blažka mohli poprvé Pendolinem svézt při
zkušebních jízdách z Prahy do Děčína koncem roku. ČD přitom ještě začátkem roku předpokládaly,
že na lince Drážďany – Vídeň přes Prahu a Brno začnou
vlaky s naklápěcí skříní jezdit od letošního června.
V Česku jsou zatím tři soupravy ze sedmi, které dráhy za
4,35 miliardy Kč objednaly. Původně měly rychlovlaky vozit
cestující před pěti lety. Finanční problémy ČKD, které
se v konsorciu s Fiatem a Siemensem na výrobě podílelo, ale
zakázku zpozdily. Výrobu proto převzal Fiat, jenž (len jeho
železničná divízia "Ferroviaria" - pozn. Addams) se
později stal součástí ALSTOMu.
Rakúsky minister Gorbach chce cestovať rýchlosťou 431 km/h do
Bratislavy
Šanghaj/Viedeň 8. 11.2004 -
Rakúskeho ministra dopravy Huberta Gorbacha, ktorý sa v
minulých dňoch viezol v čínskom Šanghaji v magnetickom vlaku Transrapid
, tento moderný a rýchly dopravný prostriedok nadchol. Podľa
rakúskeho denníka Der Standard nepokladá minister za nemožné
vybudovanie tratí pre magnetické superrýchliky aj v Rakúsku.
Podľa neho by sa dalo skrátiť cestovanie z Viedne do
Innsbrucku na menej ako dve hodiny. V Európe by sa dali nimi
prepojiť krajiny, medzi ktorými je mimoriadne silná preprava
osôb, napríklad Nemecko a Taliansko. Z viedenského letiska
Schwechat na letisko v Bratislave by sa mohli cestujúci na
prípoje prepraviť za 15 minút! Der Standard citoval
nemenovaný zdroj z opozičnej sociálnej demokracie, ktorý
označil ministrove úvahy za "smiešne chlapčenské
sny".
Pri kontrole na železnici mu našli pašované
cigarety
BRATISLAVA/MICHALOVCE 8. 11.2004 - V
rukách kriminálnej polície skončil v nedeľu 53-ročný muž
z okresu Michalovce. Ako agentúru SITA informoval hovorca
železničnej polície Jozef Búranský, železničná polícia u
neho pri kontrole na nástupišti michalovskej
železničnej stanice našla v dvoch cestovných taškách a
plecniaku 143 kartónov značkových cigariet s ukrajinskými
kolkami. Únik na colnom dlhu je 67 281 korún. Muž polícii
tvrdil, že cigarety kupoval postupne v letných mesiacoch od
rusky hovoriacich ľudí v Michalovciach za 33 500 korún.
Cigarety vraj potreboval na uhradenie nákladov za pripustenie
chovného psa.
K deleniu a privatizácii Železničnej spoločnosti
9.11.2004,
Mikolaj Ján - Od rozdelenia železníc na ŽSR , ktorá spravuje železničnú
infraštruktúru, a na ZSSK uplynuli dva roky. Dnes sa navrhuje ďalšie
štiepenie: oddelenie nákladnej a osobnej dopravy.
Tomuto procesu však chýbajú základné principiálne argumenty
a postupy. Prvým systémovým krokom je analýza súčasného
stavu ako podklad na vypracovanie východísk delenia
spoločnosti. Tá nie je.
Do reštrukturalizácie železníc sme vstupovali s určitými
predstavami, zámermi. V skutočnosti je tu pokles výkonov: z 59
mil. cestujúcich v roku 2002 na vlaňajších 51 mil. Rastie
zadlženosť, z 5 mld v roku 2002 na súčasných 17,2 mld Sk.
Hospodársky výsledok v roku 2003 predstavoval stratu 1,8 mld
Sk. Vláda pritom očakávala od zmeny efektívne hospodárenie
železníc, skoncovanie so zadlžovaním a zníženie nárokov na
dotácie vo verejnom záujme. Štát týmito dotáciami pokrýva
rozdiely medzi ekonomickou cenou a cenou, ktorú (so zreteľom na
ďalšie zaťaženie cestujúceho študenta, dôchodcu a občana
vôbec) reguluje štát. Pri stagnujúcich tržbách železníc
štát v projekte transformácie deklaroval dotácie vo verejnom
záujme 3,5 mld Sk ročne. Pritom do ZSSK prúdi ročne 4,5
mld Sk. S rovnakou sumou počíta rezort pre ZSSK aj v rokoch 2006 a
2007. V skutočnosti klesajú výkony a železnica ako celok
prehráva súboj s verejnou hromadnou autobusovou dopravou.
Výsledok? Podiel na trhu nákladnej železničnej dopravy klesol
na 21%, v osobnej dokonca na 10%. Je to výrazne horšie ako pred
dvoma rokmi, keď vláda transformáciu železníc odštartovala.
A nikde nie je napísané, že štát bude "dotovať"
iba železničnú dopravu. Môže sa rozhodnúť, že vo verejnom
záujme nasmeruje finančnú pomoc napr. na autobusovú či
leteckú prepravu, v závislosti od efektívnosti.
Konkurencia vzniká aj na regionálnych tratiach. ZSSK preto v
jednotlivých regiónoch SR musí zabojovať o priazeň
samosprávy a viac skomercionalizovať svoje správanie. V
súčasnosti prevláda názor, že platby za používanie
železničnej trate znevýhodňujú železničnú dopravu proti
cestnej. Tá je však tiež zaťažená cestnou daňou,
spoplatnením diaľnic (diaľničné nálepky), ale najmä
vysokou spotrebnou daňou z predaja palív a mazív. Dá sa
povedať, že daňové a odvodové zaťaženie cestných
dopravcov je na hrane únosnosti, ďalší nátlak by znamenal
stratu konkurenčnej schopnosti, najmä v porovnaní s českými,
maďarskými a poľskými dopravcami. A to by znamenalo ich
kolaps.
Podľa modelu transformácie by k 1.1.2005 mali vzniknúť dve
samostatné spoločnosti. Po ich vzniku osobná doprava zostane v
rukách štátu, v prípade nákladnej dopravy (ako čisto
podnikateľskej aktivity) by sa mal sprivatizovať 100% podiel
Železničnej spoločnosti Cargo. Ako dôvody na rozdelenie ZSSK sa uvádza, že
pri osobnej doprave ide o diametrálne odlišnú formu podnikania
a že osobná doprava na rozdiel od nákladnej je absolútne
prepojená na štát. Myslím si, že sa nedá súhlasiť ani s
jedným argumentom. Osobná i nákladná doprava sú predsa
železničnou koľajovou dopravou. Majú veľa spoločného -
dopravnú technológiu, depá, rušne, rušňovodičov,
inšpekcie, musia sa zmestiť do grafikonu a množstvo ďalších
činností. Osobná doprava je tiež podnikateľská činnosť,
ktorú riadi trh. Letecké spoločnosti či autobusová doprava
sú toho príkladom. Železnice majú veľmi zlý názor, že
osobná železničná doprava je povinnou službou štátu. Nie
je to pravda. Naopak, železnica musí o túto klientelu
bojovať. Tým, že štát definuje podmienky podnikania -
výškou daní, odvodmi, poskytovaním dotácií, stimulov či
grantov (aj v spolupráci s EÚ), ovplyvňuje podmienky každého
podnikateľa. Je už vecou profesionálne zvládnutého
biznisplánu, ako sa na to kvalifikovane pripraví. Podľa môjho
názoru treba riešiť systémy nákladnej a osobnej dopravy
spoločne. Osobitný dôraz treba klásť na to, aký to bude
mať dosah na cestujúceho, keď sa nebude môcť využiť
synergický efekt jednej silnej spoločnosti.
Problematický je aj návrh privatizácie ZSSK . Pýtam sa,
prečo hneď? Privatizovať predsa môže každý, aj finančné
spoločnosti. Skôr by som hľadal silného zahraničného
partnera, ktorý má dobrý kredit na železničnej mape Európy,
ktorý vie získať trhy, ktorý v tejto oblasti dlhé roky
podnikal a podniká. To by neboli jednorazové peniaze pre
vládu, ale dlhodobo koncipované investície do rozvoja a
modernizácie železničnej dopravy na našom území -
nákladnej aj osobnej. Takže, keď už predať, tak len 49%, aby
sme nestratili možnosť napĺňať i naďalej verejný záujem,
t.j. udržať železničnú dopravu na Slovensku na vysokom
štandarde.
(Autor je vedúci Katedry realizácie stavieb Stavebnej fakulty Žilinskej
univerzity , poslanec NR SR (nezávislý))
ŽSR za tri kvartály so stratou o polovicu nižšou
ako v pláne
BRATISLAVA 9. 11.2004 - ŽSR ukončili deväť mesiacov tohto roka so stratou
1,313 mld. Sk, pričom strata je približne o polovicu menšia
ako bol pôvodný plán. Ako ďalej informovala hovorkyňa ŽSR Nela Blašková, v medziročnom porovnaní
spoločnosť taktiež zaznamenala zlepšenie, a to o 366 mil. Sk.
Podľa Blaškovej zlepšenie hospodárskych výsledkov ovplyvnila
transformácia ŽSR a prísna kontrola
hospodárenia podniku. Cieľom týchto opatrení je dosiahnuť
vyrovnané hospodárenie podniku a neprehlbovať zadlžovanie.
ŽSR zaznamenali za tri kvartály tohto roka náklady
na úrovni 15,354 mld. Sk. V porovnaní s plánom je to viac o
168,4 mil. Sk, čo spôsobilo zúčtovanie penále od Sociálne
poisťovne a Zdravotnej poisťovne. Výnosy dosiahla spoločnosť
v objeme 14,041 mld. Sk, pričom ŽSR plánovala
výnosy v hodnote 12,561 mld. Sk. Navýšenie výnosov ovplyvnilo
neplánované zúčtovanie výnosov z odpustenia penále zo
Sociálnej a Zdravotnej poisťovne.
Ku koncu septembra evidovali ŽSR majetok
vo výške 59,438 mld. Sk. Záväzky z toho predstavovali 60 %.
Najväčšou položkou záväzkov boli bankové úvery a
výpomoci na úrovni 25,129 mld. Sk, z toho vyše 90-percentný
podiel tvoril bankové úvery so štátnou zárukou. Celkové
pohľadávky podniku k začiatku októbra boli v hodnote 1,842
mld. Sk, pričom krátkodobé pohľadávky vytvárali 83,2 %
celkového objemu.
ŽSR zamestnávali ku koncu septembra v priemere 21
106 ľudí. V porovnaní s plánom je tento počet o 346
zamestnancov nižší. V rovnakom období minulého roka pritom
spoločnosť evidovala 22 212 zamestnancov. Priemerná mesačná
mzda zamestnancov bola za tri štvrťroky vo výške 16 713 Sk.
Tisícka železničiarov pôjde za mesiac na ulicu
Železničná spoločnosť ide navyše
prepustiť tisícku železničiarov.
10.11.2004 , Morháčová Jana - Asi stovka
úradníkov z centrály firmy a niekoľko stoviek
rušňovodičov, sprievodcov vo vlakoch a mechanikov v depách sa
totiž už nevojde do dvoch nových firiem, ktoré vzniknú od
Nového roka delením Železničnej spoločnosti. Dnes má
spoločnosť vyše 18.000 zamestnancov.
Firma sa rozdelí najmä preto, aby sa nákladná doprava
osamostatnila do novej spoločnosti, ktorú chce vláda
privatizovať. "V budúcom roku vznikne Železničná
spoločnosť Slovensko, ktorá bude zabezpečovať osobnú
dopravu a prejde do nej okolo 4700 zamestnancov. Druhá firma -
Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s., sa bude
zaoberať nákladnou dopravou. Bude mať vyše 12.000
zamestnancov," vysvetlil hovorca ZSSK Miloš Čikovský.
Odborári však o žiadnom prepúšťaní nevedia.
"Oficiálne s nami nikto nerokoval, že sa má zrazu
prepustiť taký vysoký počet ľudí," uviedol Jozef
Schmidt, šéf najväčších železničiarskych odborov. Ani
ďalších desať odborových zväzov, ktoré pôsobia na
železnici, zatiaľ nerokovalo s manažérmi o prepúšťaní.
Podľa Čikovského nadbytoční zamestnanci "určite
využijú možnosť získať zaujímavé odstupné a
odchodné". Kolektívna zmluva totiž umožňuje vyplatiť
prepustenému odškodnenie až 24 platov, čo je až 380.000 Sk.
Ak je prepustený menej ako štyri roky pred dôchodkom, dokonca
môže dostať k výpovedi až do 450.000 Sk. Výška sumy
závisí do počtu rokov odpracovaných na železnici.
"Predpokladáme, že to bude tvoriť asi 160 mil. Sk.
Podporovať prebytočnú zamestnanosť však nemá zmysel, ak
chceme firmy ozdraviť," uviedol Jozef Luha, šéf odboru
riadenia ľudských zdrojov v ZSSK . Podľa neho asi 550 ľudí bude prepustených
v decembri a ostatní v priebehu januára a februára, pretože
pri prepúšťaní treba dodržať zákon.
Pôvodná dohoda manažérov a odborárov na začiatku roka bola,
že firma prepustí okrem tých, čo odchádzajú dobrovoľne
alebo do dôchodku, asi 250 až 290 ľudí. To sa aj stalo v
prvom polroku, pričom im firma vyplatila pri odchode okolo 40
mil. Sk.
Podľa Schmidta sa delenie firmy deje príliš rýchlo.
"Nikomu nie je jasné, ako sa vlastne firma má deliť.
Žiadali sme šéfov firmy aj ministra dopravy, aby nám projekt
delenia predstavili. Zatiaľ nevieme nič, nepoznáme z projektu
ani čiarku," doplnil Schmidt. Okrem niekoľkých
vrcholových manažérov železníc nevie zatiaľ ani väčšina
zodpovedných na ministerstve dopravy, ako sa bude firma deliť.
Odborári aj niektorí odborníci sa obávajú, že sa zopakujú
chyby, ktoré sa urobili pri delení jednotných železníc na
dve firmy pred dvoma rokmi. "Treba zabrániť omylom a
najmä šafáreniu s majetkom, ako sa to už raz stalo,"
doplnil Schmidt.
Až teraz s odstupom času sa napríklad ukázalo, že pri prvom
delení bol zle ocenený majetok v hodnote niekoľko miliárd
korún. Preto sa napríklad dvakrát znižovalo základné imanie
samotnej ZSSK , ktorá teraz prechádza ďalším delením.
Štiepené železnice
10.11.2004, Jana Morháčová -
Železnice dva roky po veľkom otrase delenia na dve firmy majú
pred sebou ďalšie štiepenie. Tá lukratívnejšia a obchodne
zaujímavejšia časť - ZSSK - sa rozdelí znova na dve nové firmy. Jedna
bude robiť štátom zadanú osobnú dopravu, druhá naozajstný
biznis - nákladnú dopravu. Tá druhá sa sprivatizuje. Prvý
efekt, ktorý oznámili manažéri, je, že vyletí asi tisícka
ľudí. Odborári majú zrejme iné problémy, ako striehnuť na
dohody o prepúšťaní.
Prezamestnanosť je dlhodobá boľačka železníc a iba jeden z
problémov ozdravovania. Okrem niekoľkých manažérov totiž
nik nevie, ako sa bude štiepiť majetok. Ako čiara delenia
pretne rušne, vagóny a najmä depá. A nik z odborníkov ešte
nepovedal, aké dôsledky to prinesie.
Ako sa bude majetok po rozdelení a najmä privatizovaní
používať? O koľko bude mať dcérska spoločnosť, ktorej
zostane na krku štátom regulovaná osobná doprava, lacnejšie
opravy a služby v sprivatizovaných depách ako doteraz? Prečo
má ísť väčšina majetku do tej "dcéry", ktorá sa
bude privatizovať? Budú lacnejšie služby aj pre tú časť
železníc, ktorá musí čerpať dotácie z našich daní?
Na tieto otázky by mali manažéri odpovedať čo
najrýchlejšie. Je neuveriteľné, že štiepenie a
privatizácia časti jedného z najväčších podnikov na
Slovensku sa deje bez verejnej kontroly a bez toho, aby sa ktosi
z tohto megalomanského bleskového privatizačného projektu
zodpovedal voličom.
ŽSR môžu predať pozemky spoločnosti Esa Invest
BRATISLAVA 10. 11.2004 - Kabinet
schválil ŽSR odpredaj ôsmich
parciel spoločnosti Esa Invest SK, s.r.o. Zvolen. ŽSR by mali za pozemky s celkovou plochou viac ako 9
tis. metrov štvorcových dostať 16 mil. Sk. Pozemky sa
nachádzajú v katastrálnom území Banská Bystrica.
Vlastníkom týchto pozemkov je štát, ŽSR tieto pozemky len spravujú. Od roku 2002 ich na
základe nájomného vzťahu využíva spoločnosť Esa Invest
SK, ktorá na nich postavila obchodné centrum Kaufland.
ŽSR môžu bez súhlasu MDPT predať ročne
majetok len do výšky 5 mil. Sk. Na predaj majetku nad tento
limit musia požiadať MDPT o udelenie výnimky zo zákona o veľkej
privatizácii. Preto rezort dopravy následne predložil
žiadosť na MH a potom sa ňou zaoberala vláda.
Spoločnosť Esa Invest SK pôsobí na slovenskom trhu od roku
2001. Zameriava sa na sprostredkovanie nákupu, predaja a
prenájmu nehnuteľností, obstarávanie stavebných prác,
rozpočtové práce a kalkulácie stavieb.
Vláda ďalej schválila aj návrh ministra dopravy, pôšt a
telekomunikácií SR Pavla Prokopoviča na odvolanie Milana
Gmittera z funkcie riaditeľa Obvodného úradu pre cestnú
dopravu a pozemné komunikácie v Liptovskom Mikuláši. Do tejto
funkcie by mal minister vymenovať Antona Hlaváča.
Monitorovací výbor pre Kohézny fond hodnotí
implementáciu 40 projektov
Bratislava 10. 11.2004 - Vecné a
finančné hľadisko implementácie 40 projektov z rezortu
dopravy a životného prostredia hodnotí dnes Monitorovací
výbor pre Kohézny fond (KF), ktorý sa zišiel v Bratislave. V
každom projekte osobitne precizuje súlad aktuálnej realizácie
projektov s pravidlami stanovenými Európskou komisiou (EK) pre
oblasť poskytovania finančnej pomoci konečným prijímateľom
na Slovensku.
Členmi výboru sú zástupcovia zainteresovaných ministerstiev,
Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) SR, EK, platobného
orgánu, protikorupčného odboru Úradu vlády SR a
mimovládnych neziskových organizácií. Prizvaní sú aj
zástupcovia konečných prijímateľov pomoci, aby bolo
monitorovanie transparentné a sporné záležitosti sa na mieste
vyjasnili.
Predseda monitorovacieho výboru štátny tajomník rezortu
výstavy Zsolt Lukáč podotkol, že rokovanie je prvé po vstupe
SR do Európskej únie. Keďže projekty, ktoré sa pôvodne
uchádzali o spolufinancovanie z predvstupového fondu ISPA, sa
už transformovali na projekty povstupového KF, ich
implementácia sa bude riadiť pravidlami pre KF.
Zástupcovia rezortu dopravy informovali členov výboru o stave
projektov v oblasti železničnej dopravy. Spomedzi nich
odborníkom EK predložili sumár stavu prác na projekte
modernizácie železničnej
trate Trnava - Bratislava v úseku Šenkvice
– Bratislava-Rača ,
na realizáciu ktorého budú ŽSR čerpať
príspevok z KF. Podľa rezortu dopravy zo zazmluvnených
stavebných prác v celkovej hodnote takmer 42 miliónov eur, čo
je v prepočte asi 1,7 miliardy Sk, Doprastav prefinancoval 62,8
%. Rezort však avizuje, že aj keď nie je ukončené
porovnávanie technickej a tendrovej dokumentácie projektu,
očakáva navýšenie nákladov na 45,3 milióna eur. Pracovníci
EK od rezortu dopravy požadovali vysvetlenie tejto zmeny.
Zároveň im odporučili spresniť monitorovací hárok o
zvýšenie nákladov a spresniť termíny, týkajúce sa
stavebného povolenia, majetkovo-právnych vzťahov, kolaudácie
a sprevádzkovanie častí železničnej trate.
Okrem záverov zmonitorovaných projektov výbor prijal jedno
špeciálne uznesenie. Týka sa návrhu na zaradenie 2 projektov
z oblasti dopravnej infraštruktúry do indikatívneho zoznamu
projektov na nasledujúce programovacie obdobie 2007 až 2013.
Zoznam je súčasťou Stratégie SR pre KF na roky 2007 až 2013.
Aj keď táto stratégia bola už vládou SR aj EK schválená,
rezort dopravy požaduje jej doplnenie o projekt vybudovania
železničného prepojenia medzi Viedňou a Bratislavou v
súvislosti s využívaním Letiska M. R. Štefánika. Zaradenie
nových projektov je podľa EK otvorené, Brusel sa k návrhu
vyjadrí až po posúdení dôvodov a výhod, ktoré budú
písomne predložené rezortu výstavby, teda koordinátorovi
monitorovacieho procesu v SR. Následne stanovisko k obom
projektom priloží aj rezort výstavby a do 30. novembra
odovzdá EK na posúdenie. (krátené)
ZSSK v roku 2005 nezvýši ceny vo vnútroštátnej a
tranzitnej nákladnej doprave
Bratislava 10. 11.2004 - ZSSK v budúcom roku
nezvýši ceny vo vnútroštátnej a tranzitnej nákladnej
doprave. Mierny rast o 3 % nastane len pri dovoze a vývoze v
rámci medzinárodnej prepravy.
Ako TASR informoval hovorca spoločnosti Miloš Čikovský, ZSSK chce touto
tarifnou politikou zastaviť klesajúci trend v železničnej
nákladnej doprave, a to najmä lepšou konkurencieschopnosťou.
Výrazný vplyv na pokles má totiž podľa neho neharmonizované
podnikateľské prostredie v doprave, predovšetkým vysoké
poplatkové zaťaženie. To tvorí u nákladnej dopravy 35 %
celkových nákladov a u osobnej 24 %.
V oblasti exportu a importu v medzinárodnej preprave sa tiež
zjednotí tarifa vozňových zásielok TR 1 so zväzovými
tarifami, ktoré sa uzatvárajú na základe dvojstranných a
viacstranných medzinárodných dohôd. Od budúceho roka sa
zároveň zavedie nový sadzobník pre prepravu zásielok dreva,
ktorý by mal tento druh vnútroštátnej prepravy zvýhodniť.
České dráhy připravují prototyp nového vozu na lokální tratě
MĚLNÍK 10.
11.2004 - ČD připravují
zásadní přestavbu malých motorových vlaků, které dnes
jezdí na méně frekventovaných lokálních železničních
tratích. Prototyp nového vozu má být hotový asi za půl roku
a nejpozději do tří let by modernizované vlaky měly začít
jezdit na vytypovaných tratích po celé republice. ČTK to
řekl člen představenstva ČD Jiří
Kloutvor na dnešním semináři věnovaný budoucnosti
železniční dopravy v Mělníku.
Nově upravený model by měl zásadním způsobem změnit
současnou podobu vlaků složených z motorového a
přípojného vozu, které nejsou průchozí a každý vůz má
dvoje nástupní dveře. Navíc jsou tak vysoko nad
nástupištěm, že umožňují jen obtížný nástup
kočárků, kol a imobilních cestujících. Nový prototyp má
oba vozy propojit do jednoho celku, který bude průchozí a na
obou koncích bude stanoviště pro strojvedoucího. Místo
současných dvou dveří po stranách má být uprostřed
vagónu široký nástupní prostor, který bude snížený a
umožní lepší nástup vozíčkářů i kočárků. V tomto
prostoru bude i dostatečně velká toaleta, bez potíží
přístupná i vozíčkářům.
Podle Kloutvora se také zlepší vzhled interiéru vozů.
Širší nástupní prostor kapacitu vozu mírně sníží asi na
115 až 120 sedadel, ale pro tyto málo využívané tratě to
má stačit.
ČD plánují během tří let modernizaci asi 130
souprav. Přestavba každé soupravy přijde podle Kloutvora
odhadem na 15 až 20 milionů korun, zatímco nově vyrobená
jednotka asi 80 milionů korun. "Je to snaha udělat za
menší peníze větší objem a hlavně rychle," řekl
Kloutvor.
Zhruba do roka a půl také skončí modernizace zhruba 25 let
starých motorových vozů, která začala asi před třemi lety.
ČD
takto nechávají modernizovat 38 vozů, z nichž je již 30
hotovo. Také tyto vlaky s kapacitou kolem 200 míst k sezení
budou průchozí a určené pro neelektrifikované tratě s
větší frekvencí cestujících.
Mělnický seminář pod názvem Nové perspektivy českého
železničního průmyslu v rámci rozšířené EU uspořádala
Asociace podniků českého železničního průmyslu (ACRI).
Společnosti sdružené v ACRI v současnosti zaměstnávají v
ČR přes 13.000 pracovníků a dosahují celkový roční obrat
přes 32 miliard Kč z toho export přes 10 miliard Kč.
Seminář pokračuje ve čtvrtek.
MÁV modernizuje vlaky
11.11.2004,
Alexander Buzinkay - Radikálnu obmenu zastaraného vlakového
parku na prímestských tratiach chystajú MÁV . Do tendra na dodávku 30 hypermoderných
vlakových súprav v hodnote 40 miliárd forintov sa pôvodne
prihlásilo šesť renomovaných nadnárodných firiem.
Technické rokovania vedie v súčasnosti výberová komisia s
nemeckým Siemensom, so švajčiarskym Stadlerom, s francúzskym ALSTOMom
a nemeckou centrálou kanadskej spoločnosti Bombardier.
Ako uviedol denník Népszabadság, do užšieho výberu by mali
postúpiť dve firmy, pričom víťaz tendra okrem dodávky
vlakov zabezpečí aj ich prevádzkovanie a údržbu. Napríklad ALSTOM
ponúka poschodové vozne a Bombardier zasa multifunkčné
súpravy, ktoré dokážu bez väčších úprav komunikovať aj
na rakúskych železniciach. Podľa odborníkov, obnova by mala
okrem zvýšenia prevádzkovej rýchlosti vlakov priniesť do
Maďarska aj úplne novú kultúru hromadnej dopravy.
Najväčšie šance na víťazstvo prisudzujú spoločnosti ALSTOM ,
ktorá nedávno zvíťazila v tendri za miliardu eur v Číne a
ponúka budapeštianskemu metru vozne s automatických riadením.
Uspieť však môže aj spoločnosť Bombardier, ktorá má v
meste Dunakeszi spolu s MÁV-om
železničné opravovne a na rozhodujúcom európskom trhu v
Nemecku získala minuloročnými tržbami 15,4 miliardy eur
silnú pozíciu. O tom, kto postúpi do finále, by mali v
nasledujúcich dvoch týždňoch pri približne porovnateľnej
cenovej ponuke rozhodnúť predovšetkým garancie za outsourcing
a za termíny dodávok prvých tridsiatich súprav.
Ďalších 30 vlakov plánuje potom MÁV objednať v
druhej fáze modernizácie. MÁV chcú
po obmene vlakového parku investovať do roku 2010 do rozvoja
ďalších 500 miliárd forintov. V tejto súvislosti by sa mal
počet spojov MÁV na prímestských tratiach v
najbližších rokoch zdvojnásobiť na 458.
Aj po rozdelení ZSSK bude nákladná doprava ešte
sanovať straty dopravy železníc
Bratislava 11. 11.2004 -
Budúcoročné rozdelenie štátnej ZSSK na dve firmy
zabezpečujúce osobnú i nákladnú dopravu oddelene si vyžiada
aj vytvorenie jednej špeciálnej dohody. Nákladný dopravca
Cargo Slovakia totiž ešte bude dočasne dotovať aj výkony
osobnej dopravy objednané pre občanov vládnym kabinetom u
druhého osobného dopravcu Železničnej spoločnosti Slovensko.
Konkrétne dá Cargo osobnému dopravcovi budúci rok zhruba
1,6-miliardovú zľavu na údržbu jeho lokomotív i osobných
vozňov. Celá údržba vozového parku totiž v zmysle plánov
vlády prechádza len na nákladného dopravcu.
Ako však upozorňuje hovorca ZSSK Miloš Čikovský, s takýmito výpomocami bude
môcť vláda rátať iba do pripravovanej privatizácie Carga,
ktorá sa má dokončiť v roku 2006. Nový súkromný vlastník
Carga totiž už podľa Čikovského nebude asi ochotný sanovať
výpadky v dofinancovaní osobnej prepravy zo štátneho
rozpočtu. Každoročné dotácie vlády ako aj výber
cestovného totiž už dlhšie nekryjú náklady osobnej dopravy
v plnej miere a doteraz si to spojená ZSSK vedela sanovať
len vďaka ziskovej nákladnej preprave.
Ak teda bude chcieť vláda zachovať osobnú dopravu aj po
privatizácii Carga na zhruba rovnakej úrovni ako doteraz, bude
sa musieť uvažovať o zvýšení dotovania. Pre budúci rok,
keď ešte pomôže aj Cargo, je dotácia vlády stanovená na
4,5 miliardy Sk. Ako vyplýva z pripravenej zmluvy o výkonoch vo
verejnom záujme pri prevádzkovaní osobnej dopravy na rok 2005,
ktorú Ministerstvo dopravy už posunulo do pripomienkového
konania, vláda by si mala na budúci rok objednať celkovo
31,687 milióna vlakových kilometrov, čo je o 3,9 % viac ako v
tomto roku. Z celkovej ceny tejto objednávky v objeme 8,718
miliardy Sk však dotácia z vládneho návrhu rozpočtu pokryje
len už spomenutých 4,5 milióna Sk a vyber cestovného asi
2,626 miliardy Sk.
Chýbajúcich 1,593 miliardy Sk potom už má Železničnej
spoločnosti Slovensko vykryť dočasnými znížením ceny
údržby Cargo. "Na budúci rok to ešte bude možné,
nakoľko to budú stále dve štátne spoločnosti. Potom už ale
príde k privatizácií," dodal Čikovský.
Pokuta pre železnice
TREND 45 11.11.2004 - ZSSK musí podľa
Protimonopolného úradu SR zaplatiť pokutu vo výške 37 mil.
Sk za zneužívanie dominantného postavenia pri poskytovaní
provízií. Podľa úradu uplatňovala ZSSK rozdielne
podmienky pri porovnateľnom plnení. „Špedičné firmy pri
určitom počte objednaných vagónov dostávajú od ZSSK provízie. ZSSK však tieto
provízie niektorým podnikateľom neposkytovala, iným
podnikateľom priznala pri rovnakom objeme inú výšku
provízie,“ povedal hovorca úradu Miroslav Jurkovič. Podľa
neho tak ZSSK na trhu nevytvorila rovnaké podmienky pri
poskytovaní nákladnej železničnej dopravy pre všetkých
odberateľov tejto služby. ZSSK uzatvorila zmluvy na rôznu výšku provízie so
spoločnosťami Express-Interfracht Internationale Spedition a s
jej dcérskou spoločnosťou Express Slovakia Medzinárodná
preprava a s ďalšími firmami ako Proxar Slovakia
Internationale Spedition či Nakurail. ZSSK okrem zaplatenia
pokuty musí do tridsiatich dní odo dňa nadobudnutia
právoplatnosti rozhodnutia odstrániť protiprávny stav.
Spoločnosť považuje rozhodnutie za nezákonné a chce sa
odvolať na Najvyšší súd SR. „ ZSSK je presvedčená,
že využila bežné obchodné nástroje v záujme presadenia sa
na prepravnom trhu,“ uviedol hovorca spoločnosti Miloš
Čikovský.
České dráhy začnou v příštím roce zavádět čipové jízdenky
MĚLNÍK 11.
11.2004 - ČD začnou v
příštím roce zavádět čipové karty, které by měly
nahradit tradiční papírové jízdenky. Od začátku roku
začne podnik vybavovat těmito "modrými kartami"
všechny své zaměstnance a karty pro cestující veřejnost
začne zavádět v druhé polovině roku. ČTK to řekl ředitel
odboru strategie ČD Jiří Růžička na semináři o
budoucnosti železnice v Mělníku.
Zároveň již začal podnik vybavovat všechny pokladny na
železničních stanicích čtecími zařízeními pro použití
těchto karet. Přenosné čtečky dostanou také všichni
průvodčí. Ten při přečtení čipové karty zjistí údaje o
platbě a cíli cesty, ale i všechny další informace, které
jsou dnes na papírových jízdenkách.
V úvodní fázi projektu budou cestující i při použití
této karty platit v hotovosti. Postupně chtějí ale ČD doplnit multifunkční čipovou kartu o segment
elektronické peněženky. Pak by cestující již mohl platit
bezhotovostně a zároveň využívat případně kartu i k
jiným menším platbám.
Podoba čipové karty pro veřejnost se teprve upřesňuje. Podle
Růžičky bude ale na kartě zřejmě fotografie a jméno
cestujícího, ovšem bez uvedení dalších osobních údajů.
Odměnou za tuto ztrátu anonymity má být zavedení
věrnostního systému, kdy například cestující po ujetí
určitého limitu kilometrů dostane slevu. Podnik rozjezd
celého projektu konzultuje i s peněžními ústavy. Na české
železnici budou tyto čipové karty novinkou, ale již nyní s
nimi začínají i někteří autobusoví dopravci.
Mělnický seminář pod názvem Nové perspektivy českého
železničního průmyslu v rámci rozšířené EU uspořádala
Asociace podniků českého železničního průmyslu (ACRI).
Společnosti sdružené v ACRI v současnosti zaměstnávají v
ČR přes 16.000 pracovníků a dosahují celkový roční obrat
téměř 40 miliard Kč, z toho činí export přes 11 miliard
Kč. ACRI má nyní 24 členů.
Dotácie do privatizácie
12.11.2004 ,
Bratislava - Budúcoročné rozdelenie štátnej ZSSK na dve firmy
zabezpečujúce osobnú i nákladnú dopravu si vyžiada aj
špeciálnu dohodu. Nákladný dopravca Cargo Slovakia totiž
ešte bude dočasne dotovať aj výkony osobnej dopravy
objednané pre občanov vládou u osobného dopravcu
Železničnej spoločnosti Slovensko. Konkrétne dá Cargo
osobnému dopravcovi budúci rok zhruba 1,6-miliardovú zľavu na
údržbu jeho lokomotív i vozňov. Celá údržba vozového
parku totiž v zmysle plánov vlády prechádza len na
nákladného dopravcu. Ako však upozorňuje hovorca ZSSK Miloš Čikovský,
s takýmito výpomocami bude môcť vláda rátať iba do
pripravovanej privatizácie Carga, ktorá sa má dokončiť v
roku 2006.
Vlakové spojenia v pondelok kvôli protestu SAD
posilní asi len bratislavský VÚC
Bratislava 12. 11. 2004
- Vlakové spojenia v pondelok 15. novembra, posilní
pravdepodobne len bratislavský Vyšší územný celok (VÚC).
Samosprávny kraj je totiž majoritným vlastníkom BRKS , ktorá prevádzkuje dopravu na niektorých
regionálnych železničných tratiach v kraji. "V prípade,
že to bude nutné, na trase Záhorská Ves – Bratislava sme
prichystaní zvýšiť kapacitu vlakového spojenia pridaním
dodatočného vagóna," uviedol pre TASR predseda
Predstavenstva BRKS a zástupca kraja Roman Filistein. "Iné
objednávky kraj robiť nebude," dodal.
O posilnenie pondelkových vlakových spojení zatiaľ
nepožiadal ZSSK ani jeden VÚC, uviedol hovorca ZSSK Miloš Čikovský.
"O posilnenie železničných spojov ZSSK určite
nepožiadame," uviedli predstavitelia nitrianskeho VÚC.
Rovnaký postoj prezentovala za Prešovský samosprávny kraj
jeho hovorkyňa Veronika Fitzeková. "Nasadenie
dodatočných vlakových spojov by v našom kraji situáciu
nevyriešilo. Železnica má totiž oveľa menšie pokrytie
územia, ako autobusy. Autobusoví dopravcovia majú s nami
uzatvorenú zmluvu o výkonoch vo verejnom záujme a túto by
mali dodržať. VÚC disponuje sankčnou právomocou. To, či ju
voči nim uplatníme, bude známe až po pondelku,"
konštatovala Fitzeková.
Počas protestu budú autobusy 17 podnikov Slovenskej autobusovej
dopravy (SAD) a spoločnosti SKAND Skalica, s.r.o., jazdiť
podľa sobotného a nie pondelkového grafikonu. Z takmer 5 000
autobusov vyštartuje na cesty len tretina.
Nesúhlas s plánovanou akciou dopravcov vyjadrili už aj
slovenskí podnikatelia združení v Klube 500, ktorí sú od
nich odhodlaní tvrdo žiadať náhradu škôd, a to aj súdnou
cestou. (krátené)
ZSSK posilní v pondelok osobnú železničnú dopravu na celom území
Slovenska
Bratislava 12. 11. 2004
- ZSSK posilní v pondelok 15. novembra, osobnú železničnú
dopravu vo všetkých regiónoch Slovenska.
"Posilové vozne budeme pridávať najviac do tých vlakov,
ktorými cestujú ľudia ráno do práce, do škôl a poobede
naspäť. Ak si to situácia vyžiada, ZSSK operatívne zareaguje a
posilní osobnú železničnú dopravu v úsekoch, kde to bude
najviac potrebné," uviedol hovorca ZSSK Miloš Čikovský.
Posilnenie vlakových spojov už avizoval aj Bratislavský
samosprávny kraj, ktorý je majoritným vlastníkom BRKS , ktorá prevádzkuje dopravu na niektorých
regionálnych železničných tratiach v kraji. "V prípade,
že to bude nutné, na trase Záhorská Ves – Bratislava sme
prichystaní zvýšiť kapacitu vlakového spojenia pridaním
dodatočného vagóna," uviedol pre TASR predseda
Predstavenstva BRKS a zástupca kraja Roman Filistein.
Počas protestu budú autobusy 17 podnikov Slovenskej autobusovej
dopravy (SAD) a spoločnosti SKAND Skalica, s.r.o., jazdiť
podľa sobotného a nie pondelkového grafikonu. Z takmer 5 000
autobusov vyštartuje na cesty len tretina. (krátené)
Komisia akceptovala všetkých 6 záujemcov o poradenstvo pri
predaji ZSSK Cargo
Bratislava 12. 11. 2004
- Komisia MDPT akceptovala všetkých šesť záväzných ponúk,
ktoré dostala od záujemcov o poradenskú činnosť pri
privatizácii Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a. s.
Ako pre TASR uviedol hovorca a poradca ministra dopravy Tomáš
Šarluška, všetky firmy splnili podmienky, ktoré sa týkali
finančnej spôsobilosti, skúseností v danej oblasti, ako aj
personálneho zabezpečenia poradenstva.
Nákladný dopravca vznikne rozdelením ZSSK na dva subjekty k 1.
januáru 2005. Výkon osobnej dopravy prejde k rovnakému dátumu
pod Železničnú spoločnosť Slovensko, a. s.
Poradenská činnosť pre rezort dopravy bude zameraná na
privatizačné, finančné, právne a organizačno-poradenské
služby. V prvom kole prejavilo o zákazku záujem 9
spoločností, pričom MDPT z nich vybralo 7, ktoré
vyzvalo na predloženie konkrétnej ponuky. Z nich sa rezortu
ozvalo už len šesť.
MDPT očakáva z privatizácie ZSSK - Cargo výnos 15 až 20
miliárd Sk. Minister dopravy Pavol Prokopovič ráta s predajom
všetkých 100 % akcií budúceho nákladného dopravcu.
Privatizácia by sa mala zavŕšiť v roku 2006.
Nový rychlík spojí Hradec Králové se Slovenskem
HRADEC
KRÁLOVÉ 12. 11. 2004 - Obyvatelé Hradce Králové a okolí se
po dlouhých letech opět dočkají přímého vlakového
spojení se Slovenskem. V novém jízdním řádu , ČD , platném od 12. prosince, bude i rychlík Děvín,
který bude jezdit z Františkových Lázní do Bratislavy přes
Hradec Králové. Děvín bude jediným mezinárodním
rychlíkem, který bude mít zastávku v Hradci, píše dnešní
Mladá fronta Dnes v příloze pro Hradecký kraj.
Lidé z Hradecka tak už nebudou muset dojíždět na hlavní
železniční koridor do Pardubic. "Rychlík Děvín bude
jezdit denně a nahradí některé rychlíky do Polska. Dříve
tento vlak jezdil přes Havlíčkův Brod," uvedly , ČD .
Z Františkových Lázní bude rychlík vyjíždět čtyři
minuty po 20:00, z Prahy 19 minut po půlnoci a do Hradce
přijede osm minut před druhou hodinou. Odtud bude odjíždět v
01:55 a bude pokračovat přes Týniště nad Orlicí, Českou
Třebovou, Svitavy dál do Bratislavy, kam dorazí krátce před
06:00. V opačném směru bude z Bratislavy odjíždět ve 21:55
a do Hradce přijede v 01:53.
V Hradeckém kraji se již několik let prosazuje trend, že se
na méně frekventovaných tratích železniční doprava omezuje
a nahrazují ji autobusy. Naopak na hlavních železničních
tazích vlaků přibývá. Příkladem je i posílení
rychlíkového spojení mezi Libercem, Hradcem a Pardubicemi.
Dráhy přidají vlaky i na trati z Hradce Králové do Trutnova,
kde každé dvě hodiny pojede spěšný vlak nebo rychlík.
Rakúske železnice chcú s partnermi z okolitých krajín založiť spoločné
podniky
Rím 12. 11. 2004 - ÖBB chcú s partnermi z okolitých krajín založiť
spoločné podniky na podporu predaja. Železničné linky do
nemeckých, talianskych, či švajčiarskych destinácií chce ÖBB prevádzkovať v spolupráci so zahraničnými
partnermi pod samostatnou značkou.
V piatok to na tlačovej konferencii v Ríme avizoval nový šéf
osobnej prepravy ÖBB
Stefan Wehinger. Spoločných prevádzkovateľov osobnej dopravy
s vlastným vlakovým parkom a personálom však ÖBB zatiaľ podľa Wehingera nechce zakladať. Rovnako
rakúske železnice neuvažujú o žiadnej fúzii. "Nekúpim
si napríklad auto len preto, aby som mohol počúvať
rádio" znie Wehingerov argument.
Jednou z konkrétnych foriem spolupráce medzi ÖBB a DB
má byť prevádzkovanie spoločnej linky Viedeň - Mníchov. S
talianskym partnerom FS Trenitalia ÖBB
v piatok už podpísala konkrétnu dohodu. Podľa nej všetky
vlaky medzi Rakúskom a Talianskom budú v budúcnosti premávať
pod názvom Allegro. ÖBB
a Trenitalia počítajú, že ročne spolu prepravia okolo 520
tisíc osôb, vďaka čomu by mali zarobiť okolo 40 miliónov
EUR, v prepočte 1,6 miliardy Sk. ÖBB chcú týmto konkurovať lacným leteckým
spoločnostiam. Informovala o tom rakúska agentúra APA.
Od pondelka nový spravodajsko-servisný denník
Ranný rýchlik
BRATISLAVA 12. 11. 2004
- Mediálny trh tlačených médií obohatí od pondelka
spravodajsko-servisný denník Ranný rýchlik. Noviny budú
kolportéri rozdávať zadarmo po celom Slovensku každý deň
okrem nedele zhruba od 6:00 do 10:00. Zdržiavať sa budú na
železničných staniciach, zastávkach MHD a ďalších
frekventovaných miestach. "Naším zámerom je ponúknuť
čítanie ľuďom idúcim ráno do práce," uviedol pre
agentúru SITA šéfredaktor denníka Ladislav Začka. Úvodný
náklad denníka bude podľa neho 60 000 kusov. Uživiť by sa
mal vďaka inzercii. Denník bude k dispozícii aj na
internetovej stránke www.rannyrychlik.sk , ktorá
by mala byť v prevádzke od pondelka. Cez ňu bude možné
podávať aj inzerciu.