Bratislavská regionálna
koľajová spoločnosť, a. s.
BRKS
(Toto nie je oficálna stránka BRKS)
Oficiálnu URL som zatiaľ nenašiel, a na dopyt na e-mail BRKS nereagoval nikto, preto sa tu pokúsim publikovať všetky dostupné materiály o nej.
BRKS, a. s., Krátka 11, 811 03 Bratislava 1, fax: +421/2/4828 7217
( Addams )
Z histórie železnice Bratislavskej
župy
Koncesiu na výstavbu a prevádzku trate Plavecký Mikuláš
- Rohožník - Zohor - Záhorská Ves získali
Dr. Emil RÉVÉSZ a Ing. Ľudovít FABIÁN nariadením MO č.
46370/911.VII.4. Na celej trati s 10 stanicami dlhej 49,9 km bolo
treba vybudovať 97 mostov a priepustov. Stavebné náklady
dosiahli čiastku 5 380 000 korún. Prevádzka sa začala 15. XI.
1911. Na túto tradíciu nadviazala v roku 2003 BRKS obnovením
prevádzky neštátnej železnice v Bratislavskom samosprávnom
kraji.
Bratislavská župná železnica dnes
BRKS vznikla 10. IV. 2003. Licenciu na prevádzkovanie žel.
dopravy získala 4. VI. 2003. 1. vlak na trati Zohor - Záhorská Ves
bol vypravený už 7. VII. 2003 a od 2. IX. bola sprevádzkovaná
traťBratislava
hl. st. - Devínska Nová Ves - Zohor , čím sa podarilo vytvoriť
žel. prepojenie Záhoria s Bratislavou. Medzi najbližšie
plány BRKS patrí obnovenie prevádzky na trati Rohožník - Zohor .
Úlohy a ciele BRKS
Akcionárska štruktúra BRKS
(leták BRKS)
Cestovný poriadok/Timetable 13. VI. - 11. XII. 2004:
č. vlaku/Train No. | Os 2203 | Os 2302 | Os 2308 | Os 2310 | Os 2312 | Os 2209 | Os 2312 | Os 2314 | Os 2314 | Os 2314 | Os 2211 |
značky/Keys | K2, X2 | K2, X3 | K2, X2 | K2, X2 | K2, X | K2, X2 | K2, X | K2, X2 | K2, X2 | K2, X3 | K2, X |
Bratislava hl. st. | 13:02 | 15:26 | 17:11 | ||||||||
Bratislava-Žel. stud. | | | 15:33 | 17:18 | ||||||||
Bratislava-Lamač | 13:12 | 15:36 | 17:21 | ||||||||
Devínska Nová Ves | 13:20 | 15:44 | 17:29 | ||||||||
Zohor | 13:32 | 15:56 | « -- | 17:41 | « -- | « -- | |||||
4:40 | 5:45 | 13:36 | -- » | 15:58 | 16:14 | -- » | 17:52 | 18:30 | 18:32 | ||
Lábske jazero zast. | * | 13:42 | 16:19 | 17:57 | 18:35 | ||||||
Vysoká pri Morave | * | 13:46 | 16:24 | 18:02 | 18:40 | ||||||
Záhorska Ves | 6:03 | 13:54 | 16:32 | 18:10 | 18:48 | ||||||
Lozorno | 4:45 | 16:03 | 18:37 | ||||||||
Jablonové | 4:50 | 16:08 | 18:42 | ||||||||
Pernek pri Zohore | 4:56 | 16:14 | 18:48 | ||||||||
Kuchyňa | 5:01 | 16:19 | 18:53 | ||||||||
Rohožník | 5:08 | 16:26 | 19:00 |
č. vlaku/Train No. | Os 2301 | Os 2303 | Os 2202 | Os 2303 | Os 2204 | Os 2204 | Os 2305 | Os 2311 | Os 2313 | Os 2210 | Os 2315 |
značky/Keys | K2, X | K2, X3 | K2, X2 | K2, X2 | K2, X3 | K2, X2 | K2, X | K2, X2 | K2, X2 | K2, X2 | K2, X |
Rohožník | 5:14 | 5:55 | 6:00 | 16:32 | |||||||
Kuchyňa | 5:21 | 6:02 | 6:07 | 16:39 | |||||||
Pernek pri Zohore | 5:26 | 6:07 | 6:12 | 16:44 | |||||||
Jablonové | 5:32 | 6:13 | 6:18 | 16:50 | |||||||
Lozorno | 5:37 | 6:18 | 6:23 | 16:55 | |||||||
Záhorska Ves | 4:16 | 5:20 | 5:32 | 6:15 | 14:42 | 16:44 | |||||
Vysoká pri Morave | 4:26 | * | 5:42 | 6:25 | 14:52 | 16:54 | |||||
Lábske jazero zast. | 4:30 | * | 5:46 | 6:29 | 14:56 | 16:58 | |||||
Zohor | 4:34 | 5:38 | 5:42 | 5:50 | 6:23 | 6:28 | 6:33 | 15:00 | 17:00 | 17:02 | |
5:52 | 6:35 | 15:05 | |||||||||
Devínska Nová Ves | 6:04 | 6:48 | 15:18 | ||||||||
Bratislava-Lamač | 6:13 | 6:56-02 | 15:26 | ||||||||
Bratislava-Žel. stud. | 6:16 | 7:05 | | | ||||||||
Bratislava hl. st. | 6:23 | 7:12 | 15:34 |
značky/Keys: | ||
* | možno zastavuje - zdroj neuvádza / stop possible - source don't including | |
K2 | len 2. trieda / 2nd class only | |
X | premáva / run Po - Pi / Mo - Fr, nepremáva/not 1., 17. Nov | |
X2 | premáva / run Po - Pi / Mo - Fr do / until 20. VIII. | |
X3 | premáva / run Po - Pi / Mo - Fr od / since 23. VIII., nepremáva/not 1., 17. Nov |
Všetky údaje bez záruky/All dates unwarranted.
Štátne železnice majú na trhu nákladnej dopravy nového
konkurenta
Bratislava 26. 09.2004 -
Štátna ZSSK má na
trhu nákladnej prepravy nového konkurenta. BRKS totiž od začiatku augusta tohto roku začala
zabezpečovať pre český Holcim Prachovice prevoz jeho cementu
do Maďarska.
Okrem tohto prvého kontraktu, ktorý spoločnosť prebrala
práve ZSSK , však BRKS už teraz rokuje aj s ďalšími slovenskými
ako i stredoeurópskymi priemyselnými podnikmi. Ziskami z tejto
činnosti chce BRKS sanovať straty z
osobnej prepravy, kde je nútená pristupovať k neustálym
redukciám spojov.
Podľa Romana Filisteina z Bratislavského samosprávneho kraja,
ktorý BRKS prevádzkuje spolu so švédskym Connexom a ŽOS
Vrútky, sa síce nedá očakávať, že ich spoločnosť obsadí
v najbližších rokoch viac ako len niekoľko percent trhu
nákladnej dopravy, ale ZSSK na zmenu situácie ihneď zareagovali.
Začiatkom augusta totiž štátne železnice podľa neho
zaviedli poplatky za presun prázdnych nákladných vagónov už
nielen pre kategóriu export-import, ale aj pre kategóriu
vnútrozemského tranzitu.
BRKS , ktorá má na nákladnú prepravu pripravené
celkovo štyri prenajaté lokomotívy, pritom od českého
Holcimu za prepravu cementu z Kútov do Komárna cez Dunajskú
Stredu inkasuje za mesiac asi jeden milión korún. Už teraz
však rokuje aj so slovenským závodom Holcimu v Rohožníku.
"Závod v Rohožníku má síce ešte platný kontrakt s ZSSK , ale neskôr o to
máme určite záujem," hovorí Filistein s tým, že
kontrakt od českého Holcimu získala ich spoločnosť vďaka
lacnejším i rýchlejším službám. "Pretože sa
sústredíme len na tento jeden kontrakt, vieme to previesť cez
územie Slovenska rýchlejšie," hovorí Filistein.
BRKS síce prioritne vznikla v záujme toho, aby sa
po vlaňajšom odchode štátnych železníc z niektorých
regionálnych tratí na Záhorí opäť obnovila osobná
preprava, ale táto činnosť je stratová a práve preto chce
zdroje získavať práve zo ziskovej dopravy nákladnej. "Za
šesť týždňov sme od českého Holcimu získali rovnaké
zdroje ako z osobnej dopravy za celých prvých osem mesiacov
tohto roku. Nákladná doprava však nie je pre nás len zdrojom
vykrývania strát pri osobných vlakoch. Máme ambíciu stať sa
aj silným nákladným dopravcom," zdôrazňuje Filistein.
Zisk veľkých podielov na trhu nákladnej dopravy sa ale podľa
neho hneď nedá očakávať. Napríklad v Nemecku sa
liberalizácia rozbehla už pred 6 rokmi, ale zhruba 20
konkurentov veľkých Deutsche Bahn ovláda len asi 9 % trhu. Na
Slovensku si okrem BRKS železnicami
zabezpečuje dopravu železnej rudy iba košický U.S.Steel a
rakúska firma LTE zasa vozí z Nemecka koks pre žiarske
Slovalco. Filistein pritom naznačuje snahy o spoluprácu BRKS práve s LTE. "Voči sebe máme silné ZSSK , ale chceme
spojiť sily," hovorí Filistein.
Doterajšie výhradné prevádzkovanie osobných vlakov prinieslo
BRKS vysoké straty, ale už budúci rok by mohla
byť pri dobrom naštartovaní nákladnej prepravy zisková. Za
prvých osem mesiacov BRKS vykázala stratu
17,880 milióna Sk a miernejšia strata bude podľa Filisteina
zaznamenaná aj za celý tento rok. To sa asi bude podľa neho
riešiť podobne ako v roku 2003 navyšovaním základnému
imania zo strany všetkých troch rozhodujúcich vlastníkov.
Ešte začiatkom tohto roku na troch tratiach Rohožník - Zohor , Zohor – Bratislava a Zohor -
Záhorská Ves prevádzkovala BRKS 26 spojov denne, ale po niekoľkých
zníženiach je to teraz už len 12 vlakov. "Ak získame
zdroje z novej rozbehnutej činnosti, pristúpime k spätnému
zvyšovaniu počtu spojov," dodáva Filistein.
Ad: Skutočný hospodár by takto nešafáril (13. 7.)
4.08.2004, PETER PETRO,
Malacky - Článok Miroslava Zikmunda z ČD ma skutočne zaujal, pretože túto problematiku
trochu poznám a navyše v regióne žijem. ZSSK , skutočne z
ekonomických dôvodov ukončila osobnú dopravu na trati Zohor -
Záhorská Ves . BSK následne
založil BRKS. Upresním - BSK do problému
regionálnych tratí vtedy, keď mal, vôbec nevstupoval.
Vstúpil, až keď bolo rozhodnuté o zachovaní niekoľkých
párov liniek. A pozor - BRKS založili
okresní a krajskí funkcionári SDKÚ, ktorí sú funkcionármi
BSK (Milan Vaškor, Roman Filistein, Dušan Prokop...), nie kraj.
Že pomery po vzniku tejto spoločnosti sú pre znalca z Čiech
šokujúce? Asi pre každého, kto veci trochu rozumie. Že by sa
kraj mal viac zaoberať tým, ako BRKS
narába s peniazmi daňových poplatníkov? Na čo sa do
Železničnej dala z našich peňazí koruna, dá sa teraz
prominentom istej strany a BSK dvojnásobok.
BRKS a nákladné vlaky
Bratislava, VLAKY_NET - ZSSK má na trhu nákladnej prepravy nového
konkurenta. BRKS totiž od začiatku augusta tohto roku začala
zabezpečovať pre český Holcim Prachovice prevoz jeho cementu
do Maďarska.
Okrem tohto prvého kontraktu, ktorý spoločnosť prebrala
práve ZSSK , však BRKS už teraz rokuje aj s ďalšími
slovenskými ako i stredoeurópskymi priemyselnými podnikmi.
Podľa Bratislavského samosprávneho kraja, ktorý BRKS
prevádzkuje spolu so švédskym Connexom a ŽOS Vrútky , sa síce
nedá očakávať, že ich spoločnosť obsadí v najbližších
rokoch viac ako len niekoľko percent trhu nákladnej dopravy,
ale ZSSK na zmenu situácie ihneď zareagovali.
Už teraz však rokuje aj so slovenským závodom Holcimu v
Rohožníku. Závod v Rohožníku má síce ešte platný
kontrakt s ZSSK , ale neskôr o to majú BRKS určite záujem.
Kontrakt od českého Holcimu získala BRKS vďaka lacnejším a
rýchlejším službám.
Za šesť týždňov od českého Holcimu získali rovnaké
zdroje ako z osobnej dopravy za celých prvých osem mesiacov
tohto roku. Nákladná doprava však nie je pre nás len zdrojom
vykrývania strát pri osobných vlakoch. Na Slovensku si okrem
BRKS železnicami zabezpečuje dopravu železnej rudy iba
košický U.S.Steel a rakúska firma LTE zasa vozí z Nemecka
koks pre žiarske Slovalco.
Ešte začiatkom tohto roku na troch tratiach Rohožník - Zohor (112), Bratislava hl. st. - Devínska Nová Ves - Zohor
(110) a Zohor - Záhorská Ves
(113) prevádzkovala BRKS 26 spojov denne, ale po niekoľkých
zníženiach je to teraz už len 12 vlakov. -rp-
- SPŽ , Juraj Košecký 2003 - Po februárovom zastavení osobnej dopravy na niektorých miestnych tratiach nastál problém s dopravnou obslužnosťou niektorých obcí. V niektorých prípadoch nahradili vlaky autobusy SAD, niekde bola osobná doprava aspoň v obmedzenom rozsahu obnovená. Na trati Zohor - Záhorská Ves si objednal BSK najskôr osobnú dopravu u ZSSK, ktorá zabezpečovala vozbu "motormi" 810 a "prívešákmi" 011 . Od augusta 2003 prevzala dopravu na tejto trati BRKS, ktorej hlavný akcionár je práve BSK. Dopravu zabezpečili motorové vozne 830.180 a 830.193 odkúpené od ZSSK . Od 2. 9. 2003 BRKS začala jazdiť priamo z Bratislavy hl. st. až do Záhorskej Vsi a u ŽSR si tiež objednala trasy z Rohožníka do Zohoru , ktoré však boli neskôr zrušené pre nedostatok vozidiel. BRKS chcela odkúpiť od ZSSK ďalšie motorové vozne 830 . ZSSK však oproti pôvodne dohodnutým cenám zdvihli ceny niekoľkonásobne, tak sa k BRKS dostali motorové vozne 830.007 a 830.156 a tri prívesne vozne 020. 830.156 sa však pre technické závady do prevádzky ani nedostal a bol ZSSK vrátený. 830.007 jazdil u BRKS až do novembra 2003. Nedostatok vozidiel a ich slabý technický stav bol riešený požičaním hektora 720.540 od firmy AM Tuning, ktorý jazdil 2 posledné novembrové týždne v súprave s 830.193. V novembri zakúpila BRKS od českej firmy Lokotrans Brno "motory" 830.056 a 830.057. Pre GVD 2003/2004 BRKS plánuje zahájiť dopravu z Rohožníka do Zohoru a objednala si tiež ďalšie trasy do Trnavy (2309 a 2312) a Malaciek (2304 a 2307), ktoré však - pre nedostatok vozidiel - zatiaľ nebude prevádzkovať. Nedostatok vozidiel plánuje riešiť zakúpením starších dvojdielnych motorových vozňov VT 70 od rakúskeho dopravcu Graz - Köflacher Eisenbahn (GKE). Majú však byť po zakúpení a následnej homologizácii zaradené do prevádzky najskôr na jar 2004. Zatiaľ budú od ÖBB zapožičané rušne r. 2143 s osobnými vozňami.
Diskusia K-Report - rôzni autori:
23. XII. 2003 - 10:10:
TAK UZ SA BRKS ZMOHLA NA LEPSIE VOZIDLA. BRATISLAVA-ZOHOR-MALACKY
JAZDIA RAKUSKE 2143+2*RAKUSKY OSOBNY VAGON.NIEKEDY NA KONIEC
SUPRAVY PRIVESIA AJ 830. v SUCASNOSTI JE TO ASI NAJKURIOZNEJSIA
SUPRAVA NA SLOVENSKU.
23. XII. 2003 - 10:40:
MNE SA ZDA ZE TAM MAJU IBA CHAOS. VED SA ZACINALO SO SUPRAVAMI
830+PRIVES+830. POTOM JAZDILA IBA 830 SOLO, NIEKEDY S PRIVESOM,
INOKEDY 2*830. CELE TO JE OVPLYVNENE (NE)SPOLAHLIVOSTOU 830.VIDEL
SOM UZ ZASKAKOVAT T448 Z ISTROCHEMU A RAZ 720-5??-TERAZ NEVIEM
PRESNE. UZ TO VYZERALO ZE SOM SA VRATIL O 40 ROKOV DO MINULOSTI.
V SOBOTU MALI Z BREVADZKOVYCH DOVODOV STALE ODRIEKNUTE NIEKTORE
VLAKY. POCITAM ZE 830 ZOSTANE ZAHORSKA VES A ROHOZNIK. TIE 2143
SU NOVINKA, UVIDIME AKO SA TO UTRASIE.
23. XII. 2003 - 19:16
Ještě si BRKS nechá schválit jednotku VT70 ex
Graz-Koflacher-Eisenbahn!
24. XII. 2003 - 12:47
Myslím, že štátne dráhy ich budú poriadne ryžovať na
bratislavskej a trnavskej trati. Neviem, či sa im to vyplatí.
Ale keď si odkúpia lokálky na Záh.Ves a Plav. Mikuláš a
keď natiahnu koľaje z Mikuláša až do Jablonice a na druhej
strane zo Záh. Vsi do Angernu, tak to by mohla byť super
perspektíva!
03. III. 2004 - 20:07
Už od začátku JŘ nejezdí vlaky dle JŘ. Postupná redukce
nejprve zasáhla trochu slabomyslné rameno Malacky - Trnava. V
každé stanici je vyvěšena jiná informace, podle některé je
jeden vlak omezen, dle jiné zrušen, o jiných zrušených
vlacích se nikdo nezmiňuje. Informace odporuje jedna druhé a
jen například v žst.Zohor lze nalézt současně
"platných" cca 3 - 5 různých JŘ. Samotný provoz
vůbec neodpovídá původním představám o nasazení hnacích
vozidel. Řada 2143
(případně 742 MAX Cargo) zajíždí přímo s vlaky z
Bratislavy do Záhorskej Vsi. Na druhou trať vyráží
pravidelně řada 830 (nejstarší exempláře jsou mimo provoz,
dle někoho dokonce už rozřezané). Samotnou kapitolou je
odbavení cestujících, probíhající jen ve vlaku. Průvodčí
má přišroubovanou kasu v jednom oddíle a cestující k němu
chodí! Sám průvodčí nejeví vůbec žádný zájem o
skasírování cestujících a naprosto je přehlíží.
Zajímavé je nocování několika souprav v Záhorskej Vsi. Od
změny (kterou neobsahuje změna CP ŽSR...) jsou drobné posuny
časových poloh.
Fotografie/Photos:
Dieselový motorový vozeň BRKS 830 180-6 BRKS diesel motor car 830 180-6 (© Martin ROTTMANN , žst. Bratislava-N. Mesto station 01. X. 2003-14:29 hod./hr) (Veľká fotografia je dostupná len na Rail CD / Big photo is at Rail CD available only) |
|
Rušeň ÖBB / BRKS 2143 020-2
v čele osobného vlaku zo žst. Zohor ÖBB / BRKS 2143 020-2 loco at head of Regional train from station Zohor (Veľká fotografia je dostupná len na Rail CD / Big photo is at Rail CD available only) © Martin ROTTMANN ( Bratislava hl. st. 22. XII. 2003/15:41 hod./hr. ) |
|
Rušeň ÖBB / BRKS 2143 020-2 ÖBB / BRKS 2143 020-2 loco (Veľká fotografia je dostupná len na Rail CD / Big photo is at Rail CD available only) © Martin ROTTMANN ( Bratislava hl. st. 22. XII. 2003/15:51 hod./hr. ) |
|
vľavo: rušeň ÖBB 2143 056-6 v čele
ER-vlaku do žst. Wien
Südbahnhof vpravo: rušeň ÖBB / BRKS 2143 020-2 v čele osobného vlaku do žst. Zohor left: ÖBB 2143 056-6 loco at head of ER-train to station Wien Südbahnhof right: ÖBB / BRKS 2143 020-2 loco at head of Regional train to station Zohor (Veľká fotografia je dostupná len na Rail CD / Big photo is at Rail CD available only) © Martin ROTTMANN ( Bratislava hl. st. 22. XII. 2003/15:54 hod./hr. ) |
|
Rušeň /loco ZSSK 751195-9 + BRKS 740658-0 (Bratislava-Lamač 3. XI. 2004-14:57:12 hod./hr.) (Veľká fotografia je dostupná len na Rail CD / Big photo is at Rail CD available only) © Marin ROTTMANN |
( http://www.rail.sk/arp/slovakia/present/brks.htm ) |