Transrapid 08
© MVP
Transrapid - je vozidlom demonštrujúcim
železničný dopravný systém 21. storočia. Je výsledkom
dlhoročného vývoja (od r. 1934 kedy si
technológiu patentoval Hermann Kemper)
spoločnosti Transrapid International , združenia
zahŕňajúceho Siemens a ThyssenKrupp, predávajúceho a
projektujúceho Transrapid. Do 28. XII. 2003
premával len na skúšobnom okruhu pri Testovacom
stredisku Emsland (TVE) MVP (Versuchs- und
Planungsgesellschaft für Magnetbahnsysteme m.b.H.) v mestečku
Lathen na severozápade Nemecka (trať 395 DB). Ešte v roku 2002
bola však skúšobná neverejná, a od
1. II. 2003 aj skúšobná verejná prevádzka na trati
medzi čínskym mestom Šanghaj a jeho 46 km vzdialeným letiskom
Pudong . Od 1. I. 2004 je tu úplná verejná prevádzka.
Prevádzková rýchlosť na tejto trati je 430 km/h. V prípade
osvedčenia sa tohoto dopravného systému bola
zvažovaná výstavba podstatne dlhšej trate (cca 1300 km)
Peking - Šanghaj. Ďalším rozpracovaným projektom je
Metrorapid v Severnom Porýní-Westfálsku (Düsseldorf -
Duisburg) a obdobné projekty ako v Šanghaji: Mníchov mesto -
letisko, Frankfurt/M. mesto - letisko, Berlín mesto - letisko
Brandenburg ako aj na ďaľších miestach USA, Ázie a
Austrálie. Pred pár rokmi bol zvažovaný projekt trate Hamburg
- Berlín avšak jeho vývoj bol zastavený.
K TVE
je najvhodnejší prístup zo
Slovenska cez Viedenskú
zapadnú stanicu ( Wien Westbahnhof ) , odkiaľ premáva
denne o 19:50 h EuroNight 490 Hans Albers do Hamburgu (v úseku
Passau - Hamburg/Düsseldorf je povinne miestenkový), z kt. je
potrebné vystúpiť v žst. Hannover
Hbf , odtiaľ ďalej prípojovým vlakom IC do Amsterdamu,
z kt. je potrebné vystúpiť v žst. Rheine, odkiaľ premávajú
v hodinových intervaloch vlaky RegionalExpress (RE) cez Lathen
do Emdenu.
Od žst.
Lathen je najvhodnejšie ísť východným smerom po ceste L
53, pretínajúcej južné zhlavie stanice, ktorá vedie cca po 1
km popod diaľnicu B 70, a po ďalších cca 600 m popod trať
Transrapidu, odtiaľ je cca 400 m na sever ústredie
TVE . Rýchlejším krokom táto trasa trvá cca 30 min.
Do novembra 2002 boli však všetky propagačné jazdy
(18 EUR/osoba - pôvodne 21 EUR) zrušené z dôvodu testovania
softwaru pre Šanghaj . Od apríla 2004 návštevníci môžu opäť magneticky
nadľahčovaní na 31,5 km dlhej testovacej trati v Transrapide
08! Rezervácie pre cestujúcich sú prijímané od 1. marca 2004
na tel. č.: +49 - 18 05 - 22 45 46 (0,061 Euro/30 sek. z
Nemecka) alebo prostredníctvom e-mailu: tve@transrapid.de . [viac
informácií]
V informačnom centre (otváracie hodiny nájdeš tu )
je však možné zakúpiť rôzne propagačné predmety, napr.
kľúčenka (asi 2,5 EUR), šiltovka (8 EUR), VHS-kazeta (8 EUR),
CD-ROM (13 EUR - vlastním), DVD (10 EUR - vlastním), ...
( spracoval: Addams ; niektoré informácie podľa: MVP )
video: Extreme Engineering: Transrapid Maglev Train
Šanghaj - 1 milión cestujúcich už cestovalo
Transrapidom
Transrapid pokračuje na jeho (magnetickej) vlne
vzostupného úspechu v Šanghaji. 3. júla 2004 SMTDC privítala
jej miliónteho cestujúceho: pri príležitosti tejto významnej
udalosti dostal Yl Jihua z Guangzhou od SONG Xioajuna (prezidenta
SMTDC) certifikát a model Transrapidu.
Na prvej komerčnej trati Transrapidu v Šanghaji
na svete začala bežná prevádzka
- 29. XII. 2003. Toto znamená medzinárodný
prelom pre nový revolčný železničný systém "made in
Germany".
Od jeho prvej jazdy 31. XII. 2002 sa už státisíce
cestujúcich tešilo z rýchlosti 430 km/h zo stanice Long
Yang Road na letisko
Pudong a späť.
Transrapid v Šanghaji vytvoril nový svetový rekord 501
km/h (311 mph)
12. novembra 2003 bol v rámci schvaľovacej fázy
Transrapidu v Šanghaji vytvorený 5-článkovou súpravou
svetový rekord komerčných Maglev-systémov dosiahnutím
maximálnej rýchlosti 501 km/h (311 mph) na 30 km dlhej trati
medzi stanicou
Long Yang a medzinárodným
letiskom Pudong . Ďalšie vozidlo prešlo rýchlosťou 430
km/h po vedľajšej koľaji.
Transrapid v Šanghaji, s projektovanou rýchlosťou cez
500 km/h (310 mph) a štandardnou prevádzkovou rýchlosťou 430
km/h (267 mph), je najrýchlejším železničným systémom na
svete v komerčnej prevádzke.
Exhibície a konferencie so spoluúčasťou Transrapid International:
ILA -
International Aerospace Exhibition and Conferences
(10.-16.05.04), Berlin www.ila-berlin.de |
|
InnoTrans (21.-24.09.04), Berlin (25.,
26.09.04 - dni otvorených
dverí) www.innotrans.de |
Technológia Maglev zaujala síce viacero krajín po celom svete, avšak pre vysoké náklady na výstavbu tratí je ťažké presadiť realizáciu ich výstavby. Patria medzi ne:
Berlín - Hamburg
O výstavbe trate sa uvažovalo už od r. 1990, avšak uprednostnená bola rekonštrukcia štandardnej trate pre vlaky ICT .
Šanghaj - predĺženie
Súčasná trať z medzinárodného letiska
Pudong po stanicu Long
Yang Road neďaleko centra mesta má byť predĺžená až na
vnútroštátne letisko na opačnej strane mesta.
Mníchov
Nádejne vyzeral projekt 37 km dlhej "letiskovej
trate" (obdobnej ako v Šanghaji), avšak predchádzajúce
negatívne stanoviská bavorskej vlády reprezentovanej stranou
CSU a vysoký vzostup ceny výstavby z 1,85 mld. EUR na sumu
presahujúcu 3 mld. vyústil 27.3.2008 do zastavenia projektu
spolkovou vládou.
Arabský poloostrov a okolité krajiny
Uvaže sa o výstavbe tratí medzi Katarom a Bahrajnom a
iránskymi mestami Teherán a Mašad.
Holandsko
Uvažuje sa výstavbe trate na náklady výhradne
súkromných investorov.
V období r. 1997 - 2000 Transrapid
International skúmal možnosti systému Maglev Transrapid ako
zvažovaného systému vysokorýchlostnej dopravy cestujúcich
(príp. čiastočne aj tovaru) v strednej a východnej Európe
projektovými štúdiami (fázy I - III). Štúdie boli
financované s podporou EÚ (Výbor pre dopravu Európskej
komisie).
Nezávislá konzultačná spoločnosť pre dopravu
(Kessel+Partner Freiburg, SRN) vykonala prognózy súhrnných
dopravných požiadaviek s výhľadom do r. 2015, s ohľadom na
počet cestujúcich (resp. množstva tovaru), ktorí podľa
predpokladov budú používať Transrapid na stanovených
transeurópskych dopravných koridoroch.
Hlavné body štúdií (cestovné časy, prognózy
cestujúcich, investičné náklady, atď.) sú zhrnuté na nasledujúcich
stranách .
( transrapid.de )
Vlak bez kolies a prevodov
Transrapid je dopravným prostriedkom novej generácie
Ing. Milan KLUBAL, Ž-Semafor 2003/01/27 - Konštrukcia
Transrapidu naozaj predstavuje dopravný prostriedok novej
generácie. Princíp tzv. "lineárneho motora" je
netradičným riešením. Vlak sa pohybuje na vzduchovom
"vankúši" nad konštrukciou, ktorá predstavuje
stator motora a vlaková súprava jeho rotor. Aby bolo pôsobenie
síl efektívne, treba dodržať tolerancie polohy a rozmerov.
Odstup magneticky aktívnych častí je 10 mm a medzera medzi
vlakom a dráhou 200 mm.
Treba si uvedomiť, že vlak má iba
vodiace a nosné magnety, žiadne kolesá a prevody. Napájané
je statorové vinutie, a to tak, že pri štarte, jazde do
stúpania a zrýchlení je dodávka energie vyššia ako pri
klesaní a brzdení. Dráha Transrapidu sa montuje zo
železobetónových segmentov dĺžky približne 3 m, čo
dovoľuje zložiť presne celú trať.
Presne nastavené elektromagnety
rozmiestnené pozdĺž celého vozidla po
obidvoch stranách poháňajú vozidlo nad dopravnou cestou.
Vodiace magnety udržiavajú presnú stopu vozidla. Vozidlo je
uvádzané do pohybu alebo brzdené pomocou lineárneho
indukčného motora s dlhým statorom, čo nie je nič iného ako
synchrónny trojfázový motor rozvinutý do roviny. Princíp
pôsobenia je rovnaký ako u indukčných motorov. Na rotorové
vodiče pôsobia sily, vplyvom ktorých sa vozidlo dá do pohybu.
Smer pohybu vozidla vpred je riadený pomocou elektrických
meničov, ktoré plynulo regulujú veľkosť a frekvenciu
trojfázového prúdu. Brzdenie sa dosahuje zmenou polarity a
energiu pri brzdení je možné rekuperovať.
Výhybky sú riešené ako dvoj- alebo
trojcestné. Tvorené sú špeciálnymi oceľovými nosníkmi,
ktorých polohu je možné meniť elektrickými prestavníkmi.
Dĺžka výhybky pre rýchlosť do odbočky 100 km/hod je 78 m a
pre rýchlosť 200 km/hod je to 149 m. Potrebný čas na
prestavenie polohy výmeny je 20 sekúnd. V priamom smere je
možné cez výhybky jazdiť plnou traťovou rýchlosťou.
Vozidlo Transrapidu je možné
zostavovať do sekcií. Každá sekcia môže mať až 90 miest
na sedenie. Pri vysokých prepravných nárokoch je možné
zostaviť súpravu až z desiatich sekcií (2 predné + 8
vložených). V štúdiách na využitie Transrapidu sa uvažuje
aj s využitím tohto technického prostriedku pri preprave
tovaru.
Aj keď sme zatiaľ odkázaní len na
firemné informácie a informácie na internetových stránkach,
nemôžeme pochybovať, že v súčasnosti je to na zemi
najrýchlejší ( neviem - neviem - pozn. Addams ) dopravný prostriedok, ktorý cestujúcim ponúka
maximálny komfort. Pri rýchlosti do 500 km/h je Transrapid na
vzdialenosť do 800 km schopný konkurovať leteckej doprave.
Transrapid je tiež šetrný k svojmu okoliu. Neobťažuje ho exhalátmi ani
nadmerným hlukom. Pri rýchlosti do 200 km/h spôsobuje hluk o
hodnote 73 dB. Mestská rýchlodráha idúca maximálnou
rýchlosťou 80 km/h však 80 dB. Pri zvýšení rýchlosti na
300 km/h sa úroveň hluku zvýši len mierne. Boli namerané
hodnoty okolo 80dB, zatiaľ čo súprava ICE
spôsobí hluk okolo 90 dB. Transrapid idúci rýchlosťou 400
km/h produkuje hluk približne 89 dB.
Oproti lietadlu má výhodu, že i pri
vysokej rýchlosti, ktorú súprava dosahuje, nie je nutné sa
pripútať. Oproti klasickým súpravám ICE (EC) má kratšiu zábrzdnú vzdialenosť. Po
ujdení vzdialenosti 5 km dosiahne súprava už rýchlosť 300
km/h. Trať Transrapidu je vedená mimoúrovňovo a súprava sa
preto nemôže dostať do kolízie s iným dopravným
prostriedkom.
Tiež z hľadiska potrebných plôch je
Transrapid výhodnejší ako klasická železnica. Pri rýchlosti
300 km/h postačuje pre Transrapid polomer len 2500 m a
prekonávať môže stúpanie až 10 %. Spočiatku sa ľudia
obávali, že v okolí trate a vo vlastnom dopravnom prostriedku
neúmerne vzrastie magnetické pole. Podľa meraní výrobcov
však pole v súprave a v blízkosti trate nepresiahne hodnotu
100 T (Tesla), zatiaľ čo pole farebného televízora vytvára
500 T.
Investičné náklady na výstavbu trate
sú porovnateľné s nákladmi na vysokorýchlostné trate, tie
sa pohybujú v rozmedzí od 17 do 24 mil. eur na 1 km (trať
Kolín n/Rýnom – Frankfurt 24 mil. eur/km). Energetické
nároky vyjadrené vo Wh na jedno sedadlo a ubehnutý kilometer
sú u Transrapidu nižšie, a to v závislosti na rýchlosti. Pri
rýchlosti 200 km/h je to u vlakov ICE 29 Wh, u Transrapidu 22
Wh. Pri rýchlosti 300 km/h je to u vlakov ICE 51
Wh, u Transrapidu 34 Wh. Pri rýchlosti 400 km/h je to u
Transrapidu 52 Wh.
Vzhľadom na to, že pri jazde
Transrapidu nedochádza k dotyku plôch, sú náklady na údržbu
vozidiel a jazdnej dráhy nižšie ako u klasickej železnice.
Nosný systém je dimenzovaný s dostatočnou rezervou.
Tabuľka uvádza súhrnné údaje o práve
otvorenej trati v Číne. Predpokladá sa, že nebude dlho
jedinou traťou. Dokonca prenikli správy, že v krátkej
budúcnosti by sa mal Transrapid v Číne rozšíriť o ďalšie
stovky kilometrov. (žiaľ po opätovnom zamietnutí výstavby trate pre
Transrapid Berlin - Hamburg nemeckým parlamentom aj čínska
strana zamietla rozšírenie siete pre Transrapid - podpísala
zmluvy na klasickú vysokorýchlostnú trať s pravdepodobnou
prevádzkou "kríženca" TGV a Šinkansenu
- pozn. Addams )
Technické údaje trate Tranrapidu v Šanghaji | |
Dĺžka trate | 30 km dvojkoľajová |
Prevádzková rýchlosť | 430 km/hod |
Čas jazdy | Cca 7 minút |
Minimálny časový sled vlakov | 10 minút |
Počet staníc | 2 |
Flotila vozidiel | Začiatkom roku 2003 z 3 vozidiel, každé s 5-vozňami (6 vozňov od 06/ 2004 ) |
Intenzita premávky | |
V roku 2005 | 10 mil. cestujúcich |
V roku 2010 | 21mil. cestujúcich |
V roku 2020 | 36 mil. cestujúcich |
Transrapid 08 © MVP |
Trať pre Transrapid 08 severne od cesty L 53 © Addams |
Trať pre Transrapid 08 južne od cesty L 53 © Addams |
Súprava Transrapid 08* © Addams |
Súprava Transrapid 08* © Addams |
Súprava Transrapid 08* © Addams |
Súprava Transrapid 08* © Addams |
Súprava Transrapid 08 v priestore pre nástup/výstup cestujúcich TVE © Addams |
Model súpravy Transrapid vo výstavnej miestnosti (Information Point) TVE © Addams |
Ústredie TVE © Addams |
Prístupové schodisko k nástupišťu Transrapid TVE © Addams |
Trať pre Transrapid 08 severne od TVE © Addams |
Transrapid 08* © Addams |
Model súpravy Transrapid 07 vo vitríne pred TVE © Addams |
Koncový vozeň súpravy Metrorapid 08 v TVE * © Addams 20040924-13:18:44 |
Transrapid 08 © Ing. Milan KLUBAL, Ž-Semafor 2003/01/27 |
* Veľká fotografia je dostupná len na Rail CD / Big photo is at Rail CD available only
Odkazy/Links:
Strana
vytvorená: 29-VIII-1999 Posledná aktualizácia: 02-III-2010 |
|
( http://www.rail.sk/ice/ice51.htm ) |