Rušne radu
773
Rušeň ZSSK loco 773 008
(RD/Loc depot Zvolen 14 .IX. 2002-10:38:30 hod./hr.)
(Veľká fotografia je dostupná len na Rail CD / Big photo is at Rail CD available only)
© Addams
Nový rušeň zatiaľ
len na Slovensku
Práca 20.9.2000, ANNA CHOVANOVÁ - S výrobkami tzv.
železničného programu sa včera v priestoroch rušňového
depa Železníc SR (ŽSR) vo
Zvolene predstavili zástupcovia a. s. ZŤS - Dubnica nad Váhom
plus. Okrem iných doplnkových produktov išlo aj o
modernizovaný rušeň 773 z pôvodného 771.
Dubnickí vývojári na modernizácii lokomotívy, určenej na
ťažký posun, úzko spolupracovali s renomovanými
zahraničnými firmami ako Siemens či Caterpillar. Podľa
obchodného riaditeľa a. s. Milana Mutalu prvý kontrakt na
dodávku päť kusov nového typu rušňa so ŽSR podpísali vo
februári pred tromi rokmi a v súčasnosti sú v prevádzke. Do
konca roka dodajú ďalšie dva a v prvom štvrťroku r. 2001
ešte tri. Úsilím firmy je osloviť aj zahraničných
zákazníkov. Technické parametre nového rušňa totiž
spĺňajú všetky podmienky, aby mohol byť zaradený nielen do
prevádzky ŽSR, ale aj železníc v iných krajinách.
Včerajšej prezentácie sa zúčastnili zástupcovia z Českej
republiky, Ruska, Kazachstanu, Chorvátska, Maďarska, Rakúsku i
Nemecka. Výsledkom spolupráce dubnických ZŤS s firmou Siemens
pritom v súčasnosti je aj ich spoločná prihláška do
medzinárodného tendra na dodávku 35 kusov tzv. ľahkej
motorovej jednotky pre ŽSR. Ako včera uviedol Ladislav Saxa,
zástupca generálneho riaditeľa ŽSR a námestník pre
technický rozvoj, modernizácia koľajových vozidiel, nákup
nových, ale aj prispôsobenie železničných tratí
požiadavkám medzinárodnej dopravy na Slovensku je
nevyhnutnosťou. V tomto procese rátajú i s prostriedkami
Európskej investičnej banky, Európskej banky pre obnovu a
rozvoj, ako i z programu ISPA.
773.004-7 na čele nákladného
vlaku na trati Kremnica - Kremnicke Bane, po výjazde z
tunela Sohler (foto E.Schenk , 29. IV. 2001) |
Modernizovaný rušeň radu 773
Motorový rušeň radu 773 je
šesťnápravový rušeň so striedavo - jednosmerným prenosom
výkonu. Vznikol modernizáciou motorového rušňa radu 770 ( T 669.0 ), resp. 771
( T 669.1 ) z výroby SMZ n. p. Dubnica nad Váhom a ČKD o. p. Praha.
Rušeň je určený na ťažký posun a vozbu ťažkých
nákladných vlakov na neelektrifikovaných tratiach s rozchodom
koľaje 1 435 mm v stredoeurópskych klimatických podmienkach
pri teplotách od - 30°C do + 40°C, pri relatívnej vlhkosti
vzduchu do 90% pri 20°C a nadmorskej výške do 1200 m.
Pohon náprav je 6 jednosmernými trakčnými motormi TE
006 tlapovo uloženými na náprave s odpruženým závesom v
ráme podvozku. Kryty prevodov a tlapy sú vo vyhotovení so
zvýšenou ochranou proti úniku mastiva.
Kabína je novopostavená v súlade s Vyhláškou UIC č. 651 a TNŽ 28 5201 a
spĺňa hygienické predpisy podľa vyhlášky MZ SSR
č.14/1977. Je osadená bezpečnostnými, elektricky
vyhrievanými sklami, s odpružením vzduchovými vankúšmi,
klimatizovaná, teplovzdušne vykurovaná s modernými riadiacimi
pultmi.
Predná a zadná kapota má výšku 1 600 mm nad úroveň
ochozu, čo umožňuje rušňovodičovi panoramatický výhľad
z kabíny a zvyšuje bezpečnosť jazdy rušňa.
Hnacie ústrojenstvo tvorí spaľovací motor CATERPILLAR
3512 DITA/2, ktorý poháňa cez spojku CENTAMAX rotor
synchrónneho generátora 1 FC2-564-6 Siemens, s.r.o. Drásov.
Rušeň je vybavený nasledovnými systémami bŕzd -
samočinnou pneumatickou brzdou typu DAKO GP, elektricky
ovládanou prídavnou brzdou, doplnkovou brzdou,
elektrodynamickou odporovou brzdou, záchrannou brzdou a ručnou
zaisťovacou brzdou.
Na základe analýzy stavu a namáhania hlavných
komponentov rušňa garantuje výrobca pri príslušnej
údržbe zostatkovú životnosť rušňa 25 rokov od dátumu
modernizácie.
Rozchod koľaje | 1 435 mm |
Usporiadanie dvojkolesí | Co' Co' |
Hmotnosť prázdneho rušňa | 107 t ± 3% |
Celková hmotnosť plne vystrojeného rušňa, vyzbrojeného 2/3 zásob nafty a piesku | 112 t ± 3% |
Menovitá hmotnosť na os | 18,7 t |
Minimálny polomer prechádzaného oblúka | 80 m |
Najvyššia dovolená prevádzková rýchlosť | 100 km/hod. |
Trvalá ťažná sila | 200 kN |
Max. ťažná sila pre koeficient adhézie = 0,33 | 340 kN |
Obrys vozidla | podľa STN 28 0315 |
Dĺžka rušňa cez čelníky | 16 000 mm |
Dĺžka rušňa cez nárazníky | 17 300 mm |
Vzdialenosť stredov otočných čapov | 8 660 mm |
Prenos výkonu | striedavo - jednosmerný |
Typ spaľovacieho motora | CATERPILLAR 3512 DITA/2 |
Voľnobežné / menovité otáčky spaľovacieho motora | 650/1 800 ot. min |
Menovitý výkon spaľovacieho motora | 1 300 kW |
Spôsob štartovania spaľovacieho motora | dvojicou el. štartérov |
Trvalá rýchlosť | 17,4 km/hod |
Výkon EDB | 1 500 kW |
Režim EDB | spádový / zastavovací |
Typ vzduchotlakovej brzdy | DAKO GP |
Menovité napätie palubnej siete | 24 V js |
Riadiaci systém | KRAUSS MAFFEI KM Direkt |
URL o rušňoch ŽSR radu 773 servra Lokomotivní depo
URL o rušňoch ŽSR radu 773 Klubu priateľov železníc na Dopravnej fakulte v Pardubiciach
Strana
vytvorená / Site created : 06-XI-2000 Posledná aktualizácia / Last update : 29-VII-2004 |
|
( http://www.rail.sk/arp/slovakia/rolstock/773.htm ) |