Muzeálny elektrický motorový vozeň radu
TEŽ 22
Rarita z Veterán klubu
Miroslav PAVLÍK
Muzeálny motorový vozeň TEVD 22, s
prípojným letným vozňom Clm/u 307, neskôr Blm/u 785 (žst.
Poprad-Tatry 15.III.2001)
© Addams
Od roku 1982 pôsobí v Rušňovom depe Poprad
pätnásťčlenná skupina nadšencov, ktorí sa vo svojom
voľnom čase venujú rekonštrukcii historických
železničných dopravných prostriedkov. Spod ich rúk v roku
1987 vyšla znova na trať obnovená krásavica Kométa,
úzkorozchodný elektrický motorový vozeň s označením TEVD
22 a rokom výroby 1913.
- Z pôvodnej skupiny sme len štyria: Stanislav Antalík,
Vladimír Jánkopál a Jaroslav Vančo, hovorí rušňovodič
Marián Vaverčák. - Neostali sme však sami. Dnes sa okolo
údržby a renovácie historických mašiniek u depe točí
dvanásť chlapov.
Kométa
© Európsky
železničný server
Video:
Technológie v preprave (Kométa a iné)
Svet technológií, 15.09.2013, TA3
Túžbu mať v depe parný rušeň schopný
prevádzky začali realizovať pred štyrmi rokmi. Vtedy S.
Antalík, V. Jánkopál a M. Vaverčák priviezli z Múzejno-dokumentačného centra
Ústavu rozvoja železníc ŽSR v Bratislave vyradený rušeň
parnej trakcie 477.013 , ktorý
fanúšikovia pary poznajú pod menom "Papagáj".
Úspešne dokončené tlakové skúšky kotla a relatívna
dostupnosť potrebných náhradných dielcov sú optimistickou
predpoveďou obnovenia jeho prevádzky. Rušňov tejto série
vyrobili 43 kusov a posledný z nich 477.043
prevádzkujú v Prahe. Po oprave popradského bude druhá
prevádzkyschopná a súčasne jediná funkčná 477-ka na
Slovensku. Súbežne s obnovou "Papagája" pokračujú
práce na rekonštrukcii vozňa Balm/n 781, s ktorým sa chcú
- ako s letným otvoreným vozňom - predstaviť už v tejto
letnej sezóne.
Korunou aktivít pracovníkov RD a Veterán klubu je úsilie
založiť stálu expozíciu historického múzea v Poprade.
(Ž-Semafor, 10/1996)