Ak by ste hľadali najväčšie motorové
rušňové depo na Slovensku, našli by ste ho vo Zvolene. Nie je
tomu tak len kvôli vozbe vlakov motorovými rušňami a jej
rozsahu, ale najmä kvôli špecializácii a výkonom
Zvolenčanov v rámci opravárenskej činnosti. Práve v
zvolenskom rušňovom Depe sa pred piatimi rokmi rozbehla
prestavba prípojných vozňov radu 011
na motorové vozne radu 811. Prvý
prototyp tohto moderného a na regionálnych tratiach veľmi
žiadaného vozidla sa I rodil prakticky na kolene, aj preto
domácim pomáhali vy chytávať jeho "muchy" kolegovia
z Vrútok. A hoci spoza brán zvolenskej dielne vyšli za
"prvorodeným" už len traja mladší bratia,
posledný v decembri minulého roku, najstaršia z týchto
mašiniek jazdila už bez problémov vyše dvoch rokov, keď
sa sériovej výroby 811-tiek ujala zvolenská ŽOS-ka.
Medzi 799 pracovníkmi rušňového depa vo Zvolene s
vysunutými pracoviskami v Banskej Bystrici, Žiari nad Hronom,
Banskej Štiavnici a Lovinobani sa až 335 hrdí príslušnosťou
k povolaniu rušňovodiča. Práve oni majú na starosti vozbu
vlakov na celom južnom ťahu od Bratislavy až po Košice, ale
aj na priľahlých ramenách Zvolen - Vrútky, Zvolen - Banská
Bystrica - Margecany a Zvolen - Šahy. Mnohí by im mohli
závidieť, keďže tieto trate patria k tým najkrajším a
turisticky najzaujímavejším. Veď kto by si nedopriať
výlet cez malebné Kremnické vrchy, komu by sa nezatajil
dych pri atraktívnej prechádzke cez 22 tunelov a koho by
neoslovila panenská príroda Stratenej doliny a celého
Slovenského raja? Na rovnaké pocity však majú v
skutočnosti zvolenskí rušňovodiči len málo času, pretože
opísané "túry" ukrývajú pre nich viacero
nástrah spojených so strmým stúpaním a klesaním trate, s
výstrelkami počasia a napokon i častými výlukami.
Celú osobnú dopravu na našich ramenách zabezpečujeme
pomocou 38 rušňov radu 750 a 754 s elektrickým vykurovaním alebo
pomocou 17 motorových vozňov radu 851.
Našu nosnú sériu pre nákladnú dopravu tvoria hnacie
vozidlá radu 773 s motorom Caterpillar a
elektronickým riadiacim systémom od KrausMaffei. V
súčasnosti predstavujú najmodernejšie rušne na našich
tratiach, ktoré vznikli prestavbou zo starších 771-tiek v ZŤS v Dubnici nad Váhom.
Zatiaľ ich vyrobili len päť a všetky sú u nás v
skúšobnej prevádzke, - vysvetľuje prednosta rušňového
depa vo Zvolene Ing. Milan Surkoš.
Zázemie pre silné opravárenstvo a údržbu v rušňovom depe
vytvára 229 zamestnancov. Ich nosnou činnosťou sú stredné
opravy rušňov radu 770, 771,
721, 701 a 210 a tiež motorových vozňov radu 851. - Priamo vo Zvolene vykonávame v
podstate všetky vyššie údržbové zásahy i neplánované
opravy väčšieho rozsahu v rámci celej zvolenskej SpŽKV Ako
držiteľ medzinárodne platného certifikátu máme rovnakú
pôsobnosť v obvode správy aj v prípade centrálnych
defektoskopických skúšok a kontrol po predpísanom ubehnutí
kilometrického prebehu na všetkých sériách vozidiel.
Veľmi seriózne máme vybavenú diagnostiku spaľovacích
motorov, defektoskopické pracovisko i pracovisko údržby a
opráv trysiek a vstrekovacích čerpadiel spaľovacích
motorov Podobne je na tom tiež pracovisko opráv trakčných
motorov a generátorov; pokračuje prednosta.
Tým, ktorí sa vyznajú vo fachu, netreba vysvetľovať, že
údržba motorových vozidiel je podstatne pracnejšia ako u
elektrických mašín. Zoberme si na mušku len taký
spaľovací motor od 750-ky alebo 754-ky. Jeho oprava v ŽOS-ke nie je práve
lacný špás, keďže potrebné súčiastky možno zohnať
len v zahraničí. A tak sa Zvolenčania snažia zachrániť,
čo sa dá v rámci stredných opráv, pričom sa musia
dôkladne "pohrať" s celým 11-tonovým kolosom.
Nielenže sa im podarí uviesť ho do funkčného stavu, ale
výsledný efekt môžu merať aj prostredníctvom
ušetrených nákladov. Pritom im život strpčujú mnohé
"maličkosti."
Materiálno-technické zabezpečenie je také podvyživené,
že nedostupným luxusom sa stávajú už aj palivové filtre,
čistiace prostriedky na elektrické točivé stroje a dokonca i
handry. Na čistiacom prostriedku síce ušetríme 20 tisíc, ale
keď sa zanesie rotor trakčného motora, jeho previnutie nás
vyjde na 200 tisíc, - komentuje situáciu Ing. Milan Surkoš. -
Naši chlapci napríklad dokážu previazať trakčný motor za
tri hodiny, hoci pracovisko hriže, na ktorom sa vyväzujú
trakčné motory a dvojkolesia, je vo veľmi dezolátnom stave. A
keďže nie je ani zateplené, v zime sa tu teplota prakticky
vôbec nelíši od tej vonku. Až toho roku by sme mali konečne
dostať 4 milióny...
Aj vo zvolenskom rušňovom depe vstupuje v poslednom čase
čoraz intenzívnejšie do zabehnutého pracovného rytmu
optimalizácia a zoštíhľovanie železnice. Najčerstvejší
údaj hovorí o odchode 45 zamestnancov: - Doteraz bola najviac
postihnutá pomocná prevádzka, ale situáciu nám začína
komplikovať vysoké odchodné. Nemali by sme sa však bezhlavo
zbavovať najlepších odborníkov a ani potrebných
funkčných miest.
Riešením nie je ani prepúšťanie zdravých a mladých
ľudí. Pritom na druhej strane som nútený držať
pracovníkov, ktorí nemôžu ísť do koľajiska a ich vhodné
pracovné zaradenie predstavuje nemalý problém. Preto som
za to, aby sa s pomocou štátu prijateľne riešil problém
zamestnancov so zníženou pracovnou schopnosťou. Ich zvýšená
pracovno-právna a sociálna ochrana je síce pekná vec, len
prečo jej celé bremeno previedol štát prakticky na
zamestnávateľa? - pýta sa prednosta Ing. Milan Surkoš.
(Ž-Semafor 18/2000)