Železničná stanica/Railway station
Čierna nad Tisou

Prostredná časť prijímacej budovy - pohľad od juhozápadu (4 -> 46 kB)
Prostredná časť prijímacej budovy - pohľad od juhozápadu
Addams 19. III. 2003-09:40)

Modernizácia železničného uzla v Čiernej nad Tisou?
ŽSR 15.07.2009, Vyjadrenie pre: STV
1. Na čo všetko sa vzťahuje modernizácia železničného uzla v Čiernej nad Tisou?
Predmetom modernizácie ŽST Čierna nad Tisou v rámci vyhlásenej verejnej súťaže, budú najmä nasledovné objekty stanice normálneho a širokého rozchodu:
- zabezpečovacie zariadenie
- spádovisko širokého rozchodu
- žeriavové dráhy
- trafostanice
- železničný zvršok a spodok
- úpravy trakčného vedenia
- mostné konštrukcie, vnútrozávodné komunikácie
- pozemné stavby a inžinierske siete
2. Časový horizont modernizácie?
V súčasnej dobe sa zabezpečuje výber zhotoviteľa projektovej dokumentácie formou verejnej súťaže. Na základe spracovanej dokumentácie bude stanovený aj plán organizácie výstavby, ktorý podrobnejšie stanoví termíny realizácie a predpokladané náklady stavby.
Vzhľadom k veľkému rozsahu potrebnej modernizácie ŽST bude stavba delená na jednotlivé etapy. Predpoklad zahájenia realizácie je závislý od ukončenia projektovej dokumentácie a inžinierskej činnosti, cca v r. 2011.

Rozmrazovňa rúd v Čiernej n/T. dostáva nový šat
(úplné znenie článku: Ž-Semafor 10/2006)

Príslušníci ŽP odhalili mladíka, ktorý zapríčinil vykoľajenie vlaku
TASRBratislava 12. 10.2004 - Príslušníci Železničnej polície (ŽP) v Čiernej nad Tisou vypátrali 23-ročného mentálne postihnutého mladíka z Kráľovského Chlmca, ktorý v septembri v obvode železničnej stanice zapríčinil vykoľajenie rušňa a troch vozňov. Vznikla tým škoda vyše 22 tisíc korún.
Od prvej polovice mája do septembra zdemontoval aj súčasti dvoch funkčných výhybiek. Časť súčiastok predal v zberni surovín a časť skryl v poli pri obci Bačka, kde ich našli príslušníci ŽP. V tomto prípade spôsobil ŽSR škodu v hodnote 10 tisíc korún.
Prípadmi sa bude zaoberať Okresný úrad justičnej a kriminálnej polície PZ v Trebišove, uviedol pre TASR hovorca ŽP Jozef Buranský.

Za 3800 kg ukradnutých koľajníc dostal v zberných surovinách asi 14 tisíc Sk
TASRBratislava 2. 06.2004 - Z trestného činu krádeže obvinila polícia 42-ročného obyvateľa z obce Svätuša v Trebišovskom okrese.
Ten na meno už dva roky zosnulého muža z obce Malé Trakany odovzdal v zberných surovinách 3800 kilogramov použitých odcudzených koľajníc, za ktoré utŕžil takmer 14 tisíc Sk.
Príslušníci Železničnej polície (ŽP) z Čiernej nad Tisou na podvod prišli začiatkom júna a začali vo veci trestné stíhanie. Muž sa priznal, že ešte koncom apríla umožnil dvom zamestnancom istej firmy zberných surovín prístup do skladu traťového obvodu v Čiernej nad Tisou . Odviezli si odtiaľ spomínaných 3800 kilogramov koľajníc, ktoré boli majetkom ŽSR .
V zberných surovinách však policajti už odcudzené koľajnice nenašli, informoval dnes TASR hovorca ŽP Jozef Buranský.

Vo vlaku 630 pašovaných škatuliek cigariet
SITABRATISLAVA 11. 05.2004 - Osem igelitových tašiek so 630-timi škatuľkami značkových cigariet našli príslušníci Železničnej polície (ŽP) v pondelok ráno v osobnom železničnom vozni, ktorý prišiel z ukrajinského Čopu do Čiernej nad Tisou. Štátu tak spôsobil škodu 30 000 korún. Na prípad upozornil ŽP vozmajster stanice, ktorý uviedol, že ho neznámy Ukrajinec požiadal o spoluprácu pri vyberaní kontrabandu schovaného medzi tepelnou izoláciou a stropom vozňa za nádržou na vodu. Vozmajster však celú vec oznámil. ŽP odovzdala prípad Colnej správe v Čiernej nad Tisou.
Agentúru SITA informoval hovorca ŽP Jozef Búranský.

Ukrajina nasmeruje transkontinentálne vlaky z Číny aj na Slovensko
TASRBratislava 12. 2.2004 - Ukrajina zvýši podiel svojej tovarovej prepravy cez železničný uzol v Čiernej nad Tisou a pridelí vyššiu prioritu železničnému a cestnému prepojeniu so Slovenskom. Na dnešnom stretnutí v Bratislave sa na tom dohodli ukrajinský minister dopravy Heorhij Kirpa a jeho slovenský kolega Pavol Prokopovič.
Minister Kirpa chce presadiť aj prizvanie Slovenska do koordinačného výboru, ktorý sa okrem iného zaoberá vytvorením strategického železničného koridoru z východnej Ázie do západnej Európy. Na stretnutí s novinármi prisľúbil, že prvý vlak z Číny v rámci pravidelnej nákladnej dopravy príde do Čiernej nad Tisou do konca tohto roka.
Slovensko však už v tomto predbehli Poliaci, ktorí očakávajú na svojich hraniciach s Ukrajinou prvý priamy vlak z Číny v apríli. Podľa P. Prokopoviča to svedčí o tom, že na Slovensku "sa v minulých trošku rokoch zaspalo". Upozornil, že prekladisko v Čiernej n. Tisou sa v súčasnosti využíva len na 40 %. Ambíciou jeho rezortu je zvýšiť toto číslo do konca roka na dvojnásobok.
Ministri sa dnes dohodli aj na hľadaní možností zapojenia slovenských firiem do výstavby diaľnic na Ukrajine, kde vládny diaľničný program predpokladá, že v najbližších dvoch rokoch sa vybuduje viac ako 3 000 kilometrov rýchlostných komunikácií. Možnosti spolupráce v tejto oblasti majú posúdiť predstavitelia slovenského rezortu dopravy a stavebných firiem počas návštevy Ukrajiny v apríli.
H. Kirpa informoval aj o stavbe diaľnice medzi Užhorodom pri slovenských hraniciach do mesta Stryj na druhej strane karpatského oblúka. Tento 214-kilometrový úsek majú odovzdať do prevádzky v októbri tohto roku.
Ministri dopravy dnes v Bratislave podpísali desaťročnú medzivládnu dohodu o zabezpečení prevádzky medzinárodného letiska v Užhorode. Dokument sa týka umiestnenia niektorých technických zariadení letiska na slovenskom území, vzhľadom na nutnosť prelietavať hranice pri vzletoch a pristávacích manévroch lietadiel.

Schuster sa oboznámil so situáciou na prekládkových rampách v Čiernej nad Tisou
TASRČierna nad Tisou 11. 2.2004 - Približne šesť miliónov ton tovaru zmanipulovali vlani na prekládkových rampách Obchodno-prekládkového centra (OPC) Železničnej spoločnosti, a. s., v Čiernej nad Tisou , ktoré zamestnáva vyše 1 400 ľudí a je spolu s tamojším železničným uzlom najväčším zamestnávateľom v Trebišovskom okrese.
S výsledkami a možnosťami najväčšieho slovenského i európskeho suchozemského prístavu sa dnes oboznámil prezident republiky SR Rudolf Schuster. Podľa informácií spoločnosti, v tomto roku plánujú preložiť na rampách OPC približne 7 miliónov ton tovarov. Tento objem však stále nedosahuje úroveň spred roka 1989, kedy prekládková stanica zamestnávala vyše 2 000 ľudí a preložili v nej ročne 8 miliónov ton tovaru.
Zástupcovia súkromných špedičných firiem, ako vyplynulo zo stretnutia s prezidentom, vidia možnosti efektívnejšieho využitia OPC v tom, aby sa podobné terminály rozvíjali ako samostatné podnikateľské subjekty. Súčasný právny stav, keď majetok podlieha ŽSR , neumožňuje totiž vstup iného kapitálu a vytváranie nových súkromných firiem. Možnosti vidia prepravcovia aj v pružnejšej cenovej politike železníc za prepravné služby a lepšej koordinácii prepravných taríf s Ukrajinou, kde R. Schuster prisľúbil pomoc.
Pracovníci Colného úradu v Čiernej nad Tisou okrem iného informovali prezidenta o výraznom poklese obchodnej činnosti na východnej hranici po zavedení vízovej povinnosti s Ukrajinou, keď malí a strední podnikatelia si vyberajú radšej hraničné priechody s Poľskom a Maďarskom.

Konečne sa našli investície
Ukončili prvú etapu modernizácie stanice širokého rozchodu
Hospodársky denník 02.09.2003, z materiálov Ž semaforu pripravil Jozef Kunik - Čierna nad Tisou je železničná prechodová stanica pre vlaky normálneho a širokého rozchodu. Od roku 1947 sa stala známym miestom, kde z malej železničnej zastávky vyrástol najväčší suchozemský prístav. Miesto, ktoré dovtedy strážil iba jeden závorár, sa premenilo na prekladisko surovín a tovarov z krajín bývalého Sovietskeho zväzu. Dodnes má tento prechod pre slovenské železnice strategický význam pri prepravách východ - západ. Od spomínaného povojnového obdobia prešlo už viac ako päťdesiat rokov a v železničnej stanici Čierna nad Tisou sa odvtedy neinvestovalo, aj keď koľajisko širokého rozchodu bolo už dávno v dezolátnom stave. Pred rokom sa ľady konečne pohli a začala sa rekonštrukcia a modernizácia širokého rozchodu podľa projektu Sudop Trade Košice. V utorok 22. júla sa v Čiernej nad Tisou konala kolaudácia prvej etapy modernizácie stanice širokého rozchodu Čierna nad Tisou . Týmto dňom ŽSR ako investor odovzdali a zároveň uviedli do prevádzky časť generálnej opravy širokého rozchodu. Technický dozor a takpovediac ochrannú ruku nad celou rekonštrukciou držal a na stavbu naďalej dohliada Ing. Jozef Holka z Účelového strediska prípravy a realizácie Košice, vysunuté pracovisko Čierna nad Tisou . V súvislosti s rekonštrukciou stanice okrem iného zdôraznil: „Rekonštrukcia a modernizácia širokého rozchodu v Čiernej nad Tisou , teda celá táto živá stavba, sú rozdelené do niekoľkých etáp. Hlavným dôvodom je postupné odovzdávanie do prevádzky, aby doprava nemusela byť odstavená. V neposlednom rade tu zohrávajú úlohu aj investície, ktoré dostávame postupne.“
Ako o živej stavbe hovoria stavbári preto, že sa tu pracuje pri plnej prevádzky. Dôvodom je financovanie stavby zo štátneho rozpočtu a z iných cudzích zdrojov. Labilná pôda je často brzdou v prácach železničiarskych stavbárov. Napriek množstvu prekážok bez problémov dali do prevádzky prvú etapu modernizácie. Zrekonštruované západné zhlavie vchodovej skupiny, spádovisko, zrekonštruované východné zhlavie smerovej skupiny, 32 kusov nových výhybkových jednotiek a 2418 metrov koľaje je už v prevádzke. Zlepšenú podobu stavby dotvára aj desať nových osvetľovacích veží. „Ten, kto toto miesto nevidel pred rekonštrukciou, len ťažko uverí, že tu na mieste akejsi džungle vyrástlo nové moderné koľajisko s úplne novou konfiguráciou koľají,“ hodnotí stavbu technický námestník prednostu Železničnej stanice Čierna nad Tisou Ing. Oto Máté. Pýchou tejto modernej stavby sú napríklad hydraulické koľajové brzdy PHB 04-R, ktoré sú na tratiach ŽSR novinkou. Ide o novú generáciu bŕzd, kde princípom je pružné brzdenie, tzv. inteligentné brzdy, jedinečné na Slovensku. K moderným brzdám pribudla aj nová staticko-dynamická koľajová váha a k úprave došlo aj na pôvodnej dynamickej. Na mieste nového koľajiska vyrástla a pred dokončením je budova, ktorá bude slúžiť na obsluhu zabezpečovacieho zariadenia a výhybiek. V Čiernej nad Tisou sa teda dočkali rekonštrukcie, a hoci celková stavba potrvá ešte niekoľko rokov, stanica širokého rozchodu bude po jej dokončení moderným európskym železničným pracoviskom.

V Čiernej nad T. pristúpili k činom
PRVÁ ETAPA ROZSIAHLEJ INVESTÍCIE SA MUSÍ ZREALIZOVAŤ EŠTE V TOMTO ROKU
František LORKO

Veľký komplex rámp a zariadení na prekládke tovarov v Čiernej n/T. v celej republike nazývame suchozemským prístavom. Po odovzdaní do užívania v roku 1947 bol mimoriadne atraktívny i pre zahraničné návštevy.

(úplné znenie článku sa nachádza v č. 12/2002 časopisu Ž-Semafor z 12. VI. 2002)

Rast výkonov sa nezastavil
OBCHODNO-PREKLÁDKOVÉ CENTRUM (OPC) ČIERNA N/T. RIEŠILO V ROKU 2002 VIACERO ÚLOH
Ing. Mikuláš SABO, Ing. Vladimír BUČKO

Prvých 5 mesiacov roku 2002 bolo pre OPC Čierna n/T. obdobím, ktoré bolo poznamenané riešením viacerích technických a prevádzkových problémov i riešením úloh vyplývajúcich z organizačných zmien na železnici. Napriek tomu OPC dosiahlo priaznivé výsledky, a to z pohľadu celkových výkonov i hospodárnosti.

(úplné znenie článku sa nachádza v č. 12/2002 časopisu Ž-Semafor z 12. VI. 2002)

Dobré správy neustali
Vladimír SALZER

Minulý rok bol pre pracovníkov Obchodno-prekládkového centra v Čiernej nad Tisou obzvlášť úspešný. A hoci tohtoročný január na mnohých pracoviskách ŽS, a. s. poznačil pokles výkonov príznačný pre každý začiatok roku, v OPC je situácia naďalej úspešná.

(úplné znenie článku sa nachádza v č. 4/2002 časopisu Ž-Semafor z 20. II. 2002)

Západná časť prijímacej budovy - pohľad od juhozápadu (4 -> 61 kB) Západná časť prijímacej budovy - pohľad od juhozápadu (4 -> 82 kB) Prijímacia budova - pohľad od juhozápadu (4 -> 59 kB) Západná a prostredná časť prijímacej budovy - pohľad od juhovýchodu (4 -> 46 kB) budova zel stanice-Cierna_nT_27062002 Východná časť prijímacej budovy - pohľad od juhovýchodu (4 -> 56 kB) Východná časť prijímacej budovy - pohľad od severovýchodu (4 -> 54 kB)
Západná časť prijímacej budovy - pohľad od juhozápadu
Addams 19. III. 2003-09:34)
Západná časť prijímacej budovy - pohľad od juhozápadu
Addams 19. III. 2003-09:35)
Prijímacia budova - pohľad od juhozápadu
Addams 19. III. 2003-09:36)
Západná a prostredná časť prijímacej budovy - pohľad od juhovýchodu
Addams 19. III. 2003-09:37)
Prijímacia budova
(© Dušan Ščepka 27. VI. 2002)
Východná časť prijímacej budovy - pohľad od juhovýchodu
Addams 19. III. 2003-09:38)
Východná časť prijímacej budovy - pohľad od severovýchodu
Addams 19. III. 2003-09:47)
Západná a prostredná časť prijímacej budovy - pohľad od severovýchodu (4 -> 42 kB) Západná časť prijímacej budovy - pohľad od severozápadu (4 -> 55 kB) os_vl do Kosic-Cierna_nT_27062002 I a II nastupiste-Cierna_nT_27062002 Interiér západnej časti prijímacej budovy (3 -> 56 kB) Interiér západnej časti prijímacej budovy (4 -> 66 kB) Interiér východnej časti prijímacej budovy (4 -> 61 kB)
Západná a prostredná časť prijímacej budovy - pohľad od severovýchodu
Addams 19. III. 2003-09:46)
Západná časť prijímacej budovy - pohľad od severozápadu
Addams 19. III. 2003-09:27)
Osobný vlak do Košíc
(© Dušan Ščepka 27. VI. 2002)
I. a II. nástupište
(© Dušan Ščepka 27. VI. 2002)
Interiér západnej časti prijímacej budovy
Addams 19. III. 2003-09:42:26)
Interiér západnej časti prijímacej budovy
Addams 19. III. 2003-09:45:42)
Interiér východnej časti prijímacej budovy
Addams 19. III. 2003-09:45:12)
Obraz na severnej stene prijímacej budovy (4 -> 43 kB) Pamätná tabuľa na prijímacej budove (4 -> 66 kB) Obraz na západnej stene prijímacej budovy (3 -> 31 kB) zel.stanica-Cierna_nT_27062002 spadovisko-Cierna_nT_27062002 kombinovane prekladisko-Cierna_nT_27062002 kolajisko prekladky-Cierna_nT_27062002
Obraz na severnej stene prijímacej budovy
Addams 19. III. 2003-09:44)
Pamätná tabuľa na prijímacej budove
Addams 19. III. 2003-09:59)
Obraz na západnej stene prijímacej budovy
Addams 19. III. 2003-09:42:56)
Koľajisko
(© Dušan Ščepka 27. VI. 2002)
Spádovisko
(© Dušan Ščepka 27. VI. 2002)
Prekladisko kombinovanej dopravy
(© Dušan Ščepka 27. VI. 2002)
Prekládkové koľajisko
(© Dušan Ščepka 27. VI. 2002)

Video

Čierna nad Tisou: Dubček & Brežnev (1968)
 
Čierna nad Tisou: stále komunistická stanica (22.11.2010)

Odkazy/Links:

  • Železničná trať Čop - Čierna nad Tisou
  • Železničná trať Čierna nad Tisou - Borša
  • Železničné koridory

  • Strana vytvorená / Site created : 16-IV-2002
    Posledná aktualizácia / Last update : 29-9-2013
    ( 138602.htm )