Železničná
stanica/Railway station
Čierna nad Tisou
Prostredná časť prijímacej budovy - pohľad od
juhozápadu
(© Addams 19. III. 2003-09:40)
Modernizácia
železničného uzla v Čiernej nad Tisou?
ŽSR 15.07.2009, Vyjadrenie pre: STV
1. Na čo všetko sa vzťahuje modernizácia železničného
uzla v Čiernej nad Tisou?
Predmetom modernizácie ŽST Čierna nad Tisou v rámci
vyhlásenej verejnej súťaže, budú najmä nasledovné objekty
stanice normálneho a širokého rozchodu:
- zabezpečovacie zariadenie
- spádovisko širokého rozchodu
- žeriavové dráhy
- trafostanice
- železničný zvršok a spodok
- úpravy trakčného vedenia
- mostné konštrukcie, vnútrozávodné komunikácie
- pozemné stavby a inžinierske siete
2. Časový horizont modernizácie?
V súčasnej dobe sa zabezpečuje výber zhotoviteľa projektovej
dokumentácie formou verejnej súťaže. Na základe spracovanej
dokumentácie bude stanovený aj plán organizácie výstavby,
ktorý podrobnejšie stanoví termíny realizácie a
predpokladané náklady stavby.
Vzhľadom k veľkému rozsahu potrebnej modernizácie ŽST bude
stavba delená na jednotlivé etapy. Predpoklad zahájenia
realizácie je závislý od ukončenia projektovej dokumentácie
a inžinierskej činnosti, cca v r. 2011.
Rozmrazovňa rúd v Čiernej n/T. dostáva nový
šat
(úplné znenie článku:
Ž-Semafor 10/2006)
Príslušníci ŽP odhalili mladíka, ktorý zapríčinil vykoľajenie
vlaku
Bratislava 12.
10.2004 - Príslušníci Železničnej polície (ŽP) v Čiernej
nad Tisou vypátrali 23-ročného mentálne postihnutého
mladíka z Kráľovského Chlmca, ktorý v septembri v obvode
železničnej stanice zapríčinil vykoľajenie rušňa a troch
vozňov. Vznikla tým škoda vyše 22 tisíc korún.
Od prvej polovice mája do septembra zdemontoval aj súčasti
dvoch funkčných výhybiek. Časť súčiastok predal v zberni
surovín a časť skryl v poli pri obci Bačka, kde ich našli
príslušníci ŽP. V tomto prípade spôsobil ŽSR škodu v hodnote 10 tisíc korún.
Prípadmi sa bude zaoberať Okresný úrad justičnej a
kriminálnej polície PZ v Trebišove, uviedol pre TASR hovorca
ŽP Jozef Buranský.
Za 3800 kg ukradnutých koľajníc dostal v
zberných surovinách asi 14 tisíc Sk
Bratislava 2.
06.2004 - Z trestného činu krádeže obvinila polícia
42-ročného obyvateľa z obce Svätuša v Trebišovskom okrese.
Ten na meno už dva roky zosnulého muža z obce Malé Trakany
odovzdal v zberných surovinách 3800 kilogramov použitých
odcudzených koľajníc, za ktoré utŕžil takmer 14 tisíc Sk.
Príslušníci Železničnej polície (ŽP) z Čiernej nad Tisou
na podvod prišli začiatkom júna a začali vo veci trestné
stíhanie. Muž sa priznal, že ešte koncom apríla umožnil
dvom zamestnancom istej firmy zberných surovín prístup do
skladu traťového obvodu v Čiernej nad Tisou . Odviezli si
odtiaľ spomínaných 3800 kilogramov koľajníc, ktoré boli
majetkom ŽSR .
V zberných surovinách však policajti už odcudzené koľajnice
nenašli, informoval dnes TASR hovorca ŽP Jozef Buranský.
Vo vlaku 630 pašovaných škatuliek cigariet
BRATISLAVA 11.
05.2004 - Osem igelitových tašiek so 630-timi škatuľkami
značkových cigariet našli príslušníci Železničnej
polície (ŽP) v pondelok ráno v osobnom železničnom vozni,
ktorý prišiel z ukrajinského Čopu
do Čiernej nad Tisou. Štátu tak spôsobil škodu 30 000
korún. Na prípad upozornil ŽP vozmajster stanice, ktorý
uviedol, že ho neznámy Ukrajinec požiadal o spoluprácu pri
vyberaní kontrabandu schovaného medzi tepelnou izoláciou a
stropom vozňa za nádržou na vodu. Vozmajster však celú vec
oznámil. ŽP odovzdala prípad Colnej správe v Čiernej nad
Tisou.
Agentúru SITA informoval hovorca ŽP Jozef Búranský.
Ukrajina nasmeruje transkontinentálne vlaky z Číny aj na
Slovensko
Bratislava 12.
2.2004 - Ukrajina zvýši podiel svojej tovarovej prepravy cez
železničný uzol v Čiernej nad Tisou a pridelí vyššiu
prioritu železničnému a cestnému prepojeniu so Slovenskom. Na
dnešnom stretnutí v Bratislave sa na tom dohodli ukrajinský
minister dopravy Heorhij Kirpa a jeho slovenský kolega Pavol
Prokopovič.
Minister Kirpa chce presadiť aj prizvanie Slovenska do
koordinačného výboru, ktorý sa okrem iného zaoberá
vytvorením strategického železničného koridoru z východnej
Ázie do západnej Európy. Na stretnutí s novinármi
prisľúbil, že prvý vlak z Číny v rámci pravidelnej
nákladnej dopravy príde do Čiernej nad Tisou do konca tohto
roka.
Slovensko však už v tomto predbehli Poliaci, ktorí
očakávajú na svojich hraniciach s Ukrajinou prvý priamy vlak
z Číny v apríli. Podľa P. Prokopoviča to svedčí o tom, že
na Slovensku "sa v minulých trošku rokoch zaspalo".
Upozornil, že prekladisko v Čiernej n. Tisou sa v súčasnosti
využíva len na 40 %. Ambíciou jeho rezortu je zvýšiť toto
číslo do konca roka na dvojnásobok.
Ministri sa dnes dohodli aj na hľadaní možností zapojenia
slovenských firiem do výstavby diaľnic na Ukrajine, kde
vládny diaľničný program predpokladá, že v najbližších
dvoch rokoch sa vybuduje viac ako 3 000 kilometrov rýchlostných
komunikácií. Možnosti spolupráce v tejto oblasti majú
posúdiť predstavitelia slovenského rezortu dopravy a
stavebných firiem počas návštevy Ukrajiny v apríli.
H. Kirpa informoval aj o stavbe diaľnice medzi Užhorodom pri
slovenských hraniciach do mesta Stryj na druhej strane
karpatského oblúka. Tento 214-kilometrový úsek majú
odovzdať do prevádzky v októbri tohto roku.
Ministri dopravy dnes v Bratislave podpísali desaťročnú
medzivládnu dohodu o zabezpečení prevádzky medzinárodného
letiska v Užhorode. Dokument sa týka umiestnenia niektorých
technických zariadení letiska na slovenskom území, vzhľadom
na nutnosť prelietavať hranice pri vzletoch a pristávacích
manévroch lietadiel.
Schuster sa oboznámil so situáciou na prekládkových
rampách v Čiernej nad Tisou
Čierna nad
Tisou 11. 2.2004 - Približne šesť miliónov ton tovaru
zmanipulovali vlani na prekládkových rampách
Obchodno-prekládkového centra (OPC) Železničnej spoločnosti,
a. s., v Čiernej nad Tisou , ktoré zamestnáva vyše 1 400
ľudí a je spolu s tamojším železničným uzlom najväčším
zamestnávateľom v Trebišovskom okrese.
S výsledkami a možnosťami najväčšieho slovenského i
európskeho suchozemského prístavu sa dnes oboznámil prezident
republiky SR Rudolf Schuster. Podľa informácií spoločnosti, v
tomto roku plánujú preložiť na rampách OPC približne 7
miliónov ton tovarov. Tento objem však stále nedosahuje
úroveň spred roka 1989, kedy prekládková stanica
zamestnávala vyše 2 000 ľudí a preložili v nej ročne 8
miliónov ton tovaru.
Zástupcovia súkromných špedičných firiem, ako vyplynulo zo
stretnutia s prezidentom, vidia možnosti efektívnejšieho
využitia OPC v tom, aby sa podobné terminály rozvíjali ako
samostatné podnikateľské subjekty. Súčasný právny stav,
keď majetok podlieha ŽSR , neumožňuje totiž vstup iného kapitálu a
vytváranie nových súkromných firiem. Možnosti vidia
prepravcovia aj v pružnejšej cenovej politike železníc za
prepravné služby a lepšej koordinácii prepravných taríf s
Ukrajinou, kde R. Schuster prisľúbil pomoc.
Pracovníci Colného úradu v Čiernej nad Tisou okrem iného
informovali prezidenta o výraznom poklese obchodnej činnosti na
východnej hranici po zavedení vízovej povinnosti s Ukrajinou,
keď malí a strední podnikatelia si vyberajú radšej
hraničné priechody s Poľskom a Maďarskom.
Konečne sa našli
investície
Ukončili prvú etapu modernizácie stanice
širokého rozchodu
02.09.2003, z materiálov Ž semaforu pripravil Jozef Kunik -
Čierna nad Tisou je železničná prechodová stanica pre vlaky
normálneho a širokého rozchodu. Od roku 1947 sa stala známym
miestom, kde z malej železničnej zastávky vyrástol
najväčší suchozemský prístav. Miesto, ktoré dovtedy
strážil iba jeden závorár, sa premenilo na prekladisko
surovín a tovarov z krajín bývalého Sovietskeho zväzu.
Dodnes má tento prechod pre slovenské železnice strategický
význam pri prepravách východ - západ. Od spomínaného
povojnového obdobia prešlo už viac ako päťdesiat rokov a v
železničnej stanici Čierna nad Tisou sa odvtedy neinvestovalo,
aj keď koľajisko širokého rozchodu bolo už dávno v
dezolátnom stave. Pred rokom sa ľady konečne pohli a začala
sa rekonštrukcia a modernizácia širokého rozchodu podľa
projektu Sudop Trade Košice. V utorok 22. júla sa v Čiernej
nad Tisou konala kolaudácia prvej etapy modernizácie stanice
širokého rozchodu Čierna nad Tisou . Týmto dňom ŽSR ako investor
odovzdali a zároveň uviedli do prevádzky časť generálnej
opravy širokého rozchodu. Technický dozor a takpovediac
ochrannú ruku nad celou rekonštrukciou držal a na stavbu
naďalej dohliada Ing. Jozef Holka z Účelového strediska
prípravy a realizácie Košice, vysunuté pracovisko Čierna nad
Tisou . V súvislosti s rekonštrukciou stanice okrem iného
zdôraznil: „Rekonštrukcia a modernizácia širokého rozchodu
v Čiernej nad Tisou , teda celá táto živá stavba, sú
rozdelené do niekoľkých etáp. Hlavným dôvodom je postupné
odovzdávanie do prevádzky, aby doprava nemusela byť
odstavená. V neposlednom rade tu zohrávajú úlohu aj
investície, ktoré dostávame postupne.“
Ako o živej stavbe hovoria stavbári preto, že sa tu pracuje
pri plnej prevádzky. Dôvodom je financovanie stavby zo
štátneho rozpočtu a z iných cudzích zdrojov. Labilná pôda
je často brzdou v prácach železničiarskych stavbárov.
Napriek množstvu prekážok bez problémov dali do prevádzky
prvú etapu modernizácie. Zrekonštruované západné zhlavie
vchodovej skupiny, spádovisko, zrekonštruované východné
zhlavie smerovej skupiny, 32 kusov nových výhybkových
jednotiek a 2418 metrov koľaje je už v prevádzke. Zlepšenú
podobu stavby dotvára aj desať nových osvetľovacích veží.
„Ten, kto toto miesto nevidel pred rekonštrukciou, len ťažko
uverí, že tu na mieste akejsi džungle vyrástlo nové moderné
koľajisko s úplne novou konfiguráciou koľají,“ hodnotí
stavbu technický námestník prednostu Železničnej stanice
Čierna nad Tisou Ing. Oto Máté. Pýchou tejto modernej stavby
sú napríklad hydraulické koľajové brzdy PHB 04-R, ktoré sú
na tratiach ŽSR
novinkou. Ide o novú generáciu bŕzd, kde princípom je
pružné brzdenie, tzv. inteligentné brzdy, jedinečné na
Slovensku. K moderným brzdám pribudla aj nová
staticko-dynamická koľajová váha a k úprave došlo aj na
pôvodnej dynamickej. Na mieste nového koľajiska vyrástla a
pred dokončením je budova, ktorá bude slúžiť na obsluhu
zabezpečovacieho zariadenia a výhybiek. V Čiernej nad Tisou sa
teda dočkali rekonštrukcie, a hoci celková stavba potrvá
ešte niekoľko rokov, stanica širokého rozchodu bude po jej
dokončení moderným európskym železničným pracoviskom.
V Čiernej nad T. pristúpili
k činom
PRVÁ ETAPA ROZSIAHLEJ INVESTÍCIE
SA MUSÍ ZREALIZOVAŤ EŠTE V TOMTO ROKU
František LORKO
Veľký komplex rámp a zariadení na prekládke tovarov v Čiernej n/T. v celej republike nazývame suchozemským prístavom. Po odovzdaní do užívania v roku 1947 bol mimoriadne atraktívny i pre zahraničné návštevy.
(úplné znenie článku sa nachádza v č. 12/2002 časopisu Ž-Semafor z 12. VI. 2002)
Rast výkonov sa nezastavil
OBCHODNO-PREKLÁDKOVÉ CENTRUM
(OPC) ČIERNA N/T. RIEŠILO V ROKU 2002 VIACERO ÚLOH
Ing. Mikuláš SABO, Ing.
Vladimír BUČKO
Prvých 5 mesiacov roku 2002 bolo pre OPC Čierna n/T. obdobím, ktoré bolo poznamenané riešením viacerích technických a prevádzkových problémov i riešením úloh vyplývajúcich z organizačných zmien na železnici. Napriek tomu OPC dosiahlo priaznivé výsledky, a to z pohľadu celkových výkonov i hospodárnosti.
(úplné znenie článku sa nachádza v č. 12/2002 časopisu Ž-Semafor z 12. VI. 2002)
Dobré správy neustali
Vladimír SALZER
Minulý rok bol pre pracovníkov Obchodno-prekládkového centra v Čiernej nad Tisou obzvlášť úspešný. A hoci tohtoročný január na mnohých pracoviskách ŽS, a. s. poznačil pokles výkonov príznačný pre každý začiatok roku, v OPC je situácia naďalej úspešná.
(úplné znenie článku sa nachádza v č. 4/2002 časopisu Ž-Semafor z 20. II. 2002)
Západná časť
prijímacej budovy - pohľad od juhozápadu (© Addams 19. III. 2003-09:34) |
Západná časť
prijímacej budovy - pohľad od juhozápadu (© Addams 19. III. 2003-09:35) |
Prijímacia budova -
pohľad od juhozápadu (© Addams 19. III. 2003-09:36) |
Západná a prostredná
časť prijímacej budovy - pohľad od juhovýchodu (© Addams 19. III. 2003-09:37) |
Prijímacia budova (© Dušan Ščepka 27. VI. 2002) |
Východná časť
prijímacej budovy - pohľad od juhovýchodu (© Addams 19. III. 2003-09:38) |
Východná časť
prijímacej budovy - pohľad od severovýchodu (© Addams 19. III. 2003-09:47) |
Západná a prostredná
časť prijímacej budovy - pohľad od severovýchodu (© Addams 19. III. 2003-09:46) |
Západná časť
prijímacej budovy - pohľad od severozápadu (© Addams 19. III. 2003-09:27) |
Osobný vlak do Košíc (© Dušan Ščepka 27. VI. 2002) |
I. a II. nástupište (© Dušan Ščepka 27. VI. 2002) |
Interiér západnej
časti prijímacej budovy (© Addams 19. III. 2003-09:42:26) |
Interiér západnej
časti prijímacej budovy (© Addams 19. III. 2003-09:45:42) |
Interiér východnej
časti prijímacej budovy (© Addams 19. III. 2003-09:45:12) |
Obraz na severnej stene
prijímacej budovy (© Addams 19. III. 2003-09:44) |
Pamätná tabuľa na
prijímacej budove (© Addams 19. III. 2003-09:59) |
Obraz na západnej stene
prijímacej budovy (© Addams 19. III. 2003-09:42:56) |
Koľajisko (© Dušan Ščepka 27. VI. 2002) |
Spádovisko (© Dušan Ščepka 27. VI. 2002) |
Prekladisko kombinovanej
dopravy (© Dušan Ščepka 27. VI. 2002) |
Prekládkové koľajisko (© Dušan Ščepka 27. VI. 2002) |
Čierna nad Tisou: Dubček & Brežnev (1968) |
Čierna nad Tisou: stále komunistická stanica (22.11.2010) |
Odkazy/Links:
Strana vytvorená / Site created :
16-IV-2002 Posledná aktualizácia / Last update : 29-9-2013 |
( 138602.htm ) |