Šesťdesiat súprav ICE 1
postačovalo pre prevádzku troch tratí ICE. Ako boli
pridávané ďalšie trate (so sprevádzkovaním nových
vysokorýchlostných tratí), museli byť kúpené nové vlaky.
ICE 1 bol veľkým úspechom, ale
mal tiež niektoré problémy. Hmotnosť plášťa, záťaž na
sedadlo sú pomerne vysoké, a pre niektoré spoje je vlak
príliš dlhý. Preto nové vlaky ICE 2, ktoré boli
sprevádzkované v r.1997, sú kratšie a ľahšie. ICE 2
pozostáva z len jedného riadiaceho vozňa a siedmich vozňov
(miesto dvoch hnacích jednotiek a do štrnástich vozňov),
takto to je polovica z ICE 1 .
Ak je potrebná vyššia kapacita, dva môžu byť spojené
dohromady novou automatickou spojkou. Môžu byť rýchlo v
stanici oddelené a odísť do rôznych smerov. Takto sa môžu
stať cestovné poriadky viac flexibilnými.
DB AG objednali 44 vlakov ICE 2 plus 2 rezervné rušne, 1
rezervný riadiaci vozeň a 26 ďalších vozňov pre ICE 1 . Rezervné rušne sú
používané pre ICE-S .
Objednávka na 13 vlakov pre medzinárodné spojenia bola
zrušená, tieto budú verziou ICE 3
a nie ICE 2.
Jediným problémom ICE 2 je to, že Spolkový
železničný úrad ešte nedal povolenie na prevádzku vlakov k
premávke väčšou rýchlosťou ako 200 km/h, pretože tlaková
vlna pri stretávaní by mohla spôsobiť vykoľajenie riadiaceho
vozňa. Výnimkou je nová trať Berlin - Oebisfelde, kde meracia
technika preukázala, že tlak nie je kritický. Obvyklá
konfigurácia je hnacie vozidlo-vlak + vlak-hnacie vozidlo na
vysokorýchlostnej trati, vlaky delené na polovicu, ktoré
premávajú tiež s hnacím vozidlom alebo riadiacim vozňom
vpredu na starích tratiach. Najvyššia rýchlosť ICE 2
bude závisieť na konfigurácii, smere cesty a používanej
trati:
zloženie vlaku | vysokorýchlostné trate | Berlin-Oebisfelde | vylepšené trate | staré trate |
<- hnacie vozidlo-vlak | 280 km/h | 250 km/h | 200 km/h | 160 km/h |
hnacie vozidlo-vlak -> | 200 km/h | 250 km/h | 200 km/h | 160 km/h |
hnacie vozidlo-vlak + vlak-hn. vozidlo | 280 km/h | 250 km/h | 200 km/h | 160 km/h |
<- hnacie vozidlo-vlak + hnacie vozidlo-vlak | 280 km/h | 250 km/h | 200 km/h | 160 km/h |
hnacie vozidlo-vlak + hnacie vozidlo-vlak -> | 200 km/h | 250 km/h | 200 km/h | 160 km/h |
vlak-hn. vozidlo + hnacie vozidlo-vlak | 200 km/h | 250 km/h | 160 km/h | 160 km/h |
Zloženie s druhým hnacím vozidlom v strede môže nastať ak jeden z dvoch vlakov idúcich spolu je v stanici zmeškaný. Potom, rýchlosť na vylepšenej trati je obmedzená na 160 km/hod namiesto 200 km/h, pretože dva pantografy sú príliš blízko seba a druhý pantograf by nemohol ísť na trakčné vedenie v pokoji pre kolísanie spôsobené prvým. Toto nie je problémom na vysokorýchlostnej trati, vďaka zdokonalenému pantografu (typu DSA 350 S) a viac zdokonalenému použitému trakčnému vedeniu.
Výzor ICE 2 je veľmi podobný ICE 1 , ale je kratší. Riadiaci vozeň vyzerá ako kombinácia vloženého vozňa so stanovišťom rušňovodiča ICE, ktoré bolo trocha zúžené k primeranému vyrovnaniu s prierezom vozňa. Priečelie je trocha odlišné od ICE 1: Na vytvorenie priestoru pre nové spojovacie dvere, sú dolné predné svetlá vyššie, čo samozrejme mení vzhľad vlaku.
Obrázky ukazujú rozdiely medzi ICE 1 (vľavo) a ICE 2 (vpravo) pri pohľade spredu. Riadiaci vozeň ICE 2 má to isté priečelie ako jeho ťažná jednotka.
Interiér ICE 2 je zmenený v niekoľkých spôsoboch
od ICE 1 , čiže už nemá
kupé (až na rodinné kupé, kde majú niektoré sklápacie
sedadlá kombinovaný priestor na hranie/kútik v dvoch
úrovňach pre malé deti a priestor pre rodičov). Všetky
sedadlá sú okolo stredovej uličky, čiastočne v radoch,
čiastočne okolo stolov (usporiadanie sedadiel 2+1 v prvej
triede, 2+2 v druhej triede). Sedadlá sú nového typu, majú
nižšiu hmotnosť i poskytujú cestujúcim v nasledujúcom rade
viac priestoru na nohy. Opierka na ruky môže byť prehnutá
hore, a medzi sedadlami usporiadanými chrbát ku chrbátu je
priestor pre batožinu. Kapacita každého vozňa bola zvýšená
zo 48 na 54 sedadiel v 1.triede a zo 66 na 75 sedadiel v
2.triede.
V porovnaní s reštauračným vozňom ICE
1 , ktorý bol veľmi nákladný a ťažko
budovaný, reštauračný vozeň ICE 2 je trochu
zjednodušený. Už nemá "hrb", a je teraz rovnakej
výšky ako ostatné vozne. Priestor snack baru bol zmenšený a
už nemá sedadlá. Služobné kupé bolo presunuté zo
služobného vozňa do reštauračného vozňa. Boli plány na
vypustenie reštauračného vozňa v prospech donášky
jedla na sedadlo (len v 1.triede), ale test v niektorých vlakoch
ICE 1 ukázal, že cestujúci to
nemajú radi.
Obrázky ukazujú sedadlo prvej triedy (vľavo), dvojité sedadlo druhej triedy (v strede) a stôl v reštauračnom vozni (vpravo)
Pre ľudí na vozíku pre invalidov, je priestor vo vozni
2.triedy priľahlom k reštauračnému vozňu a WC v
reštauračnom vozni. Služobné kupé je priľahlé k toalete a
dvom kupé, ktoré obe majú šesť sedadiel 2.triedy (ako kupé
pre ľudí s deťmi a telesne postihnuté osoby) alebo sú
vybavené ako kupé pre prevádzku vozíka minibaru a
konferenčné kupé.
Za kabínou rušňovodiča riadiaceho vozňa je strojovňa pre
pneumatické a elektrické zariadenie, s prístupovými dverami
pre rušňovodiča, ten môže tiež slúžiť ako kompresná
zóna v prípade zrážky.
(N = nefajčiar, S = fajčiar, R = sedadlá v radoch, T = sedadlá pri stoloch, C = sedadlá v kupé)
Č. | rad | popis |
402 | rušeň, stanovište rušňovodiča | |
17 | 8053 | 1.trieda (16 N/R, 14 N/T, 15 S/R, 6 S/T), 2 WC |
16 | 8050 | 1.trieda (28 N/R, 26 N/T), 2 WC |
15 | 807 | jedáleň (24 N/T), bar, kuchyňa, personál, 1 WC |
14 | 8060 | 2.trieda (37 N/R, 34 N/T), 2 WC, rodinné kupé |
13 | 8063 | 2.trieda (39 N/R, 34 N/T), 2 WC |
12 | 8066 | 2.trieda (39 S/R, 34 S/T), 2 WC |
11 | 808 | 2.trieda (39 S/R, 34 S/T), 1 WC, batožiny, stanovište rušňovodiča |
Ak sú dva vlaky spojené dohromady, vozne jedného sú očíslované od 11 do 17, druhého od 21 do 27.
Zloženia všetkých ICE 1 a ICE 2 súprav sú uvedené na nemeckej stránke časopisu "Drehscheibe": s rámami , bez rámov .
v radoch | pri stoloch | v kupé | nefajčiar | fajčiar | súčet | |
1.trieda | 59 sedadiel (56%) | 46 sedadiel (46%) | 84 sedadiel (80%) | 21 sedadiel (20%) | 105 sedadiel(28%) | |
2. trieda | 137 sedadiel (50%) | 126 sedadiel (46%) | 12 sedadiel (4%) | 202 sedadiel (73%) | 73 sedadiel (27%) | 275 sedadiel (72%) |
súčet | 186 sedadiel (50%) | 176 sedadiel (50%) | 8 sedadiel (2%) | 276 sedadiel (75%) | 94 sedadiel (25%) | 370 sedadiel |
Najdôležitejšou zmenou je idea krátkeho vlaku. Dva vlaky
môžu byť spojené dohromady. Reštauračné a riadiace vozne
boli dodané neskôr ako iné vozidlá, súpravy ICE 2 je
možné spájať do nezvyčajných zložení, po prvé s dvoma
hnacími jednotkami a spájanie vozňov prvej triedy a druhej
triedy, potom môžu byť vozne prvej triedy umiestnené na konci
vlaku, potom môžu byť vložené dva reštauračné vozne do
dlhého vlaku, a za posledný riadiaci vozeň môžu byť
pripojené v vložené vozne.
Pre automatické spojenie a oddelenie dvoch vlakov má ICE 2
automatickú spojku Scharfenberger s fixným kritickým bodom a
spájanie vzduchových hadíc, brzdových a kontrolných káblov
a komunikačných liniek. Vstupné dvere rušňa z vozňa na
stanovište rušňovodiča ( podobne ako na TGV ) sú otvárané
zboku kvôli spájaniu dvoch vlakov.
Ďalšia zmena je v štandarde vozňov: majú zavesené posuvné
dvere na oboch koncoch, dve malé WC na jednom konci a miesta pre
cestujúcich s desiatimi oknami na každej strane (každé okno
je 1.43 m široké s odstupom 0.55 m od nasledujúceho okna).
Takto môžu byť vozne druhej triedy prestavané ľahko na prvú
triedu a späť. Bočné steny každého vozňa sú na koncoch
zaguľatené tak, že medzera je malá a tým je zmenšený odpor
vzduchu.
Zmeny interiéru pozri vyššie.
Sedadlá sú novo vyvinuté, zaberajú menej priestoru a
poskytujú viac priestoru na nohy pre nasledujúci rad. Takto
môže byť kapacita zvýšená z 48 na 54 sedadiel v 1.triede a
z 66 na 75 sedadiel v 2.triede. Je tam miesto pre batožinu pod
sedadlami, ktoré sú usporiadané chrbát ku chrbátu, a opierka
na ruky môže byť zložená nahor.
ICE 2 má zvonku elektronický indikátor cieľa vlaku pre
lepšiu orientáciu, obzvlášť keď sú zdvojené súpravy
oddelené počas jazdy a majú rozdielne ciele (v ICE 1 , je cieľ zobrazený len
vo vnútri, pri dverách). Na konci priestoru so sedadlami sú
červené LED indikátory cieľa, ktoré ukazujú čas a
nasledujúcu zastávku. Nad sedadlami sú elektronické displeje
pre rezerváciu sedadla, ktoré nahradili dovtedy používané
papierové označenie. Elektrická zásuvka (220 V ~ 50 Hz) pre
počítače laptop a iné elektrické prístroje bola
inštalovaná vedľa všetkých pevných stolov. V druhej triede
už nie je reflektor na čítanie.
Pre núdzové brzdenie má každý vozeň dve magnetické
koľajové brzdy v jednom vozidle, ktoré dovoľujú vlaku
zastaviť na vzdialenosti 900 m z rýchlosti 160 km/h.
Vozne majú nové zariadenie pre pneumatické zastavenie pre
lepšie pohodlie. Zo siedmich testovaných typov bol zvolený
rakúsky model SGP 400. Ten má sekundárne vzduchové pruženie
a primárne oceľové pruženie a umožňuje akceleráciu na 220
km/h na starích tratiach, ale nemá naklápací efekt (ktorý
má švajčiarsky rušňový navigátor SIG NEIKO).
Spotreba elektrickej energie na sedadlo je zredukovaná na asi
80% pretože je vysoká kapacita na záťaž a väčšia
flexibilita činností jednotlivých alebo zdvojených krátkych
vlakov namiesto jedného dlhého vlaku.
hnacia jednotka | vozeň | vlak | |
dĺžka | 20.56 m | 26.40 m | 205.36 m |
šírka | 3.07 m | 3.02 m | 3.07 m |
výška | 3.84 m | 3.84 m | 3.84 m |
vzdialenosť podvozkov | 11.46 m | 19.00 m | |
vzdialenosť osí | 3.00 m | 2.50 m | |
priemer kolies | 1.04 m | 0.92 m | |
hmotnosť | 78 t | 46.5 t (805) 47.4 t (806) 52.0 t (807) 52.8 t (808) |
418.0 t |
výkon (trvalý) | 4800 kW | 4800 kW | |
trakčná záťaž | 200 kN | ||
najvyššia rýchlosť | 280 km/h | ||
hmotnosť/dĺžka | 2.035 t/m | ||
hmotnosť/sedadlo | 1.13 t/sedadlo | ||
výkon/hmotnosť | 11.96 kW/t | ||
výkon/sedadlo | 13.51 kW/sedadlo |
Vlaky boli dodané v r. 1996-1998. Riadiace vozne v r. 1997 a 1998. Skôr ako boli dodané riadiace vozne, hnacie vozne a vozne boli prekombinované na dlhé vlaky, podobajúce sa na ICE 1 . Prvé vlaky išli do bežnej prevádzky na jeseň 1996 na existujúce trate ICE. 15. 9. 1998 bola otvorená nová trať Berlin - Hannover s vlakmi ICE 2. Od r. 1997 sú vlaky ICE 2 používané na trati ICE Berlin - Köln, Berlin - Bremen, a ako prídavné vlaky v špičke medzi Hannoverom a Mannheimom.
Z ICE 2 boli odvodené dve experimentálne verzie pre testovanie komponentov ICE 3 . Toto umožňuje testovanie mnohích komponentov pre tento vlak bez budovania určeného prototypu, ktorý by potreboval viac času.
ICE-D (D = Dauererprobung = dlhodobé testovanie) pozostáva z dvoch hnacích jednotiek ICE 2 (rad 402), 12 vložených vozňov ICE 1 (rad od 801 do 804) a 410 203-4, vozeň ICE 2 vybavený dvomi poháňanými podvozkami, ktoré boli vyvinuté pre ICE 3 . Tento získava elektrinu zo susednej ťažnej jednotky, pričom jeden podvozok je vypnutý. ICE-D je v bežnej prevádzke na tratiach ICE.
ICE-S (S = Schnellfahrerprobung = vysokorýchlostné testovanie) pozostáva z dvoch hnacích jednotiek a troch vložených vozňov odvodených z ICE 2. V celom vlaku je mnoho komponentov vyvinutých pre ICE 3 skúšaných pri vysokej rýchlosti.
Roco vyrába lacný, zjednodušený model ICE 2, ktorý sa predáva v štartovacom balíku alebo samostatne pre oba systémy DC aj AC. Ale len ťažná jednotka a jedna verzia vloženého vozňa používaného k reprodukcii (nie reštauračné alebo riadiace vozne), ktorá má niektoré nepresnosti (chybné pantografy a podvozky, neupravený interiér). Vlak je zmenšený v mierke 1:100. Výhodou tohoto modelu je iste jeho nízka cena. Počas r. 1998 Roco ohlásil súpravy ICE 2 s riadiacim vozňom pre oba systémy DC i AC.
Počas r. 1997 Märklin ohlásil model ICE 2 pre systém AC, DELTA a Märklin Digital. Technicky sa podobá na model ICE 1 ; opäť sú ponúkané všetky vozne, cena v zmenšení 1:100 pre vložené vozne je znovu rovnaká. Novinkou je ten, z ktorého je neskôr možné demontovať predné kryty, dva vlaky môžu byť spájané dohromady ako v skutočnosti. Ale spojka samotná nevyzerá veľmi realisticky, je to tyč-imitácia spojky. Samozrejme, pre väčšinu modelárov, existuje dobrý výber ICE 2 ale realistická súprava zaberá oveľa menej miesta.
Počas r. 1998 ohlásil Fleischmann menej zmenšený model ICE 2 v tej istej mierke 1:93 ako svoj ICE 1. Všetky verzie vložených vozňov sú vyrobené tak, že prototyp je možné zložiť. Osvetlenie interiéru môže byť inštalované modelárom. Po odstránení predného krytu na priečelí, hnacie vozidlo a riadiaci vozeň môže byť vybavený automatickou spojkou na spájanie dvoch súprav (viac realistická pozícia spojky ako na modele Märklin, ale dve spojené súpravy nebudú premávať cez priamo protiľahlé zákruty). Je aj zjednodušená verzia (motor bez zotrvačníka, menej presné pantografy bez elektrickej funkcie) tento ICE 2 je tiež ponúkaný v štartovacej súprave.
Počas r. 1998 Fleischmann ohlásil prvý model ICE 2 v N. Všetky verzie vložených vozňov sú vyrobené tak, že je možné zložiť prototyp. Vnútorné osvetlenie môže byť inštalované modelárom. Po odstránení predného krytu na priečelí, hnacie vozidlo a riadiaci vozeň môže byť vybavený automatickou spojkou na spájanie dvoch súprav ale dve spojené súpravy nebudú premávať cez priamo protiľahlé zákruty (motor bez zotrvačníka, menej presné pantografy bez elektrickej funkcie) tento ICE 2 je tiež ponúkaný v štartovacej súprave.
Vďaka: -Tobias Benjamin Köhler ( unci@tigerden.com ) za poskytnutie niektorích z tíchto informácií; + vytvorené slovenské texty môžu
obsahovať mierne nepresnosti v preklade. Overte si ich,
prosím, na originálnej strane a ak poznáte
dokonalejší preklad, prípadne ďaľšie súvisiace
informácie-informujte ma . |
|
( http://www.rail.sk/ice/ice2.htm ) |