ICE 3 (rady 403, 406, 407, Velaro E, RUS, CN, UK)
Základná charakteristika
ICE 3 je treťou generáciou ICE, s
niektorými radikálnymi zmenami voči predchádzajúcim
generáciám. Z dôvodu vysokej najvyššej rýchlosti (330/350
km/h) a strmšieho stúpania (4 %) budúcich vysokorýchlostných
tratí napr. Köln - Frankfurt bolo potrebné zaviesť pohon v
ďalších vozňoch vlaku. Tak bolo vybrané riešenie rozdeliť
výkon na celý vlak, radšej ako jeho koncentrácia v jednej
alebo dvoch hnacích jednotkách. ICE 3 bude 8-vozňový
"polovičný vlak" so 16 hnacími nápravami, ktoré
môžu pracovať v dvoch trakciách podobne ako ICE 2 (aj spolu s nimi). Testovanie
prvých vozidiel ICE 3 začalo v lete 1998, a
plánované sprevádzkovanie prvého ICE 3 do bežnej
prevádzky bolo v priebehu r. 1999, nakoniec
začalo až v r. 2000.
Súpravy r. 403 a 406 sú využívané
najmä na vlaky, ktorých trasa zahŕňa aj NBS Köln -
Frankfurt/M. a/alebo NBS Ingolstadt - Nürnberg,
kde sú ICE 1 a ICE
2 nepoužiteľné. Po zavedení do prevádzky v
SRN, bol sieť rozšírená aj o trate do Amsterdamu, Bruselu a
Paríža.
Reakciou na bezproblémovú prevádzku
Siemens obdržal objednávky na súpravy aj zo Španielska , Ruska
a Číny a Veľkej Británie
.
Náklady na jeden ICE 3 sú 40 mil. DM (cca 20,1 mil. €) pre 1-systémovú verziu, 42 mil. DM (cca 21 mil. €) na multisystémovú verziu.
Vzhľad bol vytvorený Alexandrom NEUMEISTER-om, ktorý je zodpovedný za vizáž celej rodiny ICE - on vypracoval už ICE-V. Model 1:1 polovičného koncového vozňa ICE 3 bol zostrojený pre doplnenie dizajnu v každom detaile skôr ako sa skutočne začal budovať vlak, tento model je teraz vystavený v dopravnom múzeu v Nürnbergu.
Vzhľad a užívateľské vybavenie
ICE 3 je 8-vozňový vlak už bez rušňa (hnacie motory sú rozložené po celom vlaku). Vozne sú kratšie a užšie ako ICE 1 a ICE 2 . Priečelie je viac aerodynamické, a namiesto dvoch obdĺžnikových predných okien, má teraz jedno veľké oválne okno. Cestujúci v prvom a poslednom vozni majú možnosť pohľadu von cez stanovište rušňovodiča. Naklápací vlak InterCity ICT pre klasické trate má tú istú všeobecnú úpravu priečelia, ale strmší, menej aerodynamický výzor.
Pantografy pre nemecký a rakúsky systém striedavého prúdu sú inštalované na 2. a 7. vozni, užšie pantografy pre švajčiarsky, francúzsky a budúci belgický systém striedavého prúdu na 4. a 5. vozni. Verzie pre mnohonásobné elektrické systémy majú tiež pantografy pre systémy jednosmerného prúdu na 3. a 6. vozni. V systémoch striedavého prúdu, vďaka vysokonapäťovému káblu je nutný len jeden zdvihnutý pantograf ( jeden v prednej časti prvého vlaku ak sú dva spojené, inak zadný pantograf), v systémoch jednosmerného prúdu sú potrebné dva pantografy z dôvodu veľkej intenzity prúdu.
Zloženie vlaku
(40X = 403 pre 1-systémovú verziu, 406 pre 4-systémovú verziu)
Č. | rad (1-systémový) |
rad (4-systémový) |
popis |
(8) | 4035 | 4065 | 1. tr., 1 menič prúdu, 4 trakčné motory , stanovište rušňovodiča |
(7) | 4036 | 4066 | 1. tr., AC pantograf, transformátor |
(6) | 4037 | 4067 | 1. tr., [DC pantograf,] 1 menič prúdu, 4 trakčné motory |
(5) | 4038 | 4068 | reštauračný vozeň, [úzky AC pantograf,] špeciálne kupé, akumulátory |
(4) | 4033 | 4063 | 2. tr., [úzky AC pantograf,] akumulátor, pneumatické zariadenie |
(3) | 4032 | 4062 | 2. tr., [DC pantograf,] 1 menič prúdu, 4 trakčné motory |
(2) | 4031 | 4061 | 2. tr., AC pantograf, transformátor |
(1) | 4030 | 4060 | 2. tr., 1 menič prúdu, 4 trakčné motory, stanovište rušňovodiča |
Kapacita súprav:
rad 403: 141 sedadiel 1.triedy (36%), 250 sedadiel 2.triedy
(64%), 24 sedadiel v reštaurácii
rad 406: 136 sedadiel 1. triedy (36%), 244 sedadiel 2. triedy
(64%), 24 sedadiel v reštaurácii
Objednané vlaky
železničná spoločnosť |
rad | objednaných | rok | napäťové systémy |
DB AG | 403 | 37 | 1999 | 15 kV 16,7 Hz |
DB AG | 406 | 13 | 1999 | 15 kV 16,7 Hz, 25 kV 50 Hz, 1,5kV =, 3 kV = |
NS | 4 | 1999 | 15 kV 16,7 Hz, 25 kV 50 Hz, 1,5kV =, 3 kV = | |
RENFE | 103 | 26 | 2006 | 25 kV 50 Hz |
Čína | CRH 3 | |||
RŽD |
Šesť dodatočných vlakov multisystémovej verzie dodaných NS (Holandským železniciam) budú prvými ICE dodanými mimo Nemecka.
Výber je z viac ako 50 modifikácií súprav ICE 3, ktoré boli očakávané na realizáciu v objednávke v decembri 1997. Tieto vlaky môžu byť vybavený naklápacou technológiou, dovoľujúcou redukovať cestovný čas v prevádzke pre vysokorýchlostné aj klasické trate.
Rozdiely voči ICE 2
ICE 3 už nemá samostatnú ťažnú jednotku, miesto toho je teraz trakčné zariadenie rozprestrené na celý vlak ako je popísané vyššie v odseku "Zloženie vlaku".
Ďaľšou skutočnosťou je to, že je predurčený k medzinárodnej prevádzke, takže sa musel podriadiť technickým špecifikáciám interoperability - toto má taký význam, že úplný vlak (dve spojené súpravy ICE 3) nemôžu byť dlhšie ako 400 m, záťaž na os nemôže presahovať 17 t, dvere musia byť ľahko prístupné z nástupíšť vysokých 0.55 m a 0.76 m, profil musí prispôsobený zavedenému kritériu UIC 505, a samozrejme vlak musí byť kompatibilný s elektrinou, signalizáciou a komunikačnými systémami tratí, na ktorých sa budú používať. To zahrňuje francúzske a belgické vysokorýchlostné trate. Úplná dĺžka vlaku 400 m a zavedené kritérium UIC 505 znamená, že vozne ICE 3 sú kratšie a užšie než na ICE 1 a ICE 2 , to tiež umožňuje redukciu hmotnosti štruktúry nevyhnutnej zachovávať záťaž na os v danom limite 17 t navzdory dodatkovému pohonnému zariadeniu.
Jazda 8 poháňaných podvozkov sa riadi princípom používaným v japonských vlakoch Šinkansen. Toto je prvé použitie tohoto druhu pohonu v Európe. 1., 3., 6. a 8. vozeň je každý poháňaný štyrmi 500 kW trakčnými motormi, poskytujúcimi úplný výkon 8 MW v systémoch striedavého prúdu. Každé hnacie vozidlo je dodané s jedným vodou-chladeným GTO invertorom pre všetky štyri trakčné motory , tieto sú inštalované v 3. a 6. vozni.
ICE 3 bude prvým radom vlaku vybavený vírivou prúdovou brzdou, ktorá zabezpečí väčšinou neupotrebovávané brzdenie. Tiež vďaka veľkému množstvu hnacích náprav môže byť regeneračná elektrická brzda používaná účinnejšie, ale i tak bude ICE 3 vybavený kotúčovými brzdami.
K redukcii hmotnosti vlaku používa klimatizačný systém vzduch ako teplonosnú látku, podobne ako systémy používané v lietadlách. Tento systém tiež redukuje náklady na údržbu, ale spotreba elektrickej energie bude trocha vyššia.
Technické údaje
koncový vozeň | vložený vozeň | vlak (403) | vlak (406) | |
dĺžka | 25,835 m | 24,775 m | 200,32 m | |
šírka | 2,95 m | |||
výška | 3,89 m | |||
hmotnosť (prázdny) | 409 t | 435 t | ||
výkon (trvalý) | 8000 kW | 8000 kW (AC) 4300 kW (DC) |
||
trakčná záťaž | 300 kN | |||
najvyššia rýchlosť | 330 km/h | 330 km/h (AC) 220 km/h (DC) |
||
hmotnosť/dĺžka | 2.042 t/m | 2,172 t/m | ||
hmotnosť/sedadlo | 1,046 t/sedadlo | 1,144 t/sedadlo | ||
výkon/hmotnosť | 19,56 kW/t | 18,39 kW/t (AC) 9,89 kW/t (DC) |
||
výkon/sedadlo | 20,46 kW/sedadlo | 21,05 kW/sedadlo (AC) 11,32 kW/sedadlo (DC) |
Deutsche Bahn v novembri 2008 zadali objednávku na 15 súprav hodnote 500 miliónov €. [2] Dna 18.apríla 2010 Deutsche Bahn predstavili prvý Velaro D v závode spoločnosti Siemens Krefeld [3]. Je určený pre prevádzku rýchlostou až 320 km / h (199 mph), je širší, stabilnejší a energeticky úspornejší, mal by byť menej náchylný na zlyhania ako jeho predchodca, a zahŕňa vyššiu odolnosť proti nárazu a požiarnu bezpecnosť. [3] Koncom roku 2011 nový vlak vstúpi do prevádzky, označený ako rad 407 alebo Nový ICE 3. Bude používaný hlavne pre medzinárodné spojenie z Nemecka do Francúzska, Belgicka a Holandska [4] Má i nový druh bezpečnostných opatrení, ktoré sú v súlade s novou špecifikáciou pre prevádzku vlakov osobnej dopravy vo vnútri Eurotunelu pod Lamanšským prielivom, ktorý by umožnil radu 407 potenciálne pôsobiť aj vo Veľkej Británii.
História ICE 3
Prvé plány ICE pre viacnapäťové systémy vznikli
skôr ako bol pravidelne nasadzovaný ICE 1
. Bol nazvaný ICE-M (podľa MEHRSYSTEM = viacsystémový) a
skladal sa z dvoch hnacích vozidiel a šiestich vložených
vozňov.
Keď sa otvárali vysokorýchlostné trate Hannover - Würzburg a
Mannheim - Stuttgart, prevádzka nákladných a
vysokorýchlostných vlakov naraz na trati s rovnými svahmi bola
bez problémov. Tovar nákladných vlakov však môže byť
poškodený keď stretáva vysokorýchlostný vlak v tuneli, a
kapacita trate je zredukovaná keď je používaná vlakmi
významne odlišných cestovných rýchlostí. Preto, keď bola
plánovaná vysokorýchlostná trať Köln - Frankfurt, bolo
rozhodné budovať ju ako trať čisto vysokorýchlostnú pre
osobnú dopravu - čo tiež umožňovalo budovať strmšie sklony
(do 4%), čo pomohlo šetriť peniaze (bolo potrebných menej
tunelov a mostov).
Pre obe z týchto rozvojových zmien bola časť z objednávky ICE 2 zrušená, a zmenená na
objednávku na ICE 3 - ktorý bol po určitý čas
nazývaný ICE 2-2, z dôvodu zmenenej objednávky,
navzdory jeho technickým rozdielom.
Testovanie prvých vozidiel ICE 3
začalo v lete 1998, a plánované sprevádzkovanie prvého ICE
3 do bežnej prevádzky bolo v priebehu r. 1999, nakoniec
začalo až v r. 2000 ako špeciálne vlaky na EXPO 2000
Amsterdam/Frankfurt/M - Hannover.
25. júla 2002 prešiel po NBS Köln -
Frankfurt/M. prvý vlak ICE
3 .
1. augusta 2002 - oficiálne
otvorenie vysokorýchlostnej trate Köln -
Frankfurt s vlakmi ICE
3 . Verejná doprava začala 1. augusta v 2-hodinovom
takte, od 15. septembra 2002 bol zmenený na 1-hodinový; úplná
prevádzka začala až so začiatkom platnosti cestovného
poriadku 15. decembra 2002. Týmto dňom pravidelná obsluha
vlakmi ICE
3 trate Frankfurt/M - Köln - Bruxelles (SNCB) /
Amsterdam (NS).
Modely ICE 3
Roco oznámil "exkluzívny" model ICE 3 na r. 1999 alebo 2000, v oboch systémoch DC i AC. Iný ako lacný model ICE 2 tohoto výrobcu, ICE 3 bude presne zmenšený. Je nepravdepodobné, že tento model vyjde skôr než prototyp, pretože by inak pravdepodobne nezahŕňal úplne posledné zmeny prototypu. Tak projekt je zadržaný až do sprevádzkovania prvého radu ICE 3.
Ako to robia? Vlaky [ICE 3+ICT] (CZ Dubbing) 20090324/17.30 DSCVR |
Zdroje:
Vďaka: -Tobias Benjamin Köhler ( unci@tigerden.com ) za poskytnutie niektorích z tíchto informácií; + vytvorené slovenské texty môžu
obsahovať mierne nepresnosti v preklade. Over si ich,
prosím, na originálnej strane a ak poznáš
dokonalejší preklad, prípadne ďaľšie súvisiace
informácie-informuj ma . |
|
( http://www.rail.sk/ice/ice3.htm ) |