Prehľad lesných železníc na Slovensku
Históriu lesných železníc na Slovensku najdeš tu.obdobie | dĺžka | počet lesných železníc (možno ich považovať za stálejšie) |
do roku 1914 | okolo 500 km | |
začiatok 20. rokov 20. storočia | 750 km | 40 lesných železníc |
koniec 30. rokov 20. storočia | 500 km | okolo 30 lesných železníc |
1955 | 676,7 km | 25 lesných železníc v správe Štátnych lesov |
1.6.1960 | 518,6 km | 16 lesných železníc v správe Štátnych lesov |
1.7.1968 | okolo 300 km | 6 lesných železníc v správe Štátnych lesov |
1972 | 4 lesné železnice v správe Štátnych lesov | |
2002 | cca 31 km | torzá 5 nasledujúcich lesných železníc |
Pôvodná lesná železnica (LŽ) |
trať, rozchodu 760 mm |
|
Hronecká LŽ | ČHŽ Čierny Balog, depozitár Štiavnička | 17,6 km |
Považská LŽ | PLŽ L.Hrádok, výhrevňa, dielne a strojové zariadenia | spolu 2 až 3 km trate, ktorá sa prenáša do skanzenu Liptovskej depiny v Pribyline tj. zbytky trate pri depe v Liptovskom Hrádku, pri obci Liptovská Porúbka, Kráľova Lehota a výhybne Svarín |
Kysucko-Oravská LŽ | Strojové zostatky s úvraťovým úsekom HLÚŽ |
|
LŽ v Kamenici nad Cirochou | Strojové zostatky | max 150 m na píle v Kamienke |
LŽ v Žarnovici | Strojové zostatky | trať dlhá 0,5 km, vnútropodniková doprava |
Výkaz lesných železníc ku dňu 1.1.1942
RŠLM | Názov LŽ |
Hlavná trať |
Dĺžka v km |
Dĺžka odbočiek |
Banská Bystrica | Hronec | Štiavnička-Dobroč | 21,740 |
99,012 |
Závadka | Závadka-Fabová | 14,080 |
||
Žarnovica | Kriváň-Detva | Kriváň-Periská | 20,123 |
3,385 |
Vígľaš | Vígľaš-Polianka | 23,04 |
1,920 |
|
Brod | Žarnovica-Pavlova lúčka | 21,000 |
14,400 |
|
Topolčianky | Karelova dol.-Jedľ. Kostoľany | 31,073 |
5,953 |
|
Lipt. Hrádok | Považská LŽ | L.Hrádok-Staníkovo | 47,520 |
56,410 |
Ľubochňa | Ľubochňa-Vyš.Tajch | 19,500 |
9,970 |
|
Solivar | Smol.Huta | Smol.Huta-Beckengrund | 6,000 |
0,530 |
Vondrišel | Vondrišel-Stilbach | 7,520 |
||
Čemerné | Čemerné | 18,200 |
0,440 |
|
Zamutov | Baran-Roztoky | zapož. pre štát. lesy |
||
Solivar | Delňa-Stavenie | 20,360 |
1,950 |
|
Orav.komposesorát | Zakamenné | Lokca-Chmura | 31,830 |
23,470 |
Stav lesných železníc v správe Štátnych lesov, stav k 31.12.1954
Lesná železnica |
koľajová dĺžka |
stavebná dĺžka |
prevádzková dĺžka |
|
1.Rohožník-Šimková | 14,364 |
13,445 |
13,395 |
pôvodne do Malaciek |
2.Majdan-Klokoč | 29,032 |
29,032 |
29,032 |
na konskú trakciu |
3.Ľuborča-Podkopanou | 14,223 |
13,005 |
12,396 |
|
4.Hôrka-Helbuš | 3,637 |
3,260 |
3,260 |
na konskú trakciu |
5.Topoľčianky-Husárovo | 38,052 |
35,856 |
34,076 |
|
6.Topoľčany-Podiel | 45,860 |
40,800 |
39,915 |
|
7.Štiavnička-St. Dolina | 127,251 |
111,216 |
110,906 |
pre osobnú prepravu 13,040 km |
8.Závadka-Fabová | 14,239 |
13,120 |
13,031 |
|
9.Žarnovica-Pavlova Lúčka | 34,291 |
32,578 |
29,403 |
|
10.Vígľaš-Kyslinky | 26,835 |
23,599 |
23,070 |
|
11.Kriváň-Periská | 26,928 |
23,936 |
23,726 |
|
12.Hont.Tesáre-Záholík | bez udania dĺžky |
údajne 22-23 km | ||
13.L.Hrádok-L.Teplička | 107,044 |
94,744 |
93,392 |
pre osobnú prepravu 41,716 km |
14.Zakamenné-Oščadnica | 97,111 |
91,639 |
91,238 |
|
15.Ľubochňa-Močidlo | 31,250 |
28,177 |
28,012 |
pre osobnú prepravu 19,335 km, elektrifikované 19,7 km |
16.Led.Rovne-Suchý Potok | 26,852 |
24,915 |
24,915 |
|
17.Sučany-Struháreň | 11,324 |
11,153 |
10,760 |
|
18.Turček-Štich | 6,188 |
6,188 |
6,188 |
|
19.Nálepkovo-Henclová | 7,837 |
7,500 |
7,335 |
|
20.Sp.N.Ves-Hufnágel | 17,039 |
14,895 |
14,760 |
|
21.Smol.Huta-Kotlina | 7,076 |
6,597 |
6,408 |
|
22.Prešov-Stavenie | 23,203 |
21,742 |
21,094 |
|
23.Čemerné-Hruš.jarok | 17,635 |
16,407 |
16,253 |
|
24.Remet.Hámre-Morské oko | 16,625 |
15,478 |
15,428 |
|
25.Hlivište-Nové baraky | 8,716 |
8,670 |
8,670 |
|
Spolu: | 752,607 |
687,950 |
677,223 |
K uvedenému zoznamu sa dajú ešte pripočítať: