Prehľad lesných železníc na Slovensku

Históriu lesných železníc na Slovensku najdeš tu.
Ich počet dokumentujú nasledujúce tabuľky.

obdobie dĺžka počet lesných železníc (možno ich považovať za stálejšie)
do roku 1914 okolo 500 km  
začiatok 20. rokov 20. storočia 750 km 40 lesných železníc
koniec 30. rokov 20. storočia 500 km okolo 30 lesných železníc
1955 676,7 km 25 lesných železníc v správe Štátnych lesov
1.6.1960 518,6 km 16 lesných železníc v správe Štátnych lesov
1.7.1968 okolo 300 km 6 lesných železníc v správe Štátnych lesov
1972   4 lesné železnice v správe Štátnych lesov
2002 cca 31 km torzá 5 nasledujúcich lesných železníc

Pôvodná lesná železnica (LŽ)

trať, rozchodu 760 mm

Hronecká LŽ ČHŽ Čierny Balog, depozitár Štiavnička 17,6 km
Považská LŽ PLŽ L.Hrádok, výhrevňa, dielne a strojové zariadenia spolu 2 až 3 km trate, ktorá sa prenáša do skanzenu Liptovskej depiny v Pribyline
tj. zbytky trate pri depe v Liptovskom Hrádku, pri obci Liptovská Porúbka, Kráľova Lehota a výhybne Svarín
Kysucko-Oravská LŽ Strojové zostatky s úvraťovým úsekom HLÚŽ
  • úsek v skanzene Kubátkovia - Chmúra 2,7 km,
  • úvrate Chmúra - Beskyd 4,5 km,
  • Beskyd - Tanečník 3,5 km
  • LŽ v Kamenici nad Cirochou Strojové zostatky max 150 m na píle v Kamienke
    LŽ v Žarnovici Strojové zostatky trať dlhá 0,5 km, vnútropodniková doprava

    Výkaz lesných železníc ku dňu 1.1.1942

    RŠLM

    Názov LŽ

    Hlavná trať

    Dĺžka v km

    Dĺžka odbočiek

    Banská Bystrica Hronec Štiavnička-Dobroč

    21,740

    99,012

    Závadka Závadka-Fabová

    14,080

     
    Žarnovica Kriváň-Detva Kriváň-Periská

    20,123

    3,385

    Vígľaš Vígľaš-Polianka

    23,04

    1,920

    Brod Žarnovica-Pavlova lúčka

    21,000

    14,400

    Topolčianky Karelova dol.-Jedľ. Kostoľany

    31,073

    5,953

    Lipt. Hrádok Považská LŽ L.Hrádok-Staníkovo

    47,520

    56,410

    Ľubochňa Ľubochňa-Vyš.Tajch

    19,500

    9,970

    Solivar Smol.Huta Smol.Huta-Beckengrund

    6,000

    0,530

    Vondrišel Vondrišel-Stilbach

    7,520

     
    Čemerné Čemerné

    18,200

    0,440

    Zamutov Baran-Roztoky

    zapož. pre štát. lesy

     
    Solivar Delňa-Stavenie

    20,360

    1,950

    Orav.komposesorát Zakamenné Lokca-Chmura

    31,830

    23,470

    Stav lesných železníc v správe Štátnych lesov, stav k 31.12.1954


    Lesná železnica

    koľajová dĺžka
    (km)

    stavebná dĺžka
    (km)

    prevádzková dĺžka
    (km)


    poznámka

    1.Rohožník-Šimková

    14,364

    13,445

    13,395

    pôvodne do Malaciek
    2.Majdan-Klokoč

    29,032

    29,032

    29,032

    na konskú trakciu
    3.Ľuborča-Podkopanou

    14,223

    13,005

    12,396

     
    4.Hôrka-Helbuš

    3,637

    3,260

    3,260

    na konskú trakciu
    5.Topoľčianky-Husárovo

    38,052

    35,856

    34,076

     
    6.Topoľčany-Podiel

    45,860

    40,800

    39,915

     
    7.Štiavnička-St. Dolina

    127,251

    111,216

    110,906

    pre osobnú prepravu 13,040 km
    8.Závadka-Fabová

    14,239

    13,120

    13,031

     
    9.Žarnovica-Pavlova Lúčka

    34,291

    32,578

    29,403

     
    10.Vígľaš-Kyslinky

    26,835

    23,599

    23,070

     
    11.Kriváň-Periská

    26,928

    23,936

    23,726

     
    12.Hont.Tesáre-Záholík

    bez udania dĺžky

        údajne 22-23 km
    13.L.Hrádok-L.Teplička

    107,044

    94,744

    93,392

    pre osobnú prepravu 41,716 km
    14.Zakamenné-Oščadnica

    97,111

    91,639

    91,238

     
    15.Ľubochňa-Močidlo

    31,250

    28,177

    28,012

    pre osobnú prepravu 19,335 km, elektrifikované 19,7 km
    16.Led.Rovne-Suchý Potok

    26,852

    24,915

    24,915

     
    17.Sučany-Struháreň

    11,324

    11,153

    10,760

     
    18.Turček-Štich

    6,188

    6,188

    6,188

     
    19.Nálepkovo-Henclová

    7,837

    7,500

    7,335

     
    20.Sp.N.Ves-Hufnágel

    17,039

    14,895

    14,760

     
    21.Smol.Huta-Kotlina

    7,076

    6,597

    6,408

     
    22.Prešov-Stavenie

    23,203

    21,742

    21,094

     
    23.Čemerné-Hruš.jarok

    17,635

    16,407

    16,253

     
    24.Remet.Hámre-Morské oko

    16,625

    15,478

    15,428

     
    25.Hlivište-Nové baraky

    8,716

    8,670

    8,670

     
     
    Spolu:

    752,607

    687,950

    677,223

     

    Kde sa vlastne nachádzali lesné železnice na území Slovenska? V abecednom poradí to boli nasledujúce lokality:
    Bankov, Bánovce nad Bebravou, Bošany, Čemerné, Čertižné, Čierny Balog, Čremošné, Dargov, Diviaky, Drienovec, Dubnica, Hermanovce nad Topľou, Hlboké, Hlivištia, Hodkovce, Hôrka nad Váhom, Hoskora, Hriňová, Ilava, Jelšava (drevenka), Kamenica nad Cirochou, Kapišová, Kapušany, Kežmarok, Kluknava, Kohútová (drevenka), Koškovce, Kuchyňa, Ladce, Ladzany, Lednické Rovne, Levoča, Liptovský Hrádok, Lozorno, Ľubochňa, Ľuborča, Makov, Medzilaborce, Moravany, Moravský Ján, Muráň, Nálepkovo, Pastovce, Petrovce, Plavecký Mikuláš, Podbiel, Polomka (drevenka), Poproč, Ráztočno, Remetské Hámre, Rohožník, Ruský Hrabovec, Smolnícka Huta, Solivar, Spišská Nová Ves, Osadné, Osľany, Sabinov, Sačurov, Selec, Slovinky, Smolenice (koňka aj para), Snina, Spišská Belá, Stakčín (3 lesné železnice), Stužica, Sučany (600 mm), Svinná, Topoľčany, Topoľčianky, Turčianska Štiavnička, Turček, Ubľa, Udavské, Ulič, Veľké Leváre, Vígľaš, Zákamenné (neskôr spojená s Kysuckou), Závadka nad Hronom, Žarnovica

    K uvedenému zoznamu sa dajú ešte pripočítať:

  • lesná železnica Nowy Lupków-Cisna, ktorá v úseku medzi žst. Balnica a Solina v dĺžke 1137 m prechádzala územím Česko-Slovenska do 30.11.1938, pokiaľ sa nepodpísal delimitačný protokol o zmenách hraníc medzi ČSR a Poľskom,
  • ako aj normálnerozchodná trať Studený Potok - Tatranská Lomnica, ktorá bola v určitú dobu v majetku štátnych lesov.

  • Strana vytvorená : 9. IV. 2000
    Strana aktualizovaná : 2. IX. 2002
    Dokument vytvoril : Miroslav KOŽUCH