Tunely na trati Zvolen - Krupina
Prvou železnicou postavenou podľa zákona č.235 Zb.z. a n. z 30.3.1920 sa stala trať Zvolen - Krupina. Od doby dokončenia železnice Šahy - Krupina bolo vypracovaných niekoľko projektov, ktoré mali spojiť Krupinu, resp. Balašské Ďarmoty so Zvolenom. O stavbe trate rozhodli jednak najlepšie pripravené projekty, ako aj skutočnosť, že trať Šahy - Lučenec pripadla Maďarsku, a tak rozsiahle územie na juh od Zvolena zostalo bez železničného spojenia s novým hospodárskym a administratívnym centrom.Projekt trate
Pri stavbe železnice sa nemohla použiť technická dokumentácia stavby miestnej železnice. Úsek Krupina - Zvolen bolo potrebné znovu navrhnúť. Preto Ministerstvo železníc v Prahe už v septembri 1919 vypísalo verejnú súťaž na vypracovanie detailného projektu na stavbu železnice Krupina - Zvolen. Projekt železničnej trate Zvolen - Krupina vypracoval Ing.A.Zdráhal.
Konečná trasa novej železnice bola stanovená na základe niekoľkých variant, ktoré vypracovala železničná stavebná správa. Trať v dĺžke 33,796 km musela pri prekonávaní rozvodia riek Neresnice a Krupinice na zvolenskej rampe stúpať priemerným stúpaním 7,2‰ a klesať na krupinskej 13,3‰, s najmenšími polomermi oblúkov 300 m.
Na základe nariadenie vlády RČS z 4.3.1921, č.93 Sb.z a n. sa pre stavbu trate zriadilo inžinierske oddelenie vo Zvolene (výnos MŽ z 11.7.1921, čj.29490 a 32818). Výnosom MŽ z 5.12.1921, č.65006 bolo inžinierske oddelenie vo Zvolene zmenené na stavebnú expozitúru, podlehajúcu železničnému stavebnému riaditeľstvu v Prahe.
Pozdĺžny profil trate Zvolen - Krupina
Stavba trate a tunelov
Stavba trate bola rozdelená do 5 stavebných úsekov a viedla ju stavebná správa vo Zvolene, ktorej prednostom bol Ing.Josef Iserle. Železničné stavebné riaditeľstvo v Prahe stavbu úsekov č.1 (km 0,5-7,0), č.2 (km 7,0-14,5) a č.5 (km 28,94-35,7) na základe vypísanej verejnej súťaže 27.9.1922 (VpŽP 30.9.1922) zadalo (VpŽP 6.1.1923) úsek č.1 firme Inž.Vladimír Vlček, podnikateľství staveb v Prahe, č.2 firme Ing.Rosenberg a Ing.Hradecký, podnikatelství staveb v Brne a č.5 firme Ing.V.J.Vojáček a Ing.B.Prášil, podnikatelství staveb v Sliezskej Ostrave. Stavba úsekov č.3 (km 14,5-21,9) a č.4 (km 21,9-28,94) bola na základe verejnej súťaže z februára 1923 (VpŽP 28.2.1923) zadaná 25.5.1923 (VpŽP 6.6.1923) v úseku č.3 Ing.Bohumilovi Hollmannovi a Ing.Bedřichu Babuškovi, podnikatelství staveb Praha, č.4 firme bratom Redlichovým, podnikatelství staveb v Brne. Termín otvorenia celej trate bol určený na 1.12.1924.
Výnosom MŽ z 21.1.1923, č.527 bola stavebná expozitúra vo Zvolene premenovaná na stavebnú správu vo Zvolene. Vládnym nariadením z 11.5.1923 č.101 Sb.z.a n. bola železničná stavebná správa premenovaná na Ústrednú stavebnú správu pri Ministerstve železníc. Pre jej pobočku, stavebnú správu vo Zvolene, bola postavená nová 2 poschodová budova s kancelárskymi a obytnými časťami. Stavbu budovy vykonala firma Ing.Bohuš Matuna, staviteľ v Bratislave (ÚN 5.5.1923).
Pretože územie bolo dosť členité, stavba trate si vyžadovala postaviť dva tunely - v st. km 3/4 Neresnický a v st. km 31.8/10 Pod Vlčokom. Oba tunely boli razené v netlačivom tufovitom andezite, v oblúkoch s polomerom R = 300 m. Stavba tunelov nespôsobovala technické problémy. Tunely boli postavené podľa vzorových listov ČSD, so záchrannými výklenkami a krytým odvodňovacím kanálom na dne.
traťový úsek | počet tunelov | názvy tunelov |
---|---|---|
žst. Zvolen - z. Breziny | 1 |
Neresnický |
žst. Babiná - z. Krupina predmestie | 1 |
Pod Vlčokom |
Otvorenie trate
Verejná doprava na trati bola otvorená 15.1.1925. Slávnostného otvorenia sa zúčastnili minister železníc Jiří Stříbrný, minister pre správu Slovenska Dr.Jozef Kállay, náčelník generálneho štábu čs.armády, župan Zvolenskej župy a ďalší predstavitelia štátnych, vojenských, duchovných úradov a zástupcovia miest Zvolen a Krupina. Slávnostný vlak zastavoval pri dôležitých stavebných objektoch na trati. Zástavka v km 3,7 pri tuneli, ktorý bol celý osvetlený, trvala 20 minút.
Pravidelná doprava na trati začala 16.1.1925.
Stavebná správa ČSD vo Zvolene sa zrušila dňom 30.4.1930 (výnos MŽ z 15.5.1930, č.20572).
Trať na konci 2. svetovej vojny
Ako väčšina tratí na Slovensku, ani trať Zvolen - Krupina sa nevyhla poškodeniu ustupujúcimi nemeckými vojskami. Neresnický tunel bol totálne zničný.
Rekonštrukčné práce vykonali obyvatelia okolitých obcí a železniční zamestnanci. Pravidelná doprava Zvolen - Šahy bola otvorená 11.6.1945.
Obnova zvršku trate
V priebehu roka 1970 sa postupne na úsekoch Zvolen - Breziny, Breziny - Dobrá Niva, Dobrá Niva - Sása a Babiná - Krupina uskutočnila obnova zvršku. Výmenu zvršku vykonali TSS Košice.
Tunely v súčasnosti
Tunely sú v správe Tunelového obvodu Banská Bystrica.
Pramene: