Euromed / Arco |
Regióny Barcelona, Valencia,
Alicante a Murcia sú hospodársky silnými (a ďalej rastúcimi)
regiónmi Španielska. Tu je vytvorených 60 - 70% hrubého
domáceho produktu.
Ale existujúca doprava, najmä železničná, s týmto rozvojom
nerástla - tak bola trať Barcelona - Valencia - Alicante takmer
úplne jednokoľajná! Aktuálne vlakové spojenie nebolo
primerané potrebe.
Aby sa na tejto trati predstavila vážne silná
konkurencia autu alebo lietadlu, bolo nutné vybudovať trať, Corredor Mediterráneo (koridor
Stredomorie) . Zisk na cestovnom čase ( pozri: tabuľka ) na tejto renovovanej trati
nemôže byť tak veľký, ako na novopostavenej trati, a tak nemohli žiadnych
samotných zákazníkov získať, RENFE
tu zaviedli 16.júna 1997 nový produkt, s vynikajúcim servisom,
kvalitou a presnosťou: EUROMED.
Aby
tento cieľ zabezpečili, bolo jednak nevyhnutné, nasadenie
spoľahlivých vlakov - toho času preto obstarali šesť
motorových vlakov radu 100-100 / AVE
S-101 (od r. 2004 majú prevziať dopravu EUROMED nové motorové
vlaky Talgo ) -
napriek tomu musí byť obsluha optimálna pre zákazníkov.
Vlaková čata pre prevádzku EUROMED bude určená metódou
interného výberu. Na staniciach obsluhovaných vlakmi EUROMED
ďalej existuje pracovník len pre starostlivosť o zákazníkov
EUROMED. Tiež tu existujú špeciálne čakárne, napr. vo
Valencii ju tiež môžu používať cestujúci vlakov ALARIS .
V tejto kombinácii servisu a kvality je produkt EUROMED
úspechom:
Už v prvom roku ho použilo nad 700.000 cestujúcich týmto
motorovým vlakom. Ca. 60% cestujúcich sú noví zákazníci.
Presnosť vlakov je asi 98%.
Toho času premáva medzi Barcelonou a Valenciou v každom smere
denne päť jednotiek, tri z toho pokračujú v jazde ďalej do
Alicante ( pozri cestovný poriadok: do 12. VI. 2004 , aktuálny ).
ALSTOM v r. 2002 uzavrel kontrakt s RENFE v hodnote 500 mil. EUR
na údržbu 24 súprav AVE (18 x AVE S-100 a 6 x AVE S-101) a
21 rušňov, ktoré sú jeho výrobkami, a súvisiace činnosti,
na obdobie nasledujúcich 14 rokov.
RENFE sa rozhodli pokračovať v jeho dôvere v ALSTOM , po 10 rokoch úspešnej spolupráce medzi týmito
spoločnosťami.
V r. 1999 boli nasadené na Corredor Mediterráneo takzvané vlaky Arco , ktoré nahradili dovtedajšie vlaky INTERCITY. Tieto sú - ako je v Španielsku zvyčajné - krátke, vlaky s rušňom, výraznými sa stali ich farebným výzorom.
Fotografie/Photos:
Súprava TGV EUROMED v žst. RENFE Sant
Vicenc de Calders TGV EUROMED trainset in Sant Vicenc de Calders RENFE station (© Martin ROTTMANN - 18. VII. 2000 - 09:34 hod.) (Veľká fotografia je dostupná len na Rail CD / Big photo is at Rail CD available only) |
|
Súprava TGV EUROMED pri žzast. RENFE
Cubelles TGV EUROMED trainset near Cubelles RENFE stop (© Martin ROTTMANN - 18. VII. 2000 - 13:30 hod.) (Veľká fotografia je dostupná len na Rail CD / Big photo is at Rail CD available only) |
|
Súprava TGV EUROMED v žst. RENFE BARCELONA-SANTS TGV EUROMED trainset in BARCELONA-SANTS RENFE station (© Martin ROTTMANN - 18. VII. 2000 - 15:14 hod.) (Veľká fotografia je dostupná len na Rail CD / Big photo is at Rail CD available only) |
|
Súprava TGV EUROMED pri žzast. RENFE Cubelles TGV EUROMED trainset near Cubelles RENFE stop (© Martin ROTTMANN - 18. VII. 2000 - 11:04 hod.) (Veľká fotografia je dostupná len na Rail CD / Big photo is at Rail CD available only) |
|
Súprava TGV EUROMED pri žzast. RENFE Cubelles TGV EUROMED trainset near Cubelles RENFE stop (© Martin ROTTMANN - 18. VII. 2000 - 11:30 hod.) (Veľká fotografia je dostupná len na Rail CD / Big photo is at Rail CD available only) |
|
Foto onedlho ... Photo Next ... |
Súprava TGV EUROMED v
žst. RENFE Tarragona TGV EUROMED trainset in Tarragona RENFE station (© Martin ROTTMANN - 27. V. 2002) |
Cestovné doby
aktuálne: | do 2002: | |
Barcelona Sants - Valencia Nord | ca. 2 h. 55 min. | ca. 2 h. 15 min. |
Valencia Nord - Alicante Terminal | ca. 1 h. 35 min. | ca. 1 h. 15 min. |
Barcelona Sants - Alicante Terminal | ca. 4 h. 35 min. | ca. 3 h. 35 min. |
Corredor Mediterráneo (koridor Stredomorie)
Nehoda Euromedu 101.001
30. III. 2002 došlo v
stanici východošpanielskeho mesta Torredembarra na trati medzi Barcelonou a Valenciou k nehode,
keď sa odchádzajúci Euromed 101.001 zrazil s rovnako odchádzajúcim
regionálnym vlakom smerujúcim z Tortosy do
Barcelony. Oba smerovali súčasne na tú istú koľaj.
Došlo k úmrtiu 2 osôb, poškodeniu rušňa a niekoľkých vozňov.
Poškodený rušeň bol nahradený novým - identickým s TGV POS.
Nepoškodená časť vlaku jazdí naďalej ( video ).
Zdroje / Sources: uni-karlsruhe.de/~Bertram.Wlasak/ TASR RENFE - Euromed Wikipedia ALSTOM |