Logo

Euromed / Arco

EUROMED - nová súprava (© RENFE & Addams; 9 -> 662 kB)

EUROMED - stará súprava (© RENFE & Addams)

Arco (© RENFE & Addams)

Súpravy TGV Euromed           © RENFERegióny Barcelona, Valencia, Alicante a Murcia sú hospodársky silnými (a ďalej rastúcimi) regiónmi Španielska. Tu je vytvorených 60 - 70% hrubého domáceho produktu.
Ale existujúca doprava, najmä železničná, s týmto rozvojom nerástla - tak bola trať Barcelona - Valencia - Alicante takmer úplne jednokoľajná! Aktuálne vlakové spojenie nebolo primerané potrebe.

Aby sa na tejto trati predstavila vážne silná konkurencia autu alebo lietadlu, bolo nutné vybudovať trať, Corredor Mediterráneo (koridor Stredomorie) . Zisk na cestovnom čase ( pozri: tabuľka ) na tejto renovovanej trati nemôže byť tak veľký, ako na novopostavenej trati, Mapa trate používanej vlakmi TGV Euromeda tak nemohli žiadnych samotných zákazníkov získať, RENFE tu zaviedli 16.júna 1997 nový produkt, s vynikajúcim servisom, kvalitou a presnosťou: EUROMED.
Aby tento cieľ zabezpečili, bolo jednak nevyhnutné, nasadenie spoľahlivých vlakov - toho času preto obstarali šesť motorových vlakov radu 100-100 / AVE S-101 (od r. 2004 majú prevziať dopravu EUROMED nové motorové vlaky Talgo ) - napriek tomu musí byť obsluha optimálna pre zákazníkov. Vlaková čata pre prevádzku EUROMED bude určená metódou interného výberu. Na staniciach obsluhovaných vlakmi EUROMED ďalej existuje pracovník len pre starostlivosť o zákazníkov EUROMED. Tiež tu existujú špeciálne čakárne, napr. vo Valencii ju tiež môžu používať cestujúci vlakov ALARIS .  
V tejto kombinácii servisu a kvality je produkt EUROMED úspechom:
Už v prvom roku ho použilo nad 700.000 cestujúcich týmto motorovým vlakom. Ca. 60% cestujúcich sú noví zákazníci. Presnosť vlakov je asi 98%.
Toho času premáva medzi Barcelonou a Valenciou v každom smere denne päť jednotiek, tri z toho pokračujú v jazde ďalej do Alicante ( pozri cestovný poriadok: do 12. VI. 2004 , aktuálny ).
ALSTOM v r. 2002 uzavrel kontrakt s RENFE v hodnote 500 mil. EUR na údržbu 24 súprav AVE (18 x AVE S-100 a 6 x AVE S-101) a 21 rušňov, ktoré sú jeho výrobkami, a súvisiace činnosti, na obdobie nasledujúcich 14 rokov.
RENFE sa rozhodli pokračovať v jeho dôvere v ALSTOM , po 10 rokoch úspešnej spolupráce medzi týmito spoločnosťami.

Arco    (© Bertram Wlasak, arco252_003_castellon_121999_300x165) Mapa tratí ArcoV r. 1999 boli nasadené na Corredor Mediterráneo takzvané vlaky Arco , ktoré nahradili dovtedajšie vlaky INTERCITY. Tieto sú - ako je v Španielsku zvyčajné - krátke, vlaky s rušňom, výraznými sa stali ich farebným výzorom.

 

Fotografie/Photos:

Súprava TGV EUROMED v žst. SANT VICENC DE CALDERS Súprava TGV EUROMED v žst. RENFE Sant Vicenc de Calders
TGV
EUROMED trainset in Sant Vicenc de Calders RENFE station
Martin ROTTMANN - 18. VII. 2000 - 09:34 hod.)
(Veľká fotografia je dostupná len na
Rail CD / Big photo is at Rail CD available only)
Súprava TGV EUROMED pri žzast. RENFE CUBELLES Súprava TGV EUROMED pri žzast. RENFE Cubelles
TGV
EUROMED trainset near Cubelles RENFE stop
Martin ROTTMANN - 18. VII. 2000 - 13:30 hod.)
(Veľká fotografia je dostupná len na
Rail CD / Big photo is at Rail CD available only)
Súprava TGV EUROMED v žst. RENFE BARCELONA-SANTS Súprava TGV EUROMED v žst. RENFE BARCELONA-SANTS
TGV
EUROMED trainset in BARCELONA-SANTS RENFE station
Martin ROTTMANN - 18. VII. 2000 - 15:14 hod.)
(Veľká fotografia je dostupná len na
Rail CD / Big photo is at Rail CD available only)
Súprava TGV EUROMED pri žzast. RENFE CUBELLES Súprava TGV EUROMED pri žzast. RENFE Cubelles
TGV
EUROMED trainset near Cubelles RENFE stop
Martin ROTTMANN - 18. VII. 2000 - 11:04 hod.)
(Veľká fotografia je dostupná len na
Rail CD / Big photo is at Rail CD available only)
Súprava TGV EUROMED pri žzast. RENFE CUBELLES Súprava TGV EUROMED pri žzast. RENFE Cubelles
TGV
EUROMED trainset near Cubelles RENFE stop
Martin ROTTMANN - 18. VII. 2000 - 11:30 hod.)
(Veľká fotografia je dostupná len na
Rail CD / Big photo is at Rail CD available only)
Foto onedlho ...
Photo Next ...
Súprava TGV EUROMED v žst. RENFE Tarragona
TGV
EUROMED trainset in Tarragona RENFE station
Martin ROTTMANN - 27. V. 2002)

Cestovné doby

  aktuálne: do 2002:
Barcelona Sants - Valencia Nord ca. 2 h. 55 min. ca. 2 h. 15 min.
Valencia Nord - Alicante Terminal ca. 1 h. 35 min. ca. 1 h. 15 min.
Barcelona Sants - Alicante Terminal ca. 4 h. 35 min. ca. 3 h. 35 min.

Corredor Mediterráneo (koridor Stredomorie)

Trať používaná vlakmi TGV Euromed - podrobná mapa (1) Trať používaná vlakmi TGV Euromed - podrobná mapa (2)

Nehoda Euromedu 101.001
30. III. 2002 došlo v stanici východošpanielskeho mesta Torredembarra na trati medzi Barcelonou a Valenciou k nehode, keď sa odchádzajúci Euromed 101.001 zrazil s rovnako odchádzajúcim regionálnym vlakom smerujúcim z Tortosy do Barcelony. Oba smerovali súčasne na tú istú koľaj.
Došlo k úmrtiu 2 osôb, poškodeniu rušňa a niekoľkých vozňov. Poškodený rušeň bol nahradený novým - identickým s TGV POS. Nepoškodená časť vlaku jazdí naďalej ( video ).


Zdroje / Sources:
uni-karlsruhe.de/~Bertram.Wlasak/
TASR
RENFE - Euromed
Wikipedia
ALSTOM