Vlaky & rušne
Elektrické jednotky (EMU - Electrical Multiple
Unit) AVE radu 100 (fotografie: interiér , exteriér
) budované firmou ALSTOM
sú podobné francúzskym vysokorýchlostným vlakom TGV Antlantique
, s guľatým nosom a malými zmenami. RENFE ich používa pre vlaky AVE na traseti (LAV
- Línea de Alta Velocidad) Barcelona -
Madrid - Sevilla.
23. IV. 1993 vytvorila súprava AVE 100
počas skúšobnej jazdy vtedajší španielsky rýchlostný
rekord 356,8 km/h.
ALSTOM v
r. 2002 uzavrel kontrakt s RENFE v hodnote 500 mil.
EUR na údržbu 24 súprav AVE ( 18 x AVE S-100 a 6 x AVE S-101 ) a 21 rušňov, ktoré sú
jeho výrobkami, a súvisiace činnosti, na obdobie
nasledujúcich 14 rokov.
RENFE sa rozhodli pokračovať v jeho
dôvere v ALSTOM , po 10 rokoch
úspešnej spolupráce medzi týmito spoločnosťami. Vlaky AVE
dodané a udržiavané ALSTOMom na LAV Madrid -
Sevilla dokázali mimoriadnu spoľahlivosť a úspešnosť s
cestujúcimi, keď dosiahli najväčší komerčný úspech RENFE
: od zavedenia týchto vlakov na tratiach Španielska v roku
1992, bol počet ich cestujúcich zdvojnásobený.
Rad: Počet jednotiek: Budovatelia: Najvyššia rýchlosť: Výkon: Elektrické napätie: Dĺžka: Hmotnosť: Kostra súpravy: Počet sedadiel: Zloženie: Tlaková regulácia: |
AVE 100 20 + ALSTOM , CAF , MTM & ATEINSA 300 km/h 8 800 kW (12 000 CV) ~ 25 kV 50 Hz + 200, 114 m 392 620 kg prázdny; 421 500 kg plný oceľ 313 Rušeň + 8 vozňov + rušeň áno |
Prvá súprava bola prezentovaná v Belforte 24 mesiacov od objednávky, a na odskúšanie mala len 6 mesiacov. Kontrakt zdôrazňoval najmä zostrojenie a dodávku 2 súprav mesačne.
Vlaky AVE radu S 101 TGV Euromed budované firmou ALSTOM sú takmer totožné s radom S 100, avšak s bežným španielskym rozchodom 1668 mm. Používané sú na trati Barcelona - Valencia - Alicante/Alacant.
Vlaky AVE radu S 102 - Talgo 350 budované španielskou firmou Talgo S. A. s "európskym" rozchodom 1 435 mm. Používané sú od 26. II. 2005 na LAV Huesca / Lleida/Lerida - Madrid, od 18. XII. 2006 aj LAV Camp de Tarragona - Lleida/Lerida, od 20. II. 2008 k nim pribudla LAV Barcelona - Camp de Tarragona. Vlaky AVE radu S 112 - Talgo 350 sú odvodené od r. S 102.
Vlaky AVE radu S 103 - Velaro - ICE 3
Spain boli vyvýjané firmami Siemens a ADTranz s bežným
rozchodom 1 435 mm. Po prevzatí ADTranzu spoločnosťou
Bombardier však došlo ku komplikáciám pri dodávkach
komponentov, autorských práv a pod. Používané sú na LAV až
od roku 2007.
V júli 2006 súprava vytvorila španielsky rýchlostný rekord
403,7 km/h, čo je zároveň nový oficiálny svetový
rýchlostný rekord neupravovanej súpravy pre komerčnú
prevádzku.
Vlaky AVE radu S 104 budované
firmou ALSTOM sú
takmer totožné s radom ETR 490
Alaris avšak s 2 vloženými vozňami a bežným rozchodom 1
435 mm.
V decembri 2004 vznikla komerčná
služba Stredné vzdialenosti (AV Media Distancia) medzi
Sevillou a Cordóbou prevádzkovanou súpravami S 104, ktorá
umožnila skrátenie cestovného času medzi týmito mestami na
40 minút.
2. I. 2005 začala prevádzka AV Media Distancia aj v
úseku Madrid - Ciudad Real - Puertollano (ex AVE Lanzadera) ,
kde nahradili rad S 100 .
15. XI. 2005 po dokončení 21 km dlhej
odbočky začala prevádzka AV Media Distancia aj v
úseku Madrid - Toledo a od 23. XII.2007
aj Córdoba - Málaga.
Vlaky radu S 130 - Talgo 250 budované španielskou firmou Talgo S. A. s meniteľným rozchodom 1 435 / 1 668 mm.
15 zo 75 elektrických rušňov RENFE radu 252 má "európsky" rozchod koľají (1 435 mm) a sú namaľované farbami AVE na ťahanie vlakov Talgo 200 a Altaria na LAV.
Rad: Počet jednotiek: Rok budovania: Rozchod koľají: Najvyššia rýchlosť: Výkon: Napäťové systémy: |
RENFE 252 15 1992 1 435 mm 220 km/h 5 600 kW (7 650 CV) 3 kV / 25 kV 50 Hz |
+ ALSTOM uvádza počet súprav: 24, napäťové systémy: ~ 25 kV 50 Hz, = 3 kV
Posledná aktualizácia / Last update
: 03-I-2011 Všetky informácie bez záruky. |
Zdroje / Souces: Julio Castillo Jr. , Addams , ALSTOM , CAF , RENFE , Wikipedia ES , EN , CZ , DE |