Vlaky & rušne

rad: 100 101 102 103 104 112 114 120 130 T200 252 276 319

EMU radu AVE S 100

Súprava TGV AVE 100 v obci Parla (1,© Martin ROTTMANN )Elektrické jednotky (EMU - Electrical Multiple Unit) AVE radu 100 (fotografie: interiér , exteriér ) budované firmou ALSTOM sú podobné francúzskym vysokorýchlostným vlakom TGV Antlantique , s guľatým nosom a malými zmenami. RENFE ich používa pre vlaky AVE na traseti (LAV - Línea de Alta Velocidad) Barcelona - Madrid - Sevilla.
23. IV. 1993 vytvorila súprava AVE 100 počas skúšobnej jazdy vtedajší španielsky rýchlostný rekord 356,8 km/h.
ALSTOM v r. 2002 uzavrel kontrakt s RENFE v hodnote 500 mil. EUR na údržbu 24 súprav AVE ( 18 x AVE S-100 a 6 x AVE S-101 ) a 21 rušňov, ktoré sú jeho výrobkami, a súvisiace činnosti, na obdobie nasledujúcich 14 rokov.
RENFE sa rozhodli pokračovať v jeho dôvere v ALSTOM , po 10 rokoch úspešnej spolupráce medzi týmito spoločnosťami. Vlaky AVE dodané a udržiavané ALSTOMom na LAV Madrid - Sevilla dokázali mimoriadnu spoľahlivosť a úspešnosť s cestujúcimi, keď dosiahli najväčší komerčný úspech RENFE : od zavedenia týchto vlakov na tratiach Španielska v roku 1992, bol počet ich cestujúcich zdvojnásobený.

Rad:
Počet jednotiek:
Budovatelia:
Najvyššia rýchlosť:
Výkon:
Elektrické napätie:
Dĺžka:
Hmotnosť:
Kostra súpravy:
Počet sedadiel:
Zloženie:
Tlaková regulácia:
  AVE 100
20 +
ALSTOM , CAF , MTM & ATEINSA
300 km/h
8 800 kW (12 000 CV)
~ 25 kV 50 Hz +
200, 114 m
392 620 kg prázdny; 421 500 kg plný
oceľ
313
Rušeň + 8 vozňov + rušeň
áno

Zmeny vykonané pre RENFE :

  • prispôsobenie pre podstatne kopcovitejší terén
  • nový dizajn interiéru
  • zväčšenie priestoru medzi sedadlami pre zvýšenie úrovne pohodlia pre cestujúcich
  • audiovizuálny systém v sedadle pre všetkých cestujúcich
  • zvýšenie účinnosti klimatizácie na úroveň zodpovedajúcu teplejším klimatickým podmienkam Španielska
  • prispôsobenie pre cestujúcich s obmedzenou pohyblivosťou
  • Prvá súprava bola prezentovaná v Belforte 24 mesiacov od objednávky, a na odskúšanie mala len 6 mesiacov. Kontrakt zdôrazňoval najmä zostrojenie a dodávku 2 súprav mesačne.

    EMU radu AVE S 101

    Vlaky AVE radu S 101 TGV Euromed budované firmou ALSTOM sú takmer totožné s radom S 100, avšak s bežným španielskym rozchodom 1668 mm. Používané sú na trati Barcelona - Valencia - Alicante/Alacant.

    EMU radu AVE S 102, 112 / Talgo 350
    "Pato"

    Vlaky AVE radu S 102 - Talgo 350 budované španielskou firmou Talgo S. A. s "európskym" rozchodom 1 435 mm. Používané sú od 26. II. 2005 na LAV Huesca / Lleida/Lerida - Madrid, od 18. XII. 2006 aj LAV Camp de Tarragona - Lleida/Lerida, od 20. II. 2008 k nim pribudla LAV Barcelona - Camp de Tarragona. Vlaky AVE radu S 112 - Talgo 350 sú odvodené od r. S 102.

    EMU radu AVE S 103
    "Velaro E"

    Vlaky AVE radu S 103 - Velaro - ICE 3 Spain boli vyvýjané firmami Siemens a ADTranz s bežným rozchodom 1 435 mm. Po prevzatí ADTranzu spoločnosťou Bombardier však došlo ku komplikáciám pri dodávkach komponentov, autorských práv a pod. Používané sú na LAV až od roku 2007.
    V júli 2006 súprava vytvorila španielsky rýchlostný rekord 403,7 km/h, čo je zároveň nový oficiálny svetový rýchlostný rekord neupravovanej súpravy pre komerčnú prevádzku.

    EMU radu AVE S 104
    ETR 490 AV

    Vlaky AVE radu S 104 budované firmou ALSTOM sú takmer totožné s radom ETR 490 Alaris avšak s 2 vloženými vozňami a bežným rozchodom 1 435 mm.
    V decembri 2004 vznikla komerčná služba Stredné vzdialenosti (AV Media Distancia) medzi Sevillou a Cordóbou prevádzkovanou súpravami S 104, ktorá umožnila skrátenie cestovného času medzi týmito mestami na 40 minút.
    2. I. 2005 začala prevádzka AV Media Distancia aj v úseku Madrid - Ciudad Real - Puertollano (ex AVE Lanzadera) , kde nahradili rad S 100 .
    15. XI. 2005 po dokončení 21 km dlhej odbočky začala prevádzka AV Media Distancia aj v úseku Madrid - Toledo a od 23. XII.2007 aj Córdoba - Málaga.

    EMU radu S 130 / Talgo 250
    "Alvia 130 Patito"

    Vlaky radu S 130 - Talgo 250 budované španielskou firmou Talgo S. A. s meniteľným rozchodom 1 435 / 1 668 mm.

    Rušne RENFE radu 252

    TGV AVE 100 č. 12 + rušeň AVE 252 001-3 (© Martin ROTTMANN, 20040609-1642, Madrid-Puerta de Atocha)15 zo 75 elektrických rušňov RENFE radu 252 má "európsky" rozchod koľají (1 435 mm) a sú namaľované farbami AVE na ťahanie vlakov Talgo 200 a Altaria na LAV.

    Rad:
    Počet jednotiek:
    Rok budovania:
    Rozchod koľají:
    Najvyššia rýchlosť:
    Výkon:
    Napäťové systémy:
      RENFE 252
    15
    1992
    1 435 mm
    220 km/h
    5 600 kW (7 650 CV)
    3 kV / 25 kV 50 Hz

    Ďalšie rušne

  • 15 rušňov radu 252
  • dva upravené elektrické rušne radu 276 pre posunovanie s vlakmi Talgo 200 a Altaria na stanici Madrid-Puerta de Atocha.
  • viacero dieselových rušňov radu 319 pre prípady prerušenia dodávky elektrickej energie alebo pre možnú pohotovosť v prípade nehody.
  • + ALSTOM uvádza počet súprav: 24, napäťové systémy: ~ 25 kV 50 Hz, = 3 kV


    Posledná aktualizácia / Last update : 03-I-2011
    Všetky informácie bez záruky.
    Zdroje / Souces: Julio Castillo Jr. , Addams , ALSTOM , CAF , RENFE , Wikipedia ES , EN , CZ , DE