¨ETR 310 |
ETR 470 |
ETR 480 AP |
ETR 490 |
ETR 490 Alaris |
ALARIS je názov pre nový produkt, ktorý je nasadený RENFE od 16. februára 1999 na trati Madrid - Albacete - Xátiva - Valencia . Denne premáva šesť jednotiek ALARIS v každom smere, pri čom vždy dve jednotky premáva ďalej do Gandíe príp. Castellónu ( pozri cestovný poriadok: do 11. XII. 2004 , aktuálny ). Pre trať Madrid - Valencia potrebuje ALARIS cca. tri hodiny a tridsať minút. Na tejto trati jazdia naďalej ešte vlaky IC (rad 448).
Ako už pri vlakoch AVE a EUROMED , je tiež pomenovanie pri ALARIS-e nezvyčajný: človek pomaly sa lúčiaci vzdialený od technicko - železničnej terminológie a trochy nápaditosti, napr. ako TGV , ICE , IC/EC, Regionalexpress atď. a dali produktom názvy, nepochádzajúce zo železničného sveta ( pozri tiež: Cisalpino ).
RENFE vysvetľujú tieto názvy takto: "ALARIS je jednoducho vysloviteľný názov, človeka spojený s lietaním, niečo s dynamikou, rýchlosťou a ľahkosťou. Súčasne spája človeka s touto exkluzivitou a hodnovernosťou".
Služby na palube a už v stanici zodpovedajú tejto exkluzivite a sú porovnateľné s vlakmi AVE a EUROMED .
Technické údaje ETR 490 Alaris
počet súprav | 10 |
počet vozňov v súprave | 3 |
priemerná záťaž na os | 14,6 t |
kapacita sedadiel | 160+2 pre telesne postihnutích |
max. rýchlosť | 220 km/h |
trakčné napätie | = 3 kV |
trvalý výkon | 2 MW |
ťažná sila na obvode hnacích kolies | 130 kN |
celková hmotnosť | 152 t |
šírka skrine | 2,92 m |
celková dĺžka | 81,2 m |
rozchod | 1668 mm |
výroba | ALSTOM Ferroviaria, Savigliano, Taliansko |
AVE S-104
Reagujúc na požiadavky v tendri RENFE vypísanom v r. 2000,
experti ALSTOMu
rozhodli, že PENDOLINO môýe byť adaptované a ponúknuť
dokonalé riešenie. S obmedzením na jeho počet 237 miest v 4
vozňoch a nárast jeho spotreby energie na 18 kW/t, dizajnéri ALSTOMu
dosiahli vo vyššej kategórii limit radu PENDOLINO.
28. mája 2001 bol podpísaný kontrakt na dodávku 20 regionálnych
VR vlakov, známych ako S-104 a ich údržba na obdobie 14 rokov.
Prvý vlak bol dodaný do dielní RENFE
v Tolede vo februári 2003, neskôr než bol pôvodný dátum na
požiadavke zákazníka, avšak za účelom vybaviť ho pre novú
celoeuópsku signalizačnú normu zameranú na štandardizáciu
prevádzky vlakov. Technologicky pokrokový S-104 pre Španielsko
je prvý vlak v Európe vybavený pre ERTMS úrovne 1 a pripravený
na rozšírenie kompaktibility na ERTMS úrovne 2.
Dodatočná objednávka, 100% pre ALSTOM , nasledovala v máji 2004 na dodávku a údržbu
ďalších 30 vlakov toho istého typu. Skúšobné jazdy vlakov
z prvej objednávky boli ukončené v júni 2004 a komerčná
prevádzka RENFE začala v
septembri 2004.
V prevádzke pri rýchlostiach 250-270 km/h, nové špeciálne prispôsobené regionálne vlaky jazdia takmer tak rýchlo ako španielske vlaky veľmi vysokej rýchlosti AVE, s ktorými sa "delia" o infraštruktúru, ale majú len polovicu jeho dĺžky a vyžadujú polovicu energie, tak optimalizujú prevádzkové náklady.
Vlaky AVE radu S 104 sú takmer totožné s radom ETR 490 Alaris avšak s 2 vloženými vozňami a bežným rozchodom 1435 mm. Používané sú od 2. I. 2005 na trati AVE Madrid - Puertollano ako komerčná skupina vlakov AV (Alta Velocidad - ex Lanzadera) , kde nahradili rad S 100 .
Odkazy/Links:
|
Zdroje/Sources:
|
¨ETR 310 |
ETR 470 |
ETR 480 AP |
ETR 490 |
( etr490.htm )