Vráti sa ALWEG ?
Pred tridsiatimi rokmi násilne zanikol ambiciózny plán jednokoľajky vo Vysokých Tatrách
Ivan Krajčovič
Dnes možno to obdobie mladší z nás ťažko pochopia.
Kolektív mladých architektov v polovici šesťdesiatych rokov
vypracoval na tie časy futuristický projekt vyriešenia
zastaranej dopravy vo Vysokých Tatrách jednokoľajkou na
pilieroch systémom ALWEG. Keďže na jeho realizáciu nebolo dosť
peňazí, bez pokynu vtedajších komunistických papalášov sa
rozbehla celonárodná zbierka na jeho výstavbu. Pred
tridsiatimi rokmi vtedajší minister dopravy ČSSR Alois Indra,
budúci normalizátor po ukončení obrodného procesu, povedal
projektu definitívne stop.
Dnes sa k projektu ALWEG vraciame nielen kvôli smutnému výročiu
zastavenia jeho realizácie. S kandidatúrou Slovenska na
usporiadanie zimných olympijských hier sa totiž o zastaranej
doprave v našich veľhorách začína znova hovoriť...
Dnešná úzkorozchodná traf Tatranskej elektrickej železnice
( TEŽ ), hoci bola čiastočne
zmodernizovaná k MS v lyžovaní v roku 1970, je málo výkonná.
Stačí jedna búrka, jeden spadnutý strom a premávka je prerušená
aj na niekoľko hodín. V prvopočiatkoch prevádzky TEŽ bola celoročná návštevnosť
Vysokých Tatier 15 tisíc ľudí a v roku 1965 to bolo už 1,7
milióna za rok. Pritom až 45 percent návštevníkov používalo
hromadnú dopravu a navyše až 60 percent obyvateľov tejto
oblasti odchádzalo denne za prácou mimo Tatier. Prognózy na
rok 1980 vychádzali na 2,6 milióna návštevníkov za rok (čo
bolo prekročené) a prognózy na rok 2000 hovoria, že do tejto
oblasti zavíta 3,8 milióna návštevníkov. Aj tieto čísla
budú asi prekročené. Pritom trať zo Štrbského plesa cez
Starý Smokovec do Tatranskej Lomnice patrí k veľmi zaťaženým
aj teraz. Rovnako je to aj s cestou Slobody, ktorá vedie zo Štrbského
plesa cez Smokovec, Tatranskú Lomnicu, Ždiar a končí sa na
Lysej Poľane, kde je hraničný priechod do Poľskej republiky.
( denník Republika )