Vráti sa ALWEG ?

Pred tridsiatimi rokmi násilne zanikol ambiciózny plán jednokoľajky vo Vysokých Tatrách

Ivan Krajčovič

Dnes možno to obdobie mladší z nás ťažko pochopia. Kolektív mladých architektov v polovici šesťdesiatych rokov vypracoval na tie časy futuristický projekt vyriešenia zastaranej dopravy vo Vysokých Tatrách jednokoľajkou na pilieroch systémom ALWEG. Keďže na jeho realizáciu nebolo dosť peňazí, bez pokynu vtedajších komunistických papalášov sa rozbehla celonárodná zbierka na jeho výstavbu. Pred tridsiatimi rokmi vtedajší minister dopravy ČSSR Alois Indra, budúci normalizátor po ukončení obrodného procesu, povedal projektu definitívne stop.
Dnes sa k projektu ALWEG vraciame nielen kvôli smutnému výročiu zastavenia jeho realizácie. S kandidatúrou Slovenska na usporiadanie zimných olympijských hier sa totiž o zastaranej doprave v našich veľhorách začína znova hovoriť...
Dnešná úzkorozchodná traf Tatranskej elektrickej železnice ( TEŽ ), hoci bola čiastočne zmodernizovaná k MS v lyžovaní v roku 1970, je málo výkonná. Stačí jedna búrka, jeden spadnutý strom a premávka je prerušená aj na niekoľko hodín. V prvopočiatkoch prevádzky TEŽ bola celoročná návštevnosť Vysokých Tatier 15 tisíc ľudí a v roku 1965 to bolo už 1,7 milióna za rok. Pritom až 45 percent návštevníkov používalo hromadnú dopravu a navyše až 60 percent obyvateľov tejto oblasti odchádzalo denne za prácou mimo Tatier. Prognózy na rok 1980 vychádzali na 2,6 milióna návštevníkov za rok (čo bolo prekročené) a prognózy na rok 2000 hovoria, že do tejto oblasti zavíta 3,8 milióna návštevníkov. Aj tieto čísla budú asi prekročené. Pritom trať zo Štrbského plesa cez Starý Smokovec do Tatranskej Lomnice patrí k veľmi zaťaženým aj teraz. Rovnako je to aj s cestou Slobody, ktorá vedie zo Štrbského plesa cez Smokovec, Tatranskú Lomnicu, Ždiar a končí sa na Lysej Poľane, kde je hraničný priechod do Poľskej republiky.

Úplná verzia je dostupná len na Rail CD .
Full version is available at
Rail CD only.

( denník Republika )

  • Sen, ktorý sa (našťastie) nestal skutočnosťou
  • PROČ ALWEG V TATRÁCH NEJEZDÍ?
  • K úvahám o kladoch a záporoch nadzemnej železnice

  • Späť na " Železničné odkazy na Slovensku "  
    Strana vytvorená / Site created : 4. IX. 2000
    Posledná aktualizácia / Last update : 6. XI. 2000