Muzeálny dieselový
motorový vozeň radu
M 274
Historický expresný dieselový motorový
vozeň M 274.004 s vloženým vozňom Calm 5-0038
(žst. Bratislava
predmestie 9. IX. 2000/11:35)
© Addams
Semafor
Modrý
šíp
30.Augusta 2002 - V rušňovom depe Bratislava východ je na 7. - 8.
septembra pripravený Celoslovenský zraz historických
železničných vozidiel. Samotnú výstavu si možno pozrieť v
sobotu od 9.00 do 18.00 hod. a v nedeľu od 9.00 do 18.00 hod.
Pripravené je aj predstavovanie prevádzky schopných rušňov
na točni v sobotu od jedenástej do dvanástej hodiny
predpoludním a obľúbené nočné fotografovanie parných
rušňov v sobotu večer do 21.30 hod. Súčasťou podujatia sú
aj vyhliadkové jazdy historickým motorovým vlakom Modrý šíp
na trati Bratislava-Petržalka ( - ?), vyhliadkové
jazdy parnými vlakmi a v prevádzke bude aj kyvadlová doprava
motorových vlakov. Pripravená je tiež prezentácia modelových
koľajísk, ktorá bude spojená s modelárskou burzou. Jeden z
najzaujímavejších exponátov výstavy je motorový vozeň
Modrý šíp z roku 1934, ktorý prvýkrát išiel na vlastný
pohon počas tretieho ročníka Celoslovenského zrazu
historických železničných vozidiel v roku 2000. Tento vozeň
je jediný nielen na Slovensku, ale taký nemajú ani v Českej
republike. Organizátormi akcie sú ŽSR a ZSSK .
Nadšenci železnice
z Vrútok obohatili zbierku historických vozidiel ŽSR
Ing. Dušan FEŇO
Stavba
motorových vozňov série M 274.0 znamenala vrchol konštrukcie
a výroby motorových vozňov v Škodových závodoch v Plzni.
Vozne vyrobili v troch sériách továrenského označenia
l0Mol-l0Mo3 v celkovom počte 14 robustných a na svoju dobu
moderných, elegantných vozidiel, dodávaných od roku 1934 do
roku 1936 na vozbu motorových rýchlikov s maximálnou
rýchlosťou 100 km/h. Aj preto si tento motorový vozeň
vyslúžil "prezývku" Modrý šíp.
A práve Modrý šíp bol hlavným protagonistom dlho
očakávanej a pripravovanej udalosti - prvej oficiálnej jazdy
motorového vozňa M 274.004 spolu s prípojným vozňom
Calm-5-0038, ktorá sa uskutočnila 12. júla na objednávku
zahraničných turistov.
Historický expresný dieselový motorový
vozeň M 274.004 s vloženým vozňom Calm 5-0038
(žst. Bratislava-Nové
Mesto 10. IX. 2000/11:38) © Addams
Jazde však predchádzalo množstvo náročnej a obetavej práce mnohých nadšencov železnice. Vozidlo evidenčne patrí Výskumno-vývojovému ústavu železníc, Múzejno-dokumentačnému centru Bratislava . Opravili ho a sprevádzkovali v Rušňovom depe Vrútky, kde je aj deponované. Vozidlo sa na Slovensko dostalo ešte v júni 1990, keď ho do RD Vrútky previezli z RD Česká Třebová spolu s M 274.005 a M 274.001. Oprava či lepšie povedané jeho znovuzrodenie začalo na pracovisku vo Vrútkach v roku 1995. Pôvodne ho chceli pripraviť už na oslavy 150. výročia železníc na Slovensku. Kvôli objektívnym príčinám (poškodená pôvodná izolácia vinutia rotora trakčného dynama) sa však mohol motorový vozeň na oslavách v auguste 1998 prezentovať len ako ťahaný.
Historický expresný dieselový motorový
vozeň M 274.004 s vloženým vozňom Calm 5-0038
(žst. Bratislava
východ 9. IX. 2000/16:44) © Addams
V plnej kráse, po funkčnej i vzhľadovej stránke, sa predviedol až spomínaného 12. júla.
Historický expresný dieselový motorový
vozeň M 274.004 s vloženým vozňom Calm 5-0038
(žst. Bratislava
východ 9. IX. 2000/16:46) © Addams
Modrý šíp pri sólo jazde na 5 - 8 promilovom stúpaní z Margecian do Spišskej Novej Vsi bez problémov dosiahol rýchlosť 100 km/h a s prívesným vozňom Calm-5-0038 na 16 - 17 promilovom stúpaní rýchlosť 40 km/h.
Historický expresný dieselový motorový
vozeň M 274.004 s vloženým vozňom Calm 5-0038
(žst. Bratislava
východ 9. IX. 2000/16:41) © Addams
Je to predovšetkým vďaka remeselníckej a vysoko odbornej práci mechanikov, elektromechanikov, zváračov, klampiarov, stolárov, lakovačov a ďalších, ktorí pod vedením majstrov T. Ďuranu, J. Brisudu, L. Slavkovského, technikov a inžinierov oddelenia opráv RD Vrútky Ing. P. Dávidíka, V. Maňkovej, D. Holešu a najmä Ing. Ladislava Jambora obohatili zbierku historických vozidiel ŽSR výnimočným "šperkom". Modrý šíp nezostal nič dlžný svojmu predchodcovi "Zelenému Antonovi"parnému rušňu série 486 007 , ktorý bol sprevádzkovaný vo Vrútkach v auguste 1998.
( Ž-Semafor 17/2000 )
Historický expresný dieselový motorový
vozeň M 274.004 v žst. Žilina
© Addams
Historický expresný dieselový motorový vozeň M 274.004
© Európsky železničný server