Muzeálny dieselový motorový vozeň radu
M 274

Historický expresný dieselový motorový vozeň M 274.004 s vloženým vozňom Calm 5-0038 (žst. Bratislava predmestie 9. IX. 2000/11:35/274a.jpg/23,5 kB)
Historický expresný dieselový motorový vozeň M 274.004 s vloženým vozňom Calm 5-0038
(žst.
Bratislava predmestie 9. IX. 2000/11:35) © Addams

Semafor
Hospodársky denníkModrý šíp
30.Augusta 2002 - V rušňovom depe Bratislava východ je na 7. - 8. septembra pripravený Celoslovenský zraz historických železničných vozidiel. Samotnú výstavu si možno pozrieť v sobotu od 9.00 do 18.00 hod. a v nedeľu od 9.00 do 18.00 hod. Pripravené je aj predstavovanie prevádzky schopných rušňov na točni v sobotu od jedenástej do dvanástej hodiny predpoludním a obľúbené nočné fotografovanie parných rušňov v sobotu večer do 21.30 hod. Súčasťou podujatia sú aj vyhliadkové jazdy historickým motorovým vlakom Modrý šíp na trati Bratislava-Petržalka ( - ?), vyhliadkové jazdy parnými vlakmi a v prevádzke bude aj kyvadlová doprava motorových vlakov. Pripravená je tiež prezentácia modelových koľajísk, ktorá bude spojená s modelárskou burzou. Jeden z najzaujímavejších exponátov výstavy je motorový vozeň Modrý šíp z roku 1934, ktorý prvýkrát išiel na vlastný pohon počas tretieho ročníka Celoslovenského zrazu historických železničných vozidiel v roku 2000. Tento vozeň je jediný nielen na Slovensku, ale taký nemajú ani v Českej republike. Organizátormi akcie sú ŽSR a ZSSK .

Nadšenci železnice z Vrútok obohatili zbierku historických vozidiel ŽSR
Ing. Dušan FEŇO

Stavba motorových vozňov série M 274.0 znamenala vrchol konštrukcie a výro­by motorových vozňov v Škodových závodoch v Plzni. Vozne vyrobili v troch sériách továren­ského označenia l0Mol-l0Mo3 v celkovom počte 14 robustných a na svoju dobu moderných, elegantných vozidiel, dodávaných od roku 1934 do roku 1936 na vozbu motorových rýchlikov s maximálnou rýchlosťou 100 km/h. Aj preto si tento motorový vozeň vyslúžil "prezývku" Modrý šíp.
A práve Modrý šíp bol hlavným protagonistom dlho očakávanej a pripravovanej uda­losti - prvej oficiálnej jazdy mo­torového vozňa M 274.004 spolu s prípojným vozňom Calm-5-0038, ktorá sa uskutočnila 12. júla na objednávku zahraničných turistov.

Historický expresný dieselový motorový vozeň M 274.004 s vloženým vozňom Calm 5-0038 (žst. Bratislava-Nové Mesto 10. IX. 2000/11:38/274b.jpg/28,2 kB)
Historický expresný dieselový motorový vozeň M 274.004 s vloženým vozňom Calm 5-0038
(žst.
Bratislava-Nové Mesto 10. IX. 2000/11:38) © Addams

Jazde však predchádzalo množstvo náročnej a obetavej práce mnohých nadšencov železnice. Vozidlo evidenčne patrí Výskumno-vývojovému ústavu železníc, Múzejno-dokumentačnému centru Bratislava . Opravili ho a sprevádzkovali v Rušňovom depe Vrútky, kde je aj deponované. Vozidlo sa na Slovensko dostalo ešte v júni 1990, keď ho do RD Vrútky previezli z RD Česká Třebová spolu s M 274.005 a M 274.001. Oprava či lepšie povedané jeho znovuzrodenie začalo na pracovisku vo Vrútkach v roku 1995. Pôvodne ho chceli pripraviť už na oslavy 150. výročia železníc na Slovensku. Kvôli objektívnym príčinám (poškodená pôvodná izolácia vinutia rotora trakčného dynama) sa však mohol motorový vozeň na oslavách v auguste 1998 prezentovať len ako ťahaný.

Historický expresný dieselový motorový vozeň M 274.004 s vloženým vozňom Calm 5-0038 (žst. Bratislava východ 9. IX. 2000/16:44/274c.jpg/17,5 kB)
Historický expresný dieselový motorový vozeň M 274.004 s vloženým vozňom Calm 5-0038
(žst.
Bratislava východ 9. IX. 2000/16:44) © Addams

V plnej kráse, po funkčnej i vzhľadovej stránke, sa predviedol až spomínaného 12. júla.

Historický expresný dieselový motorový vozeň M 274.004 s vloženým vozňom Calm 5-0038 (žst. Bratislava východ 9. IX. 2000/16:46/274d.jpg/20,1 kB)
Historický expresný dieselový motorový vozeň M 274.004 s vloženým vozňom Calm 5-0038
(žst.
Bratislava východ 9. IX. 2000/16:46) © Addams

Modrý šíp pri sólo jazde na 5 - 8 promilovom stúpaní z Margecian do Spišskej Novej Vsi bez problémov dosiahol rýchlosť 100 km/h a s prívesným vozňom Calm-5-0038 na 16 - 17 promilovom stúpaní rýchlosť 40 km/h.

Historický expresný dieselový motorový vozeň M 274.004 s vloženým vozňom Calm 5-0038 (žst. Bratislava východ 9. IX. 2000/16:41/274e.jpg/17,6 kB)
Historický expresný dieselový motorový vozeň M 274.004 s vloženým vozňom Calm 5-0038
(žst.
Bratislava východ 9. IX. 2000/16:41) © Addams

Je to predovšetkým vďaka remeselníckej a vysoko odbornej práci mechanikov, elektromechanikov, zváračov, klampiarov, stolárov, lakovačov a ďalších, ktorí pod vedením majstrov T. Ďuranu, J. Brisudu, L. Slavkovského, technikov a inžinierov oddelenia opráv RD Vrútky Ing. P. Dávidíka, V. Maňkovej, D. Holešu a najmä Ing. Ladislava Jambora obohatili zbierku historických vozidiel ŽSR výnimočným "šperkom". Modrý šíp nezostal nič dlžný svojmu predchodcovi "Zelenému Antonovi"­parnému rušňu série 486 007 , ktorý bol sprevádzkovaný vo Vrútkach v auguste 1998.

( Ž-Semafor 17/2000 )

Historický expresný dieselový motorový vozeň M 274.004 v žst. Žilina (274f.jpg/45,6 kB)
Historický expresný dieselový motorový vozeň M 274.004 v žst. Žilina
©
Addams

dmu/historic/M274004.jpg
Historický expresný dieselový motorový vozeň M 274.004
©
Európsky železničný server


Spä» / Back Strana vytvorená / Site created : 05-VI-2000
Posledná aktualizácia / Last update : 26-VII-2004
( 274.htm )