Železničná trať / Railway line
Čermeľ - Alpinka
(Košická pionierska/detská/mládežnícka
železnica - KPŽ/KDŽ/KMŽ)
(Rozchod koľaje/Gauge: 1 000 mm)
1. V. 1956 sprevádzkovanie trate / line opening
Zdroj / Source : 33
Mesto Košice a Železničná spoločnosť podpísali memorandum o spolupráci (28.09.2004)
Otvorením
Detskej železničky sa dnes začali oslavy Dní mesta Košice
Košice 1. 05.
2004 - Prvou jazdou Detskej železnice (DŽ) údolím
Čermeľského potoka do rekreačnej oblasti Alpinka sa dnes
začal 10. ročník osláv Dní mesta Košice. Aj tento rok
ťahá súpravu historických vozňov parná lokomotíva Katka,
ktorá oslavuje 120 rokov. Už tradične bol súčasťou prvej
jazdy DŽ prepad vlakovými lupičmi na polceste.
Detská železnica bude aj tento rok v prevádzke od mája do
konca augusta. Po minulé roky financovali jej dvojmiliónovú
prevádzku spoločne Dopravný podnik mesta Košice (DPMK),
mestský magistrát, ŽSR a
ZSSK . Tento rok
hrozilo, že zostane financovanie len na meste, čo je pre
magistrát priveľká záťaž. Ako dnes pre TASR potvrdil
riaditeľ DPMK Igor Reiprich, nakoniec sa podarilo pred
týždňom uzavrieť zmluvu zo železnicami a aj tento rok sa
budú podieľať na financovaní DŽ. Čas od septembra tohto
roka do mája budúceho roka bude podľa neho zase priestorom na
hľadanie financií na DŽ pre ďalšiu sezónu.
Detskú železnicu v Košiciach vybudovali v rokoch 1955 – 1956
ako miestnu dráhu z investičných prostriedkov vtedajšieho
Ministerstva dopravy a slúžila na výchovu mladých
železničiarov a pre rekreačné potreby mesta Košice.
Historická vlaková súprava prepravuje hlavne deti ale aj
ostatných Košičanov a návštevníkov mesta do prímestskej
rekreačnej lokality Alpinka.
Oslavy dní mesta, ktoré začali otvorením DŽ pokračujú
bohatým programom cez víkend ako aj počas budúceho týždňa.
Dnes je na programe otvorenie sezóny v zoo, štart súťaže
automobilových veteránov, otvorenie múzea voskových figurín
a ďalšie kultúrno-spoločenské podujatia.
Mesto Košice hľadá sponzorov pre Detskú
železnicu
Košice 11.
4.2004 - Mesto Košice hľadá financie na záchranu Detskej
železnice (DŽ) v Čermeli . Do roku 2002 sa totiž na takmer
dvojmiliónových ročných nákladoch na prevádzku DŽ
podieľali okrem mesta aj ŽSR a ZSSK . Mesto sa preto obracia na sponzorov z radov
občanov či firiem, aby prispeli na prevádzku DŽ, ktorá je
jednou z turistických rarít mesta. Mesto aj napriek
nevyriešenému financovaniu plánuje spustiť prevádzku DŽ od
1. mája do 1. septembra tohto roka.
TASR o tom informovala hovorkyňa košického magistrátu Zuzana
Bobriková.
Detskú železnicu v Košiciach vybudovali v rokoch 1955 – 1956
ako miestnu dráha z investičných prostriedkov vtedajšieho
ministerstva dopravy a slúžila na výchovu mladých
železničiarov a pre rekreačné potreby mesta Košice.
Historická vlaková súprava ťahaná viac než 100 ročnou
parnou lokomotívou Katka z roku 1884 prepravuje hlavne deti, ale
aj ostatných Košičanov a návštevníkov mesta do prímestskej
rekreačnej lokality Alpinka.
Od účinnosti zákona o dráhach
je Detská železnica špeciálnou dráhou, zaradenou do III.
kategórie celoštátnych dráh, určenou na zabezpečenie
dopravných potrieb mesta Košice v oblasti cestovného ruchu
počas letnej sezóny.
Unikátna Detská železnica potrebuje pomoc
KOŠICE 2.
4.2004 – Staručká
parná lokomotíva Katka s archaickými vozňami bude aj
tohto roku merať ,,štreku“ údolím Čermeľ do košickej
prímestskej rekreačnej oblasti Alpínka. Ako agentúru SITA
informovala hovorkyňa košického magistrátu Zuzana
Bobríková, unikátna železnica , historická
lokomotíva Katka i samotná železnička v Čermeli sú
ohrozené a potrebujú pomoc.
"Jednou z foriem pomoci, na ktorej sa môžu podieľať
samotní Košičania, ale aj návštevníci a občania z iných
miest a krajín, je sponzorský príspevok. Získané prostriedky
budú použité na záchranu jedinečnej detskej železnice v
Čermeľskom údolí . Sponzorský účet je v Dexia banke a.s.
Žilina, krajská pobočka Košice, č.ú.: 0442484014/5600,
variabilný symbol 6031,“ informovala Bobríková. Prevádzka
historickej železničky je výrazne stratová, prostriedky treba
aj na údržbu lokomotívy a vagónikov. Kryť stratu do roku
2003 pomáhali slovenské železničné spoločnosti, v roku 2003
ju už krylo len mesto Košice a rovnako je to i tohto roku.
Prevádzku Detskej železničky v Čermeli slávnostne otvoria 1.
mája v rámci Dní mesta Košice. Katka však ožije
už o týždeň skôr. Rušňové depo, kde lokomotíva zimuje,
pripravilo 24. apríla slávnostné Prebúdzanie Katky zapálením
ohňa pod jej parným kotlom. Už vtedy si budú môcť deti
vychutnať jazdu parným vláčikom a dospelí zase
Rušňoparádu – prehliadku historických a tých novších
lokomotív na železničnej točni.
Detská železnička v Čermeli existuje od roku 1956 a je
jediná svojho druhu nielen na Slovensku (v Č.
Balogu , Nitre a na Vychylovke
asi jazdí TGV - pozn.
Addams), ale aj v okolitých krajinách.
KMŽ v televízii
Na KMŽ boli natočené rôzne reportáže:
Zoznam staníc / Station list:
km podľa knižného cestovného
poriadku |
Kilometrická poloha podľa
hektometrovníkov |
štatistické
číslo Statistic No. |
umiestnenie budovy Building position |
názov
stanice / zastávky Station / Stop name |
Alternatívne
názvy Alternative names |
|
0 | 0,061 | Čermeľ (Čermeľ -Baránok) | ||||
2,060 | Vpred (Čermeľ -Vodárka) | |||||
3,803 | Alpinka (chaty) | Pionier |
číslo trate/Line No. | od/since |
405 | ???? |
189 | 1993 |
920 | 11. XII. 2005 |
930 | 9. XII. 2007 |
940 | 13. XII. 2009 |
Odkazy / Other information :
Strana vytvorená / Site created :
06-II-2000 Posledná aktualizácia / Last Update : 16-III-2010 |
( http://www.rail.sk/arp/slovakia/history/h189.htm ) |