Celý Starý most v Bratislave pamiatkou nebude 20081207/12.11 TA3 MN4/0,1 GB/1'35" |
Starý most - prebiehajúca oprava (20090712) JOJ 20090712/19:42 |
Starý most - prebiehajúca oprava 20090720/04:19 |
Slovenská časť koridoru Bratislava – Viedeň (19. 10.2004)
Vláda SR by mala v stredu prerokovať aj tri žiadosti o podporu z Kohézneho fondu (29. 06. 2004)
Namiesto búrania ho čaká prestavba
17.05.2004,
Čerňanský Ivan - Starý most v Bratislave sa nebude búrať a
stavať nanovo, ale iba upravovať. Od roku 2007 by už ...
Hovorca primátora Milan Vajda tvrdí: "Projektantská firma
ponúkla mestu tri možné varianty, ako zrekonštruovať Starý
most . My sa vzhľadom na súčasnú životnosť cestnej časti
mosta už iba 18-20 rokov - náklady a rozsah rekonštrukcie
prikláňame k alternatíve, ktorá hovorí o úprave jeho
cestnej časti. Podľa tohto variantu sa železničná časť
mosta zachová, cestná sa ...
Električka ponad Dunaj pôjde v
roku 2008
Namiesto metra, na ktoré Bratislavčania
márne čakali tridsať rokov, sa stanú základom nosného
dopravného systému mesta rýchlodrážne električky, ktoré
najprv spoja Petržalku s ľavým brehom Dunaja, a to asi v roku
2008.
Bratislavské noviny 8/2004, 20040425 - „Už pred voľbami som
hovoril, že Bratislavčanom netreba sľubovať vzdušné zámky,
ale reálnu stavbu, akou je segregovaný nosný dopravný
systém," vyhlásil bratislavský primátor Andrej
Ďurkovský, podľa ktorého je prioritou práve prepojenie
Petržalky s centrom mesta. Zároveň potvrdil záujem vedenia
mesta stihnúť prípravu tejto prvej etapy výstavby do ...
Mesto stanovilo konkrétny harmonogram prípravných prác. Do
konca apríla má byť pripravená technicko-ekonomická štúdia
prechodu rýchlodrážnej električky cez Dunaj, do októbra
tohto roka má byť dokončená dokumentácia stavebného
zámeru, v decembri sa má vykonať štátna expertíza. Od mája
tohto roka do ....
„Najúspornejší rozpočet pre prvú etapu je päť miliárd
korún," konštatoval A. Ďurkovský, podľa ktorého mesto
popri príspevku zo štátneho rozpočtu ráta aj s využitím
vlastných zdrojov získaných z predaja pozemkov pozdĺž
koridoru trate v Petržalke, emisiou bondov a prostriedkami
Európskej únie. Pre porovnanie dodajme, že výstavba metra, s
ktorým sa pôvodne rátalo, by stála 170 miliárd.
Električka z Petržalky začne jazdiť o štyri roky
15. 4.2004,
Martin Kóňa - Rýchloelektrička, ktorá by podľa najnovších
plánov mesta definitívne mala nahradiť zamýšľanú výstavbu
metra, by mala spojiť Petržalku s centrom do roku ...
Električky by mali čiastočne odbremeniť mosty cez Dunaj, cez
ktoré denne prejde vyše 200-tisíc áut. "Poslanci
odsúhlasili výstavbu v decembri. Teraz prebiehajú prípravy,
ktoré podľa zákona nemôžeme stihnúť skôr ako za dva roky.
Stavať chceme začať v lete ...
Vybudovanie osemkilometrovej trate bude stáť asi päť
miliárd. Súčasne by sa mali upraviť aj existujúce radiály,
hlavne trasa z Dúbravky a Karlovej Vsi, ktorá je
najvyťaženejšia. Tento rok chcú na karloveskej radiále
zrekonštruovať asi poldruha kilometra trate a vybudovať päť
svetelných križovatiek. Nové rýchloelektričky by tu mali
začať premávať už ...
Električky budú jazdiť 80-kilometrovou rýchlosťou
Na novej trase by malo jazdiť asi 25 električiek.
"Pôjde o viacvozňové vlakové súpravy, ktoré jazdia v
desiatkach európskych miest, prevažne troj-, päť- a
sedemvozňové," hovorí Karol Kolada.
Päťvozňová súprava by mala byť schopná prepraviť
štyristo pasažierov pri rýchlosti 80 kilometrov za hodinu. Na
magistráte majú už niekoľko ponúk od európskych výrobcov
rýchloelektričiek, rozhodnutie však zatiaľ neurobili.
"Vypíšeme medzinárodný tender, v ktorom vyberieme
najvhodnejší typ. Ide nám o to, aby boli električky tiché,
nepišťali v zákrutách, aspoň časť vozňov by mala byť
nízkopodlažná pre hendikepovaných a starších
pasažierov," vysvetlil Kolada. Električky by mali mať aj
kamerový systém proti vandalom. Cena jednej súpravy sa dnes
pohybuje v rozmedzí 70 až 80 miliónov korún.
Prečo nie metro?
O výstavbe metra sa uvažuje už tri desaťročia,
prípravy a plány už zhltli takmer miliardu korún, začiatkom
90-tych rokov sa dokonca začalo s výstavbou v okolí Janíkovho
dvora. Pre riešenie dopravy formou rýchloelektričiek sa
rozhodli kompetentní hlavne z finančných dôvodov. Vybudovanie
električkovej trate z Petržalky do centra, úprava súčasných
tratí a nákup nových vozidiel bude stáť okolo 12 miliárd.
Vybudovanie metra by si vyžiadalo podľa výpočtov magistrátu
170 miliárd, ktoré mesto ani štát nemajú k dispozícii.
Starý most v Bratislave v čase, keď hladina Dunaja
dosahovala cca 862 cm - pohľad z ľavej strany brehu
Petržalky, vľavo budova bývalej zastávky Petržalka
most (24. III. 2002/cca 17:58 hod.) © Addams |
BRATISLAVSKÉ METRO BY BOLO PRÍLIŠ DRAHÉ
Zo Starého mosta urobia nový
22.
3.2004, iý, BRATISLAVA - Najstarší bratislavský most -
bývalý Most Františka Jozefa I., neskôr Most Červenej
armády a dnes Starý most - by mal zásadným spôsobom zmeniť
svoj vzhľad. Možno ho dokonca zbúrajú a ...
Most Františka Jozefa stojí už 110 rokov
Bratislavské noviny 13-14/6. VII. 2000,
BRATISLAVA, Štefan Holčík - V Bratislave sa zachovalo len
málo objektov, ktoré by bolo možné spájať s menom
bývalého rakúskeho cisára a uhorského kráľa Františka
Jozefa (1830 - 1916). Hádam jedinou autentickou pamiatkou na
túto legendárnu postavu stredoeurópskych dejín je Starý most
. Vlastne len jeho nájazdové časti, lebo po zničení na konci
druhej svetovej vojny nahradili jeho strednú časť novou
konštrukciou so siluetou odlišnou od pôvodnej.
Stavba stabilného mosta na Dunaji v oblasti dnešnej Bratislavy
bola až do konca 19. storočia nemožná. Až regulácia
hlavného toku veľrieky a spevnenie jej brehov (1870 - 1890)
umožnili uvažovať o výstavbe pevného mosta. Most nakoniec
postavili pod stredovekým historickým jadrom, na mieste, kde sa
uvažovalo so vznikom modernej štvrti. Mestské zastupiteľstvo
sa už 9. apríla 1877 zhodlo na tom, že pevný most treba
postaviť. Zriadilo komisiu, ktorá mala dohodnúť výstavbu so
spoločnosťou považskej železnice, ktorá mala už dávnejšie
v pláne vybudovať železničné
spojenie do Šopronu (Oedenburg).
Uplynulo ešte viac ako 10 rokov, než sa mohlo pristúpiť k
výstavbe. S prácami začali v apríli 1889. Zo strany uhorskej
vlády sa o stavbu mosta zaslúžil vtedajší minister obchodu
Gábor Baross, výstavbu financovala vláda. Projekt mosta
vypracoval inžinier Francois de Sales Cathry, ktorý žil v
Budapešti a mal so svojím bratom Eduardom aj modernú
stavebno-podnikateľskú firmu. Prešporský most však staval
tunajší podnikateľ, mestský hlavný inžinier (Oberingenieur)
Anton Sendlein (1842 - 1918). Vtedajšie správy zdôrazňujú,
že most sa staval výlučne z domácich, rozumie sa uhorských,
materiálov. Už 6. októbra 1890 bol most natoľko pripravený,
že mestské zastupiteľstvo mohlo oficiálne požiadať
ministerstvo obchodu o povolenie most slávnostne uviesť do
prevádzky. Súčasne vyslali svojich zástupcov do Viedne, aby
tam úctivo požiadali cisára a kráľa o povolenie označiť
most jeho menom. František Jozef sa potom aj sám 31. decembra
1890 zúčastnil na otvorení mosta a l. januára 1891 už po
ňom rachotili prvé vozy.
V historických správach sa dočítame, že výstavba mosta
stála 1 milión 780 tisíc zlatých. Sedem mohutných kamenných
kvádrov postavených pilierov nieslo 460 metrov dlhý a 6,5
metra široký most, ktorého stredná časť bola zosilnená
zavesením na mohutný železný oblúk. Najprv bol vybudovaný
len most pre vozy a pre peších, čoskoro však dokončili aj
paralelný užší most pre železnicu, ktorý je posadený na
tie isté kamenné piliere. Most bol postavený tak vysoko, aby
mohli pod ním preplávať lode aj v prípade najvyššieho stavu
hladiny Dunaja.
Most dostal meno cisára a kráľa Františka Jozefa
("König Franz Josef-Brücke", "Ferenc
József-híd". Bolo to uvedené na bronzových tabuliach pri
nájazdoch mosta. Nad nimi stáli ozdobné liatinové
kandelábre, zachované až do 60. rokov nášho storočia. Za
použitie mosta sa na jeho údržbu vyberalo mýto. Pre mýtnikov
boli na oboch stranách mosta vybudované zvláštne pavilóny.
Od roku 1914 vozila cestujúcich do Viedne a z Viedne elektrická železnica
po koľajniciach zabudovaných do cestnej časti mosta. Most
slúžil doprave vo svojej pôvodnej forme až do roku 1945. Jeho
strednú časť nahradili po zničení zjednodušenou
provizórnou konštrukciou. Aj po tej vozila po vojne
cestujúcich električka, ale už len do Petržalky.
Dnes sa už doprava zo Starého mosta v značnej miere presunula
na iné mosty. Najstarší most treba renovovať, veď už má
stodesať rokov. Objavila sa aj absurdná myšlienka prebudovať
ho na zasklenú kaviareň. Neviem, či si autor myšlienky
uvedomil, čo by výstavba a prevádzka takej kaviarne stála.
Mala by byť dlhá celých 460 metrov? Ako by sa vykurovala? A
kto by boli návštevníci? Sotva by sa našiel podnikateľ,
ktorý by chcel spáchať samovraždu prevádzkovaním takého
nerentabilného podniku. Verím, že most ostane mostom, aj keď
už nenesie meno cisára.
SPOD KOĽAJNÍC STARÉHO MOSTA PADAJÚ DREVENÉ KLADY
PRAVDA 13.06.2003, Radovan Krčmárik
, BRATISLAVA - Na cyklistov, chodcov a korčuliarov, ktorí v
týchto dňoch prechádzajú popod Starý most na petržalskej
strane, striehne nebezpečenstvo v podobe padajúcich drevených
podvalov. Dosky pod odstaveným koľajiskom na moste sú
prehnité a rozštiepené. Zopár ich už spadlo do Dunaja aj na
cestu, ktorá je súčasťou petržalskej hrádze. Pravda sa o
havarijnom stave mosta ...
Z mosta padajú
podvaly
Večerník 10.06.2003, Dodo Janoško
- Zimomriavky nám behali po chrbte, keď sme prechádzali po
Starom moste. Z koľajiska sa uvoľnili dva drevené podvaly a
padli do Dunaja. Zatiaľ len dva...
Našťastie práve vtedy neprechádzala popod most loď s
turistami na palube. Následky pádu by boli katastrofálne. Na
havarijný stav koľajovej časti Starého mosta nás upozornili
aj čitatelia. Opravy a údržbu cestnej časti mosta, ktorý bol
postavený v roku 1945 ako vojenské provizórium, má na
starosti magistrát, oddelenie cestného hospodárstva. Jeho
vedúca Ing. Eva Uhliariková, ktorú sme o udalosti informovali,
o stave mosta vie, potvrdila, že je najvyšší čas, aby dostal
generálnu opravu. Tá si však žiada desiatky miliónov korún.
Dozvedeli sme sa, že most ...
Dve výročia najstaršieho
bratislavského mosta
Ing. Igor JANOTA
Prastará je
história bratislavských dunajských mostov. V dávno-, ale aj
v stredoveku, sa cez Dunaj prechádzalo cez brod. Hoci brod
v Bratislave nebol vôbec hlboký – voda sa tu na
široko-ďaleko rozlievala po rovine pod hradom – bolo brodenie
nielen nepríjemné, ale pri vysokom stave vody a neraz i v zime
aj nebezpečné. Preto sa tunajší obyvatelia snažili – a
mestská rada ich v tom podporovala – preklenúť rieku
pevným a bezpečným mostom. Pri vtedajšej pomerne primitívnej
technike stavania takýchto objektov to však nebola vec
najľahšia a vôbec nie jednoduchá.
Prvý most, o ktorom sa zachovali písomné správy, preklenul
vody Dunaja pri Bratislave roku 1434. Postavil ho viedenský
architekt Gutzel. Odniesla ho však prvá veľká jarná voda.
Pohľad na 3 bratislavské mosty: |
Nový most (SNP) - ľavobrežná
časť (vpredu) Starý most (M. R. Štefánika, Červenej armády) (v strede) Prístavný most (Hrdinov Dukly) (vzadu) |
(júl 2000) |
O päť rokov neskôr mala už Bratislava ďalší most. Mal pomerne ...
Pohľad z autobusu (električky ?) počas prejazdu
Starého mostu
(Zdroj: www.mix.sk , © Mirex )
Dlhší život mal tzv. “lietajúci most”. Bratislavčanom ho postavil ich rodák, polyhistor a konštruktér v tom čase svetového mena – Ján Vlk Kempelen. Bola to vlastne veľká kompa skladajúca sa z 10 člnov pevne zakotvených na dne veľtoku. Keďže sa tento most dal veľmi rýchlo rozobrať a zase bez problémov zložiť, nehatil ani riečnu prepravu. Táto jedinečná vlastnosť Kempelenovho mosta zachránila ...
Začiatok 21-ročnej ruskej okupácie
Bratislavy v auguste 1968 - žel. zast. Bratislava-Petržalka
most
(Zdroj: www.mix.sk , © Mirex )
Myšlienka sa začala uskutočňovať roku 1889. Práce nasledovali veľmi rýchlo. Veď keď si pomyslíme na vtedajší “technický pokrok” je až obdivuhodné, že most dobudovali za dva roky – teda roku 1890. Most mal ...
(????, Ročník 39, č. 4, 1991)