Železničná trať /
Railway line |
Opätovné
sprevádzkovanie trate / Repeatly
opening of line
Bratislava-Petržalka - Kittsee
Danuša DRAGULOVÁ-FAKTOROVÁ , Vladimír DUDUC
, Jaroslav ČERNÝ , Martin ROTTMANN - Prechod bol prvýkrát otvorený 18. XII. 1897 ako
súčasť miestnej železnice Sopron - Bratislava, ktorá
čiastočne na základe peážnych zmlúv využila úseky
Bratislava-Nové Mesto (1840) - Petržalka
Zadunajskej miestnej železnice a úsek Sopron - Wulkaprodersdorf
spoločnosti GySEV. Pôvodná trať bola zničená ustupujúcimi
nemeckými vojskami 3.IV.1945, ale komunistické vlády v rokoch
1947 - 1989 nemali záujem o jej sprevádzkovanie. V roku 1951
bola zrušená osobná doprava v úseku Parndorf - Kittsee . Obnova
trate začala v roku 1993.
15.XII.1998 bola za prítomnosti ministra dopravy,
pôšt a telekomunikácií SR Gabriela PALACKU a ministra vedy a
dopravy Rakúskej republiky Caspara EINEMA opätovne
sprevádzkovaná trať Bratislava-Petržalka - Kittsee . ...
PERSPEKTÍVY
Rozsah osobnej a nákladnej dopravy cez hraničný
priechod Marchegg - Devínska Nová Ves zostane i vo
výhľade nezmenený.
Obidve strany si nárokujú na zaradenie tejto trate do dohody
AGC a AGTC. Nákladná doprava bola počas GVD 1998/9 v rozsahu
12 párov vlakov/24 hod., osobná doprava 4 páry R vlakov/24
hod. Rokovania o rozsahu dopravy cez priechod Bratislava-Petržalka - Kittsee sú intenzívne. Na
cieľový rok (po roku 2010) sa obojstranne sleduje 13 párov
vlakov nákladnej dopravy a 12 párov vlakov osobnej dopravy/24
hod. ...
EURÓPSKY KONTEXT
Aby bolo možné charakterizovať potrebu a urobiť si predstavu o význame priechodových pohraničných staníc s ÖBB , uvediem údaje z roku 1995; v roku 1995 z európskych krajín cez Rakúsko na Slovensko a zo Slovenska do európskych krajín cez Rakúsko podľa štatistiky ÖBB bolo po železnici prepravených 370-tisíc ton tovarov a priama tovarová výmena medzi Rakúskom a Slovenskom bola 1 241-tisíc ton. V jednej z dlhodobých prognóz prezentovaných spolkovým ministrom dopravy Dr. Casparom Einemom 6. II. 1998 sa do roku 2015 uvažuje o zvýšení tohto objemu prepravy zo SR do európskych krajín cez Rakúsko na 910-tisíc ton a objemu priamej tovarovej výmeny na 2 238-tisíc ton. Tieto prognózy a zámery sú v súlade s tým, ako posudzujú situáciu ŽSR vo svojich dlhodobých strategických plánoch. Potvrdila ich i dynamika rastu prepráv v rokoch 1996, 1997 i v 1. polroku 1998....
SÚČASNÉ JAZDY
Dokončením tohto vyše dvadsaťkilometrového úseku trate
sa vytvorili podmienky na začatie pravidelnej osobnej dopravy
medzi Bratislavou-Petržalka a Viedňou. Od 7. I. 1999 začal
jazdiť na trase Bratislava-Petržalka
- Wien Südbanhof jeden rýchlik
v každom smere. K zmene času odchodov a príchodov voči
pôvodnému plánu došlo v dôsledku technických problémov a
problémov s vykonávaním colnej a pasovej kontroly Rakúskej
republiky.
Počas tzv. "skúšobného obdobia" do 29. V. 1999 po
trati premával len 1 pár rýchlikov. ...
(Ž-Semafor 19981222, Hospodárske noviny 19990104, Národná obroda 19990107, Práca 19990112 a iné)
15. XI. 2000 prezentovala
spoločnosť Siemens v žst. Bratislava-Petržalka a
kongresovom centre Gastropol 2-systémový rušeň Taurus , ktorý bude
pravdepodobne nasadený na trase Bratislava - Wien .
Od 10. VI. 2001 boli na trase Bratislava-Petržalka
- Wien nasadené na rýchliky
rušne radu 1142 ÖBB
a na väčšinu zrýchlených (ktoré ŽSR
chybne uvádzajú ako osobné) vlakov poschodové elektrické motorové jednotky radu
8033 CityShuttle "Wiesel (Lasica)" ÖBB
, ktoré sú smerom do žst.
Bratislava-Petržalka ťahané opäť rušňami radu 1142 ÖBB
. Ostatné zrýchlené vlaky sú naďalej vozené elektrickými
motorovými jednotkami radu 4020 ÖBB
.
Napriek pôvodnému zámeru začatia vozby nákladných vlakov na
trati Wien Zvbf. - Bratislava východ
od 3. zmeny GVD 2001/2 (27. I. 2002) rušňami Taurus ÖBB
, sa tak nestalo (cestovný poriadok obsahuje 8 párov nákl.
vlakov). Podľa neoficiálnych správ bolo príčinou oneskorenie
dobudovania pohraničnej prechodovej stanice (PPS) v žst.
Bratislava východ.
Nákladná doprava Bratislava východ
- Bratislava-Petržalka - Wien
Zvbf. už od 2. IV. 2002 funguje. Vyzerá to
zatiaľ tak, že ÖBB napriek tomu,
že to ešte nie je potrebné, sem posielajú výhradne Taurusy r. 1116, a čo ma dosť
prekvapilo, že asi aj na rýchliky Bratislava
hl. st. - Bratislava-Petržalka
- Wien Südbanhof a späť aj
keď len v úseku Bratislava-Petržalka
- Wien Südbanhof , takže ...
ZSSK od 12. decembra znovu posilňuje vlakové spojenie
s Rakúskom
Bratislava 20.
09.2004 - ZSSK , posilňuje od 12. decembra, kedy začne
platiť nový grafikon, vlakové spojenie medzi Rakúskom a
Slovenskom. Medzi oboma krajinami bude premávať už ...
"ZSSK každý rok rozširuje ponuky vlakových
spojení medzi Slovenskom a Rakúskom, lebo záujem cestujúcich
o toto spojenie stále vzrastá," vysvetľuje úpravy v
grafikone hovorca spoločnosti Miloš Čikovský. Zmeny sa podľa
neho budú týkať železničného spojenia po pravej strane
Dunaja cez
Devínsku Novú Ves a po ľavej strane Dunaja cez
Bratislavu-Petržalku . "Úplnou novinkou v grafikone na
rok 2004/2005 bude priame vlakové spojenie ... ZSSK prepraví každý
mesiac z Bratislavy do Viedne cez Marchegg
viac ako 23 tisíc cestujúcich a cez Kittsee
viac ako 41 tisíc cestujúcich.
Od nového grafikonu dôjde k nárastu vlakových spojení medzi
Bratislavou a Rakúskom cez
Devínsku Novú Ves o ... Z Bratislavy
hlavnej stanice do Viedne
Südbahnhof bude jazdiť v oboch smeroch ... Na trati
Bratislava-Petržalka – Kittsee – Parndorf – Viedeň
dôjde tiež k nárastu vlakových spojení. Z Bratislavy-Petržalky
bude jazdiť do Viedne
Südbahnhof ...
Čikovský zároveň upozorňuje, že IC vlaky
medzi Bratislavou a Viedňou už nebudú prichádzať a
odchádzať zo železničnej
stanice Viedeň Südbahnhof ako teraz, ale ... (niekt. geogr.
názvy opravil Addams)
Vlaky boli plné, ľudia si chceli pozrieť celú Viedeň
03.05.2004, jam
- "Dajte pokoj s nákupmi tie nie sú dnes dôležité.
Ideme sa pozrieť len tak na mesto. Viedeň je predsa nádherná.
Oddnes (1.5.) sme už plnoprávni Európania," vysvetľuje
so smiechom Jozef Matejčík. Odpovedá tak na otázku, či ide
do Viedne nakupovať.
Jozef spolu s manželkou a 4-ročnou dcérou nasadli v sobotu
(1.5.) ráno do vlaku do Viedne. Do Bratislavy
prišli z Galanty . Vlaky medzi Bratislavou a Viedňou totiž
jazdili počas uplynulého víkendu zadarmo. Navyše ľudia už
nemuseli predkladať pas, stačil občiansky preukaz.
"Ideme sa pozrieť na ...
"No nezmestili sme sa, o vyše hodinku však pôjde
ďalší," povzdychla si pani Anna, ktorá sa rozhodla
cestovať do Viedne z Trenčína
.
Na trase Bratislava – Viedeň a späť jazdí denne 35
regionálnych vlakov. Po pravej strane Dunaja sú to vlaky z
Petržalky cez Kittsee - až 14 párov
vlakov za deň. Ďalších 21 ...
"Vlaky sú úplne plné aj počas celej nedele (2.5.).
Dokonca aj tie popoludňajšie. Mysleli sme si, že ľudia budú
chcieť ...
ŽSR, ZSSK a ÖBB podpísali zmluvu
PRINESIE ZJEDNODUŠENÝ PROCES COLNÉHO
ODBAVENIA NA HRANICIACH SLOVENSKA A RAKÚSKA
Ľubomír MITAS
ŽSR , ZSSK a ÖBB uzatvorili 5. júna v zmysle Dohovoru o pohraničnej žel. doprave medzi ŽSR a ÖBB Zmluvu o spoločnom vykonávaní pohraničných činností v nákladnej doprave v prechodovej stanici Bratislava východ . Prakticky to znamená presun všetkých činností, týkajúcich sa nákl. prepravy, z hraničných prechodov ŽSR - ÖBB do zriaďovacej stanice Bratislava východ .
(úplné znenie článku sa nachádza v č. 12/2002 časopisu Ž-Semafor z 12. VI. 2002)
Perestrojka u ÖBB
Ing. Jiří Zajíček, Vídeň
Pod tímto titulkem je ve 12. čísle měsíčníku
Schienenverkehr aktuell uveřejněn článek, zabývající se
očekávanými změnami u rakouských železnic v roce 2001. Od
jízdního řádu 2001/2002 má být nově organizována osobní
doprava z Vídně do Bratislavy-Petržalky , kde mají
být nasazeny patrové soupravy s řídicím vozem. Koncem ledna
2002 mají být odstraněny dlouhé pobyty při celní a pasové
kontrole a zavedeno tzv. ambulantní odbavení během jízdy
vlaku. ...
(krátené)
Na kávu do Viedne už o rok
Eva ADAMOVIČOVÁ
Sny a volania niektorých pamätníkov po obnovení rýchleho železničného spojenia Bratislavy s Viedňou sa približujú k naplneniu. Oni síce nostalgicky túžia po bývalej električke, ktorej trasu z praktického dôvodu (je zastavaná) nemožno obnoviť, ale rýchle vlakové spojenie týchto miest sa aj tak črtá. Dosť výrazne a realisticky, pretože sa na ňom intenzívne pracuje. Ibaže pôjde po inej trase, než ako jazdila predvojnová električka. O niečo južnejšie. Vlastne odbočí z dvojkoľajnej trate, spájajúcej Viedeň s maďarskou metropolou. ....
(Ž-Semafor, 10/1996)
ZSSK v piatok obnoví jazdu IC vlakov do Viedne cez stanicu Bratislava-Petržalka
Vlaky InterCity do Viedne jazdia naďalej odklonom cez Devínsku Novú Ves (23. XII. 2003 - 17. I. 2004)
Vyluka na trati PARNDORF - GATTENDORF
Náhr. autob. doprava za všetky R a Os vlaky 2. IV. -
5. IV. a 7. IV. - 12. IV. 2003, v čase 7.20 - 20.40 hod.
Vlaky R 401 a R 404 zo žst.Wien
Südbanhof (Ostseite) do žst.
Bratislava-Petržalka budú vedené cez
Marchegg . Kyvadlová doprava v úseku Gattendorf - Bratislava-Petržalka za vlaky R
401, 402 a 404. Vlak R 403 odrieknutý bez náhrady.
Odkazy/Links:
December,18th 1897 fall openning the line Bratislava-Nove Mesto (1840) - Bratislava-Petrzalka - Kittsee - Sopron. Section Bratislava-Petrzalka - Kittsee April, 3rd 1945 damaged by German Army, December, 15th 1998 this section been reopened.
Zoznam staníc / Station list
km
podľa |
Kilometrická
|
štatistické číslo Statistic No. |
umiestnenie
budovy |
názov
stanice / zastávky Station / Stop name |
Alternatívne
názvy Alternative names |
|
_0 | 17, 898 | 145763 | oo | xx | Bratislava-Petržalka [ 120, 132-3 , 132-4 , 137 , 401 , 404 ŽSR , 701 ÖBB ] | Ligetfalu; Engerau |
__ | __, ___ | xxxxxx | xo | xx | súbeh tratí / connection of lines 132-4 , 137 ŽSR , 701 ÖBB / 404 ŽSR | |
xx | 18, 531 / / 0, 000 |
xxxxxx | xx xx | --------------------- ( 137 ŽSR , 701 ÖBB ) [ 132-4 ] | ||
__ | _0, 7__/ / 19, 2 ( 132-4 ) |
xxxxxx | xx | xo | súbeh tratí / connection of lines 137 / 132-4 ŽSR , 701 ÖBB | |
__ | __, ___ | ______ | __ | __ | Bratislava-Petržalka nákladná stanica / Freight station
(plánovaná stanica / planned station) Bratislava-Petržalka Durvayova tehelňa (zrušená stanica/canceled station) ( 137 ŽSR , 701 ÖBB ) |
Durvay-téglagyár |
_2 | 1,
763 / / 22, 429 ÖBB |
100461
/ / ? |
xx xx | Kittsee gr. / št. hranica / State border ( 137 ŽSR , 701 ÖBB ) | ||
_5 | __, __ § | 030023 | oo | xx | Kittsee ( 137 ŽSR , 701 ÖBB ) | Köpcsény |
od since |
číslo trate Line No. |
úsek Section |
18. XII. 1897 | ? | ? |
....... | ....... | ....... |
....... | ....... | ....... |
? | 132(-5) | Bratislava-Petržalka - Kittsee |
10. XII. 2006 | 101 | Bratislava-Petržalka - Kittsee - Bruck an der Leitha - Wien Südbahnhof / Wien Westbahnhof |
11. XII. 2011 | 137 | Bratislava-Petržalka - Kittsee |
11. XII. 2011 | B | Bratislava-Petržalka - Kittsee - Wien Südbahnhof |
9. XII. 2012 | B | Bratislava-Petržalka - Kittsee - Wien Hbf |
? | AT 2 | Bratislava-Petržalka - Kittsee - Wien Hbf |