Železničná trať / Railway line
Abovce - Lenartovce
neelektrifikovaná trať/Without Power supply
Spojka Abovce - Lenartovce
- bola krátkym, ale dôležitým článkom
pri vytváraní prevádzkyschopnej železničnej siete ČSD na
Slovensku v roku 1918. Kým však došlo k jej realizácii,
zažila prevádzka na dnešnej trati 160 mnohé zložité
chvíle.
Železničná sieť na sútoku
Rimavy a Slanej dostala svoju podobu v roku 1874, keď zo stanice
Bánréve na trati Miskolc - Fiľakovo odbočila trať do
Rožňavy a Dobšinej. Obe v roku 1918 preťala demarkačná
čiara medzi Československom a Maďarskom. Časti tratí tak
zostali mimo územia kontrolu československéo vojska, ktorá sa
v roku 1919 rozšírila prakticky na celé vymedzené územie
Slovenska, predovšetkým teda na najdôležitejšie dopravné
tepny tej doby - železnice. Za demarkačnou čiarou tvorenou
riekou Ipeľ zostalo pokračovanie trate z Lučenca cez
Fiľakovo, Jesenské a Lenartovce (predtým Linkartovce,
Linhartovce), z dobšinskej trate bol v maďarských
rukách úsek na juh od Tornale (predtým Šafárikovo). ...
Kľudnejšie obdobie netrvalo
dlho. Doprava do Dobšinej sa v polovici decembra opäť zastavila. Bánréve bolo totiž s definitívnou platnosťou
pridelené Maďarsku a
stanica bola 15. 12. 1919 odovzdaná MÁV. Zamestnanci ČSD ju ešte predtým, v noci z
14. na 15. 12. 1919 vyprázdnili. Týmto bola dobšinská trať opäť
izolovaná. Namiesto pravidelnej
dopravy jazdil len raz za 14 dní vlak z Muráňa do Dobšinej
voziaci poštu a potraviny, ktoré boli
z Tisovca do Muráňa dovezené po ceste. Väčšie náklady, ako napr. uhlie
sa nevozili.
Vo februári 1920 sa Maďari
rozhodli prepúšťať vlaky ČSD
cez Bánréve a tak mohla byť 15.
2. opäť obnovená tranzitná doprava do Dobšinej. Ale len za určitých podmienok: vlaky
ČSD mohli jazdiť cez Bánréve len ...
Takéto dopravné provizórium
pochopiteľne nevyhovovalo. Preto vznikol projekt spojky
Lenartovce - Abovce, ktorá mala
odstrániť zachádzanie do Maďarska. Stavebné práce na spojke začali v
septembri 1920 a vykonávala ich jednotka Železničného
pluku z Pardubíc. V decembri bola
stavba dokončená a 29. 12. 1920 bola spojka sprevádzkovaná. Súčasne na nej vstúpil do
platnosti nový cestovný poriadok. Teraz už nepotrebný úsek od Aboviec na
štátnu hranicu bol znesený. Z Lenartoviec do Bánréve začala jazdiť už len záťaž pre Maďarsko.
Odbočka Lenartovce
vznikla v km 46,0 trate Miskolc - Fiľakovo,
asi kilometer na východ od zastávky Lenartovce. Dopravná služba na odbočke bola
spočiatku vykonávaná v strážnom domčeku....
Pohraničnou
prechodovou stanicou pre vozňové
zásielky bola už od marca 1920 Rimavská Seč, kde bol od
tej doby i colný úrad. Po zavedení osobnej dopravy do
Maďarska sa tu konala i colná a pasová prehliadka
cestujúcich. Od októbra
1928 ...
Jaroslav PŘIBYL ( Tulák po drahách 7/3. VII. 1998 )
Zoznam staníc / Station list:
km
podľa |
Kilometrická |
štatistické číslo Statistic No. |
umiestnenie budovy Building position |
názov
stanice / zastávky Station / Stop name |
Alternatívne
názvy Alternative names |
|
0 | 2, 710 | 211433 | _o | __ | Abovce [ 160-5 , 504 ] | Abafala; Abafalva mh. |
_ | _, ___ | ______ | __ | _o | súbeh tratí / connection of lines 160-4 / 504 | |
_ | _, ___ | ______ | __ | _o | súbeh tratí / connection of lines 160-4 / 160-3 | |
3 | 0, 000 | 138735 | __ | oo | Lenartovce [ 160-3 ] | Linhartovce; Linkartovce z.; Sajólénartfalva mh. |
+) vzdialenosť Bánréve - Bánréve h. je podľa knižného cestovného poriadku MÁV 2 km (ale vzdialenosť Bánréve - Lenartovce priamo, t. j. po trati 160-3 je podľa knižného cestovného poriadku MÁV tiež 2 km), podľa knižného cestovného poriadku ŽSR 1 km
Odkazy/Links:
Strana vytvorená / Site created :
17-I-1999 Posledná aktualizácia / Last update : 18-XII-2004 |
( http://www.rail.sk/arp/slovakia/history/h160-4.htm ) |