Železničná trať /
Railway line
Medzev
- Moldava nad Bodvou
1. VII. 1894 sprevádzkovanie trate / line opening
( Zdroj : 33 )
2. II. 2003 zastavenie osobnej dopravy/passenger transportation canceling
Moldava n/B. - Medzev
(úplné znenie článku: Tulák
po drahách 48/9.10.2006)
Baňa Lucia
(úplné znenie článku: Tulák
po drahách 48/9.10.2006)
Ďalšie
zaniknuté úzkokoľajky pri trati Moldava n/B. - Medzev
- Jasov
- Poproč
- Bodoka (Bodovka ?)
(úplné znenie článku: Tulák po drahách 48/9.10.2006)
Spišiaci žiadajú obnovenie železnice do Levoče
SPIŠSKÁ NOVÁ
VES 31. 01.2004 – Takmer 100 Spišiakov si dnes zapálením
sviečok na železničnej stanici v Spišskej Novej Vsi
pripomenulo prvé výročie od, podľa nich nesystémového a
neštandardného zrušenia osobnej železničnej dopravy na trati Levoča - Spišská Nová Ves .
Účastníci pietnej spomienky vyzvali poslancov Košického
samosprávneho kraja (KSK), aby na svojom februárovom zasadnutí
podporili pripravovaný návrh poslancov za SDĽ aby sa peniaze
určené na zvýšenie osobných odmien krajských poslancov
presunuli ako účelová dotácia na obnovu osobnej železničnej
dopravy na tratiach Levoča - Spišská Nová
Ves a Medzev - Moldava nad Bodvou, informoval SITA
organizátor akcie Ľubomír Andrassy.
Poslanci KSK na svojom poslednom zasadnutí v decembri minulého
roka si podľa Andrassyho zvýšili mesačnú odmenu z 5000,- Sk
na dvojnásobok a tým sa výdavky na odmeny pre poslancov KSK
tohto roku zvýšia o 3,5 mil. Sk. Členovia SDĽ spoločne so
železničnými odborármi žiadajú poslancov KSK, aby peniaze,
ktoré sa našli na odmeny neslúžili len 57 poslancom. Tieto
peniaze by mali byť použité na riešenie problémov spojených
so životom a každodennou dopravou za prácou, či vzdelaním
tisícok obyvateľov Košického kraja.
Organizátormi dnešnej pietnej spomienky boli poslanci
spišskonovoveského Mestského zastupiteľstva za Stranu
demokratickej ľavice, predstavitelia miestneho Odborového
zväzu železničiarov a Federácie strojvodcov.
Poďte
sa previesť lokálkou z Moldavy nad Bodvou do Jasova a Medzeva
Ladislav Jandošek
Pätnásťkilometrová trať sa ťahá
pozdĺž koryta rieky Bodva. Zväčša rovné úseky sú
prerušované len priepustami a mostami. Regionálna železnička
má vyše sto rokov. Presne stopäť. Železnica nemohla
obísť známu banícku oblasť. Banské osady tu vyrástli už v
stredoveku. Dolina a priľahlé vrchy boli bohaté na železo,
med: Ťažilo sa drevo. V kraji pracovalo niekoľko píl a
veľký počet hámrov Tunajší kováči sa preslávili ako
vychýrení výrobcovia poľnohospodárskeho náradia.
Prirodzene, že sa rozvíjal aj obchod a doprava. Furmanov
koncom 19. storočia vystriedal parný rušeň.
Výstavba trate, s prípojkou zo zastávky Počkaj do Lucia Bane,
sa ukončila 1. júla 1894. Podlá slov prednostu moldavskej
stanice sa na prípojke zrušila osobná preprava v roku 1969
po zatvorení bane. Ešte dva roky potom fungovala doprava pre
transport banských strojov a zariadení. Koľajnice a odbočku
z Počkaja rozobrali asi pred piatimi rokmi. Dnes sú poslednými
svedkami banskej slávy zatarasený vchod a vysoká tráva.
Trať je dirigovaná, čo znamená asi toľko, že dopravu
riadi výpravca v Moldave. Vlakvedúci mu na každej zastávke
telefonicky nahlási príchod a požiada o súhlas na
pokračovanie.
Na trati sa nachádza miesto, kade viedla hranica medzi
Slovenskom a Maďarskom v rokoch 1939 až 1944. Vtedy nastala
trocha kuriózna situácia, na našom území ostali len asi dva
kilometre pôvodnej železnice. Doprava vtedy fungovala výlučne
pre potreby Maďarska. Stanica v Medzeve sa stala prechodovým
tarifným bodom na štátnej hranici.
( Ž-Semafor 14/1999 )
Zoznam staníc / Station list:
km
podľa |
Kilometrická |
štatistické číslo Statistic No. |
umiestnenie budovy Building position |
názov
stanice / zastávky Station / Stop name |
Alternatívne
názvy Alternative names |
|
0 | 15,358 | 157008 | oo | Medzev | Nižný Medzef (Štós); Meczenzéf (Stoósz fürdó) | |
2 | 12,760 | 156802 | oo | Počkaj nz [ 523 ] | Ferencztelep | |
5 | 10,181 | 156703 | oo | Jasov | Jaszó | |
most/bridge | ||||||
10 | 5,491 | 15240_ | o | Debraď z | ||
3,842 | Odbočná výhybka A1 | |||||
3,535 | Odbočná výhybka A4 | |||||
14 | 1,300 | 15230_ | o | Moldava nad Bodvou mesto z | ||
o | súbeh tratí / connection of lines 160 , 160 / 168 | |||||
15 | 0,000 | 151704 | oo | Moldava nad Bodvou [ 160 ] | Moldava na Slovensku; Szepsi |
Strana vytvorená / Site created :
02-I-2000 Posledná aktualizácia / Last update : 04-III-2010 |
( http://www.rail.sk/arp/slovakia/history/h168.htm ) |