Železničná trať / Railway line
Levoča - Spišská Nová Ves

8. XI. 1892   sprevádzkovanie trate / line opening (Steam powered operation) (Zdroj / Source : 33 )
2. II. 2003   zastavenie (každodennej) osobnej dopravy / passenger (everyday) transportation canceling
    osobná doprava zvyčajne len v 1. víkend mesiaca júl (bez zastavovania na zastávkach) / passenger transportation typically on 1st weekend in July (not stopping on stops)

 

Zoznam staníc / Station list

Mariánska púť v Levoči nie je v júli 2020 povolená
Mariánska púťna Mariánskej hore v Levoči nie je v júli 2020 povolená:
"Opatrenia v súvislosti s ochorením COVID-19
Opatrenia Úradu verejného zdravotníctva SR na ochranu zdravia obyvateľstva sú vydávané v súlade s platnou legislatívou – zákonom č. 355/2007 Z.z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Hromadné podujatia:
Všetkým fyzickým osobám, fyzickým osobám – podnikateľom a právnickým osobám sa umožňuje usporadúvať hromadné podujatia športovej, kultúrnej, spoločenskej či inej povahy v počte do 500 osôb." ( uvzsr.sk ) - počet účastníkov podujatia býva každoročne vyšší.
Z uvedeného dôvodu nebudú vedené ani vlaky pre toto podujatie.

Mimoriadne vlaky na Mariánsku púť do Levoče
BRATISLAVA (2. 7. 2009), Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) - V sobotu 4. júla  a v nedeľu 5. júla 2009 budú v úseku Spišská Nová Ves – Levoča jazdiť mimoriadne vlaky podľa mimoriadneho cestovného poriadku . V súčasnosti na trase Spišská Nová Ves – Levoča nejazdia žiadne vlaky, mimoriadne vlaky ZSSK vypraví pri príležitosti kresťanského sviatku Navštívenia Panny Márie na Mariánskej hore v Levoči, kedy sa každoročne koná Mariánska púť.
ZSSK vypraví dovedna 14 párov mimoriadnych osobných vlakov (7 v sobotu 4. júla a 7 v nedeľu 5. júla 2008).  Vlaky nebudú zastavovať železničných zastávkach Harichovce a Levočské Lúky. Zároveň budú mať v Spišskej Novej Vsi prípoje do a od Košíc, Žiliny a Bratislavy.
Pútnici si cestovné lístky na vlak môžu kúpiť v ktorejkoľvek železničnej stanici v pokladniciach s elektronickým predajným zariadením (alebo priamo pri nástupe do vlaku v Spišskej Novej Vsi a v Levoči bez prirážky).
V Levoči bude osobná pokladnica ZSSK otvorená, avšak vzhľadom k predpokladanému zvýšenému počtu cestujúcich odporúčame kúpiť si do Levoče spiatočné cestovné lístky.

ZSSK posilní vlakové spojenia pri príležitosti púte na Mariánsku horu
TASRZSSK informuje cestujúcich, že pri príležitosti konania púte na Mariánskej hore v Levoči v dňoch 3. a 4. júla 2004 zavádza na trati Spišská Nová Ves Levoča mimoriadne posilové vlaky osobnej dopravy. Vlaky nebudú zastavovať v zastávkach Harichovce a Levočské Lúky. Vzhľadom k predpokladanej vysokej frekvencii záujemcov o cestovanie týmito mimoriadnymi vlakmi bude kontrola cestovných dokladov prebiehať pred nástupom cestujúcich do vlaku.
Cestovné lístky si môžu cestujúci zakúpiť v pokladniach železničných staníc okrem železničnej stanice Levoča. Cestovné lístky si bude možné zakúpiť aj priamo vo vlaku bez príplatku. Cestujúci budú mať možnosť zakúpiť si spiatočný cestovný lístok (Spišská Nová Ves – Levoča a späť), čím získajú zľavu na cestovnom.
Ceny cestovného na trati Levoča - Spišská Nová Ves (13 km):

- obyčajné cestovné celé: 18 Sk
- obyčajné cestovné polovičné (deti od 6 do 15 rokov): 9 Sk
- spiatočné cestovné celé: 32 Sk
- spiatočné cestovné polovičné (deti od 6 do 15 rokov): 16 Sk

Ako docestovať do Levoče z ostatných regiónov Slovenska ?
Skupiny cestujúcich majú možnosť využiť Zľavu pre skupiny cestujúcich, alebo Rodinnú zľavu. Pre mladých vo veku 15 až 26 rokov je k dispozícii ponuka Junior RailPlus, pre seniorov vo veku 60 až 70 rokov ponuka Senior. O podmienkach využitia týchto ponúk sa môžu záujemcovia informovať v pokladniach železničných staníc, prípadne na internetovej stránke <www.slovakrail.sk>. Prestup na osobný vlak do Levoče je v Spišskej Novej Vsi, kde cestujúci docestujú akýmkoľvek pravidelným spojom. Zastavujú tu všetky prechádzajúce osobné vlaky, rýchliky a tiež expresy jazdiace do Českej republiky a späť.
Príklady cien v 2. vozňovej triede (ceny sú uvádzané vrátane rýchlikových príplatkov):
Bratislava – Levoča (383 km) - obyčajné cestovné celé: 470 Sk - obyčajné cestovné polovičné (deti od 6 do 15 rokov): 235 Sk - spiatočné cestovné celé: 850 Sk - spiatočné cestovné polovičné (deti od 6 do 15 rokov): 425 Sk - Junior RailPlus a Senior (zľava 25%): 338 Sk (príplatok na rýchlik sa neplatí)
Žilina – Levoča (180 km) - obyčajné cestovné celé: 242 Sk - obyčajné cestovné polovičné (deti od 6 do 15 rokov): 121 Sk - spiatočné cestovné celé: 440 Sk - spiatočné cestovné polovičné (deti od 6 do 15 rokov): 220 Sk - Junior RailPlus a Senior (zľava 25%): 167 Sk (príplatok na rýchlik sa neplatí)
Košice – Levoča (88 km) - obyčajné cestovné celé: 130 Sk - obyčajné cestovné polovičné (deti od 6 do 15 rokov): 65 Sk - spiatočné cestovné celé: 238 Sk - spiatočné cestovné polovičné (deti od 6 do 15 rokov): 119 Sk - Junior RailPlus a Senior (zľava 25%): 83 Sk (príplatok na rýchlik sa neplatí)
Cestovný poriadok - Mariánska púť - platí od 3. do 4. júla 2004:

Spišská Nová Ves – Levoča
odch. prích.  
04.25 04.43 Ide 4.7.
06.00 06.18 Ide 4.7.
07.20 07.38 Ide 3.,4.7.
09.20 09.38 Ide 3.,4.7.
11.50 12.08 Ide 4.7.
13.04 13.22 Ide 3.7.
13.20 13.38 Ide 4.7.
14.15 14.33 Ide 3.7.
15.20 15.38 Ide 3.7.
17.25 17.43 Ide 3.7.
19.20 19.38 Ide 3.7.


Levoča – Spišská Nová Ves
odch. prích.  
05.09 05.25 Ide 4.7.
06.31 06.47 Ide 4.7.
08.19 08.35 Ide 3.,4.7.
10.29 10.45 Ide 4.7.
12.29 12.45 Ide 3.7.
12.56 13.12 Ide 4.7.
13.35 13.51 Ide 3.7.
14.29 14.45 Ide 4.7.
14.52 15.08 Ide 3.7.
16.29 16.45 Ide 3.7.
18.29 18.45 Ide 3.7.
20.19 20.35 Ide 3.7.

TASR o tom informoval hovorca ZSSK Miloš Čikovský.

Spišiaci si pripomenuli prvé výročie bez "Levočanky"
TASRSpišská Nová Ves 31. 01.2004 - Symbolickou pietnou spomienkou pripomenuli si dnes Spišiaci prvé výročie zrušenia osobnej dopravy na regionálnej trati Levoča - Spišská Nová Ves. Likvidáciu osobnej dopravy od 1. februára 2003 na 25 regionálnych tratiach, z ktorých iba časť sa podarilo obnoviť, označili za nesystémové a neštandardné riešenie. Vyzvali poslancov Košického samosprávneho kraja (KSK), aby na februárovom zasadnutí zrušili decembrové rozhodnutie o zvýšení vlastných odmien z 5 tisíc korún na dvojnásobok a ušetrené financie využili v prospech cestujúcich občanov.
"Osobný záujem povýšili nad verejný," konštatoval jeden z organizátorov spomienky, poslanec Mestského zastupiteľstva v Spišskej Novej Vsi za Stranu demokratickej ľavice (SDĽ) a bývalý poslanec NR SR Ľubomír Andrassy. Zrušením uznesenia by sa podľa neho ušetrilo ročne 3,5 milióna korún, ktoré by mohli poslanci KSK účelovo viazať ako dotácie na fungovanie osobnej dopravy na oboch dotknutých regionálnych tratiach na území kraja, a to medzi Spišskou Novou Vsou a Levočou a tiež medzi Moldavou nad Bodvou a Medzevom.
Ľavicoví poslanci Mestského zastupiteľstva v Spišskej Novej Vsi spolu s odborármi zapálili potom pred budovou tamojšej železničnej stanice sviečky na pamiatku "Levočanky", ktorá spájala obe mestá vyše 120 rokov.
Podľa organizátorov symbolickej pietnej spomienky sa zišlo na podujatí 80 až 100 ľudí

Spišiaci žiadajú obnovenie železnice do Levoče
SITASPIŠSKÁ NOVÁ VES 31. 01.2004 – Takmer 100 Spišiakov si dnes zapálením sviečok na železničnej stanici v Spišskej Novej Vsi pripomenulo prvé výročie od, podľa nich nesystémového a neštandardného zrušenia osobnej železničnej dopravy na trati Levoča - Spišská Nová Ves . Účastníci pietnej spomienky vyzvali poslancov Košického samosprávneho kraja (KSK), aby na svojom februárovom zasadnutí podporili pripravovaný návrh poslancov za SDĽ aby sa peniaze určené na zvýšenie osobných odmien krajských poslancov presunuli ako účelová dotácia na obnovu osobnej železničnej dopravy na tratiach Levoča - Spišská Nová Ves a Medzev - Moldava nad Bodvou , informoval SITA organizátor akcie Ľubomír Andrassy.
Poslanci KSK na svojom poslednom zasadnutí v decembri minulého roka si podľa Andrassyho zvýšili mesačnú odmenu z 5000,- Sk na dvojnásobok a tým sa výdavky na odmeny pre poslancov KSK tohto roku zvýšia o 3,5 mil. Sk. Členovia SDĽ spoločne so železničnými odborármi žiadajú poslancov KSK, aby peniaze, ktoré sa našli na odmeny neslúžili len 57 poslancom. Tieto peniaze by mali byť použité na riešenie problémov spojených so životom a každodennou dopravou za prácou, či vzdelaním tisícok obyvateľov Košického kraja.
Organizátormi dnešnej pietnej spomienky boli poslanci spišskonovoveského Mestského zastupiteľstva za Stranu demokratickej ľavice, predstavitelia miestneho Odborového zväzu železničiarov a Federácie strojvodcov.

Obnoviť, hoci so stratou
Hospodársky denník26.08.2003, Kulik Ladislav - Osobnú prepravu na známej Levočanke , ktorá premávala na železničnej trati Levoča - Spišská Nová Ves , by bolo možné obnoviť od 14.12.2003, keď začne platiť nový cestovný poriadok železníc.
Vyplynulo to z rokovania zainteresovaných samospráv a predstaviteľov Železničnej spoločnosti ( ZSSK ), Divízie osobnej prepravy Košice na úrade Košického samosprávneho kraja (KSK) potom, ako návrh predložili pracovníci ZSSK predstaviteľom Košického a Prešovského samosprávneho kraja, miest Spišská Nová Ves a Levoča. ZSSK uvažuje na tejto 13-kilometrovej trati o obnovení pravidelnej dopravy, ktorá predstavuje sedem párov spojov denne. Podľa zámeru by mala byť Levočanka obnovená tak, že bude zabezpečovať nielen miestnu obsluhu územia, ale zabezpečí aj prepravu cestujúcich na rýchlikové prípoje do Košíc a Popradu. Podľa predpokladaných ekonomických ukazovateľov, ktoré zohľadňujú výnosy a náklady súvisiace s prevádzkou Levočanky , doprava bude aj pri najnižších nákladoch stratová. Podľa šéfa odboru dopravy KSK Antona Reisingera KSK žiadal, aby v štátnom rozpočte na rok 2004 bola vyčlenená čiastka na vykrytie strát vo verejnom záujme osobnej železničnej dopravy na tejto trati. Oba kraje pripravia alternatívny návrh cestovného poriadku autobusov. Ďalšou možnosťou je, aby na prevádzku Levočanky prispievali aj zainteresované regionálne a miestne samosprávy vlastnými prostriedkami a aj o týchto možnostiach budú rokovať v najbližších dňoch. KSK sa o obnovenie Levočanky začal usilovať hneď po jej zrušení vo februári 2003. S týmto zámerom inicioval vytvorenie komisie, ktorá na základe podrobného monitoringu spracovala štúdiu ekonomickej efektívnosti jej prevádzky a navrhla model obnovenia tejto dopravy.

Nádej žije
TASRHospodársky denník 22.08.2003 - Obnovenie osobnej železničnej dopravy na trati Levoča - Spišská Nová Ves , známej ako Levočanka, by bolo možné od 14.12.2003, keď začne platiť nový cestovný poriadok železníc.
Levočanku majú obnoviť tak, že bude zabezpečovať aj prepravu na rýchlikové prípoje do Košíc a Popradu.

Železničná trať Levočanka by mohla začať opäť fungovať od decembra
TASRKošice 21. 08.2003 - Obnovenie osobnej železničnej dopravy na trati Levoča - Spišská Nová Ves , známej ako Levočanka, by bolo možné od 14. decembra 2003, kedy začne platiť nový cestovný poriadok železníc.
Ako informoval vedúci odboru dopravy Košického samosprávneho kraja (KSK) Antonín Reisinger po dnešnom rokovaní zainteresovaných samospráv a predstaviteľov Železničnej spoločnosti (ZSSK), Divízie osobnej prepravy Košice, ZSSK uvažuje na tejto 13-kilometrovej trati o obnovení pravidelnej dopravy, ktorá predstavuje sedem párov spojov denne. Návrh dnes predložili pracovníci ZSSK predstaviteľom Košického a Prešovského samosprávneho kraja, miest Spišská Nová Ves a Levoča. "Podľa neho by mali Levočanku obnoviť tak, že bude zabezpečovať nielen miestnu obsluhu územia, ale aj prepravu cestujúcich na rýchlikové prípoje do Košíc a Popradu," uviedol Reisinger.
Podľa predpokladaných ekonomických ukazovateľov, ktoré zohľadňujú výnosy a náklady súvisiace s prevádzkou Levočanky, doprava bude aj pri najnižších nákladoch stratová. KSK žiadal, aby v štátnom rozpočte na rok 2004 bola vyčlenená čiastka na vykrytie strát vo verejnom záujme osobnej železničnej dopravy na trati Levoča - Spišská Nová Ves . "V štátnom rozpočte táto položka nie je," povedal šéf odboru dopravy. Košický a Prešovský samosprávny kraj majú záujem o obnovenie Levočanky, preto chcú zvýšiť jej ekonomickú efektívnosť regulovaním autobusovej dopravy na tejto trati. "Oba samosprávne kraje pripravia alternatívny návrh cestovného poriadku autobusov," informoval Reisinger. Ďalšou možnosťou je, aby na prevádzku Levočanky prispievali aj zainteresované regionálne a miestne samosprávy vlastnými prostriedkami. Najbližšie rokovanie zainteresovaných sa má uskutočniť na budúci týždeň.
KSK sa o obnovenie Levočanky začal usilovať hneď po jej zrušení vo februári. S týmto zámerom inicioval vytvorenie komisie, ktorá na základe podrobného monitoringu spracovala štúdiu ekonomickej efektívnosti jej prevádzky a navrhla model obnovenia tejto dopravy.

Železničná spoločnosť obnoví prevádzku Levočanky
SITAKOŠICE 10. júna 2003 - Železničná spoločnosť a.s. obnoví osobnú prepravu na lokálnej trati zo Spišskej Novej Vsi do Levoče a späť. Dnes o tom informoval predseda Košického samosprávneho kraja (KSK) Rudolf Bauer. Podľa R. Bauera je to reakcia Železničnej spoločnosti na marketingový prieskum týkajúci sa možnosti opätovného obnovenia osobnej železničnej dopravy na regionálnej trati Spišská Nová Ves - Levoča, ktorá prestala premávať vo februári 2003. Ako predsedu KSK informoval riaditeľ Divízie osobnej prepravy Košice ŽS Pavol Gallo, aj na základe výsledkov z uvedeného prieskumu je možné uvažovať o obnovení prevádzky železničnej osobnej dopravy na trati Spišská Nová Ves - Levoča od 14. decembra 2003, kedy začne platiť nový cestovný poriadok. Podľa R. Bauera ŽS kladne reagovala na jeho podnet obnoviť mimoriadnu premávku Levočanky počas levočskej mariánskej púte. ŽS zavedie na tejto trati 5. a 6. júla 2003 osobnú vlakovú dopravu a cestujúcich bude o jej cestovnom poriadku informovať na internete i na staničných výveskách.

Skromná jubilantka so skromnými parametrami
Pred 110 rokmi absolvoval prvú cestu vlak zo Spiš. N. Vsi do Levoče
Mária PALIČKOVÁ

Šesť generácií železničiarov budovalo dopravné spojenie vo vnútrozemí Slovenska od čias Rakúsko-Uhorskej monarchie. Samozrejme v súlade s vtedajšími hospodársko-politickými záujmami, koľaje pred 150 rokmi začali postupne spájať okolité krajiny. K takejto historickej, i keď na súčasné pomery veľmi skromnej trati, patrí železnica medzi Spiš. N. Vsou a Levočou, ktorá si 8. novembra pripomína 110. výročie prvej jazdy.

(úplné znenie článku sa nachádza v č. 21/2002 časopisu Ž-Semafor z 6. XI. 2002)

Postavenie železničnej trate Košice - Bohumín v rokoch 1869 až 1871 cez Spišskú Novú Ves a nie cez Levoču , vtedy sídlo Spišskej župy - nastolilo otázku dopravy medzi Levočou a železničnou stanicou Spišská Nová Ves . Iniciatívy sa chopil levoč­ský poštmajster Ján Gunka. Jeho omnibus zabezpečoval od roku 1872 štyri razy cez deň spojenie Levoče so Spišskou Novou Vsou v takých časových intervaloch, ktoré nadviazali na príchody a odchody vlakov smerom na Košice či Bohumín.
Cestovné vnútri omnibusu bolo 50 grajciarov za osobu. Na galérii voza 40 grajciarov. Záujemci si kupovali lístky buď v Levoči na pošte alebo v Spišskej Novej Vsi priamo u kočiša.
O spojenie medzi oboma mestami sa zaujímala aj istá pruská spoločnosť. Jej poverenec Rafael Neumann dostal v júni 1872 povolenie na prípravné práce pre stavbu konskej železnice Levoča - Spišská Nová Ves . K výstavbe trati však nedošlo a tak ostala Levoča ďalšie dve desaťročia bez priameho spojenia so železničnou sieťou. Bola odkázaná na omnibusové spojenie medzi Levočou a Spišskou Novou Vsou.
Až 15. júna 1889 dostali Juraj Klapka a Michal Jánoška súhlas na prípravné práce pre stavbu miestnej železnice. Koncesionári vypracovali predbežný rozpočet a predložili ho mestu s tým, že jeho časť bude hradiť akciová spoločnosť a dve pätiny akcií musí zakúpiť Levoča . Mesto návrh v zásade prijalo, ale keďže nebolo peňazí, koncesionári predali svoje koncesie Ing. Gabrielovi Bakošovi. Projekty vyhotovili roku 1890. Mesto bolo potom ochotné pri­spieť sumou 120 000 zlatých. Noví koncesionári získali aj ďalšie prostriedky od štátu. Od pivovarskej spoločnosti od župy... Firma Ing. Zielinski a Sármczey vypracovala projekty a dala vytýčiť trať. Roku 1891 bola založená akciová spoločnosť Vicinálnej železnice Levočskej doliny za prítomnosti deväťdesiatich akcionárov. Stavbou trate poverili rakúsku firmu z Grazu. Náklad dosahoval 134 000 zlatých. Stavba tejto železnice sa začala 1. novembra 1891. Koncom októbra 1892 ju dokončili a slávnostne otvorili 7. nov. 1892.

(PhDr. PETER KARTOUS, CSc., týždenník Život, druhá polovica 80. rokov)

Miestne dráhy v prevádzke štátnych dráh:

Levočského údolia
N. L.
 
Správa dráhy v Levoči
 
Stavebná dĺžka: 12,443 km
Prevádzková dĺžka: 12,656 km
Zriaďovací kapitál: K 1.238.000

(Ročenka státních a soukromých drah v Československé republice pro rok 1931/2, str. 623)

Zoznam staníc / Station list:

km podľa knižného cestovného poriadku
km due to bookish Timetable

Kilometrická poloha podľa hektometrovníkov
Kilometer position due to Hectometer stones

štatistické číslo
Statistic No.
umiestnenie budovy
Building position
názov stanice / zastávky
Station / Stop name
Alternatívne názvy
Alternative names
0 12,656 145003     Levoča Löcse
  11,713       vlečka  
5 8,331 14510_     Levočské Lúky z Löcsemajor mh.
8 5,312 13380_     Harichovce z Harikovce z.; Pálmafalva mh.
  3,756       vlečka  
13 0,000 133603   oo Spišská Nová Ves [ 180-2 , 180-3 , 616 ] Igló

Odkazy:

  • Železničná diskusia na bratislavskom servri Mestská doprava
  • Železnice na Slovensku - diskusné fórum časopisu K-Report

  • Späť na " Z histórie slovenských železničných tratí "Späť na " Z histórie slovenských železničných tratí " Back to " From History of slovakian Railway lines "Back to " From History of slovakian Railway lines "
    Strana vytvorená / Site created : 05-III-2000
    Posledná aktualizácia / Last update : 07-júl-2020
    ( h186.htm )