Železničná trať / Railway line
Levoča - Spišská Nová Ves
8. XI. 1892 | sprevádzkovanie trate / line opening (Steam powered operation) (Zdroj / Source : 33 ) | |
2. II. 2003 | zastavenie (každodennej) osobnej dopravy / passenger (everyday) transportation canceling | |
osobná doprava zvyčajne len v 1. víkend mesiaca júl (bez zastavovania na zastávkach) / passenger transportation typically on 1st weekend in July (not stopping on stops) |
Mariánska púť v Levoči nie je v júli 2020 povolená
Mariánska púťna Mariánskej hore v Levoči nie
je v júli 2020 povolená:
"Opatrenia v súvislosti s ochorením COVID-19
Opatrenia Úradu verejného zdravotníctva SR na ochranu zdravia
obyvateľstva sú vydávané v súlade s platnou legislatívou
– zákonom č. 355/2007 Z.z. o ochrane, podpore a rozvoji
verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Hromadné podujatia:
Všetkým fyzickým osobám, fyzickým osobám – podnikateľom
a právnickým osobám sa umožňuje usporadúvať hromadné
podujatia športovej, kultúrnej, spoločenskej či inej povahy v
počte do 500 osôb." ( uvzsr.sk
) - počet účastníkov podujatia býva každoročne vyšší.
Z uvedeného dôvodu nebudú vedené ani vlaky pre toto
podujatie.
Mimoriadne
vlaky na Mariánsku púť do Levoče
BRATISLAVA (2. 7. 2009),
Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) - V sobotu 4. júla a v nedeľu 5.
júla 2009 budú v úseku Spišská Nová Ves – Levoča
jazdiť mimoriadne vlaky podľa mimoriadneho
cestovného poriadku . V súčasnosti na trase Spišská
Nová Ves – Levoča nejazdia žiadne vlaky, mimoriadne vlaky
ZSSK vypraví pri príležitosti kresťanského sviatku
Navštívenia Panny Márie na Mariánskej hore v Levoči,
kedy sa každoročne koná Mariánska púť.
ZSSK vypraví dovedna 14 párov mimoriadnych osobných vlakov (7
v sobotu 4. júla a 7 v nedeľu 5. júla 2008). Vlaky nebudú
zastavovať železničných zastávkach Harichovce a Levočské
Lúky. Zároveň budú mať v Spišskej Novej Vsi prípoje do a
od Košíc, Žiliny a Bratislavy.
Pútnici si cestovné lístky na vlak môžu kúpiť v
ktorejkoľvek železničnej stanici v pokladniciach s
elektronickým predajným zariadením (alebo priamo pri nástupe
do vlaku v Spišskej Novej Vsi a v Levoči bez prirážky).
V Levoči bude osobná pokladnica ZSSK otvorená, avšak
vzhľadom k predpokladanému zvýšenému počtu cestujúcich
odporúčame kúpiť si do Levoče spiatočné cestovné lístky.
ZSSK posilní vlakové spojenia pri príležitosti púte na
Mariánsku horu
ZSSK informuje
cestujúcich, že pri príležitosti konania púte na Mariánskej
hore v Levoči v dňoch 3. a 4. júla 2004 zavádza na trati
Spišská Nová Ves Levoča mimoriadne posilové vlaky osobnej
dopravy. Vlaky nebudú zastavovať v zastávkach Harichovce a
Levočské Lúky. Vzhľadom k predpokladanej vysokej frekvencii
záujemcov o cestovanie týmito mimoriadnymi vlakmi bude kontrola
cestovných dokladov prebiehať pred nástupom cestujúcich do
vlaku.
Cestovné lístky si môžu cestujúci zakúpiť v pokladniach
železničných staníc okrem železničnej stanice Levoča.
Cestovné lístky si bude možné zakúpiť aj priamo vo vlaku
bez príplatku. Cestujúci budú mať možnosť zakúpiť si
spiatočný cestovný lístok (Spišská Nová Ves – Levoča a
späť), čím získajú zľavu na cestovnom.
Ceny cestovného na trati Levoča - Spišská Nová Ves (13 km):
Ako docestovať do Levoče z ostatných regiónov Slovenska ?
Skupiny cestujúcich majú možnosť využiť Zľavu pre skupiny
cestujúcich, alebo Rodinnú zľavu. Pre mladých vo veku 15 až
26 rokov je k dispozícii ponuka Junior RailPlus, pre seniorov vo
veku 60 až 70 rokov ponuka Senior. O podmienkach využitia
týchto ponúk sa môžu záujemcovia informovať v pokladniach
železničných staníc, prípadne na internetovej stránke
<www.slovakrail.sk>. Prestup na osobný vlak do Levoče je
v Spišskej Novej Vsi, kde cestujúci docestujú akýmkoľvek
pravidelným spojom. Zastavujú tu všetky prechádzajúce
osobné vlaky, rýchliky a tiež expresy jazdiace do Českej
republiky a späť.
Príklady cien v 2. vozňovej triede (ceny sú uvádzané
vrátane rýchlikových príplatkov):
Bratislava – Levoča (383 km) - obyčajné cestovné celé: 470
Sk - obyčajné cestovné polovičné (deti od 6 do 15 rokov):
235 Sk - spiatočné cestovné celé: 850 Sk - spiatočné
cestovné polovičné (deti od 6 do 15 rokov): 425 Sk - Junior
RailPlus a Senior (zľava 25%): 338 Sk (príplatok na rýchlik sa
neplatí)
Žilina – Levoča (180 km) - obyčajné cestovné celé: 242 Sk
- obyčajné cestovné polovičné (deti od 6 do 15 rokov): 121
Sk - spiatočné cestovné celé: 440 Sk - spiatočné cestovné
polovičné (deti od 6 do 15 rokov): 220 Sk - Junior RailPlus a
Senior (zľava 25%): 167 Sk (príplatok na rýchlik sa neplatí)
Košice – Levoča (88 km) - obyčajné cestovné celé: 130 Sk
- obyčajné cestovné polovičné (deti od 6 do 15 rokov): 65 Sk
- spiatočné cestovné celé: 238 Sk - spiatočné cestovné
polovičné (deti od 6 do 15 rokov): 119 Sk - Junior RailPlus a
Senior (zľava 25%): 83 Sk (príplatok na rýchlik sa neplatí)
Cestovný poriadok - Mariánska púť - platí od 3. do 4. júla
2004:
Spišská Nová Ves – Levoča | ||
odch. | prích. | |
04.25 | 04.43 | Ide 4.7. |
06.00 | 06.18 | Ide 4.7. |
07.20 | 07.38 | Ide 3.,4.7. |
09.20 | 09.38 | Ide 3.,4.7. |
11.50 | 12.08 | Ide 4.7. |
13.04 | 13.22 | Ide 3.7. |
13.20 | 13.38 | Ide 4.7. |
14.15 | 14.33 | Ide 3.7. |
15.20 | 15.38 | Ide 3.7. |
17.25 | 17.43 | Ide 3.7. |
19.20 | 19.38 | Ide 3.7. |
Levoča – Spišská Nová Ves | ||
odch. | prích. | |
05.09 | 05.25 | Ide 4.7. |
06.31 | 06.47 | Ide 4.7. |
08.19 | 08.35 | Ide 3.,4.7. |
10.29 | 10.45 | Ide 4.7. |
12.29 | 12.45 | Ide 3.7. |
12.56 | 13.12 | Ide 4.7. |
13.35 | 13.51 | Ide 3.7. |
14.29 | 14.45 | Ide 4.7. |
14.52 | 15.08 | Ide 3.7. |
16.29 | 16.45 | Ide 3.7. |
18.29 | 18.45 | Ide 3.7. |
20.19 | 20.35 | Ide 3.7. |
TASR o tom informoval hovorca ZSSK Miloš Čikovský.
Spišiaci si pripomenuli prvé výročie bez
"Levočanky"
Spišská Nová
Ves 31. 01.2004 - Symbolickou pietnou spomienkou pripomenuli si
dnes Spišiaci prvé výročie zrušenia osobnej dopravy na
regionálnej trati Levoča - Spišská Nová Ves. Likvidáciu
osobnej dopravy od 1. februára 2003 na 25 regionálnych
tratiach, z ktorých iba časť sa podarilo obnoviť, označili
za nesystémové a neštandardné riešenie. Vyzvali poslancov
Košického samosprávneho kraja (KSK), aby na februárovom
zasadnutí zrušili decembrové rozhodnutie o zvýšení
vlastných odmien z 5 tisíc korún na dvojnásobok a ušetrené
financie využili v prospech cestujúcich občanov.
"Osobný záujem povýšili nad verejný," konštatoval
jeden z organizátorov spomienky, poslanec Mestského
zastupiteľstva v Spišskej Novej Vsi za Stranu demokratickej
ľavice (SDĽ) a bývalý poslanec NR SR Ľubomír Andrassy.
Zrušením uznesenia by sa podľa neho ušetrilo ročne 3,5
milióna korún, ktoré by mohli poslanci KSK účelovo viazať
ako dotácie na fungovanie osobnej dopravy na oboch dotknutých
regionálnych tratiach na území kraja, a to medzi Spišskou
Novou Vsou a Levočou a tiež medzi Moldavou nad Bodvou a
Medzevom.
Ľavicoví poslanci Mestského zastupiteľstva v Spišskej Novej
Vsi spolu s odborármi zapálili potom pred budovou tamojšej
železničnej stanice sviečky na pamiatku
"Levočanky", ktorá spájala obe mestá vyše 120
rokov.
Podľa organizátorov symbolickej pietnej spomienky sa zišlo na
podujatí 80 až 100 ľudí
Spišiaci žiadajú obnovenie železnice do Levoče
SPIŠSKÁ NOVÁ
VES 31. 01.2004 – Takmer 100 Spišiakov si dnes zapálením
sviečok na železničnej stanici v Spišskej Novej Vsi
pripomenulo prvé výročie od, podľa nich nesystémového a
neštandardného zrušenia osobnej železničnej dopravy na trati
Levoča - Spišská Nová Ves . Účastníci pietnej spomienky
vyzvali poslancov Košického samosprávneho kraja (KSK), aby na
svojom februárovom zasadnutí podporili pripravovaný návrh
poslancov za SDĽ aby sa peniaze určené na zvýšenie osobných
odmien krajských poslancov presunuli ako účelová dotácia na
obnovu osobnej železničnej dopravy na tratiach Levoča -
Spišská Nová Ves a Medzev - Moldava nad
Bodvou , informoval SITA organizátor akcie Ľubomír
Andrassy.
Poslanci KSK na svojom poslednom zasadnutí v decembri minulého
roka si podľa Andrassyho zvýšili mesačnú odmenu z 5000,- Sk
na dvojnásobok a tým sa výdavky na odmeny pre poslancov KSK
tohto roku zvýšia o 3,5 mil. Sk. Členovia SDĽ spoločne so
železničnými odborármi žiadajú poslancov KSK, aby peniaze,
ktoré sa našli na odmeny neslúžili len 57 poslancom. Tieto
peniaze by mali byť použité na riešenie problémov spojených
so životom a každodennou dopravou za prácou, či vzdelaním
tisícok obyvateľov Košického kraja.
Organizátormi dnešnej pietnej spomienky boli poslanci
spišskonovoveského Mestského zastupiteľstva za Stranu
demokratickej ľavice, predstavitelia miestneho Odborového
zväzu železničiarov a Federácie strojvodcov.
Obnoviť, hoci so stratou
26.08.2003,
Kulik Ladislav - Osobnú prepravu na známej Levočanke , ktorá
premávala na železničnej trati Levoča - Spišská Nová Ves ,
by bolo možné obnoviť od 14.12.2003, keď začne platiť nový
cestovný poriadok železníc.
Vyplynulo to z rokovania zainteresovaných samospráv a
predstaviteľov Železničnej spoločnosti ( ZSSK ), Divízie
osobnej prepravy Košice na úrade Košického samosprávneho
kraja (KSK) potom, ako návrh predložili pracovníci ZSSK predstaviteľom Košického a
Prešovského samosprávneho kraja, miest Spišská Nová Ves a
Levoča. ZSSK uvažuje
na tejto 13-kilometrovej trati o obnovení pravidelnej dopravy,
ktorá predstavuje sedem párov spojov denne. Podľa zámeru by
mala byť Levočanka obnovená tak, že bude zabezpečovať
nielen miestnu obsluhu územia, ale zabezpečí aj prepravu
cestujúcich na rýchlikové prípoje do Košíc a Popradu.
Podľa predpokladaných ekonomických ukazovateľov, ktoré
zohľadňujú výnosy a náklady súvisiace s prevádzkou
Levočanky , doprava bude aj pri najnižších nákladoch
stratová. Podľa šéfa odboru dopravy KSK Antona Reisingera KSK
žiadal, aby v štátnom rozpočte na rok 2004 bola vyčlenená
čiastka na vykrytie strát vo verejnom záujme osobnej
železničnej dopravy na tejto trati. Oba kraje pripravia
alternatívny návrh cestovného poriadku autobusov. Ďalšou
možnosťou je, aby na prevádzku Levočanky prispievali aj
zainteresované regionálne a miestne samosprávy vlastnými
prostriedkami a aj o týchto možnostiach budú rokovať v
najbližších dňoch. KSK sa o obnovenie Levočanky začal
usilovať hneď po jej zrušení vo februári 2003. S týmto
zámerom inicioval vytvorenie komisie, ktorá na základe
podrobného monitoringu spracovala štúdiu ekonomickej
efektívnosti jej prevádzky a navrhla model obnovenia tejto
dopravy.
Nádej
žije
Hospodársky
denník 22.08.2003 - Obnovenie osobnej železničnej dopravy na
trati Levoča - Spišská Nová Ves , známej ako Levočanka, by
bolo možné od 14.12.2003, keď začne platiť nový cestovný
poriadok železníc.
Levočanku majú obnoviť tak, že bude zabezpečovať aj
prepravu na rýchlikové prípoje do Košíc a Popradu.
Železničná trať Levočanka by mohla začať opäť fungovať od decembra
Košice 21.
08.2003 - Obnovenie osobnej železničnej dopravy na trati
Levoča - Spišská Nová Ves , známej ako Levočanka, by bolo
možné od 14. decembra 2003, kedy začne platiť nový cestovný
poriadok železníc.
Ako informoval vedúci odboru dopravy Košického samosprávneho
kraja (KSK) Antonín Reisinger po dnešnom rokovaní
zainteresovaných samospráv a predstaviteľov Železničnej
spoločnosti (ZSSK),
Divízie osobnej prepravy Košice, ZSSK uvažuje na tejto 13-kilometrovej trati
o obnovení pravidelnej dopravy, ktorá predstavuje sedem párov
spojov denne. Návrh dnes predložili pracovníci ZSSK predstaviteľom Košického a
Prešovského samosprávneho kraja, miest Spišská Nová Ves a
Levoča. "Podľa neho by mali Levočanku obnoviť tak, že
bude zabezpečovať nielen miestnu obsluhu územia, ale aj
prepravu cestujúcich na rýchlikové prípoje do Košíc a
Popradu," uviedol Reisinger.
Podľa predpokladaných ekonomických ukazovateľov, ktoré
zohľadňujú výnosy a náklady súvisiace s prevádzkou
Levočanky, doprava bude aj pri najnižších nákladoch
stratová. KSK žiadal, aby v štátnom rozpočte na rok 2004
bola vyčlenená čiastka na vykrytie strát vo verejnom záujme
osobnej železničnej dopravy na trati Levoča - Spišská Nová
Ves . "V štátnom rozpočte táto položka nie je,"
povedal šéf odboru dopravy. Košický a Prešovský
samosprávny kraj majú záujem o obnovenie Levočanky, preto
chcú zvýšiť jej ekonomickú efektívnosť regulovaním
autobusovej dopravy na tejto trati. "Oba samosprávne kraje
pripravia alternatívny návrh cestovného poriadku
autobusov," informoval Reisinger. Ďalšou možnosťou je,
aby na prevádzku Levočanky prispievali aj zainteresované
regionálne a miestne samosprávy vlastnými prostriedkami.
Najbližšie rokovanie zainteresovaných sa má uskutočniť na
budúci týždeň.
KSK sa o obnovenie Levočanky začal usilovať hneď po jej
zrušení vo februári. S týmto zámerom inicioval vytvorenie
komisie, ktorá na základe podrobného monitoringu spracovala
štúdiu ekonomickej efektívnosti jej prevádzky a navrhla model
obnovenia tejto dopravy.
Železničná
spoločnosť obnoví prevádzku Levočanky
KOŠICE 10.
júna 2003 - Železničná spoločnosť a.s. obnoví osobnú
prepravu na lokálnej trati zo Spišskej Novej Vsi do Levoče a
späť. Dnes o tom informoval predseda Košického samosprávneho
kraja (KSK) Rudolf Bauer. Podľa R. Bauera je to reakcia
Železničnej spoločnosti na marketingový prieskum týkajúci
sa možnosti opätovného obnovenia osobnej železničnej dopravy
na regionálnej trati Spišská Nová Ves - Levoča, ktorá
prestala premávať vo februári 2003. Ako predsedu KSK
informoval riaditeľ Divízie osobnej prepravy Košice ŽS Pavol
Gallo, aj na základe výsledkov z uvedeného prieskumu je
možné uvažovať o obnovení prevádzky železničnej osobnej
dopravy na trati Spišská Nová Ves - Levoča od 14. decembra
2003, kedy začne platiť nový cestovný poriadok. Podľa R.
Bauera ŽS kladne reagovala na jeho podnet obnoviť mimoriadnu
premávku Levočanky počas levočskej mariánskej púte. ŽS
zavedie na tejto trati 5. a 6. júla 2003 osobnú vlakovú
dopravu a cestujúcich bude o jej cestovnom poriadku informovať
na internete i na staničných výveskách.
Skromná jubilantka so skromnými parametrami
Pred 110 rokmi absolvoval prvú
cestu vlak zo Spiš. N. Vsi do Levoče
Mária PALIČKOVÁ
Šesť generácií železničiarov budovalo dopravné spojenie vo vnútrozemí Slovenska od čias Rakúsko-Uhorskej monarchie. Samozrejme v súlade s vtedajšími hospodársko-politickými záujmami, koľaje pred 150 rokmi začali postupne spájať okolité krajiny. K takejto historickej, i keď na súčasné pomery veľmi skromnej trati, patrí železnica medzi Spiš. N. Vsou a Levočou, ktorá si 8. novembra pripomína 110. výročie prvej jazdy.
(úplné znenie článku sa nachádza v č. 21/2002 časopisu Ž-Semafor z 6. XI. 2002)
Postavenie železničnej trate Košice -
Bohumín v rokoch 1869 až 1871 cez Spišskú Novú Ves a nie cez Levoču ,
vtedy sídlo Spišskej župy - nastolilo otázku dopravy medzi Levočou a
železničnou
stanicou Spišská Nová Ves . Iniciatívy sa chopil
levočský poštmajster Ján Gunka. Jeho omnibus zabezpečoval
od roku 1872 štyri razy cez deň spojenie Levoče so
Spišskou Novou
Vsou v takých časových intervaloch, ktoré nadviazali na
príchody a odchody vlakov smerom na Košice či Bohumín.
Cestovné vnútri omnibusu bolo 50 grajciarov za osobu.
Na galérii voza 40 grajciarov. Záujemci si kupovali lístky
buď v Levoči
na pošte alebo v Spišskej Novej Vsi priamo u kočiša.
O spojenie medzi oboma mestami sa zaujímala aj istá
pruská spoločnosť. Jej poverenec Rafael Neumann dostal v júni
1872 povolenie na prípravné práce pre stavbu konskej
železnice Levoča
- Spišská Nová
Ves . K výstavbe trati však nedošlo a tak ostala Levoča
ďalšie dve desaťročia bez priameho spojenia so železničnou
sieťou. Bola odkázaná na omnibusové spojenie medzi Levočou a
Spišskou Novou Vsou.
Až 15. júna 1889 dostali Juraj Klapka a Michal
Jánoška súhlas na prípravné práce pre stavbu miestnej
železnice. Koncesionári vypracovali predbežný rozpočet a
predložili ho mestu s tým, že jeho časť bude hradiť
akciová spoločnosť a dve pätiny akcií musí zakúpiť Levoča .
Mesto návrh v zásade prijalo, ale keďže nebolo peňazí,
koncesionári predali svoje koncesie Ing. Gabrielovi Bakošovi.
Projekty vyhotovili roku 1890. Mesto bolo potom ochotné
prispieť sumou 120 000 zlatých. Noví koncesionári získali
aj ďalšie prostriedky od štátu. Od pivovarskej spoločnosti
od župy... Firma Ing. Zielinski a Sármczey vypracovala projekty
a dala vytýčiť trať. Roku 1891 bola založená akciová
spoločnosť Vicinálnej železnice Levočskej doliny za
prítomnosti deväťdesiatich akcionárov. Stavbou trate poverili
rakúsku firmu z Grazu. Náklad dosahoval 134 000 zlatých.
Stavba tejto železnice sa začala 1. novembra 1891. Koncom
októbra 1892 ju dokončili a slávnostne otvorili 7. nov. 1892.
(PhDr. PETER KARTOUS, CSc., týždenník Život, druhá polovica 80. rokov)
Miestne dráhy v prevádzke štátnych dráh:
(Ročenka státních a soukromých drah v Československé republice pro rok 1931/2, str. 623)
Zoznam staníc / Station list:
km podľa knižného cestovného
poriadku |
Kilometrická poloha podľa
hektometrovníkov |
štatistické
číslo Statistic No. |
umiestnenie budovy Building position |
názov
stanice / zastávky Station / Stop name |
Alternatívne
názvy Alternative names |
|
0 | 12,656 | 145003 | Levoča | Löcse | ||
11,713 | vlečka | |||||
5 | 8,331 | 14510_ | Levočské Lúky z | Löcsemajor mh. | ||
8 | 5,312 | 13380_ | Harichovce z | Harikovce z.; Pálmafalva mh. | ||
3,756 | vlečka | |||||
13 | 0,000 | 133603 | oo | Spišská Nová Ves [ 180-2 , 180-3 , 616 ] | Igló |