Železničná trať / Railway line
Kysak - Spišská Nová
Ves
18. III. 1872 sprevádzkovanie trate Kysak - Košické Hámre - Spišská Nová Ves / line opening
( Zdroj / Source : 33 )
1862 - vydanie koncesie na stavbu trate Hranice na Mor. - Púchov - Poprad - Košice
( Zdroj /Source : 33/99 )
- prev. dĺžka trate Čadca - Žilina - Košice: 279, 624 km.
( Zdroj/Source : 27/1931/2/605 )
Pri kolízii s vlakom zahynuli v uplynulých dňoch
dva jelene
Bratislava 14.
10.2004 - Dva jelene zahynuli v uplynulých dňoch pri kolízii s
vlakom. Jeden z prípadov sa stal v utorok v noci na úseku trate
Spišské Vlachy – Krompachy, kde IC vlak
Gerlach zrazil a zabil 150-kilogramového jeleňa.
Jeleň vbehol na koľaj tesne pred vlak, takže rušňovodič už
nemal šancu kolízii predísť. Pri zrážke došlo na rušni k
poškodeniu vzduchového potrubia, ohnutiu dvoch schodíkov a
predného pluhu, informoval TASR hovorca Železničnej polície
Jozef Búranský. Škoda, ktorá vznikla na vlaku, bude
vyčíslená dodatočne.
K zraneniu osôb v IC
nedošlo. Hospodár Poľovníckeho združenia v Krompachoch
ocenil uhynutého jeleňa na šesť tisíc korún. Kolízia
spôsobila dvojhodinové meškanie vlaku.
Podobný prípad sa stal aj v stredu večer. V úseku trate Nálepkovo – Nálepkovo-Peklisko
zrazil a usmrtil jeleňa motorový osobný vlak.
Žena podľahla zraneniam po zrážke s vlakom
Krompachy 16.
09.2004 - Po zrážke s doposiaľ nezisteným vlakom zahynula v
stredu večer 41-ročná žena zo Spišskej Novej Vsi. Príčinou
jej smrti bola trieštivá zlomenina lebečnej kosti.
Udalosť sa stala medzi 18.00 a 19.50 h na 2. dopravnej koľaji v
úseku trate Krompachy – Spišské Vlachy. Železničná
polícia preverila rušňovodičov všetkých vlakov, ktoré v
tomto čase prechádzali spomenutým úsekom trate, avšak
nezistila žiadne stopy po zrazení osoby.
Dopravu na uvedenej koľaji zastavili v čase od 19.46 do 22.40
h. Výluka dopravy si vyžiadala meškanie dvoch rýchlikov a
troch osobných vlakov.
Prípad prešetruje oddelenie trestno-správneho konania odboru
Železničnej polície (ŽP) v Prešove.
Informácie pre TASR uviedol hovorca ŽP Jozef Búranský.
Krádežou súčiastok zo stožiarov spôsobil Železniciam SR škodu 54
tisíc korún
Bratislava 4.
05.2004 - Krádežou súčiastok zo stožiarov trakčného
vedenia spôsobil 23-ročný mladík z Richnavy v okrese Gelnica ŽSR škodu 54 tisíc korún.
Mladík sa v pondelok železničným policajtom priznal, že zo
stožiarov trakčného vedenia v úseku trate Richnava -
Margecany ukradol 216 kusov súčiastok, ktoré za 500 korún
odpredal v zberni druhotných surovín v Krompachoch a peniaze
minul. Polícia začala vo veci trestné stíhanie a voči
mladíkovi vzniesla obvinenie pre trestný čin krádeže.
TASR o tom dnes informoval hovorca ŽP Jozef Búranský.
Železnice postavia vlastnú
GSM sieť
04.09.2003,
Tomáš Bella - Na Slovensku sa začína v týchto mesiacoch
stavať tretia GSM sieť. Pokrývať však bude len hlavné
koridory okolo železničných tratí a využívať ju budú len
zamestnanci ŽSR . Priniesť by mala zvýšenie bezpečnosti
vlakovej dopravy a zhustenie frekvencie vlakov na
najvyťaženejších úsekoch. Hlavným dôvodom na zavedenie
novej siete GSM-R určenej najmä pre komunikáciu
rušňovodičov s centrami riadiacimi vlakovú dopravu je
zjednotenie komunikačných štandardov pre celú Európu. “Pri
ceste vlaku po Európe totiž treba dnes často vymieňať
rušeň len preto, lebo v rôznych krajinách sa používajú na
komunikáciu rôzne štandardy,“ hovorí Johann Garstenauer,
viceprezident pre predaj GSM-R spoločnosti Siemens, ktorá je
jedným z dvoch veľkých dodávateľov GSM-R systémov.
Špeciálne železničné GSM-R siete sa od bežných odlišujú
využitou frekvenciou, takže na komunikáciu nemožno využiť
tradičné mobilné telefóny. Naproti tomu majú niekoľko
špeciálnych funkcií: umožňujú komunikáciu pri rýchlosti
až 500 kilometrov za hodinu, veľmi rýchle nadviazanie spojenia
(okolo dvoch sekúnd) aj stanovenie priorít rôznych volaní.
Znamená to, že ak rušňovodič vyšle pri probléme na trati
núdzový signál, spojenie s operátorom dostane okamžite, na
úkor iných hovorov s nižšou prioritou. Sieť nebude slúžiť
len na prenos hlasu, ale aj dát, napríklad údajov o polohe
vlaku. To umožní pri zachovaní bezpečnosti skrátiť časové
intervaly medzi prejazdom vlakov na tej istej trati – ich
poloha sa totiž bude monitorovať neustále, nielen po
určitých úsekoch ako v súčasnosti. Prostredníctvom GSM bude
možné aj na diaľku zastaviť vlak a v budúcnosti sa počíta
s tým, že koncovými zariadeniami by mali byť vybavené nielen
kabíny rušňov, ale napríklad aj robotníci pracujúci na
trati. K vybudovaniu siete GSM-R sa ŽSR zaviazali medzinárodným dohovorom a
diskutuje sa tak už len o termíne, kedy bude postavená. Podľa
hovorcu ŽSR Jána Keresteša sa na pilotnom úseku v
Bratislave a na trati Bratislava
– Nové Zámky v minulom štvrťroku začala obhliadka
terénu. Podľa oficiálneho plánu by mala byť výstavba celej
siete ukončená v roku 2007, Železnice však už dnes
predpokladajú, že pre finančné problémy sa plán nepodarí
splniť. Ďalším problémom je, že ŽSR si pred niekoľkými rokmi objednali vo
firme Kapsch výstavbu úplne iného, analógového systému na
hlasovú komunikáciu (vysielačky), ktorý už v európskych
krajinách vytláča nový štandard GSM-R. Na Slovensku však
stále prebieha aj výstavba zastaraného systému, tento rok bol
dokončený napríklad úsek Žilina – Čadca a ako ďalšia sa bude
vysielačmi vybavovať trať Žilina
– Košice – Čierna n/T. . Zároveň sa však na
rovnakých tratiach už v druhej etape výstavby počíta aj s
GSM-R. Starší systém sa tak podľa plánu má stať
prebytočným už krátko po jeho odovzdaní do prevádzky, aj
keď určitý čas budú musieť oba fungovať paralelne.
Železnice navyše ani nevypísali výberové konanie na GSM-R a
zákazku zverili priamo firme Kapsch. S ňou sa v súčasnosti
snažia dohodnúť na zmene kontraktu tak, aby zohľadňoval
horšiu finančnú situáciu podniku. Podľa J. Keresteša je
totiž “už dnes jasné, že nie je v možnostiach ŽSR finančne pokryť
objem podpísaných zmlúv“. Len cena za realizáciu prvej z
piatich etáp výstavby GSM-R na trati Kúty - Bratislava – Nové Zámky by mala byť
okolo pol miliardy korún.
Teplo ešte pár dní potrvá, klimatizácie idú na
odbyt
08.08.2003,
Richard Filipko - Horúčavy, ktoré toto leto s krátkou
prestávkou trápia už dosť dlho, zvyšujú tržby v obchodoch
s elektronikou a klimatizáciami a o prácu majú postarané aj
opravári chladničiek a klimatizácií. Na niektorých treba
čakať aj dva týždne, nestíhajú opravovať.
Železnice vyhlásili aj „teplotnú pomalú jazdu“
„Ráno je dobre, ale popoludní strašne. Kabínka je malá,
má veľké presklené plochy, opláštenie rušňa je len
bakelit. Klimatizáciu tu nemáme. Montovali zopár
klimatizácií do tých modrých hranatých rušňov, ale či im
fungujú, to neviem,“ hovorí rušňovodič.
Na piatich úsekoch železnice vyhlásili tzv. teplotnú pomalú
jazdu a vlaky tam jazdia 50 kilometrov za hodinu. Spolu ide o
11,6 kilometra tratí. „Keď je koľaj po opravných prácach a
ešte nesadla, v takýchto horúčavách radšej vyhlasujeme
pomalú jazdu. Teraz platí na staničných koľajach v
Spišských Vlachoch a Púchove a na medzistaničných úsekoch
Matejovce nad Hornádom - Spišské Vlachy – Krompachy , Šurany – Úľany nad
Žitavou . Pomalá jazda je tam od 10.00 do 18.00,“ povedal
hovorca železníc Ján Keresteš. Železničná spoločnosť,
ktorá prevádzkuje rušne a vagóny, technické problémy nemá.
„Poruchovosť je ako v inom období. Ale teplota robí
problémy ľuďom, horúco je najmä v rušňoch,“ povedal
hovorca Železničnej spoločnosti Miloš Čikovský. (krátené)
Buďte
rušňovodičom na trati Spišská Nová Ves - Košice
TABLET.TV vďaka spolupráci s ZSSK prináša
našim čitateľom zážitok, inšpirovaný hitom severských
televízií. Projekt umožňuje precestovať reálnu vlakovú
trať Spišská Nová Ves - Košice v roli rušňovodiča!
Bratislava 11. apríla 2015 (Teraz.sk/TABLET.TV) - TABLET.TV vám
vďaka spolupráci s Železničnou spoločnosťou Slovensko, a.s.
(ZSSK) predstavuje videoexperiment, aký na takejto úrovni na
Slovensku ešte nikto nerealizoval. Podobné projekty sú však
hitom mnohých zahraničných, najmä severských televízií.
Na rozdiel od neho však budete mať výhodu infografiky, ktorá
vám v priebehu cesty opíše, čo sa v danom okamihu okolo vás
nachádza. Ďalšie informácie o projekte nájdete pod
videooknom, ktoré znamená prechod do vlakovej reality.
Príjemnú cestu!
Spišská Nová Ves - Košice , 480 x 270 |
Zoznam staníc / Station list:
km
podľa |
kilometrická
|
štatistické číslo Statistic No. |
umiestnenie budovy Building position |
názov
stanice / zastávky Station / Stop name |
Alternatívne
názvy Alternative names |
|
_0 | 114, 434 / 113, 9 + | 135608 | oo | xx | Kysak [ 180-4 , 188 ] | Kysag Obišovce; Obyšovce; Abos |
xx | 114, 8__ | xxxxxx | xo | xx | súbeh tratí / connection of lines 180 / 188 | |
xx | 115, 750 / 115, 9 | xxxxxx | xo | xx | výhybky č. 35/36 ( súbeh tratí / connection of lines 180 / 264 ) | |
xx | 117, 4__ | xxxxxx | xx xx | most/bridge | ||
xx | 118, 0__ | xxxxxx | xx xx | most/bridge | ||
_7 | 121, 080 | 135509 | xx | xo | Veľká Lodina z [ 264 ] | Nagyladna mh. |
10 | 123, 695 / 123, 9 | 135301 | oo | xx | Malá Lodina [ 525 ] | Kisladna |
xx | 125, 8 | xxxxxx | xx xx | most/bridge | ||
12 | 125, 800 / 125, 85 | 135400 | xo | xx | Ružín [ 525 ] | Oružin z.; Óruzsin mh. |
__ | 126, 406 | ______ | __ | __ | Ružín výhybňa [ 525 ] | |
xx | 126, 65 - 126, 77 | xxxxxx | xx xx | ( Ružínsky tunel ) | ||
xx | 127, 17 - 130, 58 | xxxxxx | xx xx | ( Bujanovský tunel ) | ||
17 | 131, 294 | 135004 | xx | xo | Margecany zastávka [ 327 , 525 ] | Rolová Huta z.; Fönikszhuta mh. |
xx | 132, 6__ | xxxxxx | xx | xo | súbeh tratí / connection of lines 180 / 327 | |
xx | 133, 2__ | xxxxxx | xx | xo | súbeh tratí / connection of lines 180 / 173 | |
19 | 133, 402 | 134908 | xx | oo | Margecany [ 173 ] | Margican, Margitfalva |
xx | 135, 3__ | xxxxxx | xx xx | most/bridge | ||
__ | 136, 790 / 137, 4 | ______ | xx | xo | hlásnica Rybárske | |
__ | 138, 085 | ______ | __ | __ | ? hlásnica Rybárske | |
24 | 138, 896 / 138, 94 | 134809 | xx | xo | Kluknava z | Kluknó mh. |
__ | 139, 202 | ______ | __ | __ | ? hlásnica Hornád | |
__ | 140, 430 | ______ | __ | __ | ? hlásnica Hornád | |
__ | 140, 530 | ______ | __ | __ | ? hlásnica Hornád | |
26 | 141, 020 | 134700 | xo | xx | Richnava z | |
__ | 141, 915 | ______ | __ | __ | ? hlásnica Hornád | |
29 | 144, 068 / 144, 2 | 134601 | xx | oo | Krompachy | Krompach; Korompa |
xx | 145, 25_ | xxxxxx | xx xx | most/bridge | ||
__ | 148, 0__ | ______ | xx | xo | hr./hl. ? Hlinkovce | |
37 | 151, 2__ | 134205 | oo | xx | Spišské Vlachy [ 187 ] | Vlachy; Szepes Olaszi |
41 | 155, 4__ | 134502 | xx | xo | Olcnava | Detrefalva mh. |
43 | 158, 04_ | 134403 | xo | xx | Vítkovce | |
44 | 159, 22_ | 13410_ | xo | xx | Chrasť nad Hornádom | Chrasť na Slovensku z.; Haraszt mh. |
xx | 160, 6__ | xxxxxx | xx xx | most/bridge | ||
47 | 161, 8__ | 134007 | xx | oo | Matejovce nad Hornádom | |
50 | 164, 53_ | 133900 | oo | xx | Markušovce [ 513 , 514 , 515 ] | Márkusfalu; Márkusfalva |
__ | 168, 35_ | ______ | xx | xo | hlásnica Lieskovany | |
54 | 168, 44_ | 133702 | xx | xo | Teplička nad Hornádom [ 511 ] | |
xx | 170, 23_ | xxxxxx | xx xx | most/bridge | ||
xx | ___, ___ | xxxxxx | xo | xx | súbeh tratí / connection of lines 180 / 186 | |
59 | 173, 290 / 173, 15 | 133603 | xx | oo | Spišská Nová Ves [ 180-2 , 186 , 616 ] | Igló |
Odkazy/Links: