Železničná trať / Railway line
Užhorod - Veľké Kapušany
18. VI. 1890 | udelenie koncesie na výstavbu trate Užhorod - Veľké Kapušany - Vojany-Drahňov (1 435 mm) | |
01. XI. 1909 | sprevádzkovanie trate Užhorod - Veľké Kapušany - Vojany-Drahňov (1 435 mm) | |
31. X. 1910 | úradné sprevádzkovanie trate Užhorod - Veľké Kapušany - Vojany-Drahňov (1 435 mm) |
Trať zmiernila zaostalosť
Trať Bánovce nad Ondavou - Veľké Kapušany - Užhorod bola vybudovaná ako jedna z prvých stavieb novej Československej republiky ako reakcia na nové usporiadanie krajín po rozpade Rakúsko-Uhorska.
(úplné znenie článku sa nachádza v č. 8/2002 časopisu Ž-Semafor z 17. IV. 2002)
Vstupná brána
železorudnej magistrály
V Železničnej prechodovej stanici
Maťovce nájdeme niekoľko zaujímavostí i kuriozít
Ž-Semafor
č. 11, roč. VIII., 1998, Jozef GULÍK - Radový cestujúci,
ktorý zavíta do tých končín, vystúpi v stanici vo Veľkých
Kapušanoch.
Preňho tu totiž všetky osobné vlaky končia. Veď tak to nájde
aj v cestovnom poriadku. Ja však, rovnako oko všetci domáci,
viem, že môžem cestovať vlakom ešte kúsok ďalej. Skutočná
konečná je totiž u polovice vlakov až v Maťovciach.
Na Slovensku je všeobecne známy suchozemský
"prístav" Čierna nad Tisou, kde sa prekladá tovar z
vozňov širokého rozchodu do normálneho rozchodu. Menej známe
sú už Maťovce a naozaj málokto vie že tadiaľ môže tovar
putovať bez prekládky. Ako je to možné? Na to sa spoločne
poďme pozrieť.
V blízkostí Maťoviec viedla železničná trať už od
roku 1909. V tom čase bola vybudovaná železničná trať
Užhorod - Vajany, avšak Maťovce vtedy ešte železničnú
stanicu nemalí. V roku 1921 bola dostavená železnice z Bánoviec
nad Ondavou, ale situácia sa ani potom nezmenila, najbližšia
železničná stanice sa aj naďalej nachádzala vo Veľkých
Kapušanoch. Tento stav sa dlhé roky nemenil.
Stanica s dvoma prechodmi
Až začiatkom šesťdesiatych rokov sa rozhodlo o
výstavba širokorozchodnej trate od hranice so Sovietskym zväzom
do Východoslovenských železiarní. Dôvodom výstavby tejto
železnice bolo, aby sa umožnila preprava železnej rudy ...
žst. Maťovce ( © Addams 9. I. 2003/8:47 ) |
Rušeň 163
109-2 v žst. Maťovce ( © Addams 9. I. 2003/8:59 ) |
žst. Veľké
Kapušany ( © Addams 9. I. 2003/8:39 ) |
žst. Veľké
Kapušany ( © Addams 9. I. 2003/8:41 ) |
E:\1_word_7\ARP_foto\1998-2004-8-Foto(200409a)\arp-public_photo\20030109-195+192+186\0725-0953-195
km
podľa |
Kilometrická |
štatistické číslo Statistic No. |
umiestnenie budovy Building position |
názov
stanice / zastávky Station / Stop name |
Alternatívne
názvy Alternative names |
|
0 | 0,000 | Užhorod ( UŽ ) [ 328 , 536 , 618 ] | Ужгород; Ungvár | |||
4 | Minaj z. ( UŽ ) [ 328 ] | Минай; Minaj mh. | ||||
8 | Tarnovce ( UŽ ) [ 328 ] | Тарнівці; Ungtarnócz; Ungtornócz | ||||
10 | Šišlovce z. ( UŽ ) [ 328 ] | Шишлівці; Sišlovce; Siszlócz mh. | ||||
12 | Palov - Batka ( UŽ ) [ 328 ] | Палло; Павлово; Palov. Batfa; Palló Bátfa mh. | ||||
12,750 | / 100701 | Maťovce št. hr. / state border [ 328 ] | ||||
14 | 15,658 | 168708 | oo | Maťovce ( ŽSR ) [ 328 ] | Maťovce z.; Mátyócz mh. | |
17 | Vajkovce z. (zrušená zastávka / canceled stop) | Vajkócz mh. | ||||
19 | 18,449 | 168302 | oo | Veľké Kapušany [ 195-1 ] | Kapušany; Nagykapos; Nagykapocs |