Širokorozchodná trať
(ŠRT)
Broad gauge line
(1 520 mm)
Užhorod - Haniska pri
Košiciach
Cigarety
cez Maťovce neprepašovali STV1 20090806/19:16 |
||||
Širokorozchodná trat ešte nie je istá, v hre je
aj rýchlotrat
10. marca 2009 12:48 - Atlas.sk/ , Webnoviny.sk , TASR - "My
sme nepovedali, že zacíname zajtra stavat, " povedal
poslancom v parlamentom výbore pre európske záležitosti
premiér Robert Fico. Všetko ukáže štúdia, ktorá má byt
hotová v júni.
Ak by sa širokorozchodná ukázala ako ekonomicky nevýhodná,
vláda uvažuje o dalšom projekte. "Podme hovorit o
rýchlostnom prepojení východného a západného Slovenska
práve touto južnou castou pri využití násypov na
vyvlastnených pozemkov." To je podla premiéra tiež velmi
ambiciózny projekt, o ktorom treba hovorit.
Podmienkou pre vybudovanie širokorozchodnej železnice je, aby
bol bratislavský prístav na Dunaji logistickým centrom pre
riecnu dopravu. "Nie sme naivné deti," dodal Fico. Ak
si niekto myslí, že všetky logistické centrá budú v
Rakúsku, podla premiéra sa velmi mýli. "Bez logistického
centra nemá zmysel o tomto projekte uvažovat." Rakúsko
môže mat logistické centrum pre autodopravu - presúvanie
kontajnerov autami.
Nie je pravda, že by sa širokorozchodnou stavala nová
železnica, zdôraznil Fico. "Od Ciernej nad Tisou juhom
Slovenska až po Bratislavu vedú regionálne trate, ktoré sa
využívajú velmi málo." Sú to podla neho vyvlastnené
pozemky, na ktorých sú urobené násypy. "Takže došlo by
iba k modernizácii týchto existujúcich násypov, co by
významne, významne zjednodušilo a najmä bolo by to významne
lacnejšie ako boli pôvodné predpoklady."
Pomoc pre Cargo a železiarne
Premiér potvrdil aj pomoc pre Cargo a U. S. Steel.
Privatizácia Carga by podla neho nebola žiadnou záchranou,
kedže rovnaké problémy ako štátny železnicný prepravca
majú aj privatizované železiarne. V hre je len prípadné
spojenie Carga s ceským do spolocného podniku.
Uviedol, že vláda stále na odpoved Európskej komisie, ci je
návrh na pomoc U. S. Steelu docasným platením odvodov ich
zamestnancom zo štátneho rozpoctu dovolenou štátnou pomocou.
Fico súhlasí aj s návrhom železiarní na docasnú úpravu
tvorby rezervného fondu na nakladanie so skládkou odpadu.
Zmena, ktorú chce koalícia predložit parlamentu, má bud
odložit odvody do fondu alebo ich znížit na polovicu.
"Predpokladám, že tento návrh bude predložený na
rokovaní Národnej rady SR formou pozmenujúceho návrhu k
existujúcim zákonom. Platilo by to pre všetky firmy, ktoré
majú skládky a musia vytvárat rezervný fond," povedal
dnes premiér poslancom.
Dodal, že napríklad U. S. Steel by mali v rezervnom fonde k 1.
júlu 2009 blokovaných 10 až 15 miliónov eur, s ktorými
nemôžu hýbat. Vláda ale v pomoci firmám nepôjde proti
Európskej komisii. Ak jej návrhy oznací za nepovolenú
štátnu pomoc, od navrhovaných opatrení ustúpi.
AKTUALIZOVANÉ: Vláda stále nie je rozhodnutá, ci bude stavat
širokorozchodnú železnicu ruského typu cez Slovensko do
Viedne.
"Hurvínkom po Podkarpatskej Ukrajine a Haliči“
15. - 17. 10. 2004
Motorový vozňom ČSD M131.1125 po širokorozchodných
koľajniciach UŽ ,
spojených s jazdou na úzkokoľajné dráhe v Berehovu a LŽ vo
Vyhode
15. 10. 2004
Haniska pri Košiach - Veľké Kapušany – Užhorod – Batěvo
- Berehovo Berehovo – Iršava /Boržavská úzkorozchodná
dráha/
16. 10 2004
Mukačevo – Skotarské – Stryj – Dolina – Vyhoda /Lesná
dráha vo Vyhode/
17. 10. 2004
Dolina – Stryj – Drahobič – Sambor – Sianki – Užok
– Velkij Bereznyj – Užhorod – Veľké Kapušany –
Haniska pri Košiciach
V cene 444 EUR (cca 17 600 Sk) sú započítané:
2 x nocľah na UA, 2x ranajky, 2 x večere, jazda M131 po 3 dni
na UŽ , mimoriadna jazda
vlakom po Boržavskej hospodárskej dráhe, mimoriadna jazda
vlakom po lesnej dráhe Vyhoda, potrebné autobusové transfery.
Informácie a prihlášky do 15.9 :
TatraTurist I.S. s.r.o.
Šancová ul. 1/A – Múzeum dopravy
SK - 811 04 Bratislava, Slovensko
Tel.: (00421 2) 5058 3087
Tel/fax: (00421 2) 5058 3088
Mobil: 0904 – 223 485 & 0905 – 578 014
E-mail: info@via-nostalgia.sk
Web: www.slovaktravel.sk
Šéfovia samosprávnych krajov rokujú na Trenčianskom hrade
Trenčín 13.
09.2004 - Predsedovia samosprávnych krajov rokujú dnes
popoludní v Barborinom paláci na Trenčianskom hrade.
Medzi témami stretnutia je nominácia zástupcu vyšších
územných celkov do pracovnej skupiny pre prevenciu kriminality.
Zaoberajú sa aj problematikou fiškálnej decentralizácie a
zavedením systému štátnej pokladnice. Šéfovia krajských
samospráv by mali prijať stanovisko k projektu južnej trasy
širokorozchodnej železnice ( Košice - Bratislava - pozn. Addams ).
Pracovné stretnutie predsedov samosprávnych krajov bude
pokračovať v utorok v Trnave rokovaním s primátormi
krajských miest. O výsledkoch stretnutia budú informovať na
poludňajšej tlačovej besede.
Ukrajinci si chcú prenajať našu železnicu
23.06.2004,
Danielis Juraj - Návšteva Ukrajiny premiéra Dzurindu a
ministra dopravy Prokopoviča nepriniesla len iniciatívu SR
podporiť tranzit kaspickej ropy cez ropovod Družba. Kyjev si od SR chce aj prenajať úsek na
zhruba 90-km železničnej trati z Čiernej nad Tisou do Kyjeva.
Bol by to prvý ...
Iniciatívu podľa agentúry TA SR minister ocenil, keďže
ukrajinská strana by sa podľa neho zmluvne zaviazala prevziať
aj náklady na údržbu širokorozchodného úseku Maťovce –
Haniska pri Košiciach , ktorá bola ...
Licenciu na prevádzku dopravy na železničnej ceste v
súčasnosti vlastní ...
Ukrajinci sa zatiaľ nevyjadrili, či by chceli ... Dodal, že na
tejto trati už je viacero záujmov, ktoré by bolo treba
zosúladiť. Prepravujú tam napríklad aj ... V prípade, že by
ukrajinská strana oslovila nášho železničného dopravcu,
existuje aj tu možnosť zmluvnej ceny.
Prístup v únii relatívne voľný
Železničný trh v Európe už je liberalizovaný.
Únia garantuje prístup na svoje trate akémukoľvek subjektu,
ktorému príslušný úrad vydá tzv. Eurolicenciu a
bezpečnostný certifikát. Vstup na dráhu musia potenciálni
dopravcovia avizovať minimálne rok pred aktualizáciu grafikonu
a železnice ich potom zaradia do svojho prevádzkového rozpisu.
Komplex direktív pre úpravu železničného trhu, tzv. Druhý
železničný balíček, Európsky parlament schválil v apríli
tohto roka, pričom poslanci pracujú na tretej aktualizácii
železničnej legislatívy.
Fakty o trati Maťovce – Hraniska pri Košiciach
Dĺžka: cca 90 kilometrov
Ročné tržby: 1,1 mld Sk
Ročná preprava: ...
Denná prevádzka: ...
Ukrajina si chce prenajať železničnú trať z Čiernej nad
Tisou do Košíc
Bratislava 22.
06. 2004 - Ukrajina si chce od Slovenska prenajať približne
90-kilometrový úsek vysokoziskovej širokorozchodnej
železničnej trate z Čiernej nad
Tisou do Košíc (?), ktorá je ...
Informoval o tom minister dopravy, pôšt a telekomunikácií SR
Pavol Prokopovič, ktorý sprevádza premiéra Mikuláša
Dzurindu na jeho oficiálnej návšteve Ukrajiny. "Je to ...
Prokopovič možnosť prenájmu oceňuje, nakoľko na ukrajinskú
...
Záujem Ukrajiny o prenájom spomínanej trate je novou
informáciou aj pre ŽSR .
"Keďže sme nedostali žiadnu žiadosť od ukrajinskej
strany, bolo by každé vyjadrenie predčasné. Počkáme si na
...
ZSSK ročne po
širokorozchodnej trati medzi Maťovcami a Haniskou pri
Košiciach oboma smermi prepraví .... "Širokorozchodná
trať v súčasnosti uspokojuje záujmy viacerých
podnikateľských subjektov a tieto záujmy nebude ľahké
zosúladiť," povedal Čikovský.
V súčasnosti prejde po danej trati ...
Ukrajina si chce prenajať železničnú trať z Čiernej nad
Tisou do Košíc
Kyjev 21. 06.
2004 - Ukrajina si chce prenajať širokorozchodnú železničnú
trať z Čiernej nad Tisou do
Košíc (?).
Pre TASR to potvrdil minister dopravy, pôšt a telekomunikácií
Pavol Prokopovič, ktorý sprevádza premiéra Mikuláša
Dzurindu na jeho oficiálnej návšteve Ukrajiny. "Je to ...
V priebehu troch-štyroch týždňov sa stretnú obe strany na
úrovni štátnych tajomníkov a prediskutujú podrobnosti
ukrajinského návrhu.
Ruský ropný koncern Yukos má záujem
doprivatizovať slovenský Transpetrol
17.3.2003 15:34 Bratislava - Ruská ropná
spoločnosť Yukos má eminentný záujem o doprivatizáciu
slovenskej a. s. Transpetrol, v ktorej v súčasnosti vlastní 49
% akcií.
Ako dnes po trojdňovej oficiálnej návšteve v Ruskej
federácii povedal minister hospodárstva SR Robert Nemcsics,
Yukos má na území Európy investičné plány, ktorých
významnou súčasťou sa má stať i Transpetrol. ...
Po 2. svetovej vojne a zvlášť po februárovom prevrate v roku 1948 sa Československo začalo silno orientovať na Sovietsky zväz. To sa prejavilo i v silnejúcej výmene tovaru medzi oboma štátmi. Bolo teda nutné hľadať cesty pre narastajúci objem prepravy. Zásadným problémom bola rozdielnosť rozchodov železničných tratí, pretože trate na Podkarpatskej Rusi boli po pričlenení k SŽD (Sovietskije železnije dorogi) prestavané na rozchod 1524 mm....
Text: Petr Štefek ( Strana priateľov železníc na Dopravnej fakulte v Pardubiciach ), foto: archív autora
Zoznam staníc / Station list:
km
podľa |
Kilometrická |
Kilometrická |
štatistické číslo Statistic No. |
umiestnenie budovy Building position |
názov
stanice / zastávky Station / Stop name |
Alternatívne
názvy Alternative names |
|
0 | Užhorod ( UŽ ) [ 536 , 333 ] | ||||||
954 | Maťovce ŠRT št. hr. / State Border [ 333 ] | ||||||
Maťovce ŠRT [ 333 ] | |||||||
14,1 | 3x most/bridge | ||||||
14,3 | 14,9 ( 195-2 ) | ------ | |||||
17,9 | most/bridge | ||||||
výhybňa Budkovce ŠRT | |||||||
25,5 | ? | o | súbeh tratí / connection of lines 328 / 195-2 | ||||
33,5 | ? | o | súbeh tratí / connection of lines 328 / 191-4 | ||||
34,5 | 25,5 ( 191-4 ) | (( Trebišov-) Hrinište [ 328 ]) | |||||
37,5 - 36,4 | 22,5 - 21,6 ( 191-4 ) | Trebišov ŠRT [ 191 ] | |||||
38,9 | 20,3 ( 191-4 ) | ------ | |||||
(Trebišov [ 190 , 191-4 , 191-5 , 192 , 533 ]) | Töketerebes | ||||||
39,82 | 19,4 ( 191-5 ) | ------ | |||||
? | 17,4 ( 191-5 ) | o | súbeh tratí / connection of lines 328 / 191-5 | ||||
? | 17,6 ( 191-5 ) | most trate nad traťou / line bridge above line 191-5 | |||||
43,8 | 5,0 ( 190-3 ) | ------ | |||||
56,2 | 63,0 ( 190-2 ) | ------ | |||||
57,6 | 64,4 ( 190-2 ) | ------ | |||||
61,0 | 67,8 ( 190-2 ) | ------ | |||||
61,4 | 68,2 ( 190-2 ) | ------ | |||||
63,8 | 73,6 ( 190-2 ) | ------ | |||||
64,4 | 74,2 ( 190-2 ) | ------ | |||||
65,59 - 66,75 | 72,4 - 73,6 ( 190-2 ) | oo | xx | výhybňa Slančík | |||
72,8 | 79,6 ( 190-2 ) | ------ | |||||
73,8 | 80,6 ( 190-2 ) | ------ | |||||
Haniska pri Košiciach ŠRT [ 160 ] |
Odkazy/Links: